آموزشپیشرفتهمقاله

مقدمه‌ای بر اقتصاد رمزنگاری؛ آشنایی با ساختار اساسی طراحی شبکه‌های غیرمتمرکز

امروزه، دنیای رمزنگاری به بخش جدانشدنی اقتصاد جهانی تبدیل شده است و روز‌به‌روز در حال گسترش است. به‌عنوان فعال حوزه رمزارزها و اقتصاد نوین عصر حاضر، لازم است تا با مفهوم اقتصاد رمزنگاری آشنا شوید. در این مقاله از بلاگ تترلند، درباره ساختار اساسی طراحی شبکه‌های غیرمتمرکز صحبت خواهیم کرد. پس تا پایان با ما همراه باشید.

اقتصاد رمزنگاری چیست؟

اقتصاد رمزنگاری راهی برای هماهنگی رفتار شرکت‌کنندگان در یک شبکه همراه با ترکیب رمزنگاری و اقتصاد ارائه می‌دهد. این یکی از حوزه‌های علوم کامپیوتر است که سعی می‌کند تا مشکلات هماهنگی شرکت‌کنندگان در اکوسیستم‌های دیجیتال را از‌طریق رمزنگاری و مشوق‌های اقتصادی حل کند.

هنگام ایجاد شبکه‌های غیرمتمرکز، توجه به اقتصاد رمزنگاری‌شده ضروری است. همان‌طور‌که گفتیم، این مکانیزمی است که راهی برای هماهنگی شرکت‌کنندگان بدون نیاز به اعتماد به شخص ثالث را فراهم می‌کند.

اقتصاد رمزنگاری به‌جای اینکه زیرمجموعه‌ای از اقتصاد سنتی باشد، ترکیبی از نظریه Game Theory، طراحی مکانیسم، ریاضیات و سایر روش‌های نوین حوزه اقتصاد است. هدف اصلی آن درک نحوه تأمین بودجه، طراحی، توسعه و تسهیل عملیات شبکه‌های غیرمتمرکز است.

اقتصاد رمزنگاری چه مشکلی را حل می‌کند؟

پیش از ظهور بیتکوین، تصور می‌شد که ایجاد شبکه همتا‌به‌همتا غیرممکن است؛ اما در‌صورت نبود آسیب‌پذیری درخورتوجه در‌برابر حمله‌ها و خطاهای شبکه امکان‌پذیر است. این مشکل اغلب مشکل the Byzantine General’s Problem نامیده می‌شود.

در‌واقع، معضلی منطقی است که نشان می‌دهد چگونه در سیستم‌های توزیع‌شده دستیابی به توافق برای شرکت‌کنندگان مختلف بسیار مهم است. این مشکل فرض می‌کند از‌آن‌جا‌که برخی از شرکت‌کنندگان شبکه ممکن است نامطمئن باشند، هرگز نمی‌توان توافقاتی انجام داد و شبکه نمی‌تواند مطابق برنامه عمل کند.

bitcoin

با ایجاد بیتکوین، ساتوشی ناکاموتو مشوق‌های اقتصادی را به شبکه همتا‌به‌همتا معرفی و این مشکل را حل کرد. از آن زمان، شبکه‌های غیر‌متمرکز همچنان به رمزنگاری متکی هستند تا درباره وضعیت شبکه و سابقه آن به‌توافق برسند. این هم‌افزایی پروتکل‌های رمزنگاری با انگیزه‌های اقتصادی، اکوسیستم کاملاً جدیدی از شبکه‌های غیر‌متمرکز را ایجاد می‌کند که انعطاف‌پذیر و ایمن هستند.

نقش اقتصاد رمزنگاری در استخراج بیتکوین

به‌طور‌کلی، هدف بیتکوین ایجاد شبکه‌ای عظیم و غیرمتمرکز انتقال است که بتواند انتقالات انجام‌شده در این شبکه را دقیقاً تأیید کند و در‌برابر سانسور نیز تغییر‌ناپذیر و مقاوم باشد.

این امر ازطریق فرایند استخراج به‌دست می‌آید که در آن ماینرهایی پاداش می‌گیرند که موفق به تأیید بلاک‌های معاملات شده‌اند. انگیزه اقتصادی این‌چنینی ماینرها را تشویق می‌کند تا صادقانه عمل کنند و درنتیجه، این شبکه را مطمئن‌تر و ایمن‌تر شود.

مرجع تخصصی خرید تتر و فروش تتر

به‌زبان ساده، فرایند استخراج شامل حل مشکل ریاضی دشوار بر‌اساس الگوریتم هش رمزنگاری است. در این زمینه، از هش برای اتصال هر بلاک به بلاک بعدی استفاده می‌شود و اساساً رکورد زمان‌بندی از تراکنش‌های تأیید‌شده به نام بلاکچین ایجاد می‌کند.

هش‌ها در معماهای محاسباتی نیز استفاده می‌شوند؛ بدین‌صورت که ماینرها برای حل آن‌ها باهم رقابت می‌کنند. علاوه‌براین، یکی از قوانین اجماعی که باید در معاملات رعایت شود، این است که بیتکوین فقط درصورتی کاربردی است که امضای دیجیتالی معتبری از کلید خصوصی ایجاد شود.

اقتصاد رمزنگاری چگونه امنیت بیتکوین را افزایش می‌دهد؟

مدل امنیتی بیت‌کوین براساس اصل اکثریت است. این بدان‌معناست که شرکت‌کنندگان مخرب می‌توانند با در دست گرفتن کنترل اکثریت قدرت محاسباتی شبکه در حمله‌ای که عموماً حمله ۵۱درصد نامیده می‌شود، کنترل بلاکچین را در دست گیرند.

در چنین سناریویی، مهاجمان می‌توانند از تأیید معاملات جدید یا حتی معاملات معکوس به‌طور کامل جلوگیری کنند. بااین‌حال، به‌دست‌آوردن کنترل این مقدار از فرایند هشینگ بسیار گران خواهد بود و به سخت‌افزارهای قوی و انرژی الکتریکی فراوانی نیاز دارد.

اقتصاد رمزنگاری یکی از دلایل موفقیت بیتکوین است. ساتوشی ناکاموتو مفروضات زیادی را در این زمینه ارائه کرد. ضمانت‌های امنیتی سیستم بستگی زیادی به اثربخشی این مفروضات درزمینه نحوه واکنش شرکت‌کنندگان در شبکه دارد.

bitcoin security

الگوریتم و چرخه اقتصاد رمزنگاری

این چرخه نشان‌دهنده بازاری سه‌جانبه بین ماینرها (طرف عرضه) و کاربران (طرف تقاضا) و سرمایه‌گذاران (طرف سرمایه) است. هر گروه با استفاده از منبع کمیاب رمزنگاری (یک توکن) با یکدیگر معامله می‌کنند.

طبق رابطه ماینر-کاربر در چرخه، ماینرها از‌طریق توکن‌هایی که کاربران استفاده می‌کنند، پاداششان را به‌دست می‌آورند. پروتکل اجماع شبکه نیز این فرایند را استاندارد و مدل اقتصادی رمزنگاری زمان و نحوه دریافت حقوق ماینرها را کنترل می‌کند.

ایجاد معماری شبکه‌ای که به‌واسطه طرف عرضه توزیع‌شده (ماینرها) تداوم داشته باشد، تا زمانی مطلوب و به‌صرفه است که مزایای آن از معایبش بیشتر باشد. مزایا اغلب شامل مقاومت در‌برابر سانسور و معاملات کاملاً غیرمتمرکز و با قابلیت اطمینان بسیار زیاد است.

نقش سرمایه‌گذار در این چرخه دوگانه است

این مدل با تقسیم سرمایه‌گذاران به دو گروه معامله‌گر، دو نقش را نشان می‌دهد: ۱. معامله‌گران (سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت)؛ ۲. هولدرها (سرمایه‌گذاران بلند‌مدت).

معامله‌گران نقدینگی را برای این توکن ایجاد می‌کنند. هدف این است که ماینرها بتوانند توکن‌های استخراج‌شده خود را بفروشند و کارمزدهای عملیاتی را پوشش دهند. این در حالی است که سرمایه‌گذاران دیگر با پشتیبانی از قیمت توکن، سرمایه شبکه را برای رشد آماده می‌کنند.

Invester

به‌عبارت‌دیگر، همه شرکت‌کنندگان در چنین اقتصادی برای رسیدن به اهداف اقتصادی‌شان به یکدیگر وابسته هستند. چنین طرحی شبکه‌ای قوی و ایمن ایجاد می‌کند. با تولد بیتکوین مفهوم نسبتاً جدیدی پدیدار شد.؛اما اقتصاد رمزنگاری ساختاری اساسی است که باید در طراحی شبکه‌های غیر‌متمرکز مدنظر قرار گیرد.

حوزه اقتصاد رمزنگاری و استفاده از مدل‌های اقتصادی رمزنگاری، می‌تواند در توسعه شبکه‌های مالی آینده بسیار سودمند باشد. با مطالعه مدل‌های اقتصادی رمزنگاری‌شده، می‌توان شبکه‌های آینده را کارآمدتر و پایدارتر طراحی کرد؛ در‌نتیجه اکوسیستم قوی‌تری از اقتصادهای غیر‌متمرکز ایجاد می‌شود.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا