متوسطمقاله

پیش‌بینی جامعی برای ۲۰۲۴: آینده قیمت بیت کوین چه خواهد شد؟

در سال ۲۰۲۴ چه سرنوشتی انتظار قیمت بیت کوین را می‌کشد؟ بیت‌کوین از سال ۲۰۰۹ که به‌عنوان پروژه رمزنگاری ناشناخته به دنیا سلام کرد تا امروز که به بزرگ‌ترین رمزارز جهان تبدیل شده، راه طولانی و پر‌فرازو‌نشیبی را طی کرده است تا به‌عنوان یکی از دارایی‌های باارزش جهان محسوب شود.

این مسیری بود که بسیاری از اقتصاددانان معتقد بودند بیت‌کوین نمی‌تواند حتی قدم در آن بگذارد؛ اما حالا با ثبت رکوردهای جدید و افزایش پذیرش عمومی، آینده‌ و عوامل اصلی افزایش قیمت آن به یکی از بحث‌های جنجالی‌ جهان تبدیل شده است. 

از‌آن‌جاکه بیت‌کوین در انتهای روند نزولی قرار دارد، بسیار مهم است که از حرکت بعدی بیت‌کوین در شرایط مختلف مطلع باشیم. در این مقاله از بلاگ تترلند، چشم‌انداز قیمتی بیت کوین در جهان را از زوایای مختلف و از‌نظر تمام عوامل تأثیرگذار روی قیمت آن (مانند عرضه محدود، قانون‌گذاری، سرمایه‌گذاری نهادی، پذیرش عمومی، هاوینگ و سیاست فدرال رزرو) بررسی و درباره پیش‌بینی قیمت بیت کوین از دیدگاه تحلیلگران و غول‌های بانکی جهان صحبت کرده‌ایم.

پیش‌بینی قیمت بیت کوین؛ از گذشته تا حال

بررسی تحقیقات گذشته سازمان‌های مالی بین‌المللی و پیش‌بینی‌های تحلیلگران و توجه به تحلیل‌های فعلی آنان، می‌تواند ابتدای مسیر مه‌آلود و مبهم آینده بیت‌کوین را برای ما روشن کند.

نمودار قیمت بیت‌کوین

نمودار قیمت بیت‌کوین در ده سال گذشته

در سال ۲۰۱۷، تحلیلگران بانگ جی‌پی مورگان (JPMorgan)، غول بانکی جهان، پیش‌بینی کردند که اگر بیت‌کوین بتواند همچنان پا‌به‌پای طلا به‌عنوان ارز جایگزین حرکت کند، در بلند‌مدت ممکن است به قیمت ۱۰۰هزار دلار برسد. در سال ۲۰۲۱، بیت‌کوین به سقف قیمتی جدیدی رسید و عدد ۶۹هزار دلار را در تابلوهای قیمتی مقابل نام خود ببیند.

تحلیلگران بیشتر بانک‌های بزرگ جهان مانند Citibank ،Goldman Sachs ،Morgan Stanley و UBS نیز پیش‌بینی‌های مشابهی کردند و قیمتی بین ۱۰۰هزار تا ۱۸۰‌هزار دلار را برای بیت‌کوین در نظر گرفتند.

پیش‌بینی جدید تحلیلگران بانک جی‌پی مورگان از قیمت بیت کوین در بلندمدت، قیمت ۱۵۰هزار دلار است. دراین‌میان، موضوع جالب خوش‌بینی اغلب بانک‌های جهانی از رشد قیمت بیت‌کوین در سال ۲۰۲۳ است. بیشتر این بانک‌ها از‌جمله Citibank ،Goldman Sachs ،Morgan Stanley و UBS از قیمت ۱۰۰‌هزار‌دلاری بیت‌کوین صحبت کرده‌اند.

همچنین، بانک استاندارد چارترد (Standard Chartered) به‌دلیل بی‌علاقگی ماینرها برای فروش بیت‌کوین‌هایشان و کاهش عرضه، قیمت ۵۰‌هزار دلار را در سال ۲۰۲۳ و ۱۲۰‌هزار دلار را در سال ۲۰۲۴ برای بیت‌کوین پیش‌بینی کرده است.

مدل انباشت به جریان (Stock-to-Flow)

حالا نوبت به پیش‌بینی تحلیلگران باسابقه و خوش‌نام می‌رسد و چه کسی بهتر از PlanB و مدل معروفش، یعنی انباشت به جریان (Stock-to-Flow). مدل انباشت به جریان بیت‌کوین مدلی است که براساس اطلاعات ماهانه انباشت به جریان (نسبت تعداد بیت‌کوین‌های موجود به میزان عرضه بیت‌کوین‌های جدید) و قیمت بیت‌کوین تعریف می‌شود.

ازآن‌جاکه این نقاط داده به‌ترتیب زمان اندیس‌گذاری می‌شوند، با نوعی توالی زمانی سروکار داریم. مدل Stock-to-Flow توجه تحلیلگرانِ کمّی مالی را در سراسر جهان به خود جلب کرده است؛ به‌گونه‌ای که بسیاری از آنان رابطه آشکار بین انباشت به جریان و قیمت بیت کوین را تأیید کرده‌اند.

مدل انباشت به جریان بیت‌کوین پیش‌بینی کرده بود که بیت‌کوین در سال ۲۰۲۱ به قیمت ۱۰۰هزار دلار می‌رسد و در‌نهایت در آوریل۲۰۲۱، پادشاه رمزارزهای دنیا به‌طرز شگفت‌انگیزی به این پیش‌بینی نزدیک شد و تا قیمت ۶۹‌هزار دلار افزایش یافت. البته این نکته را نیز باید در نظر بگیرید که قیمت بیت کوین در زمان این پیش‌بینی ۷٫۲۰۰ دلار بود.

طبق گزارش یاهو فایننس، آخرین پیش‌بینی قیمت بیت کوین PlanB طبق مدل انباشت به جریان، قیمت ۱۰۰هزار دلار در سال ۲۰۲۳ و ادامه روند افزایشی در سال ۲۰۲۴ است. 

پیش بینی مدل انباشت

پیش‌بینی مدل انباشت به جریان بیت‌کوین

عوامل مؤثر بر آینده قیمت بیت کوین

هاوینگ ۲۰۲۴ و بی‌علاقگی ماینرهای بیت‌کوین برای فروش

ازجمله عوامل تأثیرگذار بر افزایش قیمت بیت‌کوین در گذشته، هاوینگ بیت‌کوین است. هاوینگ یکی از رویدادهای فنی مهم بیت‌کوین است که طی آن پاداش استخراج بیت‌کوین نصف می‌شود و عرضه بیت‌کوین کاهش می‌یابد.

طبیعتاً پس از کاهش عرضه بیت‌کوین به نصف میزان گذشته، قیمت آن هم رشد چشمگیری خواهد کرد. رویداد هاوینگ هر چهار سال یک بار اتفاق می‌افتد و زمان‌بندی احتمالی هاوینگ بعدی، آوریل‌۲۰۲۴ (اردیبهشت‌۱۴۰۳) است.

دراین‌میان، عاملی که باعث می‌شود کاهش عرضه بیت‌کوین تأثیری مضاعف روی افزایش قیمت بیت‌کوین بگذارد و مدت‌زمان روند صعودی قیمت را طولانی کند، بی‌علاقگی ماینرها برای فروش بیت‌کوین‌هایشان است. تصور کنید هم عرضه بیت‌کوین کاهش می‌یابد و هم میزان فروش.

در گذشته و در تمام هاوینگ‌های قبلی نیز، همین اتفاق رخ داده و موجب جهش قیمت و روند صعودی حتی یک‌ساله شده است. برای مثال، در هاوینگ سال ۲۰۲۰ قیمت بیت‌کوین ۵,۰۰۰درصد رشد کرد و روند صعودی آن یک سال طول کشید. طبق همین تجربه، پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۴ نیز رشد چشمگیر بیت‌کوین را پس از رویداد هاوینگ شاهد باشیم.

زمان‌بندی هاوینگ‌های بیت‌کوین
زمان‌بندی هاوینگ‌های بیت‌کوین

عوامل فنی بیت‌کوین و تأثیر آن بر آینده بیت‌کوین

شبکه لایتنینگ

توسعه و پذیرش فناوری‌های جدید مانند لایتنینگ یکی از عواملی است که به افزایش پذیرش بیت‌کوین و افزایش قیمت آن در آینده کمک خواهد کرد. هدف این فناوری‌ها بهبود مقیاس‌پذیری و افزایش سرعت تراکنش‌ها و کاهش کارمزد انتقال بیت‌کوین است.

شبکه لایتنینگ راه‌حلی لایه دوم (Second Layer) یا برون‌زنجیره‌ای (Off-Chain) روی بلاک‌چین اصلی بیت‌کوین است که به کاربران اجازه می‌دهد تا بدون کارمزد یا تأخیر برای یکدیگر بیت‌کوین بفرستند. با توسعه این فناوری‌ها، تمایل افراد برای خرید بیت‌کوین نیز افزایش خواهد یافت که در‌نتیجه، در بلندمدت برای این رمزارز مفید خواهد بود.

سختی شبکه

یکی دیگر از عناصر فنی شبکه بیت‌کوین که می‌تواند روی قیمت آن تأثیرگذار باشد، سختی شبکه بیت‌کوین است. اجازه دهید قبل از هرچیز، اصطلاح‌های فنی سختی شبکه و تابع هش و نرخ هش را تعریف کنیم تا تأثیر آن‌ها بر قیمت را بتوانیم دقیق‌تر درک کنیم. سختی شبکه بیت‌کوین نمایانگر میزان سختی پیدا‌کردن هش بلاک معتبر است. تابع هش (Hash Function) تابعی است که ورودی‌ای از اعداد و حروف را با طولی ثابت به معادله ریاضی رمزنگاری‌شده تبدیل می‌کند.

همان‌طور‌که می‌دانید، در فرایند استخراج بیت‌کوین، ماینرها باید این معادله ریاضی‌ رمزنگاری‌شده را حل کنند تا موفق شوند بیت‌کوین را استخراج کنند. فرایند استخراج در‌واقع حل‌کردن همان معادله‌ای است که با توابع هش ساخته شده است. نرخ هش یا هش پاور (Hash Power) نیز نشان می‌دهد که ماینرها با چه سرعتی عملیات استخراج را انجام می‌دهند و این معادله را حل می‌کنند. نرخ هش با سختی شبکه رابطه مستقیم دارد.

سختی شبکه هر ۲۰۱۶ بلاک تنظیم می‌شود. تنظیم سختی به تعداد ماینرهای موجود در شبکه و زمان صرف‌شده برای استخراج ۲۰۱۶ بلاک بعدی بستگی دارد. مجموع نرخ هش ماینرهای شبکه بر سختی تأثیرگذار است. افزایش نرخ هش و سختی شبکه مستقیماً بر قیمت بیت‌کوین تأثیر نمی‌گذارد؛ اما نشانه‌ای از افزایش قدرت شبکه بیت‌کوین و امنیت بیشتر آن است که می‌تواند بر قیمت تأثیرگذار باشد.

نمودار قیمت و نرخ هش بیت‌کوین

نمودار قیمت و نرخ هش بیت‌کوین

قانون‌گذاری؛ تهدیدها و فرصت‌ها

سیاست دولت‌ها و تصمیم تنظیمگران قانون در‌قبال رمزارزها یکی دیگر از عوامل مهمی است که بر پذیرش عمومی و قیمت بیت‌کوین تأثیر می‌گذارد. به‌عنوان مثال، می‌توان به ممنوعیت استخراج و معامله و مالکیت بیت‌کوین در کشور چین در سال ۲۰۲۱ اشاره کرد که موجب فروش شدید بیت‌کوین و درادامه کاهش چشمگیر قیمت آن شد. این مسئله نمایانگر آسیب‌پذیری بیت‌کوین در‌مقابل دولت‌هاست.

بااین‌حال، نباید یک‌طرفه به قاضی رفت؛ زیرا آن طرف ماجرا حتی تأثیر بسیار بیشتری هم می‌گذارد. افزایش شفافیت نظارت قانون و توجه به تقاضای موجود برای بیت‌کوین در ایالات متحده آمریکا می‌تواند فرصت‌های بسیار زیادی را برای بیت‌کوین به‌ارمغان بیاورد. یکی از این فرصت‌هایی طلایی، ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری قابل‌معامله در بورس (ETF) است.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) با تأیید ETF‌، دسترسی غول‌های سرمایه‌گذاری بین‌المللی به بیت‌کوین را فراهم می‌کند. همچنین، تنظیم قانون‌های حسابرسی و مالیات و نگه‌داری رمزارزها موجب می‌شود تا نهادهایی که از سرمایه‌گذاری‌های پرریسک پرهیز می‌کنند، به سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین رغبت پیدا کنند.

در‌حال‌حاضر، شرکت‌های بزرگ مالی مانند بلک‌راک و گری‌اسکیل برای راه‌اندازی ETF بیت‌کوین به SEC درخواست داده‌اند و حتی ETF بیت‌کوین بلک‌راک نیز تأیید اولیه SEC را گرفته است. پیش‌بینی می‌شود با شروع معامله بیت‌کوین در بورس آمریکا از‌طریق ETF و رقابت احتمالی بین شرکت‌های بزرگ، نزدیک به ۳۰‌تریلیون دلار وارد بازار رمزارزها شود.

تغییرات نرخ بهره آمریکا و تأثیر آن بر قیمت بیت‌کوین

از دیگر عوامل تأثیرگذار بر قیمت بیت‌کوین در کوتاه‌مدت، سیاست بانک مرکزی آمریکا یا فدرال رزرو در‌قبال نرخ بهره در سال آینده خواهد بود. آمریکا و اروپا امسال درگیر موج تورمی شدیدی بودند و با افزایش نرخ بهره سعی کردند تا تورم را کاهش دهند. در همین زمینه، فدرال رزرو آمریکا در مدت بیش از یک سال ده مرتبه نرخ بهره را افزایش داد که البته باعث ریزش بازار سهام و دیگر بازارهای مالی، به‌ویژه بازار ارزهای دیجیتال شد.

باوجوداین، فدرال رزرو ۱۳ و ۱۴‌ژوئن۲۰۲۳ (۲۳ و ۲۴‌خرداد۱۴۰۲) و در واپسین جلسه خود درباره نرخ بهره، تصمیم گرفت این کار را متوقف و از افزایش مجدد نرخ بهره خودداری کند و نرخ بهره را فعلاً در محدوده ۵.۱۵‌درصد ثابت نگه دارد. افزایش پی‌درپی نرخ بهره در یکی‌دو سال گذشته، باعث کاهش قیمت بیت‌کوین در مقاطع مختلف شد. در‌ادامه تأثیر تغییرات نرخ بهره بر بیت‌کوین را مشاهده می‌کنیم.

افزایش ۰.۲۵درصدی نرخ بهره در مارس‌۲۰۲۲ (اسفند‌۱۴۰۰)

در ۱۳مارس‌۲۰۲۲ (۲۲‌اسفند‌۱۴۰۰)، بانک مرکزی آمریکا برای اولین‌بار از سال ۲۰۱۸ تصمیم گرفت نرخ بهره را ۰.۲۵درصد افزایش دهد. به‌دنبال این تصمیم، بیت‌کوین برای مدت کوتاهی دچار کاهش قیمت شد.

نمودار قیمت بیت‌کوین قبل و بعد از افزایش نرخ بهره در مارس‌۲۰۲۲

افزایش ۰.۵درصدی نرخ بهره در می‌۲۰۲۲ (اردیبهشت‌۱۴۰۱)

در جلسه روز ۳ و ۴‌می‌۲۰۲۲ (۱۳ و ۱۴‌اردیبهشت‌۱۴۰۱)، فدرال رزرو تصمیم گرفت که نرخ بهره را ۰.۵درصد افزایش و ترازنامه بانک مرکزی را ۹تریلیون دلار کاهش دهد. بلافاصله پس از جلسه فدرال رزرو، قیمت بیت کوین افزایش یافت؛ اما پس‌از‌آن در ۶‌می (۱۶‌اردیبهشت)، دچار افت چشمگیری شد.

نمودار قیمت بیت‌کوین

نمودار قیمت بیت‌کوین قبل و بعد از افزایش نرخ بهره در می‌۲۰۲۲

افزایش ۰.۷۵درصدی نرخ بهره در ژوئن‌۲۰۲۲ (خرداد‌۱۴۰۱)

در جلسه دوروزه ۱۴ و ۱۵ژوئن۲۰۲۲ (۲۴ و ۲۵خرداد۱۴۰۲) فدرال رزرو تصمیم گرفت که نرخ بهره را ۰.۷۵درصد افزایش دهد. پس از این جلسه، قیمت بیت کوین سقوط کرد و به ۱۷٫۵۰۰ دلار رسید. 

نمودار قیمت بیت‌کوین

نمودار قیمت بیت‌کوین قبل و بعد از افزایش نرخ بهره در ژوئن ۲۰۲۲

افزایش ۰.۷۵درصدی نرخ بهره در جولای‌۲۰۲۲ (مرداد‌۱۴۰۱)

در ۲۷‌جولای‌۲۰۲۲ (۵‌مرداد‌۱۴۰۱)، کمیته مالی فدرال رزرو تصمیم خود مبنی‌بر افزایش ۰.۷۵درصدی نرخ بهره را عملی کرد؛ البته بیت‌کوین این‌ بار واکنش بهتری دربرابر این اتفاق نشان داد و تنها ۵درصد از ارزش خود را از دست داد.

نمودار قیمت بیت‌کوین

نمودار قیمت بیت کوین قبل و بعد از افزایش نرخ بهره در جولای‌۲۰۲۲

افزایش ۰.۷۵درصدی نرخ بهره در نوامبر‌۲۰۲۲ (آبان‌۱۴۰۱)

در نوامبر۲۰۲۲، فدرال رزرو بازهم تصمیم گرفت که نرخ بهره را ۰.۷۵درصد افزایش دهد. بااین‌حال، بیت‌کوین و رمزارزهای دیگر واکنش بهتری از خود نشان دادند و فقط ۰.۳درصد از ارزش کل بازار کریپتوکارنسی از دست رفت.

تحلیلگران معتقدند که فدرال رزرو احتمالاً در سال آینده سیاست‌های انقباضی خود را کاهش خواهد داد و این کاهش سیاست‌های انقباضی به رشد قیمت بیت کوین در کوتاه‌مدت منجر خواهد شد.

اقتصاد کلان و جغرافیای سیاسی

اگرچه بیت‌کوین طبق هدف اصلی‌اش هنوز به‌عنوان رمزارزی بین‌المللی پذیرفته نشده است، در‌حال‌حاضر، بسیاری از سرمایه‌گذاران کوچک و بزرگ از این رمزارز نه برای خرید اجناس، بلکه به‌عنوان دارایی‌ای برای محافظت از سرمایه خود در‌برابر تورم، کسب سود، افزایش سرمایه و … استفاده می‌کنند.

ناگفته نماند که در سال‌های اخیر، رشد تورم در سراسر جهان موجب کاهش ارزش ارزهای فیات و متعاقباً کاهش چشمگیر ارزش پس‌اندازهای نقدی مردم شود. در این شرایط، طبیعی است که این افراد تمایل دارند برای حفظ ارزش سرمایه‌شان به سرمایه‌گذاری روی دارایی‌هایی مانند طلا، املاک، مستغلات و البته رمزارزهایی با عرضه ثابت روی بیاورند.

در‌این‌بین، آنچه بیت‌کوین را منحصربه‌فرد می‌کند، این است که هیچ بانکی نمی‌تواند بر آن نظارت کند و این ویژگی می‌تواند بیت‌کوین را دارایی جذاب‌تری از طلا و املاک نشان دهد.

قیمت بیت کوین

علاوه‌بر پیشی‌گرفتن از نرخ تورم، بیت‌کوین یکی از راه‌های مطمئن برای حفظ سرمایه در هنگام درگیری‌های نظامی است. به‌عنوان نمونه، پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین تقاضای زیادی برای خرید بیت‌کوین ایجاد شد. درواقع کمک‌های مالی به اوکراین از‌طریق رمزارزها در ابتدای سال ۲۰۲۲، باعث افزایش قیمت بیت کوین به بیش از ۴۰هزار دلار شد. با تداوم ناامنی‌های در این منطقه، جذابیت بیت‌کوین به‌عنوان دارایی برای حفظ سرمایه بیشتر خواهد شد.

نگرش‌های گاوی و خرسی بازار

 

تحلیلگران بیت‌کوین تحلیل‌های مختلفی درباره چشم‌انداز کوتاه‌مدت بیت‌کوین ارائه می‌کنند و طیف وسیعی را از بازار گاوی شدید تا بازار خرسی شدید تشکیل می‌دهند.

مایکل سیلور، مدیرعامل مایکرواستراتژی (MicroStrategy)، یکی از ماکسیمالیست‌های بیت‌کوین است که قیمت ۱‌میلیون‌دلاری را سرنوشت محتوم آن می‌داند. کتی وود از شرکت آرک اینوست (Ark Invest) نیز اعتقاد دارد که در‌صورت ادامه‌یافتن سرمایه‌گذاری نهادی روی بیت‌کوین، قیمت ۵۰۰‌هزار‌دلاری دور از انتظار نیست.

در‌مقابل، نوریل روبینی (Nouriel Roubini)، اقتصاددان مشهور، به آینده بیت‌کوین مشکوک است. او پیش‌بینی می‌کند که قیمت بیت‌کوین به کمتر از ۱,۰۰۰ دلار خواهد رسید. همچنین، پیتر شیف (Peter Schiff) معتقد است که حباب بیت‌کوین به‌زودی می‌ترکد. شایان ذکر است که به‌باور خرس‌های بازار، رقابت رمزارزهای برتر می‌تواند تسلط بازار بیت‌کوین را کاهش دهد.

جمع‌بندی

در‌ پایان مطلب، باید به این نکته اشاره کنیم که پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین کار بسیار سخت و پیچیده‌‌ای است و کسی نمی‌تواند ادعا کند که پیش‌بینی‌اش درست است. بااین‌حال با بررسی عوامل تأثیرگذار روی قیمت بیت کوین، می‌توان مسیر حرکت بیت‌کوین در آینده را مشاهده کرد و سرمایه‌گذاری دقیق‌تر و مطمئن‌تری انجام داد.

در این مقاله از بلاگ تترلند، عوامل تأثیرگذار بر قیمت بیت‌کوین را بررسی کردیم تا با آگاهی و اطلاع بیشتری وارد دنیای رمزارزها شوید. پیش‌بینی شما از قیمت بیت‌کوین در سال ۲۰۲۴ چیست؟ دیدگاه‌های خود را ازطریق کامنت با ما در میان بگذارید.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا