آموزشمقاله

ابزارهای پرکاربرد در تحلیل تکنیکال رمزارزها را بشناسید

تحلیل تکنیکال (Technical Analysis) سال‌هاست که به روشی محبوب در میان تحلیلگران و سرمایه‌گذاران تبدیل شده و در ۲۰ سال گذشته با پیشرفت داده‌ها و ابزارهای تحلیل، محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.

در این مقاله از بلاگ تترلند، مفهوم تحلیل تکنیکال و چگونگی عملکرد آن را توضیح می‌دهیم و ۵ ابزار پرکاربرد تحلیل ارز دیجیتال را معرفی می‌کنیم؛ پس تا پایان همراه ما باشید.

تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل فنی (تکنیکال) روشی است که برای پیش‌بینی حرکت احتمالی قیمت دارایی‌ها از داده‌های گذشته بازار استفاده می‌کند. به‌بیان بهتر، تحلیل تکنیکال هنر و دانش پیدا‌کردن نقاط ورود‌و‌خروج در نمودارها برای سرمایه‌گذاری و کسب سود در بازارهای مالی است.

رفتارشناسی معامله‌گران با تحلیل تکنیکال

تئوری تحلیل تکنیکال این است که این نوع تحلیل می‌تواند به‌طور‌ مداوم ارزش منصفانه دارایی‌ها را مشخص کند. بخش مهمی از تحلیل تکنیکال به رفتارشناسی معامله‌گران مربوط می‌شود.

تحلیل تکنیکال نشان می‌دهد که نوسان‌های آینده بازار می‌تواند شبیه به نوسان‌های گذشته آن باشد؛ چراکه روان‌شناسی جمعی شرکت‌کنندگان در دوره‌های متفاوت تقریباً مشابه است و احساسات جزئی جدانشدنی از عوامل نوسان‌های قیمت به‌حساب می‌آید.

تحلیل تکنیکال

ابزارهای تحلیل تکنیکال کدام‌اند؟

ابزارهای متعددی برای تحلیل تکنیکال وجود دارند و یادگیری هر‌کدام مستلزم صرف زمان و تمرین است. درادامه با معرفی برخی از ابزارهای تکنیکال، تصویری کلی از آن‌ها ارائه می‌دهیم.

شاخص میانگین متحرک همگرایی واگرایی (MACD)

شاخص مکدی یکی از ابزارهای محبوب تحلیل حوزه ارز دیجیتال و اندیکاتوری کاربردی‌ و ساده است. همان‌طور‌که از نام این اندیکاتور پیداست، مکدی در‌واقع نوعی اُسیلاتور است که رابطه‌ی بین دو میانگین متحرک (مووینگ اوریج) قیمتی را نشان می‌دهد.

شاخص قدرت نسبی (RSI)

شاخص RSI یا قدرت نسبی یکی دیگر از ابزارهای معامله پرطرفدار است که با بررسی گرایش بازار می‌تواند نقاط اشباع فروش و اشباع خرید را شناسایی کند.

RSI اندیکاتوری مومنتوم (Momentum) یا گرایش بازار است؛ یعنی سرعت تغییرات قیمت را بررسی می‌کند. شاخص RSI نیز مانند بسیاری دیگر از اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال با درصد خطای زیادی همراه است و در برخی مواقع سیگنال اشتباه می‌دهد.

شاخص حجم تعادلی (OBV)

اندیکاتور OBV یا On Balance Volume با نام‌های اندیکاتور حجم تعادلی و حجم متوازن یا اندیکاتور حجم و قیمت شناخته می‌شود. سال ۱۹۶۲، جوزف گرانویل (Joseph Granville) این اندیکاتور را در کتاب «راه‌حل جدید گرانویل برای سودآوری در بازار سهام» (Granville’s New Key to stock market profits) معرفی کرد.

از شاخص حجم تعادلی (OBV) برای اندازه‌گیری جریان حجمی مثبت و منفی استفاده می‌شود. به‌گفته گرانویل، حجم عاملی است که می‌تواند بازار را تکان دهد. به‌همین‌دلیل، از این اندیکاتور استفاده کرد تا بر‌اساس تغییرات حجمی از تغییرات عمده‌ در بازار مطلع شود.

او پیش‌بینی‌های اندیکاتور را مثل فنری می‌دانست که به‌شدت فشرده می‌شود. وقتی افزایش حجم اتفاق بیفتد؛ ولی تغییرات چشمگیری در سهم نبینیم، در‌نهایت این فنر از حالت فشرده خارج می‌شود و قیمت را با خودش یا به‌سمت بالا یا به‌سمت پایین می‌کشد.

اندیکاتور استوکاستیک (Stochastic Oscillator)

نوسانگر استوکاستیک (Stochastic Oscillator) شاخصی است که با‌توجه‌به دامنه قیمت در دوره‌های متعدد، قیمت فعلی را اندازه‌گیری می‌کند.

برخلاف اندیکاتورهایی مانند مکدی و RSI که رابطه مستقیمی با قیمت سهم و حجم معاملات دارند، اندیکاتور Stochastic روی جنبه دیگری از تغییرات قیمت سهام متمرکز می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، این اندیکاتور سرعت تغییرات قیمت در یک بازه زمانی را بررسی می‌کند.

کاربرد اساسی این اندیکاتور در پیداکردن نقاط بالقوه ورودوخروج و احتمال معکوس‌شدن روند است. اندیکاتور RSI استوکاستیک معمولاً نزدیک به محدوده‌های بالایی (اشباع خرید) و پایینی (اشباع فروش) اهمیت بیشتری دارد. علاوه‌بر‌این، هنگامی‌‌که این اندیکاتور به خط مرکزی نزدیک‌تر است، می‌تواند اطلاعات مفیدی درزمینه روند بازار ارائه دهند.

تحلیل تکنیکال

اندیکاتور برد واقعی میانگین (ATR)

اندیکاتور ATR مخفف Average True Range و به‌معنای میانگین محدوده واقعی است. ATR یکی از اندیکاتورهایی است که برای اندازه‌گیری نوسان‌های موجود در بازار استفاده می‌شود.

این اندیکاتور در ردیف اسیلاتورها به‌شمار می‌رود. به‌طور‌طبیعی زمانی‌که شدت نوسان‌ها در بازار روند افزایشی پیدا می‌کند، رنج اندیکاتور ATR نیز زیاد می‌شود. برعکس وقتی نوسان‌های قیمت افت پیدا می‌کند، شاخص ATR هم کاهش می‌یابد.

شاخص ATR در‌واقع نوسان‌های شدید بازار را (چه نزولی و چه صعودی) با افزایش‌های شدید در خود نشان می‌دهد. همچنین، نوسان‌های کوچک را که کندل‌هایی با اندازه کوچک‌تر رقم می‌زند، با کاهش در شاخص ATR نمایش می‌دهد.

البته توجه کنید که ATR درباره جهت روند بازار اطلاعاتی در‌اختیار ما قرار نمی‌دهد و تنها نوسان‌های بازار را مشخص می‌کند. پس از نوسان‌های شدید و کندل‌های بزرگی که در بازار شکل می‌گیرند (چه کندل‌های قرمز و چه سبزرنگ) و به افزایش ATR منجر می‌شود، باید منتظر کاهش اندازه کندل‌ها و کندل‌های کوچک‌تر باشیم.

به‌عبارت‌دیگر، نوسان مشاهده‌شده در هر کندل باید کاهش یابد تا شاخص ATR اصلاح شود و از قله خود فاصله بگیرد. شاخص ATR بیانگر این مسئله است که ارز دیجیتال یا سهام در یک روز به‌طور‌میانگین چقدر نوسان می‌کند. تریدرها می‌توانند از این ابزار استفاده و حد ضرر و اهداف سود خود را تعیین کنند.

تریدینگ ویو (Trading View)

تریدینگ ویو بستری تخصصی و رایگان را برای تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی و جهانی مختلف مانند بازارهای سهام، معاملات آتی، تمامی شاخص‌های اصلی، فارکس، قراردادهای مابه‌‌التفاوت (CFDها) و ارزهای دیجیتال در‌اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد.

دکس‌اسکرینر (DexScreener)

دکس‌اسکرینر یکی از ابزارهای آنلاین تحلیل ارز دیجیتال است که به کاربران اجازه می‌دهد تا دارایی‌های مختلف در صرافی‌های غیرمتمرکز را فیلتر و بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری را پیدا کنند. این پلتفرم داده‌های بیش از ۲۰,۰۰۰ ارز دیجیتال را در شبکه‌های بلاک چین مختلف ردیابی می‌کند.

دکس‌اسکرینر به این دلیل محبوبیت پیدا کرده است که به شما امکان می‌دهد تا آلت‌کوین‌های جدیدی که احتمال رشد قیمت زیادی دارند، دقیق بررسی کنید. دکس‌اسکرینر نمودارهای قیمت لحظه‌ای و تاریخچه معاملات (حجم خرید‌و‌فروش و نقدینگی) را نیز به کاربران ارائه می‌دهد.

جمع‌بندی

مزیت استفاده از تحلیل تکنیکال در معاملات ارز دیجیتال، سادگی و دوری از پیچیدگی و استفاده از آن به‌عنوان ابزاری برای توسعه استراتژی‌های معاملاتی است. نکته مهم دیگر اینکه تحلیل تکنیکال تلفیقی از هنر و علم است. هنر تفسیر و درک اصول روان‌شناسی زیربنای استفاده از تحلیل تکنیکال برای تصمیم‌گیری‌های معاملاتی است.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا