اخبارمقاله

بیت کوین وارد بازار گاوی شد؟

قیمت بیت کوین حواشی زیادی ایجاد کرده است و بسیاری از طرفداران پادشاه رمزارزها، حالا سرگردان شده‌اند. همچنین، افزایش قیمت این رمزارز موجب شد که بسیاری از تحلیلگران حوزه رمزارزها، دلیل آن‌ را تله بازار گاوی بدانند.

ماجرای بازار گاوی بیت کوین چیست؟

ماجرا از این قرار است که  بیت کوین در هفت‌ روز گذشته توانست قیمتش را روی ۲۴هزار دلار نگه دارد و بدین‌ترتیب، تحلیلگران به‌دنبال یافتن نشانه‌‌هایی از تداوم روند صعودی رفتند.

این در حالی‌ است که به‌گزارش کریپتونیوز، بررسی دقیق‌تر داده‌های بازار نشان می‌دهد که افزایش دوباره قیمت BTC بیش از آنکه روندی ثابت و ادامه‌دار باشد، به بازار گاوی شبیه است.

به‌گزارش تترلند، یکی از تحلیلگران ارزهای دیجیتال با نام مستعار استاک‌مانی لیزردس (Stockmoney Lizards) ۲۳فوریه در رشته‌توییتی دلایل افزایش اخیر قیمت بیت‌کوین را بررسی کرد.

او در پاسخ به این پرسش که «آیا پنجمین بازار صعودی بیت کوین آغاز شده یا خیر؟»، اعلام کرد:

معمولاً چرخه سرمایه‌گذاری در بیت کوین شامل چهار مرحله است: ۱. هاوینگ؛ ۲. بازار صعودی؛ ۳. بازار نزولی؛ ۴. انباشت.

استاک‌مانی عقیده دارد که رویداد هاوینگ بزرگ‌ترین محرک برای شروع بازار صعودی احتمالی تا‌به‌امروز بوده است. استاک‌مانی این اظهارنظر را در حالی مطرح کرد که بسیاری دیگر از کارشناسان درباره درستی آن تردید دارند.

در‌واقع، هاوینگ با کاهش عرضه و افزایش تقاضا (کمیابی) باعث افزایش قیمت بیت‌کوین می‌شود. بنابراین، منطقی است که برای افزایش قیمت باید منتظر هاوینگ بعدی بمانیم.

بیت کوین

چرخه سوم تا پنج سرمایه‌گذاری در بیت کوین

علاوه‌بر‌این، پس از بسته‌شدن اولین کندل سبز در شروع بازار صعودی، ماه‌ها شاهد رشد درخورتوجه قیمت خواهیم بود. استاک‌مانی خاطرنشان می‌کند موضوعی که به‌طور قطع می‌توان بیان کرد، این است که الگوی دوقلو کف را شاهد هستیم و از‌نظر تاریخی این الگو در پایین‌ترین سطح چرخه‌های پیشین BTC نیز تکرار شده است.

با‌این‌حال، استاک‌مانی تأکید می‌کند که ارزدیجیتال بیت کوین در‌حال‌حاضر در فاز D الگوی انباشت وایکاف (Wykoff) قرار دارد. در‌نتیجه، هنوز برای اعلام آغاز روند صعودی خیلی زود است؛ زیرا تا هاوینگ بعدی در مارس۲۰۲۴ (اسفند۱۴۰۲) زمان زیادی پیش رو داریم.

بیت کوین

استیبل کوین‌ها؛ لنگر جریان پول در بازار رمز ارز

استیبل کوین‌ها نیز نقطه لنگر چرخه جریان پول در بازار ارزهای دیجیتال هستند و BTC و دیگر آلت کوین‌ها با استفاده از آن‌ها خریده می‌شوند. در‌حالی‌که افزایش چشمگیر عرضه استیبل کوین‌ها را در طول بازار صعودی سال۲۰۲۱ (۱۴۰۰) شاهد بودیم، عرضه آن‌ها در بازار نزولی اخیر روندی کاهشی تجربه کرده است.

با وجود جهش ۴۵درصدی قیمت بیت کوین از ابتدای سال تاکنون، همچنان شاهد تداوم روند نزولی در عرضه استیبل کوین‌ها هستیم. در تحلیل‌های تکنیکال، اندیکاتور حجم تجمعی دلتا (CVD) تغییرات (تفاوت) میان حجم خرید و حجم فروش در بازه زمانی مشخصی محاسبه می‌کند.

بررسی دقیق‌تر این اندیکاتور نشان می‌دهد که خرید بیت کوین با استفاده از استیبل کوین بی‌یو‌اس‌دی، دلیل اصلی افزایش قیمت اخیر بوده است. این در حالی است که حجم تجمعی دلتا دیگر استیبل کوین‌ها در مدت مشابه روندی نزولی پشت‌سر گذاشته‌اند.

پس می‌توان نتیجه گرفت که قدرت خرید بیش‌از‌حد بایننس یو‌اس‌دی در هفته‌های گذشته باعث جهش کنونی قیمت بیت کوین شده است.

ورود تریلیون‌ها دلار ارز فیات به بازار ارزهای دیجیتال

علاوه‌بر‌این‌، به‌تازگی تریلیون‌ها دلار پول فیات، به‌ویژه از چین وارد بازار ارزهای دیجیتال شده است. همان‌طور‌که در سال ۲۰۲۱ شاهد بودیم، ورود نقدینگی از سوی بانک مرکزی باعث افزایش قیمت دارایی‌هایی مانند بیت کوین شد. استاک‌مانی با اشاره به اینکه جهش اخیر بزرگ‌ترین تله گاوی است که تاکنون دیده، انتظار اصلاح قیمت دیگر در آینده نزدیک را دارد.

جمع‌بندی

بیت کوین چند هفته‌ای است که به‌دلیل صعودی‌شدن قیمت در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفته است. نوک پیکان تحلیل‌ها، ظهور بازار گاوی این ارز دیجیتال را نشانه می‌گیرد. یک ماه پیش، کریپتونیوز در گزارشی پیش‌بینی کرده بود که بیت کوین بار‌دیگر وارد بازار گاوی می‌شود و حالا شاهد تحقق آن هستیم.

دلیل این پیش‌بینی رسیدن قیمت پادشاه رمزارزها به ۲۲,۷۵۰ دلار بود. بر این اساس، در ۲۳ژانویه۲۰۲۳، ارزهای دیجیتال پیشرو مانند بیت‌کوین و اتریوم در بازه‌های قیمتی محدودی ادغام شدند؛ چرا‌که به‌نظر می‌رسید سرمایه‌گذاران منتظر شروع شکست قیمت این دو ارز دیجیتال بودند و حالا این روند دوباره برای بیت‌کوین تکرار شده است.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۰ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا