آموزشپیشرفتهمقاله

نکات مهمی که درباره ارز دیجیتال الروند (Elrond) نمی‌دانیم!

الروند؛ مروج بلاکچین در مقیاس جهانی

دنیای عظیم کریپتوکارنسی بدون حضور پروژه‌هایی خاص هرگز به موفقیت امروز دست نمی‌یافت. اگرچه درحال‌حاضر نیز بازار رمزارزها در ابتدای مسیر قرار دارد، به‌واسطه حضور پشتوانه‌ای به نام تکنولوژی، ابتدای مسیر را با قدرت آغاز کرده است. نکته مهم درباره دنیای رمزارزها، اهمیت فراوان تکنولوژی است. حضور مستمر تکنولوژی به دو دلیل برای رمزارزها اهمیت فراوانی دارد؛

  • رمزارزها برآمده از دل تکنولوژی هستند. آن‌ها در دستان تکنولوژی بلاکچین پرورش یافته و به جایگاه امروز خود رسیده‌اند.
  • دستیابی به سرعت و امنیت حداکثری و مقیاس‌پذیری ایدئال قطعاً بدون حضور مستمر تکنولوژی میسر نخواهد بود.

پس برای رسیدن به اهداف اساسی که از روز نخست ایجاد رمزارزها به‌دنبال آن بوده‌ایم، نیازمند ایده‌ها و نوآوری‌های خاصی هستیم. یکی از این نوآوری‌ها، در تکنولوژی به‌کار‌برده‌شده در شبکه ارز دیجیتال الروند نمود پیدا کرده است. در این مقاله از بلاگ تترلند، شبکه ارز دیجیتال الروند را موشکافانه واکاوی می‌کنیم.

طراحی شبکه ارز دیجیتال الروند

در سال ۲۰۲۰، شبکه ارز دیجیتال الروند با هدف افزایش امنیت و مقیاس‌پذیری و غیرمتمرکز‌کردن برنامه‌های توزیع‌شده طراحی شد. این پروژه روی قابلیت همکاری بین‌شبکه‌ای و پشتیبانی از توسعه‌دهندگان و دریافت بیشترین بهره‌وری عملیاتی تمرکز دارد.

شبکه ارز دیجیتال الروند خودش را Internet-Scale Blockchain (بلاک‌چینی در مقیاس اینترنت یا جهانی) معرفی‌ می‌کند. این یعنی شبکه ارز دیجیتال الروند برخلاف دیگر بلاکچین‌هایی که توان عملیاتی ضعیفی دارند، با توان عملیاتی بسیار فراتر از حد انتظار طراحی شده است.

برای مثال، شبکه بیتکوین در هر ثانیه می‌تواند ۷ تراکنش را پردازش کند؛ اما تیم فنی شبکه الروند اعلام کرده است که این شبکه در هر ثانیه می‌تواند ۱۵,۰۰۰ تراکنش را پردازش کند. نکته جالب‌تر اینکه کارمزد در ازای هر تراکنش، تنها ۱ سنت است.

این توان عملیاتی چگونه میسر شده است؟

شبکه الروند این توان عملیاتی و بازدهی شبکه را به‌واسطه نوآوری‌ای در ادغام الگوریتم اجماع اثبات سهام امن (Secure Proof of Stake)، تکنولوژی پیشرفته مکانیزم Sharding، شبکه‌ای از تأیید‌کننده‌ها و و توکن بومی شبکه الروند به‌ نام eGold به‌دست آورده است.

در‌ادامه مطلب، به‌نکات مهم مرتبط با قیمت ارز دیجیتال الروند (ELGD) و ساختار شبکه و کاربردهای آن اشاره خواهیم کرد.

ارز دیجیتال الروند یا eGOLD

نماد توکن بومی شبکه الروند که با نام eGOLD نیز شناخته می‌شود، eGLD است. از eGLD مانند بسیاری از بلاکچین‌های نامدار دیگر، برای مشارکت در اداره شبکه (اعمال رأی) و سهام‌گذاری (Staking) و اهدای پاداش استفاده می‌شود. از دیگر کاربردهای این توکن پرداخت فی تراکنش‌ها و قرارداد‌های هوشمند است. این توکن مانند Gas نیز عمل می‌کند؛ یعنی کاربران و توسعه‌دهندگان همگی از eGLD برای برای استفاده از شبکه و پرداخت هزینه Gas از آن بهره می‌برند.

کاربرانی که از کیف‌پول اختصاصی شبکه الروند به نام Maiar استفاده می‌کنند، از ارز دیجیتال الروند (eGLD) علاوه‌بر سهام‌گذاری، می‌توانند برای پرداخت‌های آنی و اهدا و دریافت وام نیز استفاده کنند. درحال‌حاضر ارز دیجیتال الروند با قیمت ۳۱۰ دلار و ارزش کل بازاری بیش از ۶.۲میلیارد دلار، در رتبه‌ای بالاتر از رمزارزهایی مانند Tezos و Monero قرار دارد.

درباره پیش‌بینی قیمت ارز دیجیتال الروند بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۵ تحلیل‌های متفاوتی وجود دارد. تحلیل‌های سه وب‌سایت Coinpedia.org و Digitalcoinprice.com و Priceprediction.net همگی بر افزایش ارزش این کوین بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۵ توافق‌نظر دارند. طبق این پیش‌بینی‌ها، قیمت ارز دیجیتال الروند در سال ۲۰۲۲ حداکثر به ۶۵۵ دلار می‌رسد. همچنین براساس تحلیل‌ها، تا دسامبر۲۰۲۵ قیمت eGLD حداکثر ۱,۷۰۰ دلار خواهد بود.

اثبات سهام امن (SPoS)

همان‌طورکه اشاره کردیم، شبکه ارز دیجیتال الروند از مکانیزم اجماع اثبات سهام مخصوص خود استفاده می‌کند. در شبکه الروند، هر نود (Node) یک سرور و تلفن هوشمند یا کامپیوتر است که نرم‌افزار Node Client الروند را برای پردازش اطلاعات اجرا می‌کند.

در حین اینکه مکانیزم PoS سیستمی از نودها را برای پردازش اطلاعات و رسیدن به اجماع نهایی به‌کار می‌گیرد، الروند از سه نوع خاص از نودها استفاده می‌کند:

تأیید‌کننده‌ها (Validators)

تأیید‌کننده‌ها نودهای اصلی الروند هستند. این نودها وظیفه پردازش تراکنش‌های مربوط به جابه‌جایی eGLD را برعهده دارند.

ناظرها (Observers)

ناظرها نودهایی هستند که تنها روی بررسی اطلاعات شبکه نظارت می‌کنند. برخلاف تأیید‌کننده‌ها، ناظرها برای مشارکت در ساز‌و‌کار شبکه به سهام‌گذاری eGLD مجبور نیستند. درمقابل، برای فعالیتی که انجام می‌دهند، پاداشی هم دریافت نمی‌کنند.

نودهای Fishermen

این دسته نودهایی بسیار تخصصی هستند. آن‌ها داده‌های بلاک را پس از اینکه نودهای تأیید‌کننده بررسی و تأیید کردند، مجدداً به‌ چالش می‌کشند و بررسی و تأیید می‌کنند. پاداشی که به این دسته از نودها تعلق می‌گیرد، به شناسایی عناصر مخرب در شبکه به‌واسطه نودهای Fishermen بستگی دارد.

یکی از جنبه‌های مثبت مکانیزم SPoS شبکه الروند که باعث می‌شود توان عملیاتی تراکنش‌های آن افزایش یابد، انتخاب اعتبار‌سنج‌های تصادفی به‌صورت آنی است. این سرعت زیاد به‌لطف فرایند تقسیم بلاکچین میسر می‌شود.

تقسیم بلاکچین (Blockchain Sharding) فرایندی است که در آن بلاکچین برای مدیریت راحت‌تر و تأثیرگذاری بیشتر به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم می‌شود. بنابراین پس از تقسیم‌شدن بلاکچین، تأیید‌کننده‌ها به‌جای بررسی اطلاعات به‌صورت یک‌جا، به‌سراغ قسمت‌های کوچک‌تری از اطلاعات می‌روند.

همچنین، مکانیزم SPoS از تکنولوژی امضا دیجیتالی رمزنگاری‌شده به‌ نام Boneh-Lynn-Shacham (به‌اختصار BLS) استفاده می‌کند. این تکنولوژی به SPoS الروند امکان می‌دهد تا نودهای تأیید کننده را به‌صورت تصادفی در بخش‌های تقسیم‌شده بلاکچین در ۰.۱ ثانیه انتخاب کند.

نوآوری تقسیم بلاکچین (Blockchain Sharding)

شبکه الروند از ادغام سه روش تقسیم بلاکچین برای رسیدن به سیستمی با بیشترین کارایی استفاده می‌کند که تقسیم با حالت تطبیقی (Adaptive State Sharding) نام دارد. اصطلاح Sharding مفهومی پیچیده است که الروند با به‌کارگیری آن، باعث متمایز‌شدنش از دیگر رقبای خود شده است.

روش انجام این فرایند چگونه است؟

تراکنش‌ها عموماً اکانت‌هایی را شامل می‌شوند که روی بخش‌های دیگر از بلاکچین‌ اصلی تقسیم‌شده وجود دارند؛ به‌همین‌دلیل، مجموعه‌ای از اطلاعات باید بین بخش‌های متفاوت بلاکچینِ تقسیم‌شده به‌روزرسانی شوند.

برای افزایش ضریب امنیت و انعطلاف بیشتر در‌برابر حملات امنیتی، نودهای موجود در هر بخش به‌صورت تصادفی باهم درآمیخته می‌شوند. انجام هم‌زمان این دو فرایند باعث ایجاد وقفه در همگام‌سازی و تخصیص مجدد نودها با بخش جدید می‌شود.

برای از‌بین‌بردن این مشکل مکانیزم Sharding نودها را به‌جای ذخیره تمام اطلاعات شبکه، به ذخیره بخش کوچکی از اطلاعات شبکه اصلی ملزم می‌کند. بنابر‌این، هنگامی‌که نودها به بخش جدید (New Shard) منتقل می‌شوند، تنها به دانلود حجم اطلاعات کمی نیاز دارند. به‌همین‌دلیل، سرعت فرایند همگام‌سازی نود با بخش جدید بسیار سریع‌تر می‌شود.

کاربردهای الروند

یکی از کاربردهای مهم شبکه الروند، پشتیبانی از توکن‌های غیرمثلی (NFTs) است. الروند مزیتی به‌ نام اکانت هوشمند (Smart Account) را در‌اختیار پلتفرم‌های NFT قرار می‌دهد. ساختار اکانت هوشمند مانند هر اکانتی روی دیگر بلاکچین‌هاست، با این تفاوت که مزیتی مهم به آن اضافه می‌کند.

این مزیت مهم به کاربر امکان می‌دهد تا حجم زیادی از اطلاعات را روی اکانت خود در شبکه الروند ذخیره کند. این اطلاعات می‌تواند شامل ایمیل، آدرس بیتکوین، اطلاعات شخصی، اطلاعات هویتی و… باشد.

همچنین، الروند به‌دنبال به‌کارگیری توکنی به‌ نام «توکن‌های دیجیتال استاندارد النورد» (ESDTs) است. این توکن‌ها می‌توانند دارایی فیزیکی و ارز فیات یا ارزپایدار باشند که در شبکه الروند در قالب توکن استفاده می‌شوند.

جمع‌بندی

این روزها تکنولوژی بلاکچین به‌عنوان راه‌حلی جدید برای حل مشکلات و بهبود عملکرد انواع کسب‌و‌کارها شناخته می‌شود. شبکه الروند نیز به‌دلیل مزیت‌هایش (مانند کارآمدی و مقیاس‌پذیری و به‌صرفه‌بودن) می‌تواند برای کسب‌و‌کارهای بزرگ گزینه‌ای مناسب باشد. الروند با توسعه‌ و گسترش راه‌حل‌های خود در عرصه هوش مصنوعی، خدمات مالی و… دریچه‌ای تازه رو به دنیای غیرمتمرکز آینده گشوده است.

تترلند؛ پلتفرم تخصصی تبادل فوری تتر

همراهان گرامی تترلند، همواره دقت کنید که برای سرمایه‌گذاری روی رمزارزها باید از نکات مهمی آگاه باشید. همچنین، از ارزهای پایداری مانند تتر (USDT) استفاده کنید. تبادل فوری تتر (خرید فوری تتر و فروش فوری تتر) به شما در انجام معاملات کمک شایانی خواهد کرد.

برای خرید فوری تتر و فروش فوری تتر، از‌طریق وب‌سایت تترلند می‌توانید اقدام کنید. از دیگر گزینه‌های پیش روی شما برای خرید فوری تتر و فروش فوری تتر، اپلیکیشن تترلند است که برای دانلود آن می‌توانید به کافه‌بازار و گوگل پلی و وب‌سایت تترلند مراجعه کنید.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا