اخبار

کمبود مبلغ سرمایه‌گذاری در اوراق قرضه توکن‌شده بیتفینکس درمقایسه‌با مبلغ هدف

تأمین ۱.۵میلیون دلار از ۱۰میلیون دلار موردانتظار

اوراق قرضه توکن‌شده بیتفینکس که اخیراً راه‌اندازی شده است، کمتر از انتظارات بوده و تنها ۱.۵میلیون دلار از هدف اولیه ۱۰میلیون‌دلاری خود را تأمین کرده است.

Bitfinex Securities، شعبه‌ مسئول فهرست‌بندی دارایی‌های توکن‌شده در دنیای واقعی، اوراق قرضه توکن‌شده ALT2611 را در ماه اکتبر معرفی کرد. ناگفته نماند که این محصول در ۱۵نوامبر عرضه شد.

بیتفینکس یکی از صرافی‌های بزرگ و محبوب جهان شناخته می‌شود که درزمینه خدمات مالی رمزارزی و تجارت دیجیتال فعالیت می‌کند. این صرافی امکانات متنوعی برای خریدوفروش و مبادله رمزارزها فراهم می‌کند و صادرکننده رمزارز تتر (USDT) نیز محسوب می‌شود.

بااین‌حال پس از دوره پیشنهادی دوهفته‌ای، وب‌سایت رسمی این مجموعه گزارش داد که مبلغی حدود ۱.۵میلیون دلار جمع‌آوری‌شده است. این مبلغ تنها ۱۵درصد از مبلغ هدف برای سرمایه‌گذاری را پوشش می‌دهد.

ALT2611 اوراق قرضه ۳۶ماهه‌ای است که آلترناتیو، صندوق اوراق بهادار مستقر در لوکزامبورگ و مدیریت میکرو کپیتال آن را برحسب USDT منتشر کرده است.

Bitfinex اوراق قرضه را ازطریق پلتفرم خود به نام ALT2611 Tokenized Bond راه‌اندازی کرد و این محصول به‌عنوان فرصتی نوآورانه برای افزایش سرمایه معرفی شد.

اوراق قرضه توکن‌شده چیست؟

کریپتونیوز در گزارشی می‌نویسد که اوراق قرضه توکن‌شده مانند ALT2611 نمایش دیجیتال اوراق قرضه سنتی صادرشده در بلاک‌چین است که مزایایی مانند نقدینگی و تجارت شبانه‌روزی را ارائه می‌دهد.

به‌زبان ساده، اوراق بدهی توکن‌شده همان اوراق بدهی معمولی هستند و تنها تفاوت آن‌ها در این است که به‌شکل توکن‌های دیجیتال در بلاک‌چین ذخیره می‌شوند. این اوراق ازطریق قراردادهای هوشمند کنترل می‌شوند و ثبت و انتقال و نگه‌داری آن‌ها به‌واسطه‌ی بلاک‌چین امکان‌پذیر است.

وقتی اوراق قرضه توکن‌شده می‌شوند، درحقیقت به حروف و اعدادی تبدیل می‌شوند که درصورت نقض‌شدن، معنای خاصی ندارند. اوراق بدهی توکن‌شده مزایایی مثل کاهش هزینه‌های صدور، سرعت بیشتر و شفافیت در تسویه‌حساب، ایجاد بازارهای جدید و امکان انعطاف بیشتر در شرایط بدهی را به صادرکننده‌ها و خریدارها ارائه می‌دهند.

حداقل مقدار خرید اولیه برای اوراق قرضه ALT2611، درحدود 125هزار USDT تعیین شده است و معاملات بعدی به ارزش یکصد USDT دردسترس خواهد بود. توجه به این نکته ضروری است که این اوراق برای شهروندان آمریکایی یا افراد حاضر در ایالات متحده دردسترس نیست.

انتقاد جامعه رمزارزها از استقبال کم از اوراق قرضه توکن‌شده Bitfinex

استقبال کم از اوراق قرضه توکن‌شده Bitfinex، انتقادات جامعه رمزارزها را به‌همراه داشته است. نوواکولا اوکامی (Novacula Occami)، یکی از معامله‌گرهای برجسته رمزارزها، دراین‌باره اظهار کرد:

نخستین انتشار اوراق قرضه USDT بیتفینکس شکست بزرگی است که نشان می‌دهد بعید است استیبل‌کوین USDT بر بازارهای سرمایه تسلط یابد.

Bitfinex امید زیادی به اوراق قرضه توکن‌شده داشت و پائولو آردوینو، مدیر ارشد فناوری تتر، آن را به‌عنوان «عصر جدیدی برای افزایش سرمایه» نامیده بود که USDT را به‌عنوان دارایی اصلی در سیستم مالی در حال ظهور معرفی خواهد کرد. این اوراق در شبکه Liquid، زنجیره جانبی بیت کوین منتشر شد که به‌دلیل توان عملیاتی فراوانش شناخته شده است.

Bitfinex Securities اوایل سال جاری مجوز ارائه‌دهنده خدمات دارایی دیجیتال را در السالوادور دریافت کرد. السالوادور کشوری است که در حال بررسی انتشار اوراق قرضه بیت کوین خود بوده است. اوراق قرضه دلاری مستقل السالوادور عملکرد مطلوبی از خود نشان داده و بازدهی ۷۰ درصدی را در سال ۲۰۲۳ به‌همراه داشته است.

Tether و Bitfinex برای حل‌وفصل دادخواست FOIL توافق کردند

تتر و بیتفینکس موافقت کرده‌اند که اختلاف خود را درزمینه درخواست قانون آزادی اطلاعات (FOIL) حل‌وفصل کنند. این درخواست را گروهی از روزنامه‌نگاران، ازجمله زک فاکس (Zeke Faux) از بلومبرگ بیزینس‌ویک (Bloomberg Businessweek) ارائه داده بودند.

تتر و بیتفینکس بر تعهد خود به شفافیت تأکید کرده‌اند؛ باوجوداین آن‌ها تصریح می‌کنند که این به‌معنای انتشار کامل همه اسناد آن‌ها نیست. این شرکت‌ها اعلام کردند که انتشار عمومی تمام اسناد این شرکت‌ها با رویکرد تجاری استانداردشان مطابقت ندارد.

درخواست قانون آزادی اطلاعات FOIL از تتر و بیتفینکس به ماجرایی حقوقی و اتهاماتی اشاره می‌کند که گروهی از روزنامه‌نگاران ازطریق مراجع قانونی به این دو شرکت ارائه داده است. مبنای این درخواست ادعاهایی مبنی‌بر انجام برخی فعالیت‌های تقلبی بیتفینکس و تتر در بازار رمزارزها است.

اتهام‌های عمده‌ای که درباره بیتفینکس FOIL و تتر مطرح شده است، عبارت‌اند از: صدور تتر نامحدود و واردکردن آن به بازار که باعث افزایش قیمت بیت کوین و رمزارزهای دیگر شده است، فقدان تأیید مالیاتی و شفافیت درزمینه میزان رزروهای پشتیبانی تتر و تضمین صدور تتر معادل ارزهای معمولی، مشکوک‌بودن رابطه نزدیک بین بیتفینکس و شرکت تتر و منتشرنکردن اطلاعات کافی درباره تاریخچه و مالکیت این دو شرکت.

هیچ‌یک از این ادعاها هنوز رسماً تأیید نشده‌اند و Tether و Bitfinex این ادعاها را رد کرده‌اند. تتر درحال‌حاضر بزرگ‌ترین استیبل کوین جهان محسوب می‌شود که ارزش آن تقریباً ۸۸.۵میلیارد دلار است. Tether Limited به شرکت iFinex مستقر در هنگ‌کنگ تعلق دارد که مالک صرافی ارز دیجیتال Bitfinex نیز به‌حساب می‌آید.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا