آموزشمتوسطمقاله

چه فاکتورهایی بر ارزش رمزارزها اثرگذارند؟

در اکوسیستم رمزارزها، پروژه‌های متعددی وجود دارند که هریک با اهداف متفاوتی پا به این عرصه گذاشته‌اند. رمزارزهایی مانند شیبا اینو، تنها با هدف افزایش قیمت و کسب سود و رمزارزی مانند ICP با هدف بزرگی برای غیرمتمرکز کردن اینترنت ایجاد شده‌اند. تمام این پروژه‌ها پس از طی‌کردن مراحل تکامل خود، بر‌اساس فاکتورهای متفاوتی قیمت‌گذاری می‌شوند.

در بازارهایی که سابقه بیشتری از رمزارزها دارند (مانند بازار سهام)، سرمایه‌گذاری روی یک سهم به‌صورت متفاوت‌تری انجام می‌شود. هر شرکت طبق تجزیه‌و‌تحلیل اساسی روی صورت‌‌حساب‌های مالی‌اش ارزش‌گذاری می‌شود. درمقابل، برای ارز رمزنگاری‌شده مفهومی به‌نام صورت‌حساب مالی تعریف نمی‌شود. این امر دو دلیل عمده دارد:

  • رمزارزها ساختاری نهادی ندارند و شرکتی خاص با هسته مرکزی نیستند و فلسفه ساختاری غیرمتمرکزی دارند.
  • اکوسیستم رمزارزها همچنان در مرحله رشد و رسیدن به بلوغ اولیه خود قرار دارد. تقریباً تمام پروژهای این عرصه در حال توسعه هستند؛ به‌همین‌دلیل، با وجود فراگیری گسترده در بین مردم دنیا، هنوز در زندگی روزمره مردم چندان به‌کار گرفته نمی‌شوند.

در این مطلب از بلاگ تترلند، قصد داریم تا با بیانی ساده نحوه ارزش‌گذاری روی رمزارزها را توضیح و راهکاری منطقی برای ورود به دنیای رمزارزها ارائه دهیم. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

Blockchain Technology

نقش انکارنشدنی بلاکچین

همان‌طور‌که می‌دانید، ارزهای رمزنگاری‌شده از ماهیتی به‌ نام تکنولوژی بلاکچین بهره می‌برند. به‌دلیل پیچیدگی‌های این تکنولوژی یکی از اقدامات منطقی‌ برای پی‌بردن به ارزش و ظرفیت‌های پیشرفت هر کوین، تحقیق و بررسی و دانستن بیشتر درباره تیم و اهداف پروژه‌ای است که پشت‌سر خود دارد.

حال پرسش اصلی که بسیاری از سرمایه‌گذاران همچنان از پاسخ آن اطلاعی ندارند، این است که رمزارزها براساس چه فاکتورهایی ارزش‌گذاری می‌شوند؟

فاکتورهای مؤثر بر ارزش‌گذاری رمزارزها

۱. سودمند‌بودن

برای اینکه مردم به خرید و نگه‌داری کوینی روی بیاورند، باید کاربردی باشد. کاربردی‌بودن کوین با سودده‌بودن آن رابطه مستقیمی دارد. برای نمونه رمزارز شبکه اتریوم، یعنی اتر را بررسی می‌کنیم.

Ethereum

در اولین قدم، هرکسی که قصد داشته باشد برنامه‌ها را بر بستر بلاکچین توسعه دهد و از آن‌ها استفاده کند، به داشتن رمزارز اتر نیاز دارد. دلیل این امر آن است که از اتر برای پرداخت هزینه Gas استفاده می‌شود. گس واحدی است که انرژی لازم را برای انجام محاسبات عملیات خاص روی ماشین مجازی اتریوم اندازه‌گیری می‌کند.

بنابراین، از اتر به‌عنوان ارزی برای انجام فعالیت‌ها در اکوسیستم اتریوم استفاده می‌شود. هرچه کاربران بیشتری از اتر استفاده کنند، تقاضا برای استفاده از آن بیشتر و باعث افزایش قیمت آن می‌شود. همچنین، می‌توان به کاربردهای دیگری مانند اعمال رأی در شبکه و انجام مبادلات درون‌شبکه‌ای و پرداخت سود اشاره کرد.

پس اگر کوینی کاربردهای لازم را نداشته باشد، عملاً ارزشی از خود نشان نداده‌ است. تنها کاربرد چنین کوینی نگه‌داری برای سود‌کردن است که البته این‌ کار هم ریسک‌های بیشتری در پی دارد.

۲. کمیابی (محدودیت) در عرضه

منظور از کمیابی، محدودیت ذاتی در عرضه کوین است. در عرصه اقتصادی، ثابت‌ماندن مقدار مشخصی از دارایی (کالا یا محصول) درصورتی‌که تقاضا برای داشتنش به‌مرور‌زمان بیشتر شود، باعث افزایش ارزش آن خواهد شد.

به‌عنوان مثال، حداکثر عرضه بیتکوین محدود است و مقدار عرضه‌شده آن در‌نهایت ٢١میلیون کوین خواهد بود. این محدودیت مخصوصاً برای کوین‌هایی که کاربرد بسیار زیادی دارند، سبب افزایش ارزش خواهد شد.

خرید تتر

بعضی دیگر از کوین‌ها از روشی به‌ نام سوزاندن بهره می‌برند. منظور از سوازندن خارج‌‌کردن مقدار مشخصی توکن یا کوین از چرخه است. مقصود از به‌کارگیری این مکانیزم، افزایش قیمت یا حفظ توازن در عرضه و تقاضاست.

۳. ارزش درک‌شده

هر کوین به‌میزانی ارزشمند است که در بازار خواهان داشته باشد. میزان ارزشمند‌بودن پروژه نیز به عوامل توسعه آن بستگی دارد. برخی از فاکتورهایی که می‌تواند کاربران را برای سرمایه‌گذاری ترغیب کند، عبارت‌اند از:

  • پروژه‌هایی که به اهداف تعیین‌شده در وایت پیپر خود بدون خروج از چهارچوب تعیین‌شده دست‌ می‌یابند.
  • همکاری با شرکت‌های بزرگ یا دیگر پروژه‌ها نشانه مثبتی از پیشرفت پروژه است که می‌تواند برای ارزشمند‌شدن آن امیدوارکننده باشد.
  • راه‌اندازی و اجرای موفقیت‌آمیز MVP: حداقل محصول پذیرفتنی یا MVP مخفف عبارت Minimum Viable Product است. MVP به‌معنای تولید محصول یا خدمتی است که حداقل ویژگی‌های لازم برای ارائه به سرمایه‌گذار را دارد. این مرحله صرفاً برای بازخورد از مشتری و تحلیل رفتار او در کسب‌و‌کارها یا پروژه‌های نوپا انجام می‌گیرد.
Buy Cryptocurrency

برای ورود به دنیای پیچیده رمزارزها چه باید کرد؟

در این نوشته، به فاکتورهای تأثیر‌گذار بر تعیین قیمت و ارزش رمزارزها اشاره کردیم. دانستن این فاکتورها می‌تواند به سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری آگاهانه بسیار کمک‌ کند.

به‌منظور ورود به دنیای رمزارزها و سرمایه‌گذاری در این بستر، اولین و مهم‌ترین قدم تحقیق درباره پروژه رمزارزی است که قصد دارید روی آن سرمایه‌گذاری کنید. این کار میزان ریسک را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. همچنین، در تعیین استراتژی معاملاتی و هدف‌‌گذاری‌های بلند‌مدت بسیار مؤثر است. نکته دیگر اینکه برای شروع این مسیر، حضور در‌کنار مجموعه‌ای حرفه‌ای می‌تواند به رشدتان در بازار کمک کند.

معرفی برندی معتبر در فضای رمزارز ایران

اگر صرفاً جزو سرمایه‌گذارانی هستید که به سود‌کردن از انجام معاملاتتان اهمیت زیادی می‌دهند، پس چند سطر باقی‌مانده از این نوشته را بخوانید. ورود به دنیای رمزارزها آن‌چنان هم پیچیده نیست. این پیچیدگی زمانی خود را نمایان می‌کند که تک‌و‌تنها و بدون آگاهی در این عرصه قدم بگذارید.

ازجمله پیچیدگی‌های این عرصه که موجب ضرر احتمالی شما خواهد شد، آگاهی‌نداشتن از قیمت‌ تبادل و کارمزدی است که برای انجام معاملات پرداخت می‌کنید. یکی از پلتفرم‌های تخصصی تبادل رمزارز تتر در ایران تترلند است. این مجموعه به‌صرفه‌ترین نرخ تبادل رمزارز تتر را در ایران ارائه می‌دهد.

درپایان، باید به این نکته نیز اشاره کنیم که خرید تتر با قیمت به‌صرفه می‌تواند مسیر شما را برای سرمایه‌گذاری ساده‌تر کند. برای بهره‌مند‌شدن از بهترین قیمت خرید و فروش تتر، از‌طریق وب‌سایت یا اپلیکیشن تترلند اقدام کنید.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا