مقاله

نگاهی به آمار و ارقام جذاب درباره بیت کوین به‌بهانه تولد ۱۵سالگی BTC

۳ژانویه‌۲۰۰۹، ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) نخستین بلوک را در زنجیره بیت کوین ایجاد کرد. در آن زمان او برای ایجاد این بلوک، ۵۰ بیت‌کوین پاداش دریافت کرد. امروز با گذشته ۱۵ سال از آن زمان، پاداش استخراج هر بلوک بیت‌کوین برابر با ۳/۵ BTC است. 

وایت پیپر بیت کوین ۳۱اکتبر۲۰۰۸ رونمایی شد. برخی از این روز به‌عنوان روز تولد بیت‌کوین یاد می‌کنند؛ اما واقعیت این است که پادشاه رمزارزها ۳ژانویه۲۰۰۹ موجودیت پیدا کرد. به‌همین‌دلیل، بیشتر طرفداران بیت‌کوین این روز را جشن می‌گیرند. 

BTC در ۱۵ سال اخیر، مسیر پرفراز‌و‌نشیبی را پشت‌سر گذاشته است. در این مطلب از بلاگ تترلند، قصد داریم به‌بهانه تولد ۱۵سالگی بیت کوین، نگاهی به آمارهای جذاب و در‌عین‌حال مهم درباره این رمزارز و شبکه بلاک‌چین اختصاصی‌اش بیندازیم؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. 

۵میلیارد درصد؛ افزایش قیمت بیت کوین از ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۴

اولین تراکنش ثبت‌شده بیت‌کوین به اکتبر۲۰۰۹ مربوط است. در آن زمان، مارتی مالمی (Martti Malmi)، یکی از دانشجویان علوم کامپیوتر اهل فنلاند، ۵,۰۵۰ بیت‌کوین را به‌قیمت هر کوین ۰/۰۰۰۹ دلار فروخت. فرض کنید ۰/۰۰۰۹ دلار را به‌عنوان اولین قیمت رسمی ثبت‌شده رمزارز BTC در نظر بگیریم. در زمان نگارش این مطلب (۳‌ژانویه‌۲۰۲۴) قیمت بیت کوین در آستانه ۴۶هزار دلار قرار دارد. با محاسبه‌ای سرانگشتی مشخص می‌شود که در طول ۱۵ سال قیمت بیت‌کوین بیش از ۵میلیارد درصد افزایش پیدا کرده است. بله، درست متوجه شدید: ۵‌میلیارد درصد! 

برای روشن‌شدن ماجرا بد نیست که میزان افزایش قیمت اونس طلا را در همین بازه زمانی بررسی کنیم. اکتبر۲۰۰۹، هر اونس طلا در کانال ۶۰۸ دلار معامله می‌شد. در ابتدای ژانویه‌۲۰۲۴، هر اونس طلا حدود ۲,۰۶۳ دلار قیمت دارد. بدین‌ترتیب، در مدت ۱۵ سال فقط ۲۳۹درصد افزایش قیمت را در اونس طلا شاهد بودیم. حالا مشخص می‌شود که چرا به بیت‌کوین، لقب طلای دیجیتال می‌دهند. 

۶۲۲هزار درصد؛ افزایش تعداد تراکنش‌ها در بلاک‌چین بیت کوین از ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۴ 

در تصویر زیر تعداد تراکنش‌های روزانه بلاک‌چین بیت‌کوین را از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۴ مشاهده می‌کنید. کمترین آمار ثبت‌شده به سال ۲۰۰۹ با حدود ۱۰۰ تراکنش در یک روز مربوط است. در شروع سال ۲۰۲۴، این عدد به ۶۲۲هزار تراکنش در روز افزایش یافته است. این یعنی در مدت ۱۵ سال، چیزی در‌حدود ۶۲۲هزار درصد رشد را در تعداد تراکنش‌های روزانه بیت‌کوین شاهد بوده‌ایم. 

نمودار تعداد تراکنش‌های روزانه بلاک‌چین بیت‌‌کوین

نمودار تعداد تراکنش‌های روزانه بلاک‌چین بیت‌‌کوین (منبع: Theblock)

جالب است بدانید که درحال‌حاضر، شاهد ثبت رکوردهای جدید در تعداد تراکنش‌های این بلاک‌چین هستیم. تنها در دو مقطع زمانی بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ و نیمه دوم ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ کاهش تراکنش‌های شبکه بیت‌کوین رخ داد. 

همچنین، در تصویر زیر حجم تراکنش‌های روزانه در شبکه بیت‌کوین را بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۴ مشاهده می‌کنید. در این نمودار، حجم تراکنش‌ها بر‌حسب دلار محاسبه شده است. بنابراین، طبیعی است که بیشترین حجم تراکنش‌های روزانه به مقطع زمانی سال ۲۰۲۱ مربوط باشد که بیت‌کوین به سقف قیمت ۶۹‌‌هزار دلار رسید. رکورد حجم تراکنش‌های روزانه شبکه بیت‌کوین با ۳۳۵میلیارد دلار به ۲۲‌نوامبر‌ ۲۰۲۱ مربوط است. نمودار حجم تراکنش‌های روزانه بلاک‌چین بیت‌‌کوین

نمودار حجم تراکنش‌های روزانه بلاک‌چین بیت‌‌کوین (منبع: Theblock)

۲۰,۹۰۰درصد؛ افزایش هش‌ریت بلاک‌چین بیت کوین از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۴ 

هش‌ریت (Hashrate) به‌عنوان شاخص سنجش سختی استخراج در شبکه بیت‌کوین شناخته می‌شود. بر این اساس هرچه هش‌ریت بیشتر شود، سختی استخراج بلوک‌های بیت‌کوین نیز به همان نسبت افزایش پیدا می‌کند. در تصویر زیر، نمودار هش‌ریت بیت‌کوین را بین سال‌های ۲۰۱۷ تا پایان ۲۰۲۳ مشاهده می‌کنید. 

نمودار هش‌ریت بلاک‌چین بیت‌‌کوین

 نمودار هش‌ریت بلاک‌چین بیت‌‌کوین (منبع: Theblock)

همان‌طور‌که مشاهده می‌کنید، در روندی کلی هش‌ریت BTC در ۶ سال اخیر دائماً افزایش یافته است. ازنظر تاریخی، فقط برای مقطع زمانی کوتاهی بعد از هاوینگ بیت کوین است که نرخ هش‌ریت کاهش می‌یابد؛ در‌غیر‌این‌صورت حتی در زمان کاهش قیمت BTC در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ نیز این شاخص افزایشی بوده است. 

در ابتدای سال ۲۰۱۷، نرخ هش‌ریت شبکه بیت‌کوین فقط ۲.۴۴ اگزاهش‌بر‌ثانیه بود. این در حالی است که در ابتدای ژانویه‌۲۰۲۴ این شاخص به سقف تاریخی خود، یعنی ۵۱۰ اگزاهش‌بر‌ثانیه، رسیده است. بدین‌ترتیب، در ۶ سال اخیر رشد ۲۰,۹۰۰درصدی را در هش‌ریت بلاک‌چین بیت‌کوین شاهد هستیم. 

از ۳۰‌دسامبر‌۲۰۲۲ تا ۳۰‌دسامبر‌۲۰۲۳، ۵۴,۰۰۲ بلاک BTC استخراج شده است. Foundry USA با استخراج ۱۶,۴۹۲ بلاک در ۱۲ ماه گذشته در صدر فهرست برترین استخرهای استخراج بیت‌کوین قرار گرفت. علاوه‌بر‌این، درمجموع ۲۷ بار تغییر سختی در شبکه بیت کوین صورت گرفت که عمدتاً سختی استخراج را افزایش دادند. در‌عین‌حال رکورد سالانه استخراج بیت‌کوین در سال ۲۰۲۳ شکست. 

در سال ۲۰۲۳، درمجموع ۳۳۷,۵۱۲/۵ بیت کوین استخراج شد. ماینرهای بیت‌کوین سال پررونقی را در سال ۲۰۲۳ پشت‌سر گذاشتند. داده‌های وب‌سایت btc.com نشان می‌دهد که برترین استخرهای استخراج به‌ترتیب عبارت‌اند از: 

  • Foundry USA با ۳۰/۵درصد 
  • Antpool با ۲۲/۸درصد 
  • F۲pool با ۱۳/۴‌درصد
  • Viabtc با ۹/۳درصد 
  • Binance Pool با ۸/۶‌درصد 

۸۷درصد؛ تعداد آدرس‌های درسود از خرید بیت کوین تا ابتدای سال ۲۰۲۴

یکی از ویژگی‌هایی که باعث محبوبیت بیت کوین شده، سودآوری درخورتوجه سرمایه‌گذاران از خرید این رمزارز در گذر زمان است. در تصویر زیر، نمودار قیمت سودآوری آدرس‌های دارای بیت‌کوین بین سال‌های ۲۰۱۷ تا پایان ۲۰۲۳ را مشاهده می‌کنید. همان‌طور‌که می‌بینید، در‌حال‌حاضر بیش از ۸۷درصد آدرس‌های دارای بیت‌کوین درسود هستند. 

نمودار درصد هولدرهای بیت‌کوین در سود

نمودار درصد هولدرهای بیت‌کوین در سود (منبع: Theblock)

جالب است بدانید که در ۶ سال اخیر کمترین میزان آدرس‌های بیت کوین که درسود بودند، ۴۱/۴درصد در فوریه‌۲۰۱۹ ثبت شد. نکته شگفت‌انگیز آن است که در دو مقطع زمانی بین سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۲۱، حدود ۹۹/۵درصد هولدرهای بیت‌کوین در سود بودند. 

۶,۶۱۴درصد؛ افزایش هولدرهای دارای بیش از ۱۰میلیون دلار بیت کوین از ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۴

یکی از موضوعات مهم درباره بیت‌کوین، هولدرهای این رمزارز است. در سال‌های اخیر، هولدرهای این رمزارز از هر حیث حامی این رمزارز بودند؛ به‌طوری‌که نه‌تنها دست به فروش این رمزارز نزدند؛ بلکه با گذشت زمان دارایی‌های خود را افزایش داده‌اند. در جدول زیر، می‌توانید حجم دارایی آدرس‌های مختلف بیت‌کوین را بر‌اساس میزان دارایی‌شان مشاهده کنید. 

سال ۲۰۱۷ سال ۲۰۲۴
بیش از ۱۰میلیون دلار ۱۱۴ ۷,۵۴۰
بیش از ۱میلیون دلار ۱,۳۲۰ ۹۰,۵۹۰
بیش از ۱۰۰هزار دلار ۱۳,۸۰۰ ۴۵۹,۷۱۰
بیش از ۱۰هزار دلار ۱۳۶,۵۶۰ ۲,۷۷۰,۰۰۰
بیش از ۱هزار دلار ۴۸۰,۷۲۰ ۹,۰۲۰,۰۰۰

همان‌طورکه مشاهده می‌کنید، تعداد آدرس‌های دارای بیش از ۱۰میلیون بیت‌کوین بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۴ حدود ۶,۶۱۴ درصد رشد کرده است. البته ناگفته نماند که رشد قیمت بیت‌کوین نیز در رقم‌خوردن این آمار بسیار مؤثر بوده است. 

جالب است بدانید از ابتدای سال ۲۰۰۹ تا‌به‌امروز، بیش از ۴۶۰میلیون آدرس بیت‌کوین در بستر این بلاک‌چین ایجاد شده است. از این تعداد چیزی درحدود ۱۷۲ تا ۲۱۹میلیون آدرس به‌صورت فعال BTC را خرید‌و‌فروش می‌کنند. همچنین آمار هولدرهای BTC که بیش از ۱ سال است این رمزارز را در‌اختیار دارند، از مرز ۲۷میلیون کیف‌پول عبور کرده است. 

جمع‌بندی

در این مطلب، به‌بهانه سالگرد تولد BTC در ۳‌ژانویه آمار و ارقام متفاوت و جذاب مرتبط با بلاک‌چین بیت‌کوین را مرور کردیم. تا ۳ژانویه‌۲۰۲۴، بیش از ۱۹‌میلیون و ۵۸۷‌هزار بیت کوین استخراج شده است. این یعنی کمتر از ۷‌درصد از سقف عرضه ۲۱‌میلیونی BTC باقی مانده است.

به‌نظر می‌رسد که سال ۲۰۲۴ آبستن حوادث بسیاری برای بیت‌کوین خواهد بود. از تأیید احتمالی ETF بیت کوین گرفته تا هاوینگ بعدی این رمزارز می‌توانند سال پر‌فراز‌و‌نشیب دیگری را در کارنامه بزرگ‌ترین رمزارز بازار کریپتوکارنسی رقم بزنند.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا