آموزشمبتدی

معرفی 5 مرورگر وب 3 و نحوه عملکرد آن‌ها

مرورگر وب ۳ امکان دسترسی به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و استفاده از رمزارزها و جست‌وجوی وب غیرمتمرکز را با امنیت و حریم خصوصی بیشتری برای کاربران فراهم می‌کند.

وب مجموعه‌ای از صفحات اَبَرمتن است که به‌صورت آنلاین دردسترس قرار دارد. برای مثال، کاربر می‌تواند صفحه‌ای شامل محتوای چندرسانه‌ای را ازطریق مرورگر وب مشاهده و از لینک‌ها برای جابه‌جایی بین صفحات استفاده کند.

برنرزلی (Berners-Lee)، محقق مرکز مطالعات هسته‌ای CERN، وب را برای اولین‌بار به‌وجود آورد. تلاش‌های این محقق تاکنون موجب توسعه بیشتر استانداردهای وب و ایجاد وب معنایی شده است که با نام وب ۳ شناخته می‌شود. مرورگر وب ۳ نیز کاربران را با دنیای جدید اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApp) و اقتصاد دیجیتال آشنا می‌کند.

در این مقاله از بلاگ تترلند، ویژگی‌های اصلی مرورگر وب ۳ را شرح می‌دهیم و ۵ مرورگر برتر وب ۳ را معرفی می‌کنیم.

مرورگر وب ۳

 

مرورگر وب ۳ چیست؟

مرورگر وب ۳ به کاربران کمک می‌کند تا از Dapp‌ها که بر بستر فناوری بلاک چین ایجاد شده‌اند، استفاده کنند. هدف فناوری‌های وب ۳ شامل دفترکل غیرمتمرکز (لجر)، هوش مصنوعی، متاورس و… ایجاد نسل بعدی اینترنت است؛ به‌طوری‌که برای همگان در‌دسترس و سودمند باشند. در‌ادامه، به ویژگی‌های اصلی مرورگر وب ۳ اشاره می‌کنیم:

  • اکوسیستم تغییرناپذیر (یعنی افراد بتوانند محتوای دیجیتالی را همان‌گونه که هدف ناشر بوده، دانلود کنند)
  • شفافیت و امنیت بیشتر
  • عملکرد مرور صفحات سریع‌تر
  • ناشناس‌بودن و محرمانگی کامل
  • پشتیبانی از ارزهای دیجیتال و بلاک‌چین‌های مختلف
  • کنترل کامل روی محتوا به‌دلیل غیرمتمرکز‌بودن

علاوه‌براین، موتورهای جست‌وجو می‌توانند به‌طورخودکار تگ‌ها را در وب ۳ پیدا کنند و با این کار نتایج جست‌وجوی دقیق‌تری داشته باشند.

نحوه عملکرد مرورگر وب ۳

دنیای اقتصاد دیجیتال و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز به‌لطف مرورگرهای وب ۳ امکان‌پذیر شده است. مرورگر وب ۳ با استفاده از رمزارزها و بلاک‌چین‌های عمومی، کنترل را در دستان کاربران قرار می‌دهد و مؤسسه‌های متمرکز را حذف می‌کنند.

همچنین، مصرف‌کنندگان با دیدن محتوا و تبلیغاتی روی رسانه‌های اجتماعی غیرمتمرکز و وب ۳ پاداش مالی دریافت می‌کنند. حال این سؤال پیش می‌آید که مرورگرهای وب ۳ چگونه تجربه آنلاین را تغییر می‌دهند؟

این مرورگرها قابلیت‌های استاندارد سایر مرورگرها را دارند؛ اما در‌حقیقت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکزی هستند که برای کاربران امکان حفظ مالکیت داده‌ها و به‌اشتراک‌گذاشتن درآمد حاصل از آن را فراهم می‌کنند. این یعنی کاربران هنگام دیدن تبلیغات در وب‌سایت‌ها، بخشی از درآمد حاصل از آن تبلیغات را دریافت می‌کنند.

با‌توجه‌به آنچه گفته شد، آیا کروم مرورگر وب ۳ است؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم خیر، کروم مانند فایرفاکس و سافاری مرورگر وب ۲ است. با‌این‌حال، کاربران می‌توانند با استفاده از مرورگرهای وب ۲ و استفاده از پلاگین‌هایی مانند متامسک از اپلیکیشن‌های وب ۳ استفاده کند.

معرفی ۵ مرورگر برتر وب ۳

در‌ادامه، تعدادی از بهترین مرورگرهای وب ۳ موجود را معرفی می‌کنیم. این مرورگرها با داشتن کیف پول دیجیتال، به کاربران امکان می‌دهند تا رمزارزها را ذخیره‌ و از آن‌ها در اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز استفاده کنند.

مرورگر اپرا (Opera)

کاربران رمزارزها می‌توانند با استفاده از مرورگر رمز ارز اپرا (Opera) از تجربه‌ای امن و خصوصی و دقیق در وب ۳ لذت ببرند. این مرورگر از ویژگی‌هایی همچون محافظت در‌برابر حمله‌های فیشینگ، حافظه کلیپ‌بورد امن، بررسی‌کننده آدرس‌های اینترنتی مخرب و کیف پول Wallet Selector بهره می‌برد.

کیف پول داخلی چند‌رمزارزی اوپرا از اتریوم و توکن‌های ERC20 و ERC721 پشتیبانی می‌کند. همچنین، خودِ مرورگر اوپرا از شبکه‌های بلاک چین مختلف نظیر بیت کوین، اتریوم، ماشین مجازی اتریوم (EVM) و راه‌حل‌های لایه‌دوم پشتیبانی می‌کند. این مرورگر همکاران نیرومندی مانند سولانا و پالیگان در چند اکوسیستم رمزارزی مختلف دارد.

علاوه‌براین، کاربران می‌توانند به‌سرعت از رسانه‌های اجتماعی در نوارابزار کناری این مرورگر رمزارزی استفاده کنند. همچنین ازطریق Crypto Corner، از ایردراپ‌ها، اخبار صنعت رمزارزها، رخدادهای مهم، هزینه‌های کارمزد شبکه و… باخبر شوند.

مرورگر وب ۳ اپرا برای سیستم‌عامل‌های اندروید و ویندوز و مک دردسترس قرار دارد و به‌زودی نیز برای سیستم‌عامل iOS منتشر خواهد شد. اگر از قبل کیف پول دیجیتال دارید، از آن برای ساخت کیف پول Opera و بهره‌مند‌شدن از ویژگی‌های گفته‌شده می‌توانید استفاده کنید.

مرورگر پوما (Puma)

سال ۲۰۱۹، یوری دیبسکی مرورگر پوما را راه‌اندازی کرد. این مرورگر برای دسترسی به نام دامنه اتریوم (ENS) و دامنه‌های HNS و سیستم فایل میان‌سیاره‌ای (IPFS) استفاده می‌شود. همچنین، سازندگان محتوا و تولیدکنندگان بازی و اپلیکیشن می‌توانند با استفاده از شبکه و پروتکل Coil Content از امکانات پرداخت استفاده کنند. با استفاده از مرورگر پوما کسب درآمد در وب به‌صورت زیر انجام می‌شود:

  • پرداخت ماهانه ۵ دلار برای اعضای Coil و دسترسی به محتوای ساخته‌شده کاربران
  • کاربران علاقه‌مند می‌توانند کیف پول دیجیتال را راه‌اندازی و از محتواهایشان کسب درآمد کنند. هر ساعتی که عضو Coil صرف دیدن محتوا می‌کند، معادل ۰.۳۶ دلار درآمدزایی می‌کند.

مرورگر بریو (Brave)

بریو (Brave) نرم‌افزاری متن‌باز است که به‌رایگان دردسترس قرار دارد و بر ویژگی‌های حفظ حریم خصوصی متمرکز است. کاربران این سوپر‌اَپ می‌توانند از امکاناتی چون تماس ویدئویی رایگان، جست‌وجوی کاملاً مستقل، پلی‌لیست‌های آفلاین و فید خبری با قابلیت شخصی‌سازی بهره ببرند.

بریو به‌طورخودکار ردیاب‌ها و تبلیغات نامناسب را مسدود می‌کند. همچنین، گالری توکن‌‌های غیرقابل‌معاوضه (NFT) را که برای مشاهده و مدیریت مجموعه‌های NFT تعبیه شده، در‌اختیار کاربران قرار می‌دهد.

کاربران بریو می‌توانند با مشاهده تبلیغات توکن بت (BAT) دریافت کنند. قابلیت برجسته دیگر این مرورگر امکان استفاده از IPFS است که حافظه غیرمتمرکز داخلی محسوب می‌شود و با توزیع اطلاعات در مکان‌های ذخیره‌سازی داده در شبکه‌ای جهانی، از تمرکز اطلاعات جلوگیری می‌کند.

مرورگر بریکر (Breaker)

مرورگر بریکر برای کاربران امکان میزبانی همتا‌به‌همتا در حالت خصوصی موسوم به هایپردرایو (Hyperdrives) را فراهم می‌کند. پس از ساخت هایپردرایو، تنها کسانی می‌توانند به این وب‌سایت دسترسی داشته باشند که لینک دسترسی آن‌ را دارند. 

بریکر برای ایجاد اپلیکیشن‌های بدون نیاز به میزبان، API جدید عرضه کرده است. برخلاف سایر مرورگرها که سورس کد صفحه را به کاربر نمایش می‌دهند، در بریکر تمام ساختار وب‌سایت مانند گیت هاب نمایش داده می‌شود و حتی کاربر می‌تواند فورک خودش از وب‌سایتی را میزبانی کند.

مرورگر وب ۳ اوسیریس (Osiris)

مرورگر اوسیریس اولین مرورگر نت بی‌طرف در جهان است و کاربران را از تجارت‌گرایی و سانسور و جهت‌گیری‌های موجود در اینترنت رها می‌کند. اوسیریس ادعا کرده است که مرورگری مبتنی‌بر بلاک چین است و به‌طورپیش‌فرض تمامی تبلیغات و ردیاب‌ها را مسدود می‌کند.

این مرورگر می‌گوید برخلاف سایر مرورگرهای اشاره‌شده، می‌تواند بدون کسب درآمد از تبلیغات به کارش ادامه دهد. کاربران با وجود سپر اوسیریس (Osiris Armor) می‌توانند تنظیمات حریم خصوصی را تغییر دهند و تبلیغات و اسکرپیت‌های مسدود‌شده‌ را ببینند. همچنین، اوسیریس از کیف پول چند‌ارزی متاوالت (Metawallet) بهره می‌برد که از چندین رمزارز پشتیبانی می‌کند و با این کار تجربه کاربران بلاک چینی را ارتقا می‌دهد.

 

مرورگر وب ۳

 

آینده مرورگرهای وب ۳

وب‌سایت‌ها به‌دلیل فراهم‌نبودن امکان انتقال پول سال‌ها مملو از تبلیغات‌های اینترنتی و شیوه‌های تجاری غیر‌صادقانه بود. از‌آن‌جاکه وب معنایی (وب ۳) در‌صدد تغییر شیوه ارائه اطلاعات در جهان است به‌طوری‌که حتی مرورگر گوگل نیز نتواند به آن برسد، این وب جدید امکان کسب درآمد را برای توسعه‌دهنده‌ها و گیمرها و تولیدکننده‌های محتوا فراهم کرده است.

مرورگرهایی که از بلاک چین پشتیبانی می‌کنند، امکان کنترل داده و سرمایه و دارایی را بدون واسطه‌ها برای کاربران فراهم می‌کنند. بنابراین، تغییر به‌سوی وب غیرمتمرکز راهی جدید برای ارتقای تجربه کاربر است و وب ۳ به‌عنوان درگاهی برای دسترسی به DApp‌ها و پول دیجیتال عمل می‌کند. انتظار می‌رود مرورگرهای وب ۳ برای رفع نیازهای کاربران بلاک چین، به ارائه خدمات متفاوت ادامه دهند.

 

سوال‌های متداول در مورد مرورگر وب ۳

 

کاربرد مرورگر وب 3 چیست؟

مرورگر وب ۳ به کاربران کمک می‌کند تا از Dapp‌ها که بر بستر فناوری بلاک چین ایجاد شده‌اند، استفاده کنند.

 

بهترین مرورگرهای وب 3 کدامند؟

مروگرهای اوپرا، پوما، بریو، بریکر و اوسیریس جزو معروف‌ترین مروگرهای وب 3 هستند.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا