آموزشمقاله

ارز دیجیتال بیت دائو (BIT) چیست؟

پروتکل و ارز دیجیتال بیت دائو (BitDAO) «سازمان خودمختار غیرمتمرکز» یا «دائو»یی است که می‌خواهد با برپایی اقتصاد غیرمتمرکز مبتنی‌بر توکن، زمینه را برای برخورداری همه کاربران از مزیت‌های نظام مالی فراگیر فراهم کند.

بیت دائو سازمان‌ خودمختار نوپا و درعین‌حال بزرگی است که با محوریت فعالیت در حوزه امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) توسعه داده شده است. این پروتکل رمزارزی بومی به نام توکن بیت دائو دارد و دارندگان این توکن می‌توانند در رویدادهای حاکمیتی پروتکل بیت دائو مشارکت و اعمالِ‌نظر کنند.

یکی از اهداف اولیه طراحی و پیاده‌سازی بیت دائو، جذب استعدادهای درخشان در حوزه برنامه‌نویسی و اعطای سهام تشویقی به آنان بوده است. منابع مالی این طرح از محل خزانه بیت دائو تأمین می‌شود.

چشم‌انداز بیت دائو این است که به یکی از بازیگران مؤثر در حوزه امور مالی و اقتصاد غیرمتمرکز تبدیل شود. علاوه‌براین، گردانندگان این سازمان خودمختار می‌خواهند در آینده‌ای نزدیک، پشتیبانی از پروژه‌های متنوع در حوزه‌های مختلفی همچون دیفای و توکن‌های NFT و بازی‌های بلاک چینی را به پروتکل خود بیفزایند.

در این مقاله از بلاگ تترلند، ارز دیجیتال بیت دائو را معرفی می‌کنیم و از بنیان‌گذاران و اهداف آن سخن می‌گوییم؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

دائو چیست؟

دائو (DAO) یا سازمان خودمختار غیرمتمرکز نوعی نهاد حاکمیتی نوظهور است که به‌جای تکیه بر مدیریت متمرکز و محدود، بر‌پایه تصمیم‌های مدیریتی مشترک و ساختار افقی بنا شده است. بسیاری از پروژه‌های رمزارزی برای پیشبرد اهداف خود از دائو و ساختارهای غیرسلسله‌مراتبی استفاده می‌کنند.

این ساختار به دارندگان توکن‌های بومی هر پروژه اجازه می‌دهد تا در رویدادهای حیاتی پروژه از استفاده از منابع مالی خزانه گرفته تا حتی اصلاح کدها‌ی نرم‌افزاری آن مداخله کنند. بیت دائو نیز همان‌طور‌که از اسمش پیداست، دائویی است که زمام مدیریت آن در‌اختیار دارندگان ارز دیجیتال دائو است.

بنیان‌گذار بیت دائو کیست؟

بیت دائو بنیان‌گذار واحدی ندارد و گروهی از توسعه‌دهندگان و دارندگان رمزارز بیت دائو به‌طور‌مشترک، این پروژه را بنیان نهاده‌اند و روند توسعه آن را به پیش می‌برند. علاوه‌براین، بیت دائو هیچ گروه گرداننده یا شرکتی در ورای خود ندارد؛ زیرا یک دائوست.

افراد مختلف می‌توانند در توسعه این پروتکل مشارکت کنند و پیشنهادهای خود را برای اصلاح یا ترمیم آن ارائه دهند. سپس، دارندگان رمزارز بیت دائو می‌توانند درباره قبول یا رد این پیشنهادها تصمیم‌گیری کنند. بیت دائو از‌جمله دائوهای بزرگ و فراگیر موجود است و از پشتیبانی شماری از فعالان برجسته‌ حوزه فناوری از‌جمله پیتر تیل (Peter Thiel) بهره می‌برد.

ویژگی‌های منحصربه‌فرد بیت دائو کدام‌اند؟

بیت دائو درصدد است تا از‌طریق قابلیت «تبادل توکن» (Token Swap) خود با پروژه‌های کنونی و نوپای حوزه رمزارزها پیمان‌های همکاری چندجانبه انعقاد کند. قابلیت تبادل توکن این امکان را دراختیار خزانه بیت دائو قرار می‌دهد تا بتواند بهترین توکن‌های رمزارزی را گردآوری کند.

یکی دیگر از ویژگی‌ها و هدف‌های منحصربه‌فرد بیت دائو، ساخت محصولاتی است که اثربخشی و بهره‌وری بیت دائو و دیگر ساختارهای غیرمتمرکز را بهبود ببخشند. این محصولات مشتمل بر مجموعه‌ای از راهکارهای حکمرانی درون‌زنجیره‌‌ای و برون‌زنجیره‌ای هستند که خزانه به دائو کمک می‌کند تا دارایی‌ها پربازده‌ را شناسایی و جذب کند.

از اهداف دیگر بیت دائو این است که گروه‌های فعال در حوزه رمزارزها را با اهدای کمک‌های مالی تشویق کند تا بتوانند محصولات متنوع‌تری برای بهبود نظام مالی غیرمتمرکز توسعه بدهند. ناگفته نماند که اهدای این کمک‌ها پس از موافقت دارنگان ارز دیجیتال بیت دائو انجام می‌شود.

 

ارز دیجیتال بیت دائو

 

اهداف بیت دائو

برخی از اهداف اصلی سازمان خودمختار غیرمتمرکز بیت دائو عبارت‌اند از:

  • شراکت در توسعه و تأمین مالی پروژه‌های مختلف از‌طریق قابلیت تبادل توکن
    ساخت محصولاتی برای بهبود بهره‌وری بیت دائو و دیگر سازمان‌های خودمختار غیرمتمرکز و ارائه راهکارهای حکمرانی آن‌چین و آف‌چین و بهینه‌ترین راه‌حل‌های برای مدیریت خزانه
    کمک به گروه‌های فعال در حوزه رمزارزها برای توسعه محصولات و خدمات نوآورانه

رمزارز بیت دائو چیست؟

ارز دیجیتال بیت دائو با نماد اختصاری ‌BIT، توکن بومی پروژه بیت دائوست. همان‌طور‌که پیش‌تر گفتیم، زمام کنترل بیت دائو در‌اختیار دارندگان رمزارز BIT است. آنان می‌توانند در رویدادهای حاکمیتی این پروژه مشارکت و اعمالِ‌نظر کنند. برخی از‌ این رویدادها بدین‌شرح‌اند:

  • مبادله توکن با پروژه‌های کنونی و نوپای حوزه رمزارزها
    تخصیص منابع مالی موجود در خزانه براساس راهبردهای سرمایه‌گذاری اعضا
    تأمین مالی پروژه‌های همکار
    اهداف کمک‌های مالی به گروه‌های فعال در حوزه تحقیق‌و‌توسعه
    اعطای مشوق‌های مالی به پروژه‌های حوزه بلاک چین و برنامه‌های آموزشی عام‌المنفعه
    به‌روزرسانی پروتکل‌های اصلی بیت دائو

ارز دیجیتال بیت دائو

 

کارکردهای اصلی بیت دائو چیست؟

به‌طورکلی، می‌توان گفت که فعالان سازمان خودمختار بیت دائو به‌دنبال تحقق اهداف خود به سه روش هستند: ۱. مبادله توکن؛ ۲. ساخت و توسعه؛ ۳. اعطای کمک‌هزینه.

۱. مبادله توکن

یکی از کارکردها و هدف‌های بیت دائو، گردآوری و تجمیع مجموعه‌ای از توکن‌های برتر پروژه‌های سرآمد از‌طریق مبادله است. مبادله باعث می‌شود تا میان منافع بیت دائو و دیگر پروژه‌ها هم‌سویی سازنده‌ای ایجاد شود. دراین‌میان، ساخت صرافی‌های غیرمتمرکز برای مبادلات آنی و آتی، از‌جمله اهداف اصلی بیت دائو از مبادله توکن است.

۲. ساخت و توسعه

از دیگر کارکردهای بیت دائو تلاش برای مشارکت با دیگر دائوها برای ساخت محصولات نوآورانه است. این محصولات در دو دسته جای می‌گیرند:

محصولات حوزه حکمرانی: شامل محصولاتی برای بهبود شیوه‌های مدیریت و کنترل دائو
محصولات حوزه مدیریت خزانه: مشتمل بر توسعه راهکارهایی برای جذب و تجمیع توکن‌های پربازده‌

۳. اعطای کمک‌هزینه

یکی دیگر از کارکردهای مهم بیت دائو، تأمین مالی پروژه‌ها و محصولات فناورانه در حوزه بلاک چین و رمزارزها و اهدای کمک‌ها و مشوق‌های مالی به آن‌هاست.

جمع‌بندی

دارندگان ارز دیجیتال بیت دائو می‌خواهند سازمان خودمختار خود را به‌ یکی از بازیگران مؤثر در حوزه اقتصاد مبتنی بر توکن تبدیل کنند.

بیت دائو دائما در حال تغییر و تحویل است و در هر برهه از زمان، شماری از کاربران زمام رهبری آن را در دست می‌گیرند؛ بنابراین، می‌توان انتظار داشت که مأموریت و چشم‌انداز این پروژه در طول زمان با حضور کاربران و اعضای جدید، دستخوش تغییر شود.

برای خرید ارز دیجیتال بیت دائو با کارمزد کاملا رایگان، از سرویس مبدل تترلند می‌توانید استفاده و ۱۰۰ رمزارز برتر بازار را با موجودی تتری یا تومانی کیف‌پول خود مبادله کنید. با مراجعه به این صفحه نیز، به فهرست نرخ رمزارزها دسترسی خواهید داشت.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا