اخبار

تثبیت سطح قیمت ۲۶هزاردلاری به‌واسطه گاوهای بیتکوین

جفت رمزارز بیتکوین/دلار آمریکا با ۰.۲۵درصد افزایش متوسط، امروز با قیمت ۲۶,۹۱۶ دلار معامله می‌شود. این موضوع باعث خوشحالی سرمایه‌گذاران بازار رمزارزها شده و گمانه‌زنی‌های خوش‌بینانه‌ای را به‌همراه داشته است.

محرک این روند صعودی تأیید اخیر SEC از ETF بیتکوین گری‌اسکیل (Grayscale) است؛ اقدام مهمی که بی‌شک عامل اصلی افزایش قیمت BTC بوده است. ۱۶ اکتبر۲۰۲۳، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) تأیید کرد که گری‌اسکیل بیتکوین تراست (GBTC) می‌تواند به صندوق قابل‌معامله در بورس (ETF) تبدیل شود. صدور این تأییدیه پیروزی بزرگی برای صنعت رمزارزها به‌شمار می‌رود و نشان‌دهنده نگرش مثبت SEC به این بازار است.

GBTC صندوق قابل‌معامله‌ای است که از بیتکوین پشتیبانی می‌کند. این صندوق در سال ۲۰۱۳ راه‌اندازی شد و یکی از صندوق‌های رمزارزی بزرگ جهان محسوب می‌شود. با تبدیل‌شدن GBTC به ETF، سرمایه‌گذاران می‌توانند به‌راحتی و با کارمزد کمتر به بیتکوین دسترسی داشته باشند.

SEC در ابتدا درخواست GBTC را در سال ۲۰۲۰ رد کرد؛ زیرا نگران بود که بازار بیتکوین به‌اندازه کافی تنظیم نشده است و شفافیت لازم را ندارد. بااین‌حال، در آگوست‌۲۰۲۳، با رأی دادگاه استیناف حکم بررسی مجدد درخواست GBTC به‌وسیله SEC صادر شد.

دادگاه مجدد امروز، ۱۶‌اکتبر‌۲۰۲۳، برگزار شد و در این دادگاه، SEC اعلام کرد به این نتیجه رسیده است که بازار بیتکوین به‌اندازه کافی رشد کرده تا از ETF پشتیبانی کند. همچنین، این نهاد استدلال کرد که GBTC اکنون به مرحله‌ای رسیده که تمامی اقدامات لازم برای حفاظت از سرمایه‌گذاران را به مرحله اجرا برساند.

تأیید اخیر SEC از ETF بیتکوین Grayscale می‌تواند تأثیرات مثبت زیادی بر بازار رمزارزها بگذارد و به افزایش سرمایه‌گذاری در بیتکوین منجر شود و به پذیرش بیشتر این رمزارز کمک کند.

علاوه‌بر‌این، روند افزایشی رمزارز در محیطی با تورم اندک و تنش‌های ژئوپلیتیکی فزاینده تقویت می‌شود. با درنظرگرفتن عوامل یادشده، این سؤال مهم مطرح می‌شود که آیا بیتکوین در آستانه تجربه روندی معکوس است؟

افزایش قیمت بیتکوین با چراغ‌سبز SEC برای بیتکوین ETF Grayscale

قیمت بیتکوین (BTC) به‌دنبال تحول رخ‌داده در صنعت رمزارزها در حال افزایش است. کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) تصمیم گرفته است که حکم دادگاه استیناف مرکز DC را رد نکند و درحقیقت، چراغ‌سبز را برای راه‌اندازی صندوق قابل‌معامله در بورس بیتکوین (ETF) به Grayscale Investments LLC نشان داده است.

این تصمیم که روز جمعه علنی شد، نشان‌دهنده تغییری عظیم در بازار رمزارزهاست. تصمیم دادگاه که در ابتدا ازطریق هیئتی متشکل از سه قاضی صادر شد، در انتظار بررسی احتمالی هیئت بزرگ‌تری بود. بااین‌حال، تصمیم SEC مبنی‌بر مخالفت‌نکردن با این حکم، راه را برای تبدیل Grayscale به ETF هموار کرده است.

گری‌اسکیل مدت‌هاست استدلال می‌کند که این انتقال با معرفی مکانیزم‌های ساده‌شده ایجاد شده است. همچنین، بازخرید سهام که در ساختار اعتماد بسته فعلی آن‌ها چندان وجود ندارد، ارزش زیادی برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری بسته (CEFs)

اعتماد بسته نوعی ساختار سرمایه سرمایه‌گذاری است که نهاد حقوقی به نام «صندوق» دارایی‌های خود را در یک سبد سهام سرمایه‌گذاری می‌کند. این سبد سهام ممکن است شامل سهام، اوراق‌ قرضه، کالاها یا سایر دارایی‌ها باشد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری بسته (CEFs) به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • صندوق‌های سرمایه‌گذاری بسته دائمی:  این صندوق‌ها تاریخ انقضا ندارند و می‌توانند نامحدود به فعالیتشان ادامه دهند.
  • صندوق‌های سرمایه‌گذاری بسته باهدف: این صندوق‌ها تاریخ انقضا دارند و پس از رسیدن به هدف مدنظر منحل می‌شوند.

سهام CEFs در بورس اوراق بهادار معامله می‌شود. قیمت سهام CEFs براساس ارزش خالص دارایی‌هایی آن (NAV) تعیین می‌شود و NAV ارزش کل دارایی‌های صندوق منهای بدهی‌های آن است. تفاوت اصلی بین ساختار اعتماد بسته و ساختار صندوق سرمایه‌گذاری باز (ETF) این است که CEFs فقط یک‌ بار سهام خود را صادر می‌کنند؛ درحالی‌که ETFها می‌توانند سهامشان را به‌طور نامحدود صادر کنند.

این یعنی قیمت سهام CEFs می‌تواند با NAV آن متفاوت باشد؛ اما قیمت سهام ETF همیشه برابر با NAV آن است. این ساختار اغلب به‌دلیل محدودکردن سرمایه‌گذاران از بازخرید سهام در طول کاهش قیمت که به تخفیف‌های زیادی درمقایسه‌با ارزش ذاتی بیتکوین منجر می‌شود، با انتقادهای بسیاری مواجه شده است.

با معرفی ETF بیتکوین، انعطاف‌پذیری زیادی برای سرمایه‌گذاران بازار رمزارزها فراهم می‌شود که مشارکت بیشتر در بازار را در پی خواهد داشت. امروز، درحالی‌که بازار رمزارزها برای آغاز عصر جدیدی آماده می‌شود، این تحول محوری قیمت بیتکوین را به سطوح بالاتری سوق می‌دهد.

افزایش قیمت بیتکوین در میان تورم اندک و تنش‌های ژئوپلیتیکی

در‌حال‌حاضر، بیتکوین (BTC) رشد درخورتوجهی را شاهد است که بخشی از آن به‌دلیل انتشار آخرین داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) رخ‌ داده است. این داده‌ها ازلحاظ تاریخی نشان‌دهنده افزایش قیمت بیتکوین در تورم اندک هستند. سپتامبر۲۰۲۳، گزارش CPI کاهش ۰.۲درصدی تورم را در‌مقایسه‌با آمار ماه اگوست نشان داد و این موضوع باعث شد قیمت بیتکوین در روز جمعه، ۱۳اکتبر۲۰۲۳، با ۱۲درصد افزایش به ۲۸,۰۵۰ دلار برسد.

تحلیلگران صنعت معتقدند که با وجود نگرانی‌های ژئوپلیتیکی و رسیدن بیتکوین به کمترین ارزش خود در سال ۲۰۲۳، این رمزارز آماده است تا مجدداً کانال ۳۰,۰۰۰ دلار را تجربه و نقش خود را به‌عنوان دارایی باثبات دربرابر تورم تثبیت کند. تاب‌آوری بیتکوین در این شرایط نامطمئن ژئوپلیتیکی تأییدی بر جذابیت و مقبولیت آن به‌عنوان پناهگاهی برای سرمایه‌گذاران است که به‌دنبال سرپناهی از تلاطم جهانی هستند.

برای مثال، درگیری‌های کنونی اسرائیل و فلسطین همچنان با تلفات غم‌انگیز ادامه دارد. ده‌ها نفر ازجمله زنان و کودکان در حمله‌های هوایی اسرائیل کشته شده‌اند و این موضوع محکومیت جهانی را برانگیخته است. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، از ترس تشدید فاجعه‌آمیز این کشتار و تلفات، خواستار تجدیدنظر در دستور تخلیه شمال غزه شده است.

قیمت بیتکوین

پویایی بازار فعلی بیتکوین ترکیبی از ثبات و حرکات نامحسوس را نشان می‌دهد. امروز، این رمزارز تقریباً ۲۶,۸۹۲ دلار قیمت دارد که نشان‌دهنده افزایش اسمی ۰.۰۴درصدی آن در ۲۴ ساعت گذشته است. مبلغ این جابه‌جایی اندک براساس حجم معاملات فراوان انجام‌شده نزدیک به ۴.۸میلیارد دلار است.

بیتکوین بدون تزلزل در حفظ ثبات خود، همچنان در نمودارهای رمزارزها پیشروست و جایگاه برتر خود را در CoinMarketCap حفظ کرده است. ارزش بازار (Market Cap) بیتکوین با عرضه فعلی ۱۹,۵۱۴,۱۲۵ سکه BTC که به سقف ازپیش‌تعیین‌شده ۲۱ میلیون نزدیک‌تر شده، درحدود ۵۲۴.۷۹میلیارد دلار است.

پیش‌بینی قیمت بیتکوین

از دیدگاه فنی، نمودار ۴ساعته بیتکوین اطلاعات مهمی ارائه می‌دهد. نقطه محوری ۲۶,۴۵۰ دلار است؛ درحالی‌که سطوح مقاومت و سطوح حمایت به‌ترتیب در فواصل ۲۸,۰۵۰، ۲۹,۰۰۰، ۳۰,۵۵۰، ۲۵,۴۳۰، ۲۳۹۰۰ و ۲۲,۸۷۵ دلار نمودار می‌شوند.

با بررسی شاخص‌های خاص، متوجه می‌شویم که شاخص قدرت نسبی (RSI) به عدد ۴۶ می‌رسد. این موضوع نشان‌دهنده روند نزولی نامحسوسی است؛ زیرا این مقدار زیر نقطه میانی استاندارد، یعنی عدد ۵۰، قرار گرفته است. اگرچه ارقام دقیق واگرایی میانگین متحرک (MACD) هنوز در دسترس است، روندها و متقاطع‌های آن نیز برای پیش‌بینی حرکت بالقوه بازار حیاتی هستند.

نمودار قیمت بیتکوین (منبع: Tradingview)

علاوه‌بر‌این، با قرارگرفتن میانگین متحرک نمایی ۵۰روزه (EMA) روی ۲۷,۱۰۰ دلار و قیمت بیتکوین زیر آن، روند نزولی کوتاه‌مدت را شاهد هستیم. به‌نظر می‌رسد که قیمت بیتکوین در محدوده‌ای جانبی حرکت می‌کند که عمدتاً بین ۲۶,۹۰۰ تا ۲۶,۵۰۰ دلار است.

در پایان، باید به این نکته اشاره کنیم که تا وقتی قیمت بیتکوین کمتر از ۲۷,۱۰۰ دلار باشد، می‌توان روند کلی بازار را نزولی تفسیر کرد.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

منبع
cryptonews

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا