آموزشمتوسطمقاله

توکن اسپارک (FLR) و شبکه فلر چیست؟

دنیای رمزارزها همواره و به‌سرعت در حال گسترش است. از‌جمله پروژه‌های نوظهور در این دنیای بی‌پایان می‌توان به شبکه فلر (Flare) و توکن اختصاصی آن، یعنی اسپارک (FLR)، اشاره کرد. در این مقاله از بلاگ تترلند، قصد داریم درباره توکن اسپارک و تأثیر شبکه فلر بر صنعت بلاکچین صحبت کنیم. با بررسی مفاهیم اصلی و فناوری‌ها و کاربردهای فلر، به شما کمک خواهیم کرد تا این پلتفرم‌ نوآورانه را بهتر درک کنید.

اسپارک (FLR) چیست؟ آیا معتبر است؟

اسپارک (FLR) ارز دیجیتال بومی شبکه فلر است. این شبکه به‌گونه‌ای طراحی شده تا قابلیت قرارداد هوشمند را به رمزارزهای فاقد آن (مانند XRP) اضافه کند. اسپارک به‌عنوان توکنی کاربردی در شبکه عمل و به دارندگان آن کمک می‌کند تا در فعالیت‌های مختلف از‌جمله حکمرانی شبکه‌ای (Network Governance) و برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) شرکت کنند. علاوه‌بر‌این، اسپارک باعث سهولت در ایجاد پل‌های بی‌نیاز به اعتماد (Trustless) بین شبکه فلر و سایر اکوسیستم‌های بلاکچین می‌شود.

درباره اعتبار اسپارک نیز باید بگوییم که بنیان‌گذاران ریپل، ششمین ارز معتبر جهان،  این رمزارز را طراحی و ارائه کرده‌اند. گفتنی است که ریپل اسپارک حمایت می‌‌کند و بسیاری از صرافی‌های معتبر از این توکن پشتیبانی می‌کنند. از‌آن‌جا‌که هر رمزارزی برای فهرست‌شدن در این صرافی‌ها باید از‌نظر فنی و امنیتی بدون مشکل و ابهام باشند، می‌توان گفت اسپارک رمزارز معتبری است.

قیمت توکن اسپارک

طبق آمار صرافی بایننس، قیمت این توکن در زمان نگارش این مقاله ۰.۰۰۹۳۲۴۶ دلار است؛ اما در‌حال‌حاضر، در صرافی‌ها خرید و فروش نمی‌شود.

رویکرد منحصر‌به‌فرد شبکه فلر

حال به‌سراغ شبکه فلر می‌رویم. این شبکه از مکانیسم اجماع جدیدی به نام توافق‌نامه فدرال بیزانس (FBA) استفاده می‌کند که ویژگی‌های مهم پروتکل اجماع ستاره‌ای (SCP) و پروتکل اجماع آوالانچ (Avalanche) را یک‌جا جمع کرده است.

هدف این رویکرد ترکیبی دستیابی به توان عملیاتی درخورتوجه و تأخیر کمتر و حکمرانی شبکه‌ای غیرمتمرکز است. این شبکه با ترکیب ماشین مجازی اتریوم (EVM)، سازگاری با قراردادهای هوشمند موجود اتریوم را امکان‌پذیر و به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا برنامه‌های خود را به‌راحتی پورت کنند. حال باید دید که شبکه فلر با این رویکرد جدید چه کاربردهایی برای استفاده‌کنندگان خواهد داشت.

کاربردهای شبکه فلر

شبکه Flare کاربردهای متعددی دارد. در وهله اول، این شبکه قابلیت قرارداد هوشمند را برای رمزارزهای فاقد آن فعال می‌کند و باعث افزایش قابلیت‌ دارایی‌هایی مانند XRP می‌شود. این قابلیت راه را برای برنامه‌های کاربردی مالی غیرمتمرکز (DeFi) از‌جمله وام و استقراض و بازارساز خودکار هموار می‌سازد.

علاوه‌بر‌این، شبکه فلر مفهوم «انشعاب کاربردی» (Utility Fork) را ارائه کرده است که به دارندگان توکن شبکه‌های دیگر اجازه می‌دهد تا با ویژگی‌های مختلف این شبکه در تعامل باشند و در‌عین‌حال، مالکیت دارایی‌های اصلی‌شان را حفظ کنند.

نکته مهم دیگر اینکه شبکه Flare امکان همکاری زنجیره‌ای متقابل را فراهم می‌کند که باعث سهولت در انتقال یکپارچه دارایی و ارتباط بین اکوسیستم‌های مختلف بلاک‌چین می‌شود. این ویژگی به تقویت نقدینگی و پذیرش گسترده‌تر در فضای رمزارز کمک شایانی می‌کند.

در همین رابطه بخوانید:

هرآنچه باید درباره ریپل و توکن XRP بدانید

مزایای شبکه فلر

در‌حال‌حاضر، بخش زیادی از ارزش دارایی‌ها در شبکه‌ بلاکچین نمی‌تواند به‌صورت بی‌نیاز به اعتماد (Trustless) و از‌طریق قراردادهای هوشمند جابه‌جا شود. بر این اساس،‌ سیستم‌های قرارداد هوشمند مبتنی‌بر مکانیسم اجماع اثبات سهام (PoS) یا مشتقات آن (مانند DPoS) در آینده با مشکلات امنیتی جدی مواجه خواهند شد.

بااین‌حال به‌گفته تیم Flare، ایمنی شبکه‌های مبتنی‌بر PoS از توکن‌های بومی آن‌ها حاصل می‌شود. در این زمینه، آن‌ها روشی را اتخاذ می‌کنند که در آن اعتبارسنج‌ها در کیف‌پول خود بیت‌کوین ذخیره می‌کنند تا در ازای دریافت پاداش، تراکنش‌ها و بلاک‌ها را اعتبارسنجی کنند.

Flare

فلر فایننس (Flare Finance) چیست؟

Flare Finance ازجمله سرویس‌های DeFi محسوب می‌شود که در اکوسیستم Flare ساخته شده است. این اولین پروژه‌ای است که تحت شبکه Flare شروع به کار کرد. Flare Finance به‌گونه‌ای ساخته شده است که با شبکه Songbird، بلاک‌چین توسعه‌داده‌شده تیم Flare، سازگار باشد. این شبکه نوعی شبکه آزمایشی است که به‌کمک آن توکن‌های محدودی برای کشف فرصت‌های بلاکچین جدید یا نسخه تازه موجود ارائه می‌شود.

توکن FXRP چیست؟

FXRP نسخه‌ای بی‌نیاز به اعتماد (Trustless) و مبتنی‌بر شبکه فلر و از توکن XRP است. دارندگان این توکن می‌توانند کوین‌های FXRP را از‌طریق قراردادهای هوشمند بازخرید کنند. هزینه‌های جمع‌آوری‌شده در حین بازخرید به‌عنوان مشوق به کسانی پرداخت می‌شود که از توکن‌های اسپارک به‌عنوان وثیقه در فلر استفاده می‌کنند. این عملیات برابری پایدار قیمت‌های XRP و FXRP را تضمین می‌کند. 

جامعه رمزارز و همکاری‌های متعدد

شبکه فلر توجه عده زیادی از فعالان حوزه رمزارز را به خود جلب و با پروژه‌های برجسته‌ای در صنعت بلاکچین همکاری کرده است. این شبکه جامعه‌ فعالی دارد که به توسعه و گسترش اکوسیستم آن کمک می‌کند. مشارکت با پلتفرم‌هایی مانند Ripple و Securitize اعتبار و ظرفیت‌های شبکه فلر را برای یکپارچه‌سازی جریان‌های اصلی بلاکچین افزایش داده است.

جمع‌بندی

توکن اسپارک (FLR) و شبکه Flare ارزش افزوده امیدوارکننده‌ای برای صنعت بلاکچین به‌همراه دارند. شبکه فلر با رویکرد منحصر‌به‌فرد خود برای قراردادهای هوشمند و قابلیت همکاری زنجیره‌ای متقابل و برخورداری از حمایت جامعه‌ای بزرگ، می‌تواند نحوه ساخت و استفاده از برنامه‌های غیرمتمرکز را تغییر دهد. همان‌طور‌که شبکه به تکاملش ادامه می‌دهد و کاربران و توسعه‌دهندگان بیشتری را به خود جذب می‌کند، برنامه‌های کاربردی نیز در دنیای واقعی و تحت‌تأثیر اسپارک و شبکه فلر رشد زیادی تجربه خواهند کرد.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا