آموزشمتوسط

تترگلد در‌مقایسه‌با پکس گلد؛ دو توکن با پشتوانه طلا

بررسی توکن‌های PAXG و XAUT

پکس گلد (PAXG) و تتر گلد (XAUT) رمزارزهایی هستند که با پشتوانه طلا عرضه می‌شوند و امکان خریدوفروش و نگه‌داری طلا را بدون دردسرهای معمول برای کاربران فراهم می‌کنند.

کاربران دنیای رمزارزها که تمایل دارند با سرمایه‌گذاری در فلزات گران‌بها به سبد خود تنوع ببخشند، استفاده از توکن‌ها با پشتوانه طلا را مناسب‌تر از روش‌های سنتی سرمایه‌گذاری در طلا می‌بینند. در این مقاله، دو توکن با پشتوانه طلا را معرفی و به مزیت‌ها و ویژگی‌های هریک اشاره می‌کنیم.

مزایای استفاده از رمزارزها با پشتوانه طلا

اگر به‌‌دنبال سرمایه‌گذاری در طلا هستید، هر‌چند روش‌های سنتی مانند خرید طلای آب‌شده، شمش، سکه یا سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی با پشتوانه طلا در‌دسترستان است، توکن‌های طلا تفاوت‌های بسیاری با این روش‌های مرسوم دارند. برخی از این تفاوت‌ها عبارت‌اند از:

  • خریدوفروش و برداشت آسان: بازار ۲۴ساعته ارزهای دیجیتال امکان خرید‌و‌فروش رمزارزها را بدون وقفه در‌اختیار کاربران قرار می‌دهد. توکن‌ها با پشتوانه طلا را نیز با استفاده از همین ویژگی از سکوهای تبادل رمزارز همانند سایر رمزارزها به‌راحتی می‌توان خریدوفروش کرد. ارسال و دریافت این توکن‌ها نیز همچون سایر رمزارزها با‌توجه‌به سرعت شبکه و در کمترین زمان فارغ از مسافت انجام می‌شود.
  • قابلیت خرید توکن‌های طلا در مقادیر بسیار اندک: سهام صندوق‌های ETF طلا را نمی‌توان تقسیم کرد و هنگام خرید سکه طلا نیز باید مقدار زیادی پول برای خرید آن پرداخت کنید؛ اما توکن‌های طلا را حتی می‌توان در مقدار ناچیز معادل ۰.۰۱ گرم طلا خرید.
  • امنیت در انتقال و نگه‌داری: حمل‌و‌نقل و نگه‌داری فیزیکی طلا مشکلاتی دارد که همه با آن آشنا هستیم؛ ولی توکن‌های طلا را می‌توان در کیف‌پول‌های دیجیتال نگه‌داری کرد و از مزایای امنیتی این کیف‌پول‌ها بهره‌مند شد.

در‌ادامه، دو توکن با پشتوانه طلا را بررسی می‌کنیم.

پکس گلد (PAXG)

پکس گلد توکنی ERC-20 روی شبکه بلاک چین اتریوم محسوب می‌شود و ارزش هر توکن آن دقیقاً معادل یک اونس تروا طلاست. در سال ۲۰۱۹، شرکت پاکوس استاندارد توکن PAXG را برای اولین‌بار با هدف فراهم‌آوردن امکان سرمایه‌گذاری خُرد در طلا راه‌اندازی کرده است. همان‌گونه که در وایت‌پیپر این توکن آمده است، از میان کل طلای موجود در جهان، بیش از ۳.۵تریلیون دلار آن فقط صرف سرمایه‌گذاری می‌شود. 

طلای پشتوانه این توکن در قالب شمش طلا و با استاندارد London Good Delivery در ذخایر امن شرکت Brink’s و با نظارت LBMA لندن نگه‌داری می‌شود. یکی از مزایای پکس گلد امکان سرمایه‌گذاری در پروژه‌های دیفای در شبکه اتریوم و کسب سود از آن است. 

صاحبان توکن PAXG برای انجام تراکنش‌هایشان علاوه‌بر این توکن، برای پرداخت کارمزدهای شبکه به اتر نیز نیاز دارند؛ هرچند PAXG افزون‌بر اتریوم، در شبکه‌های بایننس اسمارت‌چین و سولانا نیز وجود دارد. پکس گلد را می‌توان در سکوی تبادل تترلند با کارمزد رایگان از بخش مبدل خرید.

در زمان نوشتن این مقاله، تعداد توکن‌های درگردش PAXG نزدیک به ۳۳۹,۶۸۸ واحد است؛ هرچند با افزایش تعداد سرمایه‌گذاران و آشنایی آنان با این روش سرمایه‌گذاری، امکان افزایش تعداد کوین‌های پکس گلد وجود دارد.

تتر گلد (XAUT)

شرکت تتر به‌عنوان صادرکننده رمزارز پایدار تتر در بازار جهانی کاملاً شناخته‌شده است. تترهای این شرکت با پشتوانه دلار آمریکا عرضه می‌شوند و در‌حال‌حاضر، ارزش بازار آن بیش از ۶۷میلیارد دلار است. در سال ۲۰۲۰، شرکت تتر تصمیم گرفت توکن تتر گلد (XAUT) را عرضه کند. پشتوانه این توکن نیز همانند پکس گلد، شمش طلا با استاندارد LDG است؛ اما پشتوانه آن در سوئیس نگه‌داری می‌شود. نکته دیگر اینکه تتر گلد فقط در شبکه اتریوم عرضه می‌شود و آن را می‌توان از صرافی‌های مانند FTX و OKX یا یونی‌سواپ خرید. یکی از معایب این توکن پرداخت هزینه تراکنش اضافی ۰.۲۵درصد است.

شایان ذکر است که در زمان نگارش این مقاله، تعداد توکن‌های درگردش XAUT درحدود ۲۴۶,۵۲۴ واحد است و مانند پکس گلد تعداد توکن‌های تتر گلد نیز احتمال دارد در آینده افزایش یابد.

 

تترگلد و پکس گلد
تترگلد و پکس گلد

 

معیارهای انتخاب توکن طلا

اگر به‌دنبال سرمایه‌گذاری در توکن‌های طلا هستید، معیارهای زیر می‌توانند در انتخاب توکن مناسب به شما کمک کنند:

۱. نوسان و نقدینگی

وقتی می‌خواهید توکن طلا بخرید، قطعاً طرفدار نوسان نیستید؛ اما اگر پشتوانه این توکن‌ها طلاست، پس نوسان چه معنی می‌دهند؟ توکن‌های پشتوانه طلایی که حجم معامله اندکی داشته باشند، ممکن است دچار نوسان قیمتی شوند. همچنین، حجم کم نقدینگی و معاملات ناچیز موجب می‌شود نتوانید دارایی‌تان را به‌سرعت بفروشید و اصطلاحاً بدون اسلیپیج، خریدن و نقدکردن به‌سهولت انجام نخواهد شد.

در زمان نگارش این مقاله، بر‌اساس داده‌های کوین‌مارکت‌کپ، ارزش بازار پکس گلد حدوداً ۵۹۴میلیون دلار و حجم معاملات آن ۹.۸میلیون دلار است. این مقادیر برای تتر گلد نیز به‌ترتیب ۴۳۱میلیون و ۵۱۸هزار دلار تخمین زده می‌شود.

۲. در‌دسترس‌بودن

یکی دیگر از معیارهای انتخاب توکن طلا عرضه آن در پلتفرم‌های رمزارز است. خوشبختانه توکن‌ها با پشتوانه طلا در اکثر پلتفرم‌های رمزارزی متمرکز و غیرمتمرکز معتبر در‌دسترس هستند. پکس گلد را از صرافی‌های Binance ،‌BitZ ،‌FTX ،Kraken و نیز سکوی تبادل تترلند و تتر گلد را هم از صرافی‌های OKX ،FTX ،Gate.io و BigONE می‌توان تهیه کرد. علاوه‌براین، هر دو توکن اشاره‌شده را از صرافی غیرمتمرکز یونی‌سواپ نیز خرید.

۳. توانایی بازخرید توکن طلا

همان‌گونه که از نام توکن‌های طلا پیداست، پشتوانه طلا دارند و امکان تبدیل توکن به طلای فیزیکی باید وجود داشته باشد. هر‌چند اغلب توکن‌ها امکان بازخرید و دریافت مستقیم طلا را برای کاربران فراهم می‌کنند، این فرایند به‌همین‌سادگی نیز نیست. یکی از موانع بازخرید، حداقل تعداد توکن برای بازخرید است. هر دو شرکت صادرکننده پکس گلد و تتر گلد ۴۳۰ عدد توکن (معادل یک شمش کامل طلا) را به‌عنوان حداقل تعداد بازخرید تعیین کرده‌اند.

 دریافت شمش بازخرید‌شده نیز نیازمند طی مراحل اداری و تکمیل فرم‌های مخصوص است. تتر گلد در وب‌سایت رسمی خود اعلام کرده است که می‌تواند معادل دلاری شمش را به کاربر ارائه کند یا شمش را فقط در کشور سوئیس به کاربر تحویل دهد.

شرکت Paxos نیز در وب‌سایت خود امکان بازخرید را تنها برای کسانی امکان‌پذیر کرده است که در وب‌سایتش حساب کاربری تأییدشده داشته باشند. کاربران پس از پرداخت کارمزد، می‌توانند شمش طلای خود را در انگلستان تحویل بگیرند.

جمع‌بندی

رمزارزها با پشتوانه طلا مزایای زیادی درمقایسه‌با روش‌های مرسوم در سرمایه‌گذاری طلا دارند. رقابت توکن‌های طلا روزبه‌روز بیشتر می‌شود؛ چراکه علاوه‌بر پکس گلد و تتر گلد، توکن‌هایی چون PMGT و CGT و DGX وارد عرصه رقابت شده‌اند. کسانی که می‌خواهند توکن‌های طلا بخرند، براساس نیازهای خود و در‌نظر‌گرفتن مزایا و معایب این توکن‌ها و پس از بررسی کامل، باید اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا