آموزشمبتدی

برتری تتر درمقایسه‌با سایر رمز ارزها چیست؟

قیمت رمز ارز تتر همواره معادل یک دلار آمریکاست و نرخ آن در نوسان‌های شدید بازار ثابت می‌ماند؛ همین عامل برتری تتر است زیرا نرخ سایر ارزهای دیجیتال در چنین بازاری به‌شدت دستخوش تغییر می‌شود.

همین مزیت باعث شده است تا USDT به محبوب‌ترین استیبل کوین در میان مشتاقان ارزهای دیجیتال تبدیل شود.

در این مقاله از بلاگ تترلند، دلایل برتری تتر درمقایسه‌با سایر ارزهای دیجیتال را بررسی و کاربردها و ویژگی‌های خاص محبوب‌ترین استیبل کوین دنیا را بیان می‌کنیم.

استیبل بودن تتر به چه معناست؟

تتر با هدف تبدیل‌شدن به دارایی دیجیتال با نرخ ثابت ساخته شده است. شرکت تتر در‌مقابل هر تتری که صادر می‌کند، یک دلار در ذخایر خود نگه می‌دارد؛ به‌همین‌دلیل، قیمت تتر در نوسان‌های بازار نیز ثابت و با ارز فیات پشتوانه آن برابر است.

معامله‌گران بازار رمزارز از تتر در شرایطی استفاده می‌کنند که به‌دلیل نوسانی‌بودن بازار، پیش‌بینی سود یا ضرر امکان‌پذیر نیست. در این شرایط، آنان کوین‌ها و توکن‌های خود را به تتر تبدیل می‌کنند، بدون آنکه از بازار خارج شوند.

در‌حال‌حاضر، تتر با داشتن حجم ترید بیش از ۴۴ میلیارد دلار در روز، توانسته است از برترین رمز‌ارز بازار، یعنی بیت کوین، پیشی بگیرد و به رمزارزی با بیشترین نقدینگی موجود تبدیل شود. ناگفته نماند تتر بعد از بیت کوین و اتر، سومین رمزارز برتر از‌نظر ارزش بازار محسوب می‌شود.

نحوه عملکرد تتر

زمانی‌که کاربری تتر می‌خرد‌، شرکت تتر با ذخیره دلار معادل در ذخایر خود، می‌تواند تتر صادر کند. سپس، تتر صادر‌شده را می‌توان ارسال یا ذخیره یا مبادله کرد. به‌عنوان مثال، اگر شخصی ۱۰۰ دلار تتر بخرد، به نسبت یک‌به‌یک ۱۰۰ کوین تتر دریافت می‌کند. در‌صورتی‌که او بخواهد دلارهایش را پس بگیرد، تتر معادل آن سوزانده و از چرخه گردش حذف می‌شود.

تتر نیز مانند سایر رمزارزها در بلاک چین‌های مختلفی وجود دارد. برای نمونه، تتر در شبکه اومنی (بلاک چین بیت کوین) و در شبکه اتریوم و در شبکه ترون وجود دارد. کاربران می‌توانند پس از انتقال تتر به شبکه دلخواه، آن را در اپلیکیشن‌ها و پروژه‌های بلاک چینی مدنظرشان سرمایه‌گذاری کنند.

دلیل برتری تتر بر سایر رمز ارزها

استیبل کوین‌های زیادی به‌وجود آمده‌اند؛ بااین‌حال، تنها تعدادی از آن‌ها معادل دلار آمریکا هستند. اگرچه کاربرد همه استیبل کوین‌ها مشابه است، محبوبیت تتر (USDT) در‌مقایسه‌با رمزارزهایی چون USDC و BUSD بی‌دلیل نیست.

تتر درمقایسه‌با سایر استیبل کوین‌ها بیشترین ارزش بازار را دارد؛ یعنی مقدار بیشتری سرمایه به‌شکل تتر وجود دارد. همچنین، داشتن بیشترین حجم معاملات روزانه تتر نشان‌دهنده اهمیت این رمزارز و کاربردهای آن است.

اگرچه رمزارزها در شرایط عادی بازار میانگین قیمتی ثابتی دارند، زمانی‌که بازار نوسانی می‌شود، مزیت تتر خود را نشان می‌دهد و سرمایه‌گذاران با تبدیل رمزارزها به تتر از دارایی‌هایشان محافظت می‌کنند. در‌ادامه، به برخی از مزیت‌های تتر اشاره می‌کنیم:

  • ارسال و دریافت پول به تمام نقاط جهان با کمترین کارمزد و در کمترین زمان
  • انتقال دارایی بین سکوهای تبادل رمزارز برای خرید ارزهای دیجیتال متنوع
  • نگه‌داری دارایی در شرایط اقتصاد تورمی
  • کسب سود از استیکینگ تتر با قرض‌دادن آن در پلتفرم‌های اقتصاد غیرمتمرکز (دیفای)

نقدینگی فراوان تتر و وجود آن در سکوهای تبادل مختلف باعث شده است تا این استیبل کوین به انتخاب اول تریدرها تبدیل شود. با داشتن تتر، هنگام تبادل در سکوهای مختلف رمزارزی با مشکلی مواجه نخواهید شد؛ زیرا در این سکوها، رمزارزها را به‌صورت جفت‌هایی از تتر می‌فروشند؛ مثلاً جفت بیت کوین/تتر.

جالب است بدانید که علاوه‌بر وجود تتر با پشتوانه دلار آمریکا، تترهایی با پشتوانه یورو و یوان و طلا نیز وجود دارد. همان‌طور‌که اشاره کردیم، در شرایطی که ارزش ارز فیات یک کشور به‌دلیل تورم مدام در حال کاهش باشد، سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند دارایی‌شان را به‌جای دلار در قالب تتر نگه‌داری کنند؛ زیرا نگه‌داری و حمل‌و‌نقل آن آسان‌تر و ایمن‌تر و در بعضی کشورها نیز، حجم خرید دلار برای افراد محدود است. برای مثال، در ایران حجم خرید دلار برای افراد با محدودیت‌های همراه است.

تاجران از تتر برای انتقال پول به سراسر نقاط جهان نیز استفاده می‌کنند. درحالی‌که انتقال پول در سیستم بانکی سنتی پرهزینه و ممکن است چندین روز طول بکشد، انتقال تتر فقط در چند ثانیه و با کارمزد به‌مراتب کمتر انجام می‌شود.

برتری تتر در‌مقابل بیت کوین

تفاوت اساسی تتر و بیت کوین در این است که تتر استیبل کوین است و قیمتش همواره با ارز پشتوانه‌اش، یعنی دلار آمریکا، برابری می‌کند‌؛ اما قیمت بیت کوین به هیچ دارایی‌ای در جهان واقعی وابسته نیست؛ به‌همین‌دلیل، دچار نوسان‌های شدیدی می‌شود.

نکته مهم دیگر اینکه تتر رمزارزی متمرکز است که شرکت تتر آن را صادر و پشتیبانی می‌‌کند؛ در‌حالی‌که بیت کوین غیرمتمرکز است و امنیت آن به ماینرهایش بستگی دارد. تفاوت دیگر تتر با بیت کوین این است که تتر صرفاً به‌عنوان پولی دیجیتال ساخته نشده؛ بلکه هدف از خلق آن ایجاد پول دیجیتال با قیمت ثابت است.

باید توجه کرد رمزارزهایی که ارزششان با دارایی‌های جهان واقعی مرتبط نیست، د‌رمعرض نوسان قرار دارند؛ ازاین‌رو، اغلب رمز ارزها مانند بیت کوین یا اتریوم یا دوج کوین شاهد نوسان‌های شدید بوده‌اند.

آیا سرمایه‌گذاری در تتر مناسب است؟

هرچند ذخیره دارایی به‌صورت تتر در کشورهایی با تورم زیاد نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، در‌حقیقت تتر برای ذخیره ارزش طراحی شده است، نه افزایش قیمت. برای مثال، قیمت بیت کوین ممکن است در آینده کاهش یا افزایش یابد؛ اما قیمت تتر همیشه برابر با ارز فیات پشتوانه آن است. به‌همین‌دلیل، کاربردهای تتر مانند انتقال دارایی و ذخیره ارزش و خرید سایر رمز ارزها با آن است که در کانون توجه کاربران قرار دارد. در‌صورتی‌که قصد دارید تتر را با نرخ ثابت بخرید یا در بازار بورس تتر حضور پیدا کنید، می‌توانید آن را از سکوی تبادل تترلند با کمترین کارمزد خرید و فروش کنید.

در حالت حجم ثابت پس از انتخاب مقدار تتر مدنظرتان، نرخ تتر لحظه‌ای محاسبه‌شده را می‌توانید مشاهده و با یک کلیک تومان‌های خود را به تتر تبدیل کنید. در حالت بازار تترلند نیز، با قیمت دلخواهتان می‌توانید سفارش خرید یا فروش تتر بگذارید و با سایر کاربران مستقیماً معامله کنید. تترلند به‌عنوان مرجع تخصصی تبادل تتر  در ایران، به‌‎روزترین امکانات و بیشترین امنیت را برای کاربرانش فراهم کرده است. درصورت داشتن هرگونه سؤال درباره خرید و فروش تتر در تترلند، ۲۴ساعته در ۷ روز هفته می‌توانید با کارشناسان این مجموعه ارتباط برقرار کنید.

برتری تتر

سوال‌های متداول در مورد برتری تتر در مقابل سایر کوین ها

 

مزیت تتر در برابر ارزهای دیجیتال دیگر چیست؟

بیشترین حجم روزانه مبادلات، بیشترین ارزش بازار استیبل کوین‌ها، محافظت از سرمایه در برابر نوسان‌های بازار، امکان خرید اکثر رمزارزها با تتر

 

تفاوت تتر با بیت کوین چیست؟

ارزش هر واحد تتر برابر پشتوانه‌ی آن یعنی یک دلار آمریکا است اما بیت کوین توسط هیچ دارایی در جهان واقعی پشتیبانی نمی‌شود و به همین دلیل دچار نوسان شدید می‌شود.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا