اخبار تترلند

سرقت احتمالی میلیون‌ها بیت کوین و مونرو پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی‌بر کلاه‌برداری در دارک‌نت

در دنیای رمزارزها، به‌ویژه بیت کوین و مونرو، دارک‌نت (Darknet) بخش کوچکی از اینترنت است که به‌طور خاص برای پنهان‌کردن فعالیت‌های کاربران طراحی شده است. برای دسترسی به دارک‌نت، کاربران باید از نرم‌افزار خاصی مانند مرورگر تور (Tor) استفاده کنند. این نرم‌افزار ترافیک اینترنت را از‌طریق چندین سرور مسیریابی می‌کند تا ردیابی فعالیت کاربر را برای مجریان قانون و سایر ناظران دشوار کند.

به‌گزارش کوین‌تلگراف، بازارهای دارک‌نت در‌واقع وب‌سایت‌هایی در دارک‌نت هستند که خریدوفروش کالاها و خدمات غیرقانونی را تسهیل می‌کنند. این بازارها اغلب با رمزارزهایی مانند BTC و XMR معامله می‌کنند؛ زیرا ماهیت ناشناس‌بودن آن‌ها به خریداران و فروشندگان امکان می‌دهد تا هویتشان را پنهان کنند.

استفاده از دارک‌نت برای خریدوفروش رمزارزها ریسک‌های متعددی به‌همراه دارد. این بازارها را اغلب مجرمان اداره می‌کنند و ممکن است کلاه‌برداری یا فعالیت‌های غیرقانونی دیگر در آن‌ها انجام شود. همچنین، رمزارزهایی که در این بازارها استفاده می‌شوند، به‌دلیل ماهیت ناشناس‌بودن آن‌ها، مستعد پول‌شویی و سایر فعالیت‌های مجرمانه هستند.

کلاه‌برداری Exit Scam چیست؟

اخیراً گزارش‌های درباره کلاه‌برداری پلتفرمی به نام Incognito Market در دارک‌نت منتشر شده است. این گزارش‌ها که حاکی از آن هستند که Incognito Market، بازار شبکه ناشناس و ردیاب‌نشدنی دارک‌نت‌، از سرمایه‌گذاران بیت کوین و مونرو کلاه‌برداری خروج اسکمی (Exit Scam) کرده است.

به‌گفته ارائه‌دهنده اطلاعات تهدید‌های سایبری Dark Web Informer، بازار Incognito Market عمدتاً به‌عنوان پلتفرمی برای تجارت مواد مخدر شناخته می‌شود و ارزش آن بین ۱۰ تا ۳۰میلیون دلار است.

در دنیای رمزارزها، کلاه‌برداری خروج اسکمی (Exit Scam) زمانی اتفاق می‌افتد که مدیران یکی از صرافی‌ها یا پروژه بلاک‌چین یا وب‌سایتی که با رمزارزها سروکار دارند، ناگهان ناپدید شوند و سرمایه کاربران را نیز با خود ببرند. این کلاه‌برداری معمولاً با وعده‌های اغراق‌آمیز و ایجاد هیجان کاذب برای جذب سرمایه کاربران همراه است.

در خروج اسکمی، مجرمان اغلب کنترل وب‌سایت یا پلتفرم را حفظ می‌کنند و ممکن است برای مدتی به فعالیت‌های عادی‌شان ادامه دهند تا کاربران را فریب دهند. آنان همچنین ممکن است با بهانه‌های مختلف، مانند به‌روزرسانی سیستم یا مشکلات فنی، برداشت وجه را برای کاربران به‌تعویق بیندازند.

کاربران این دارک‌نت ادعا کرده‌اند که از سه‌شنبه، ۵‌مارس۲۰۲۴ (۱۵اسفند۱۴۰۲)، به‌دلیل ترس فزاینده از کلاه‌برداری Exit Scam، نمی‌توانند بیت کوین و مونرو برداشت کنند. در آن تاریخ پس از اخطار کاربران مبنی‌بر ناکامی در برداشت رمزارزهای خود، اتهام‌زنی‌های کاربران علیه مدیران بازار شروع شد.

این گزارش‌ها حتی پاسخی از مدیر Incognito‌، یعنی فاروح (Pharoah)، دریافت کرد. فاروح با انتشار پستی در وب‌سایت Dread، وب‌سایتی مشابه Reddit در فضای Darknet، به کاربران اطمینان داد که این مشکلات صرفاً به‌دلیل تغییرات در سیستم‌های برداشت ناشناس رخ‌ داده است.

متن پست منتشر‌شده بدین‌شرح بود:

لطفاً توجه کنید که مراحل اولیه به‌روزرسانی ممکن است در چند روز اول کمی بر قابلیت‌های مورداستفاده کاربران تأثیر بگذارد؛ زیرا سرورها هم‌زمان روی همگام‌سازی داده‌های قدیمی و درخواست‌های جدید چندوظیفه‌ای متمرکز هستند.

بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد که گزارش‌های مستمر درباره مشکلات برداشت و به‌دنبال آن پست دیگری که یکی از کارشناسان امنیتی و مدیران شناخته‌شده در دارک‌نت و Dread منتشر کرد، وقوع کلاه‌برداری Exit Scam را تأیید کرده است.

هاگ‌بونتر (Hugbunter) با انتشار پستی در Dread، ادعا کرد که با فاروح گفت‌وگو کرده‌ است. در پی این گفت‌وگو، به آن‌ها پیشنهاد شده است تا در‌قبال دریافت رشوه، تمامی پست‌های مرتبط با Incognito را حذف کنند که در Dread منتشر می‌شوند. بر همین مبنا، وی اذعان کرد:

متأسفانه اکنون می‌توانم کلاه‌برداری خروج را کاملاً تأیید کنم… هشدار من اکنون تفاوتی در وضعیت سرمایه‌گذارانی که سرمایه‌های خود را در Incognito ازدست‌داده‌اند، ایجاد نمی‌کند. بااین‌حال، امیدوارم که این هشدار برای افرادی که هنوز وارد این فضا نشده‌اند، کافی باشد تا مطمئن شویم کاربران تمام اطلاعات را به‌طور شفاف دریافت کرده‌اند و همین موضوع مانع ازدست‌رفتن سرمایه‌های بیشتر شود.

کلاه‌برداری Exit Scam بیت‌کوین در بحبوحه افزایش قیمت بیت کوین رخ داده است. این یعنی درست زمانی‌که شاهد بودیم که این رمزارز از رکورد بیشترین قیمت قبلی خود (۶۸,۹۹۰ دلار) رد شده و ارزشش را به رکورد جدیدی در بالای سطح ۶۹,۲۰۰ دلار رسانده است.

مونرو نیز در هفته گذشته افزایش قیمت چشمگیری را تجربه کرده و به بیشترین حد خود در ۷ روز گذشته، یعنی ۱۵۱/۷۴ دلار، رسیده است. اگرچه پس‌از‌آن کاهش اندکی را تجربه کرده و به قیمت ۱۴۲/۰۱ دلار کاهش یافته است.

در اواخر فوریه، گزارش Crypto Crime Chainalysis 2024 نشان داد که بازارهای دارک‌نت در سال ۲۰۲۳ حداقل ۱/۷میلیارد دلار درآمد کسب کرده‌اند. این اتفاق یادآور داده‌های سال ۲۰۲۲ است؛ یعنی زمانی‌که مقام‌های بزرگ‌ترین بازار Darknet جهان، Hydra را تعطیل کردند.

درحالی‌که هیچ بازار واحدی جایگزین Hydra نشد، این گزارش نشان داد که بازارهای کوچک‌تر با خدمت به طیف‌های خاصی و توسعه نقش‌های تخصصی‌تر رونق دارند. Chainalysis از بازار Mega Darknet Market به‌عنوان بازاری پیشرو با بیش از ۵۰۰میلیارد دلار ورودی رمزارز یاد کرد.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

منبع
cointelegraph

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا