آموزشمبتدیمقاله

کریپتوپانکس (CryptoPunks)؛ گران‌ترین توکن‌های NFT

کریپتوپانکس قطعات کلکسیونی از هنر رمزنگاری هستند که در قالب توکن غیرمثلی (NFT) بر بستر شبکه بلاکچین اتریوم قرار دارند.

۱۰هزار پانک کوچک ۸بیتی وجود دارد که همگی ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد خود را دارند. به‌عنوان یکی از اولین پروژه‌های معروف NFT، کریپتوپانکس‌ها الهام‌بخش بسیاری از هنرمندان رمزنگاری و حتی توسعه استاندارد توکن ERC-721 برای مجموعه‌های دیجیتال بودند.

در سال ۲۰۲۱، پروژه CryptoPunks پس از فروش میلیون‌ها دلار محبوبیت بیشتری پیدا و آن‌ را به گران‌ترین NFT تبدیل کرد. در این مقاله از بلاگ تترلند، کریپتوپانکس (CryptoPunks)، گران‌ترین توکن‌های NFT را معرفی خواهیم کرد.

معرفی کریپتوپانکس‌ (CryptoPunks)

در نگاه اول، این چهره‌های کوچک و پیکسلی در مربع‌های کوچک چندان خاص به‌نظر نمی‌رسند. بعضی‌ها کلاه دارند و برخی حتی بیگانه هستند؛ اما وقتی از NFTها صحبت می‌شود، ظاهر می‌تواند فریبنده باشد!

فقط داشتن یکی از این پانک‌های بامزه می‌تواند چیزی برای شما بخرد؛ از آپارتمانی کوچک گرفته تا عمارتی بسیار بزرگ. این CryptoPunks به سبک ۸بیتی، به ۱۰هزار مجموعه NFT محدود است که در زمان نگارش این مقاله، تقاضای زیادی برای خرید دارد. کریپتوپانکس یکی از اولین پروژه‌های NFT است که تاکنون وجود داشته است.

چه کسی کریپتوپانکس (CryptoPunks) را ایجاد کرد؟

CryptoPunks نتیجه ایده‌پردازی Labs Larva مستقر در نیویورک است که مت هال و جان واتکینسون آن را بنیان نهادند. در سال ۲۰۱۷، این پروژه به‌عنوان آزمایشی بر ارزش NFTها و هنر دیجیتال آغاز شد و در‌نهایت به عمومیت‌بخشیدن هنر رمزنگاری کمک کرد.

Cryptopunks

کریپتوپانکس‌ (CryptoPunks) درواقع نوعی رمزارز است؛ اما باید بدانیم که با‌ بیتکوین یا اتریوم کاملاً متفاوت است. همه ۱۰هزار پانک NFT منحصر‌به‌فرد خود را در بلاکچین اتریوم دارند. این پیکسل‌های کوچک شامل ۳۸۴۰ زن و ۶۰۳۹ مرد هستند. ناگفته نماند که در میان این پیسکل‌ها چند میمون و بیگانه و زامبی نیز وجود دارند.

ترکیبی از ویژگی‌های مختلف که با‌هم مخلوط می‌شوند، اطمینان می‌دهد که هر‌یک از ۱۰هزار کریپتوپانک کاملاً منحصر‌به‌فردند. جالب است بدانید پانک‌ها در ابتدا به‌‌رایگان دردسترس بودند و توزیع می‌شدند. تنها کاری که باید انجام می‌دادید، این بود که کارمزد تراکنش مربوط به شبکه اتریوم را بپردازید!

محبوبیت کریپتوپانکس‌ (CryptoPunks)

از آن زمان به‌بعد، محبوبیت این آثار هنری به‌طور‌کلی با NFT افزایش یافته است. خانه حراج کریستی حتی مجموعه‌هایی از این پانک‌ها را با قیمت میلیونی تخمین زده بود. در زمان فروش در مارس۲۰۲۱، این پانک بیگانه رنگ‌پریده با هدبند رکورد پرفروش‌ترین CryptoPunk را با قیمت ۴,۲۰۰ ETH (تقریباً ۷.۵۸میلیون دلار) دراختیار دارد.

در این‌جا CryptoPunk #7804 را داریم که تقریباً با همان ارزش (۷.۵۷میلیون دلار در زمان فروش) یکی از کربپتوپانک‌های پرفروش‌ بوده است. این تفاوت به‌دلیل افزایش قیمت ETH است.

فروش تتر

از‌نظر NFT، این دو کریپتوپانک دومین و سومین گران‌ترین توکن غیر‌مثلی هستند که تا‌به‌امروز فروخته شده‌اند. Beeple’s EVERYDAYS: The FIRST 5000 DAYS در‌حال‌حاضر با فروش ۶۹,۳۴۶,۲۵۰ دلار رتبه اول را ازآنِ خود کرده است.

نحوه کار کریپتوپانکس‌ (CryptoPunks) چگونه است؟

در زمان راه‌اندازی پروژه، پروتکل توکن ERC-721 که اکنون برای NFTها استفاده می‌شود، حتی وجود نداشت. بنابراین، Larva labs مجبور بود با آنچه داشتند کار کنند؛ یعنی استاندارد ERC-20. در‌نهایت، تیم کد ERC-20 را به‌اندازه کافی برای تولید توکن‌های غیر‌مثلی اصلاح و اندکی بعد به‌عنوان الهام‌بخش توسعه ERC-721 عمل کرد.

اگر به توکن در Etherscan نگاه کنیم، می‌توانیم Max Total Supply 10.000 را ببینیم. اگرچه پانک‌ها استاندارد ERC-20 را نشان می‌دهند، توکن‌های یکسانی نیستند. با هش تصویر مرجع و مقایسه آن با هش تصویر خاص در قرارداد توکن، اعتبار هر کریپتوپانک را می‌توانید تعیین کنید.

از‌آن‌جا‌که تصاویر بسیار بزرگ‌تر از آن هستند که بتوانند در شبکه بلاکچین ذخیره شوند، Larva labs تصویری ترکیبی شامل همه ۱۰هزار پانک ایجاد کردند. یک هش از این مورد در قرارداد توکن کریپتوپانکس (CryptoPunks) وجود دارد.

Best NFTs

با‌ین‌حال، چگونه می‌دانید کدام‌یک از کریپتوپانک‌ها را دارید؟ باید بگوییم که هر توکن پانک، حاوی فراداده (Metadata) است که به موقعیت آن در تصویر ترکیبی اشاره می‌کند. به‌عنوان مثال، (CryptoPunk #7804) پانک ۷۸۰۴ در تصویر بزرگ و مرکب است.

از کجا می‌توانیم کریپتوپانکس (CryptoPunks) بخریم؟

کریپتوپانکس (CryptoPunks) بازار خاص خود را در وب‌سایت CryptoPunks ایجاد کرد. این جایی است که کاربران پیشنهاد و خرید و فروش آن‌ها را انجام می‌دهند. با نصب و اتصال به کیف‌پول متاماسک خود، می‌توانید در این بازار تعامل داشته باشید.

جمع‌بندی

کریپتوپانکس (CryptoPunks) در برهه‌ای از پیش‌گامان ارزش هنری محض در بلاکچین بودند. برخلاف CryptoKitties که عناصر گیمیفیکیشن یا بازی‌محور دارد، هر پانک منفرد چیزی بیش از یک تصویر ساده نیست. شما هنوز‌هم می‌توانید محبوبیت گسترده آ‌ن‌ها را با تعداد پروژه‌هایی که مستقیماً از CryptoPunks الهام گرفته‌اند، مشاهده کنید.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا