آموزشمبتدیمقاله

ارز پایدار یا استیبل کوین (Stablecoin) چیست؟

Stablecoins یا ارزهای پایدار دارایی‌های دیجیتالی هستند که برای تقلید از ارزش ارزهای فیات مانند دلار یا یورو طراحی شده‌اند. آن‌ها به کاربران امکان می‌دهند تا ضمن حفظ ثبات قیمت، ارزش خود را حفظ و به‌آسانی در سراسر جهان منتقل کنند.

ارزهای رمزنگاری‌شده مانند بیتکوین و اتریوم به‌دلیل بی‌ثباتی هنگام قیمت‌گذاری دربرابر ارزهای فیات مشهور هستند. ارزهای رمزپایه به‌عنوان واسطه مبادلات و خرید ارز دیجیتال، ازنظر فناوری بسیار عالی هستند.

با‌این‌حال، نوسان‌های قیمتی بعضی از ارزهای دیجیتال در‌نهایت باعث شده است که برخی از آن‌ها جزو سرمایه‌گذاری‌های دارای ریسک باشند. با تسویه‌حساب معامله‌ای ارزش ارزها ممکن است به میزان متغیری بیشتر یا کمتر از زمان خرید ارز دیجیتال یا فروش آن‌ها شود؛ اما ارزهای پایدار این گونه نیستند.

 این ارزها حرکت و نوسان‌های کمتری را به خود می‌بینند و ارزش دارایی را باتوجه‌به ارز فیاتی که به‌عنوان پشتوانه خود دارند، حفظ می‌کنند. به همین ترتیب، به‌عنوان دارایی ایمن در میان بازارهای بی‌ثبات خرید ارز دیجیتال عمل می‌کنند.

در این مقاله از بلاگ تترلند، قصد داریم به‌طور مفصل درباره ارز پایدار یا استیبل کوین (Stabecoin) صحبت کنیم؛ پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

ارزهای پایدار چگونه کار می‌کنند؟

چند دسته از استیبل کوین‌ها وجود دارند که هر کدامشان به روش‌های مختلف واحد خود را پشتیبانی می‌کنند. درادامه، تعدادی از استیبل کوین‌‌های رایج بازار خرید ارز دیجیتال آورده شده است.

سکه‌های ثابت با پشتیبانی فیات

سکه‌های ثابت با پشتیبانی فیات

یکی از ارزهای پایدار محبوب تتر است که پشتوانه یک دلار آمریکا را به نسبت یک‌به‌یک دارد. به این نوع ارزها، ارزهای ثابت وثیقه‌ای نیز گفته می‌شود. شرکت مرکزی یا بانک مقداری ارز فیات را ذخیره و مقدار متناسبی از توکن را صادر می‌کند.

به‌عنوان مثال، صادرکننده ممکن است یک‌میلیون دلار نگه دارد و هر یک‌میلیون توکن را به‌ارزش یک دلار توزیع کند. کاربران می‌توانند آزادانه این معاملات و خرید ارز دیجیتال خود را انجام دهند؛ همان‌طور‌که با سهام یا ارزهای رمزپایه معامله می‌کنند و در هر زمان دارندگان می‌توانند آن‌ها را با معادل USD خود بازخرید کنند.

ارزهای پایدار با پشتیبانی رمزنگاری

ارزهای پایدار با پشتیبانی از رمزنگاری

ارزهای پایدار با پشتیبانی از رمزنگاری همتایان مورد‌حمایت خود را منعکس می‌کنند، با این تفاوت اصلی که ارز رمزنگاری‌شده به‌عنوان وثیقه استفاده می‌شود؛ اما از‌آن‌جا‌که ارز رمزنگاری‌شده دیجیتال است، این قراردادهای هوشمند هستند که صدور واحدها را کنترل می‌کنند.

ارزهای پایدار با پشتیبانی از رمزنگاری موجب کسب حداکثری اعتماد کاربران در بازار خرید ارز دیجیتال و فروش آن خواهند شد؛ اما باید توجه کرد که سیاست‌های پولی را رأی‌دهندگان به‌عنوان بخشی از سیستم‌های حکمرانی تعیین می‌کنند. این یعنی شما به صادرکننده اعتماد ندارید؛ اما مطمئن‌اید که همه شرکت‌کنندگان در شبکه همیشه در جهت منافع کاربران خود عمل خواهند کرد.

برای دستیابی به این نوع ارز پایدار، کاربران ارز رمزنگاری‌شده خود را در قراردادی ثبت می‌کنند که این رمز را صادر می‌کند. بعداً برای بازپرداخت وثیقه خود، ارزهای ثابت را به همان قرارداد (همراه با هرگونه سود) پرداخت می‌کنند.

مکانیسم‌های خاصی که قراردادهای هوشمند را اجرا می‌کنند، براساس طراحی هر سیستم متفاوت است. کافی است بگوییم ترکیبی از تئوری و الگوریتم‌های زنجیره‌ای مشارکت‌کنندگان را در حفظ ثبات قیمت تشویق می‌کند.

ارزهای ثابت الگوریتمی

ارزهای ثابت الگوریتمی

ارزهای ثابت الگوریتمی با فیات یا ارز رمزپایه پشتیبانی نمی‌شوند. درعوض، قرارداد آن‌ها کاملاً به‌واسطه الگوریتم‌ها و قراردادهای هوشمندی حاصل می‌شود که عرضه توکن‌های صادر‌شده را مدیریت می‌کنند. ازنظر عملکردی، سیاست‌های ارزی آن‌ها از نزدیک مورد‌تأیید بانک‌های مرکزی برای مدیریت ارزهای ملی است.

اساساً سیستم الگوریتمی پایدار در‌صورت کاهش قیمت از قیمت ارز فیات که آن را پشتیبانی می‌کند، عرضه رمزارز را در بازار خرید ارز دیجیتال کاهش می‌دهد. اگر قیمت از ارزش پول فیات فراتر رود، توکن‌های جدیدی برای کاهش ارزش ارز پایدار وارد بازار خرید ارز دیجیتال می‌شوند.

ممکن است نام این دسته از توکن‌ها را شنیده باشید که به‌عنوان ارزهای ثابت بدون وثیقه نامیده می‌شوند. این مسئله از‌نظر فنی نادرست است؛ چراکه آن‌ها وثیقه دارند. ارزهای ثابت الگوریتمی ممکن است نوعی وثیقه برای کنترل نوسان‌های بی‌ثبات بازار خرید ارز دیجیتال داشته باشند.

رمزارزهای پایدار با وثیقه در عمل رایج هستند. نمونه این ارزها شامل Tether ،USD (TUSD) ،Paxos Standard ،USD Coin و Binance USD هستند. با‌این‌حال، نمونه‌هایی از دو دسته مذکور نیز وجود دارد که در‌حال‌حاضر در بازار موجودند. برای مثال، Bitshares USD و DAI ارزهای وثیقه‌ای رمزنگاری‌شده هستند.

مزایا و معایب استیبل‌ کوین‌ها

مزیت اصلی استیبل کوین‌ها ظرفیت چشمگیر آن‌ها در تأمین وسیله مبادله‌ای است که ارزهای رمزپایه را تکمیل کند. به‌دلیل نوسان‌های فراوان، ارزهای رمزپایه دسترسی گسترده به برنامه‌های روزمره مانند پردازش پرداخت‌ها ندارند. با ارائه پیش‌بینی و ثبات بیشتر، این ارزهای تثبیت‌شده مشکل یادشده را حل می‌کنند.

با نقش محافظتی دربرابر نوسان‌ها، رمزارزهای پایدار نیز می‌توانند در ادغام ارزهای رمزپایه با بازارهای مالی سنتی مؤثر باشند. در‌حال‌حاضر، این دو بازار به‌عنوان اکوسیستم جداگانه با تعامل بسیار کم وجود دارد.

 با در‌دسترس‌بودن شکل پایدارتر ارز دیجیتال، به‌احتمال زیاد ارزهای رمزپایه شاهد افزایش استفاده در بازارهای وام و اعتبار هستند که تاکنون منحصراً ارزهای فیات صادر‌شده دولت بر آن تسلط داشته‌اند.

معامله‌گران و سرمایه‌گذاران علاوه‌بر سودمند‌بودن در معاملات مالی، می‌توانند از نمونه‌کارهای خود استفاده کنند. اختصاص درصد معینی از نمونه‌کارها به ارز‌های تثبیت‌شده راهی مؤوثر برای کاهش ریسک کلی است.

در‌عین‌حال، نگه‌داری ذخیره ارزش که می‌تواند برای خرید ارز دیجیتال دیگر هنگام کاهش قیمت استفاده شود، استراتژی مؤثری است. به همین ترتیب، این ارزها می‌توانند برای «ثبت‌کردن» سودهای حاصل از افزایش قیمت‌ها، بدون نیاز به پرداخت پول استفاده شوند.

با وجود ظرفیت‌های فراوان آن‌ها برای حمایت از پذیرش گسترده ارزهای رمزپایه، ارزهای پایدار هنوز محدودیت‌های خاصی دارند. انواع وثیقه‌های فیات کمتر از ارزهای رمزپایه معمولی غیرمتمرکز هستند؛ زیرا نهاد مرکزی برای نگه‌داری دارایی‌های پشتیبانی نیاز است.

 در رمزارزهای وثیقه‌ای و بدون وثیقه، کاربران باید به جامعه گسترده‌تر اعتماد کنند تا از ماندگاری سیستم‌ها مطمئن شوند. این‌ها هنوز فناوری‌های جدیدی هستند؛ بنابراین برای رشدشان به مدت‌زمان نسبتاٌ زیادی نیاز دارند.

خرید تتر

جمع‌بندی

استیبل کوین‌ها یکی از اجزای مهم بازار ارزهای رمزپایه هستند. این ارزهای دیجیتال از‌طریق سازوکارهایشان می‌توانند با قیمت‌های تعیین‌شده کم‌و‌بیش ثابت بمانند. این مسئله اجازه می‌دهد تا از آن‌ها نه‌تنها به‌عنوان وسیله مبادله مطمئن، بلکه به‌عنوان پناهگاهی امن برای تجار خرید ارز دیجیتال و سرمایه‌گذاران استفاده شود.

درحالی‌که استیبل کوین‌ها در ابتدا به‌منظور ارائه ابزار کارآمد برای مدیریت ریسک به معامله‌گران طراحی شده بودند، واضح است که کاربردهای این رمز‌ارزها فراتر از معاملات است. آن‌ها ابزاری قدرتمند هستند و در مواقعی که گزینه‌های بی‌ثبات ایدئال نیستند، می‌توانند فضای ارزهای رمزنگاری‌شده را تقویت کنند.

همان‌طور‌که گفتیم، تتر یکی از ارزهای پایدار محبوب است و شما می‌توانید از‌طریق صرافی تترلند برای خرید و فروش تتر اقدام کنید.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا