اخبارمقاله

همه‌چیز درباره به‌روزرسانی شبکه شانگهای اتریوم

جی‌پی مورگان، یکی از مؤسسه‌های مالی بزرگ‌ جهان، تخمین زده است که به‌روزرسانی بعدی اتریوم موسوم به شانگهای، سرمایه‌گذاران بیشتری را به سرمایه‌گذاری در این پروتکل وارد می‌کند.

شبکه شانگهای چیست؟

«شانگهای» نام شبکه‌ای است که نقدینگی بسیاری را برای رمز‌ارز اتریوم تأمین کرده است؛ به‌همین‌دلیل، در سال جدید میلادی انتظارها برای به‌روزرسانی این شبکه بسیار افزایش یافته است.

واحدهای ارزهای رمزنگاری‌شده اتریوم که در زنجیره Beacon سهام دارند، برای تجارت عرضه و استفاده می‌شوند. در‌حال‌حاضر، نسخه EIP 4895 در زنجیره Beacon شبکه ETH را درمقایسه‌با قبل مقیاس‌پذیرتر کرده است. باوجوداین، نسخه EIP 4844 برای آپدیت شبکه شانگهای پیشنهاد شده است.

آپدیت جدید نسخه آزمایشی شبکه عمومی شانگهای، «ژجیانگ» (Zhejiang) نام دارد. این شبکه امکان شبیه‌سازی فرایند برداشت ETHهای استیک‌شده را برای تمامی صاحبان اتریوم فراهم می‌کند.

شانگهای

ظرفیت به‌روزرسانی شانگهای چقدر است؟

حال این پرسش مطرح می‌شود که ظرفیت به‌روزرسانی شانگهای اتریوم برای جذب سرمایه‌گذاران چقدر است؟ به‌گزارش تترلند و به‌نقل از بیت‌کوین نیوز، بر‌اساس برآوردها این عدد (ظرفیت به‌روزرسانی شانگهای اتریوم) ممکن است به ۶۰درصد اتریوم موجود در شبکه برسد؛ مقداری که قبلا در سایر شبکه‌های بلاک‌چین استیک شده‌اند.

بازده سالانه اتریوم بعد از به‌روزرسانی

با فرض اینکه نرخ سهام در طول زمان به میانگین ۶۰درصد سایر شبکه‌های بزرگ برسد، دارایی اعتباردهنده‌ها می‌تواند از ۵۰۰هزار به ۲.۲میلیون دلار برسد. همچنین بازده سالانه اتریوم از ۷.۴درصد امروز به حدود ۵درصد کاهش پیدا کند.

شایان ذکر است ۱۴درصد از اتریوم موجود در شبکه را تا زمان اِعمال‌نشدن به‌روزرسانی شانگهای نمی‌توان برداشت کرد. بیشتر این سرمایه‌ها صرف پلتفرم‌هایی مانند Lido می‌شود که در‌مقایسه‌با حفظ زیرساخت‌های سخت‌افزاری مزایای متعددی دارد.

چگونگی ایجاد درآمدهای ترکیبی در به‌روزرسانی اتریوم

بر‌اساس این گزارش، این پلتفرم‌ها نقدینگی را به دارایی‌های سهامی می‌دهند که با ارائه مقدار مساوی توکن مشتق در ازای اتریوم معامله‌شدنی است و در قراردادهای هوشمند سهام قفل می‌شود.

همچنین، توکن‌های مشتق شده از شبکه اتریوم را می‌توان در پلتفرم‌های مالی غیرمتمرکز مختلف قرار داد تا درآمدهای ترکیبی ایجاد کند و به سرمایه‌گذاران کوچک اجازه دهد تا در کارهای اعتبارسنجی پروتکل در استخرهای سهام شرکت کنند.

صرافی‌هایی مانند کوین‌بیس و کراکن نیز خدمات سهامداری و استیک اتریوم را ارائه می‌کنند؛ اما محدودیت‌های نظارتی ممکن است این خدمات را در ایالات متحده آمریکا لغو کند.

کراکن به‌تاز‌گی برنامه‌های سهامداری خود را در ایالات متحده آمریکا متوقف و SEC آن را به‌اتهام ارائه خدمات سهام‌داری ثبت‌نشده، ۳۰میلیون دلار جریمه کرده است. با‌این‌حال، کاربران کشورهای خارجی می‌توانند توکن‌های اتریوم خود را با استفاده از این خدمات استیک کنند.

این پیکربندی جدید و مخاطره‌آمیز می‌تواند به تمرکز بیشتر سرمایه در دست‌ افراد کمتری منجر شود و نگرانی‌هایی بابت انعطاف‌پذیری این پلتفرم‌ها در‌برابر حمله‌های ۵۱درصدی در آینده ایجاد کند.

ضرورت به‌روزرسانی شبکه اتریوم

به‌تازگی اعلام شده که کارمزدهای پرداختی روزانه در شبکه اتریوم دو برابر شده است. این خبر بر‌اساس بررسی مؤسسه برنستین روی کارمزد تراکنش‌های این شبکه در بازه زمانی دو ماه گذشته (‌اواسط بهمن‌) تاکنون اعلام شده است.

حالا بسیاری از دست‌اندرکاران حوزه رمز‌ارز که بر روند فعالیت شبکه اتریوم واقف هستند، در‌این‌باره می‌گویند: «کاتالیزور بزرگ بعدی برای اتریوم، ارتقا و به‌روزرسانی شبکه شانگهای در اواسط ماه مارس است؛ یعنی زمانی‌که سهامداران برداشت اتریوم را فعال می‌کنند.» انتظار می‌رود با به‌روز‌رسانی شبکه شانگهای، کارمزدهای دریافتی این شبکه نیز منطقی شود.

موفقیت اجرای شَدو فورک

توسعه‌دهندگان اتریوم اعلام کردند که شَدو فورک (Shadow Fork) مخصوص آپدیت شانگهای این شبکه با موفقیت اجرا و به اکوسیستم اضافه شده است. آپدیت شانگهای اتریوم قرار است در ماه مارس (اسفند) روی شبکه اصلی اِعمال و امکان برداشت ETHهای سهام‌گذاری‌شده در بیکن‌چین فراهم شود.

شَدو فورک نسخه‌ای کپی‌شده از شبکه اصلی است که قبل از شبکه آزمایشی راه‌اندازی می‌شود و به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا در‌صورت انجام آپدیت شانگهای، فرضیه‌های خود درباره اتفاقات شبکه اصلی را آزمایش و بررسی کنند.

در‌واقع بدین‌دلیل این اسم (Shadow Fork) برای زنجیره مذکور انتخاب شده است که هم نوعی فورک از شبکه اصلی محسوب می‌شود و هم زنجیره فورک‌شده کاملا آزمایشی خواهد بود. اخیرا فشار زیادی بر بنیاد اتریوم وارد شد تا هر‌چه زودتر امکان برداشت ETHهای استیک‌شده در بیکن‌چین را فراهم کند.

شانگهای

فراز‌و‌نشیب اتریوم در بازار رمزارزها

اتریوم یکی از رمزارهای آینده‌دار به‌شمار می‌آید. این دیدگاه بسیاری از صاحب‌نظران داخلی و خارجی حوزه ارزهای دیجیتال درباره این رمزارز است. در‌کنار اتریوم، دوج‌کوین و بیت‌کوین نیز در‌زمره رمزارزهای مطمئن قرار گرفته‌اند.

گرچه سال گذشته میلادی به‌ویژه با انتشار اخبار مرتبط با صرافی ارز دیجیتال FTX سال بسیار پرفرازو‌نشیبی برای صنعت ارزهای دیجیتال بود، به‌نظر می‌رسد برخی از ارزهای دیجیتال ازجمله اتریوم همچنان برای سرمایه‌گذاران جذاب و اصطلاحا «روی بورس» هستند.

از قرار معلوم با‌توجه‌به تغییرات و آپدیت‌های جدید اِعمال‌شده روی کارایی رمزارز اتریوم، تحولات بزرگی درانتظار آن خواهد بود.

جمع‌بندی

این اولین‌بار نیست که شبکه‌ای آزمایشی برای اتریوم ارائه می‌شود؛ اما کاربران انتظار دارند که از ژجیانگ استقبال بیشتری شود. دلیل این امر آن است که امکان برداشت اتریوم برای برخی شرکت‌های واسطی مثل لیدو، کوین‌بیس، کراکن و بایننس که مقدار زیادی اتریوم برای کاربران استیک کرده‌اند، اهمیت زیادی دارد.

تحلیلگران JP Morgan به‌تازگی اعلام کرده‌اند که سود حاصل از برداشت اتریوم‌های استیک‌شده می‌تواند به‌تنهایی بیش از ۵۰۰میلیون دلار به درآمد سالانه کوین‌بیس اضافه کند. ازاین‌رو، شبکه آزمایشی ژجیانگ بیشتر برای شرکت‌های واسط مفید خواهد بود.

پرسش‌های متداول

ظرفیت به‌روزرسانی اتریوم برای جذب سرمایه‌گذاران چقدر است؟

بر‌اساس برآوردها، ظرفیت به‌روزرسانی شانگهای اتریوم ممکن است به ۶۰درصد اتریوم موجود در شبکه برسد. این میزان پیش‌از‌این در سایر شبکه‌های بلاک‌چین استیک شده‌اند.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا