آموزشمتوسطمقاله

بررسی خدمات وام دهی ارز دیجیتال در صرافی‌های برتر جهان

با صرافی‌های برتر وام دهی رمزارزی آشنا شوید

خدمات وام دهی ارز دیجیتال در صرافی‌های برتر جهان یکی از موضوعات اساسی دنیای کریپتو به‌حساب می‌آید. پول‌های مجازی یا ارزهای دیجیتال با سرعت بسیار زیادی در حال رشد هستند و هر‌ساله با نوآوری‌ها و خدمات جدیدی که ارائه می‌دهند، یک قدم به کنار‌زدن سیستم بانکداری سنتی و پول حقیقی نزدیک‌تر می‌شوند. شما می‌توانید با کسب اطلاعات لازم در این زمینه، می‌توانید درآمد دلاری کسب کرد.

خدمات وام دهی که در روش سنتی فرایند بسیار سخت و زمان‌بری داشت، مشکل جدیدی بود که متخصصان حوزه رمز‌ارزها برای آن راه‌حل ارائه دادند. در‌حال‌حاضر، می‌توانید مبتنی‌بر دارایی‌های مجازی خود وام دریافت کنید. در این مطلب از بلاگ تترلند، درباره خدمات وام دهی ارز دیجیتال در صرافی‌های برتر جهان بیشتر صحبت کنیم؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

وام دهی در کریپتو چیست؟

خدمات وام دهی ارز دیجیتال در صرافی‌ها به عمل قرض‌دادن دارایی‌های دیجیتال به سایر کاربران یا معامله‌گران در یکی از پلتفرم‌های مبادله کوین‌ها گفته می‌شود. این سرویس در بین معامله‌گران و سرمایه‌گذارانی بسیار محبوب شده است که می‌خواهند از دارایی‌های مجازی خود بدون نیاز به فروش آن‌ها درآمد غیرفعال کسب کنند.

در این خدمات رمزنگاری، افرادی که می‌خواهند از دارایی‌شان درآمد غیرفعال به‌دست آورند، دارایی‌های دیجیتال خود را به یکی از استخرها می‌سپارند و سپس استخر استخراج نیز آن دارایی‌ها را در‌اختیار وام‌‌گیرندگان قرار می‌دهد. وام‌گیرندگان به دارایی‌های قرض‌گرفته‌شده بهره می‌پردازند و این بهره‌ بین افرادی توزیع می‌شود که سرمایه‌شان را در استخر گذاشته‌اند.

بسیاری از صرافی‌های ارزهای دیجیتال از‌جمله بایننس و بیت‌فینکس و کوین‌بیس خدمات وام دهی کریپتو را برای توکن‌های محبوب مانند بیت کوین و اتریوم و سایر آلت‌کوین‌ها ارائه می‌کنند.

مزایای خدمات وام دهی در کریپتوکارنسی

مزایای استفاده از خدمات وام دهی کریپتویی بسیار زیاد است. به‌عنوان مثال، فرصتی  برای وام‌دهندگان به‌منظور کسب درآمد غیرفعال از دارایی‌های دیجیتال خود بدون نیاز به فروش آن‌ها فراهم می‌کند. این کار می‌تواند به‌ویژه در بازار نزولی که قیمت‌ها کاهش می‌یابد و فروش به ضرر منجر می‌شود، مفید باشد.

همچنین، این خدمت دسترسی به دارایی‌های دیجیتالی را برای گیرندگان فراهم می‌کند و دسترسی حداکثری به میزان سرمایه دلخواه را به‌ارمغان می‌آورد. این عمل می‌تواند برای معامله‌گرانی که برای استراتژی‌های معاملاتی کوتاه‌مدت به قرض‌گرفتن دارایی مجازی نیاز دارند یا برای سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند از دارایی‌های قرض‌گرفته‌شده به‌منظور افزایش سرمایه‌شان استفاده کنند، مفید باشد.

مشکلات خدمات وام دهی

خدمات وام دهی کریپتویی خطرات و مشکلاتی هم دارد که مهم‌ترین آن‌ها این است که احتمال دارد قرض‌گیرندگان دارایی دیجیتالی را به‌موقع پرداخت نکنند. اگر قرض‌گیرنده نتواند قرضش را بازپرداخت کند، وام‌دهندگان ممکن است دارایی‌های دیجیتال خود را از دست بدهند.

برای کاهش این ریسک، بسیاری از صرافی‌ها الزامات وثیقه‌ای را در نظر گرفته‌اند که در آن وام‌گیرندگان باید مقدار مشخصی از دارایی‌های دیجیتال را به‌عنوان وثیقه سپرده‌گذاری کنند تا بتوانند از این خدمت بهره ببرند.

در‌مجموع، خدمات وام دهی در صرافی‌ها راهی برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند تا از دارایی‌های مجازی‌شان درآمد غیرفعالی کسب و وام‌گیرندگان به سرمایه مجازی دسترسی پیدا کنند. در‌ادامه، نحوه ارائه این خدمت را در صرافی‌های بزرگ باهم بررسی می‌کنیم.

قابلیت قرض‌گرفتن توکن‌های مجازی از صرافی‌ها

از زمان اضافه‌شدن این قابلیت به بازار رمزارزها، افراد فعال در این حوزه استقبال چشمگیری از آن کردند و این موضوع باعث شد تا این خدمت گسترش پیدا کند. اکنون بیشتر صرافی‌های بزرگ و معتبرِ فعال در‌زمینه کریپتوکارنسی این امکان را برای مشتریان خود فراهم کرده‌اند. درادامه، می‌خواهیم شرایط و خدمات وام دهی ارز دیجیتال در هریک از صرافی را بررسی کنیم.

صرافی‌های ارائه‌دهنده خدمات وام دهی ارز دیجیتال

Binance

Binance، یکی از صرافی‌های بزرگ رمرارزی جهان، خدمات وام دهی را برای چندین دارایی دیجیتال، از‌جمله بیت کوین و اتریوم و بایننس کوین ارائه می‌دهد. شرایط و ضوابط دریافت این خدمت از بایننس بدین‌شرح است:

دوره وام دهی

دوره وام دهی برای هر کوین متفاوت است و آن را Binance تعیین می‌کند که می‌تواند از ۷ تا ۹۰ روز متغیر باشد.

نرخ بهره

خودِ Binance نرخ بهره برای هر دارایی دیجیتال را نیز تعیین می‌کند که بر‌اساس شرایط بازار می‌تواند متفاوت باشد. برای کل دوره وام نرخ بهره ثابت است و در پایان دوره پرداخت می‌شود. در‌حال‌حاضر، نرخ بهره در بایننس برای بایننس‌کوین ۱۵درصد و برای اتریوم کلاسیک ۷درصد و برای تتر ۱۲درصد است.

حداقل و حداکثر مقدار وام

حداقل و حداکثر مقدار وام نیز بسته به نوع ارز تفاوت دارد. به‌عنوان مثال، حداقل مبلغ وام برای بیت‌کوین ۰.۰۰۱ و حداکثر آن ۱۰ BTC می‌تواند باشد.

وثیقه

بایننس از وام‌گیرندگان می‌خواهد قبل از اینکه بتوانند وام بگیرند، وثیقه را در قالب دارایی‌های دیجیتال سپرده‌گذاری کنند. مبلغ وثیقه را Binance تعیین می‌کند که براساس شرایط بازار می‌تواند متفاوت باشد.

بازخرید زودهنگام

وام‌گیرندگان می‌توانند قرض خود را زودتر بازخرید کنند؛ اما جریمه‌ای از آنان دریافت می‌شود. ناگفته نماند که میزان جریمه به مقدار قرض و دوره باقی‌مانده آن بستگی دارد.

ریسک پیش‌فرض

بایننس تصدیق می‌کند که خطر پرداخت‌نشدن به‌وسیله قرض‌گیرندگان وجود دارد که ممکن است به از‌دست‌دادن سرمایه مجازی وام‌دهندگان منجر شود. برای کاهش این ریسک، بایننس قرض‌گیرندگان را به سپرده‌گذاری وثیقه ملزم می‌کند.

در‌دسترس‌بودن

در‌دسترس‌بودن هر ارزی برای خدمات وام دهی در این صرافی متغیر است و بایننس شرایط بازار را براساس اینکه از چه کوین‌هایی می‌توان قرض گرفت، تعیین می‌کند. در این صرافی، برای افرادی که سرمایه‌شان را در استخر قرار می‌دهند، دو نوع سپرده وجود دارد: 

  • سپرده ثابت: در سپرده ثابت، قسمتی از سرمایه شما با زمان و سود ثابت و مشخص مسدود می‌شود و تا پایان آن بازه زمانی اجازه برداشت به شما داده نخواهد شد. 
  • سپرده انعطاف‌پذیر: در سپرده انعطاف‌پذیر، هر زمان صاحب سپرده بخواهد، می‌تواند سرمایه‌اش را برداشت کند؛ اما نرخ سود آن کمتر از روش ثابت است و به‌صورت روزشمار محاسبه می‌شود.

Bitfinex

بیت‌فینکس یکی دیگر از صرافی‌های معتبر و شناخته‌شده در دنیای توکن‌های دیجیتال است که به‌احتمال زیاد شما نیز با آن آشنا هستید. این شرکت همیشه به‌دلیل خدمات کم‌نظیری که به کاربران خود ارائه می‌دهد، محبوب بوده و هست.

Bitfinex Borrow پلتفرمی است که این مجموعه طراحی کرده تا ازطریق آن بتوان کوین‌های مختلف را قرض گرفت یا به کاربران دیگر وام داد. در‌واقع، لازم است بدانید که شرایط کلی این کار در اکثر صرافی‌ها یکسان بوده و تنها تفاوت‌ها اغلب در نرخ کارمزد و حداقل و حداکثر وام است.

اگر از صرافی بیت‌فینکس برای بهره‌گیری از قابلیت Lenders استفاده کنید، مدت آن و میزان بهره را با‌توجه‌به شرایط خود می‌توانید تعیین کنید. این امکان به بیت‌فینکس منحصر است که آن را از دیگر ارائه‌دهندگان متمایز می‌کند. ویژگی یادشده را می‌توان یکی از دلایل محبوبیت صرافی بیت‌فینکس دانست.

در این صرافی، وام‌دهندگان بهره و مدت‌زمان مد‌نظر خود را می‌توانند تعیین کنند و وام‌گیرندگان نیز می‌توانند از بین شرایط‌ تعیین‌شده گزینه سازگارتر با شرایط آنان را انتخاب کنند. میزان سرمایه‌ای که می‌توانید قرض بگیرید، به مقدار وثیقه شما بستگی دارد و حداکثر مبلغ ممکن ۲۵۰هزار دلار است.

Polonitex

پولونیکس یکی دیگر از صرافی‌هایی نام‌آشنا در حوزه توکن‌های دیجیتال به‌حساب می‌آید. این صرافی در سال ۲۰۱۴ تأسیس شده است و دفتر مرکزی آن در ایالت دلاویر کشور آمریکا قرار دارد. امکان معاملات مارجین و وام دهی در این صرافی به پرطرفدار‌تر‌شدن آن کمک زیادی کرده است. همچنین، صرافی یادشده به‌‌دلیل قوانین سخت‌گیرانه کشور آمریکا امنیت کم‌نظیری برای کاربران خود فراهم کرده است.

خدمات وام دهی در این صرافی بسیار ساده است و اپلیکیشن شرکت پولونیکس برای سیستم‌عامل‌های مختلف موبایلی نیز توسعه داده شده است. گفتنی است که پولونیکس ۱۵درصد از سود شخص قرض‌دهنده را به‌عنوان مالیات کسر می‌کند.

در سال ۲۰۲۲، این مجموعه اعلام کرد که قصد دارد Trading Engine جدیدی منتشر کند؛ به‌همین‌دلیل، مدتی امکان قرض‌گرفتن و مارجین (Margin) را غیر‌فعال کرد. احتمالاً پولونیکس در آینده قابلیت‌های به‌روز‌تری برای این گونه معاملات ارائه خواهد کرد.

Nexo

نکسو پلتفرمی بی‌نظیر برای خدمات وام دهی به‌شمار می‌رود. در این پلتفرم، افراد می‌توانند سرمایه‌های مجازی خود را به‌عنوان وثیقه قرار دهند و در ازای آن ارز فیات و استیل‌کوین را قرض بگیرند. در ۱۰ سال گذشته، این شرکت به میلیون‌ها نفر وام داده است و از این حیث یکی از پلتفرم‌های برتر به‌حساب می‌آید.

این امکان فقط با طی‌کردن چند مرحله ساده برای همه افراد در‌دسترس است. برای این منظور، ابتدا باید دارایی‌های دیجیتالی خود را به کیف‌پول این شرکت منتقل کنید. سپس، باید مدتی صبر کنید تا تأییدیه‌های مرتبط با بلاک چین دریافت شود. درادامه، اوراکل نکسو (پل ارتباطی بین قراردادهای هوشمند و دیجیتال و دنیای واقعی) وام شما را به‌طور کاملاً هوشمند و خودکار محاسبه می‌کند.

پس از این مرحله، بلافاصله افراد وام فیات را با کارت اعتباری مخصوص خودِ این شرکت دریافت می‌کنند. اگر هم بخواهید استیل‌کوین قرض بگیرید، به کیف پول Nexo شما منتقل می‌شود و آن را به دیگر کیف‌پول‌ها می‌توانید منتقل و استفاده کنید.

هر شخصی بسته به نیاز و شرایطش می‌تواند راحت‌ترین و مناسب‌ترین روش برای دریافت مبلغ قرض خود را انتخاب کند. این تنوع در روش‌های دریافت ویژگی منحصر‌به‌فرد Nexo به‌حساب می‌آید؛ به‌همین‌دلیل، طرفداران زیادی دارد. مبلغ قرض بر‌اساس ارزش سرمایه کریپتویی که در کیف پول نکسو قرار داده‌اید، تعیین می‌شود.

اگر در این مدت ارزش وثیقه شما بیشتر شود، اوراکل نکسو سقف LTV را افزایش خواهد داد. اگر هم ارزش وام درمقایسه‌با وثیقه بیشتر شود، خطر لیکویید‌شدن به‌وجود خواهد آمد. یکی دیگر از قابلیت‌های مهم Nexo این است که اگر ارزش یا مبلغ وثیقه شما بیشتر از وام باشد، در زمان دلخواه می‌توانید آن مقدار اضافی را از کیف‌پول برداشت یا به حساب دیگری منتقل کنید. شایان ذکر است که پس از بازپرداخت قرض نیز، می‌توانید تمام وثیقه را برداشت کنید.

Celsius Network

شبکه سلسیوس یکی دیگر از شبکه‌هایی است که به کاربران اجازه می‌دهد تا به‌راحتی سرمایه بلاک چین را قرض دهند یا از آن خدمات وام دریافت کنند. این شبکه را به‌نوعی می‌توان به‌عنوان بدنه اصلی یا ستون فقرات ارز CEL دانست. این توکن ERC-20 برای پرداخت‌های همتا‌به‌همتا و گرفتن وام ایجاد شده است و با رشد ۵۰۰درصدی‌اش در سال ۲۰۲۰، در کانون توجه همگان قرار گرفت.

اگر به‌دنبال دریافت بیشترین وام هستید، توکن CEL بهترین انتخاب برای شما به‌حساب می‌آید. ویژگی اصلی این شبکه بهره و سود بسیار کم آن است. اگر خدمات وام دهی را با توکن CEL دریافت کنید، بهره آن تنها ۰.۷درصد خواهد بود. این رقم بسیار کمتر از بهره‌های بانکی است و همین موضوع سبب شده تا شبکه سلسیوس به یکی از شبکه‌های محبوب برای دریافت وام تبدیل شود.

سطوح شبکه سلسیوس

در شبکه سلسیوس، با نگه‌داشتن توکن CEL می‌توانید سود دریافت کنید. هرچه مقدار بیشتری از آن را هولد کنید، در سطوح این شبکه جایگاه بالاتری خواهید داشت و سود بیشتری دریافت خواهید کرد. همچنین، با این کار می‌توانید هنگام برداشتن وام مشمول تخفیف میزان بهره شوید. این شبکه به پنج سطح تقسیم‌بندی می‌شود:

  •  سطح اول None نام دارد و کسانی که کمتر از ۵درصد کل موجودی‌شان از این توکن را در پرتفو خود دارند، برای پرداخت بهره مشمول ۵درصد تخفیف خواهند شد.
  • سطح دوم برنزی است که این کاربران بین ۵ تا ۱۰درصد از موجودی خود را CEL خریده‌اند یا حداقل یک توکن از آن را هولد کرده‌اند. به این افراد ۱۰درصد سود یا همان پرداخت بهره و ۵درصد تخفیف در بهره قرض تعلق می‌گیرد.
  • اگر ۱۰ تا ۱۵درصد از سبد خود را روی CEL سرمایه‌گذاری یا حداقل ۱,۰۰۰ توکن از آن را هولد کنید، در سطح نقره‌ای قرار خواهید گرفت که پاداش پرداخت بهره آن ۱۵درصد و تخفیفش ۱۰درصد خواهد بود.
  • در سطح طلایی، باید ۱۰هزار واحد از این کوین را هولد کنید تا مشمول ۲۰درصد سود و ۱۵درصد تخفیف شوید.
  • بهترین سطح در سلسیوس پلاتینیوم است. در این سطح، به هولدکردن حداقل ۲۵هزار کوینِ CEL نیاز خواهید شد که در این صورت، از ۳۰درصد پاداش و ۲۵درصد تخفیف بهره‌مند می‌شوید.

تفاوت دریافت وام از بانک و صرافی‌های کریپتو

دلیل به‌وجود‌آمدن این قابلیت در کریپتوکارنسی ضعف‌هایی بود که در سیستم بانکداری سنتی وجود داشت و همان ضعف‌ها به تفاوت این دو نوع استقراض تبدیل شده است.

وثیقه

یکی از تفاوت‌های عمده این دو نوع استقراض وثیقه مورد‌نیاز برای دریافت وام است. در سیستم بانکداری سنتی، فرد مجبور خواهد بود دارایی‌های حقیقی مانند سند را ارائه دهد؛ اما در سیستم صرافی‌های کریپتو، تنها با اعتبارات مجازی و کوین‌های دیجیتال به‌راحتی می‌توان وام گرفت.

سرعت پردازش و طول فرایند دریافت قرض

در روش بانکداری سنتی، این فرایند بسیار طولانی و سخت و طاقت‌فرساست و حتی گاهی اوقات ماه‌ها طول می‌کشد؛ در‌حالی‌که خدمات وام دهی در روش کریپتویی بلافاصله بعد از تأیید وثیقه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن ارائه می‌شود.

جمع‌بندی

با گسترش هرچه بیشتر شبکه‌های بلاکچین و دنیای ارزهای دیجیتال، خدمات مبتنی‌بر این کوین‌ها نیز روز‌به‌روز افزایش پیدا می‌کند. خدمات وام دهی از‌طریق صرافی‌های کریپتو‌کارنسی یکی از قابلیت‌هایی است که در چند سال اخیر پا به عرصه نهاده است و فرایند آن بسیار آسان‌تر و سریع‌تر از بانکداری سنتی طی می‌شود.

در این مطلب، معروف‌ترین صرافی‌های ارائه‌دهنده‌ خدمات وام دهی ارز دیجیتال را معرفی کردیم. برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید با ما در تترلند در ارتباط باشید و از تجارب مشاوران ما بهره‌مند شوید.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا