آموزشمتوسطمقاله

نهنگ‌‌های ارزهای دیجیتال؛ ثروتمندترین هودلرهای آلتکوین و بیتکوین

فناوری بلاکچین فرصت‌های مغتنمی برای تجزیه‌و‌تحلیل ارزی در بازار خرید ارز دیجیتال فراهم می‌کند؛ فرصت‌هایی که در امور مالی سنتی وجود ندارند. ابزارهای پیشرفته تجزیه‌و‌تحلیل‌های زنجیره‌ای به ما امکان می‌دهند تا تعادل واقعی قدرت بین نهنگ‌‌های ارزهای دیجیتال و فعال‌های کوچک بازار خرید ارز دیجیتال را دریابیم. همچنین، کشف چگونگی تغییر توزیع دارایی در بین دارندگان ارزهای بزرگ در‌مقابل تغییرات قیمت بازار خرید ارز دیجیتال و فروش آن اهمیت دارد.

در این مقاله از بلاگ تترلند، قصد داریم درباره نهنگ‌های ارزهای دیجیتال و ثروتمندترین هودلرهای آلتکوین و بیتکوین صحبت کنیم؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

نهنگ‌‌های ارزهای دیجیتال چه کسانی هستند؟

نهنگ‌ های ارزهای دیجیتال چه کسانی هستند؟

بزرگ‌ترین نهنگ‌ ارزهای دیجیتال ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)، خالق بیتکوین است که گویا صاحب ۱میلیون توکن بیتکوین است که تقریباً معادل ۶درصد از ارز رمزنگاری‌شده فعلی است؛ البته این ادعا هنوز شواهد رسمی ندارد.

سازمان‌هایی وجود دارند که مقدار زیادی ارز دیجیتال و مؤسسه‌های مالی مختلف و صندوق‌های تأمین مالی دارند؛ مثلاً Pantera Capital یا Bitcoin Investments Trust. آن‌ها از‌طریق بسترهای معاملاتی مستقیماً در بازار ارزهای رمزپایه و بازار خرید ارز دیجیتال شرکت نمی‌کنند. چنین صرافی‌هایی فقط برای سرمایه‌گذاران خُرده‌فروشی مناسب است.

روش‌های مختلفی وجود دارند که نهنگ‌ها بتوانند بازار فروش و خرید ارز دیجیتال را کنترل کنند. یکی از تاکتیک‌ها چرخه تکرار است. در این تاکتیک، شخصی فروش مقدار زیادی ارز دیجیتال را با قیمت کمتر از بازار خرید ارز دیجیتال را شروع می‌کند. این باعث ترس می‌شود و قیمت به‌شدت افت می‌کند. پس‌از‌آن، آغازکننده ارز را با مطلوب‌ترین نرخ می‌خرد و در‌نتیجه بازار سیاه باقی می‌ماند. سپس این چرخه ممکن است تکرار شود.

این تنها یکی از راه‌های تأثیرگذاری بر بازار خرید ارز دیجیتال است. درباره چگونگی فعالیت نهنگ‌ها برای کنترل جهان رمزنگاری‌ها، نظریه‌ها و فرضیه‌های زیادی وجود دارد.

توزیع ارز رمزنگاری‌شده نهنگ‌‌های ارزهای دیجیتال

در‌حال‌حاضر وضعیت توزیع ثروت در بین ارزهای محبوب چگونه است؟

توزیع بیتکوین (BTC)

توزیع Bitcoin (BTC)

در آغاز، بیتکوین در بین افراد مختلفی متمرکز بود؛ اما با گذشت زمان، در میلیون‌ها آدرس پراکنده شد. در فوریه۲۰۱۱، سهم بیتکوین در آدرس‌های بزرگ (با مانده حداقل ۱/۱ از کل عرضه) به ۳۳درصد رسید. این درحالی است که در فوریه۲۰۲۰، فقط ۱۱درصد از کل تأمین در چنین آدرس‌هایی ذخیره شده بود.

از سال ۲۰۱۱، درصد پیشنهادهایی که آدرس‌های کوچک با موجودی ۱/۱۰میلیون یا کمتر ارائه می‌دادند، به‌طور مداوم در حال رشد است. سهم عرضه در آدرس‌های بزرگ قبل از افزایش درخورتوجه قیمت (از اواخر سال ۲۰۱۱ تا اوایل سال ۲۰۱۳) کاهش یافته است. دسامبر۲۰۱۸، روند مشابهی اتفاق افتاد که احتمالاً ناشی از توزیع مجدد بودجه در کیف‌پول‌های سرد Coinbase بود.

توزیع اتریوم (ETH)

توزیع اتریوم (ETH)

برخلاف بیتکوین، توزیع اولیه اتریوم (ETH) از‌طریق انبوه مردم اتفاق افتاد. در ابتدا، عرضه ETH به‌شدت روی کیف‌پول‌های بزرگ متمرکز بود؛ اما با گذشت زمان توزیع یکنواخت شد. جولای۲۰۱۶، درصد عرضه در آدرس‌های بزرگ (حداقل ۱/۱۰۰۰ از کل عرضه) به حدود ۶۰درصد رسید.

وقتی حباب ICO از اواخر سال ۲۰۱۷ تا سال ۲۰۱۸ منفجر شد، حجم نگه‌داری‌شده به‌وسیله این آدرس‌ها کاهش چشمگیری پیدا کرد. در سال ۲۰۲۰، حدود ۴۰درصد از کل ETH در چنین آدرس‌هایی ذخیره شده است. از سال ۲۰۱۶، سهم ارزها در آدرس‌های نسبتاً کوچک (از ۱/۱۰۰۰۰۰ از کل عرضه یا کمتر) به‌طور مداوم در حال رشد است.

توزیع لایتکوین (LTC)

توزیع Litecoin (LTC)

در سال ۲۰۱۳، لایتکوین (Litecoin) با کاهش درخورتوجهی در تعداد ارزهایی که آدرس‌های بزرگ در دست داشتند (حداقل ۱/۱۰۰۰۰۰ از کل عرضه) مواجه بود. این اتفاق دقیقاً قبل از افزایش قیمت در دسامبر۲۰۱۳ و سال ۲۰۱۷ و قبل از اوج‌گرفتن در ژانویه۲۰۱۸ رخ داده است.

توزیع بیتکوین کش (BCH) و بیتکوین اس‌وی (BSV)

در طول هارد فورکی، چنین شبکه‌هایی توزیع پیشنهادها از بیتکوین را به‌ارث می‌برند. به‌همین‌دلیل، فورک‌ها در ابتدا به‌نظر می‌رسد که نسبتاً یکنواخت توزیع شده باشند. باوجوداین‌، برخلاف بیتکوین پیشنهاد بیتکوین کش (BCH) با گذشت زمان بیشتر به‌سمت آدرس‌های بزرگ متمرکز شده است.

هنگامی‌که بیتکوین کش در آگوست۲۰۱۷ از شبکه بیتکوین جدا شد، تقریباً ۱۴درصد از پیشنهادهای آن در آدرس‌های بزرگ بود. حداقل ۱/۱۰۰۰۰۰ از کل ارزها در هر‌یک از آن‌ها ذخیره شده بود. فوریه۲۰۲۰، بیش از ۲۹درصد BCHها در آدرس‌های بزرگ واقع شده بودند.

اگر کاهش درخورتوجه در فوریه۲۰۱۹ و افزایش ناگهانی در ژوئن۲۰۱۹ را در نظر نگیرید، سهم بیتکوین اس‌وی (BSV) در آدرس‌هایی با حداقل مانده ۱/۱۰۰۰۰۰ تقریباً بدون تغییر باقی مانده است. در سال ۲۰۱۸ هنگامی‌که BSV ظاهر شد، حدود ۲۶درصد از کل عرضه ارز جدید در آدرس‌های مرتبط ظاهر شد؛ ولی در فوریه۲۰۲۰، این رقم در‌حدود ۲۴درصد بود.

توزیع ریپل (XRP) و استلار (XLM)

ریپل (XRP) و استلار (XLM) شبکه‌هایی مبتنی‌بر سیستمی از حساب‌ها هستند که در پشت آن‌ها سازمان‌های رسمی وجود دارند و قسمت زیادی از پیشنهاد را کنترل می‌کنند. حدود ۸۵درصد از کل توکن‌های XRP در آدرس‌هایی با مانده حداقل ۱/۱۰۰۰۰۰ قرار دارد.

توزیع Ripple (XRP) و Stellar (XLM)

تقریباً ۹۵درصد از XLM در آدرس‌هایی با مانده حداقل ۱/۱۰۰۰۰۰ از کل عرضه‌ها ذخیره می‌شود. این بیشتر به این دلیل است که بنیاد توسعه ستاره‌ای (SDF) بیش از نیمی از کل ارزها (۲۹.۴میلیارد XLM) را دراختیار دارد.

جمع‌بندی

تبلیغات معاملات خرید ارز دیجیتال یا فروش آن در بلاکچین بیتکوین به شما امکان می‌دهد تا بزرگ‌ترین کیف‌پول‌ها را کنترل کنید. برای بسیاری از سرمایه‌گذاران، اقدامات نهنگ‌ها سیگنال خرید ارز دیجیتال یا فروش است. در دو ماه ابتدایی سال ۲۰۱۹، آن‌ها دارایی‌های ارز رمزنگاری‌شده را ۵۷۶میلیون دلار افزایش داده‌اند؛ اگرچه قبل از آن چندین سال غیرفعال بوده‌اند.

هرچه صنعت بلاکچین توسعه یابد، بزرگ‌تر و شفاف‌تر می‌شود و فضای کمتری برای دست‌کاری‌ها و نظریه‌های مختلف باقی خواهد ماند. فقط در مدت ۱۰ سال این صنعت گام بزرگی در توسعه خود برداشته است؛ بنابراین، آینده ارزهای رمزنگاری‌شده و بازار خرید ارز دیجیتال آشکارتر می‌شود.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا