آموزشاخبار

افزایش شفافیت قانون‌گذاری رمزارزها پس از پیروز ریپل در دادگاه

کارولین فام، یکی از پنج عضو CFTC (کمیسیون تبادل معاملات آتی کالای ایالات متحده)، به‌تازگی گفته است که حکم اخیر دادگاه آمریکا درباره دارایی‌های دیجیتال و اوراق بهادار اولین گام برای شفاف‌سازی قانون‌گذاری بازار رمزارزهاست.

وی معتقد است که پس از پیروزی اولیه ریپل در دادگاه علیه SEC، سازوکار قانون‌گذاری دولت آمریکا در حال نمایان‌شدن است.

۱۷جولای۲۰۲۳ (۲۶‌تیر۱۴۰۲)، کارولین فام در مصاحبه‌ای با شبکه Bloomberg TV گفت که حکم اخیر دادگاه در‌باره طبقه‌بندی رمزارزها در‌نهایت به شفافیت قانون‌گذاری این بازار منجر خواهد شد.

وی افزود: «سال گذشته گفتم که دیدگاه‌های قانون‌گذاران درباره تعریف اوراق بهادار و رمزارزها را ابتدا در دادگاه خواهیم دید و فکر می‌کنم که این موضوع را در رأی اخیر دادگاه برای پرونده ریپل و SEC مشاهده کردیم.»

کارولین فام در این مصاحبه از اشتیاق خود برای شرکت در کمیته‌های قانون‌گذاری نیز سخن گفت و ابراز امیدواری کرد که دیگر قانون‌گذاران آمریکا مانند SEC نیز با یکدیگر همکاری کنند تا رویکردی جامع برای قانون‌گذاری رمزارزها ارائه دهند.

فام این اظهارات را تنها چند روز پس از پیروزی ریپل در دادگاه علیه SEC بیان کرده است. SEC، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، مدعی شده بود که ریپل برخلاف قانون، اوراق بهادار ثبت‌نشده را فروخته است.

بااین‌حال، ۱۴‌جولای۲۰۲۳ (‌۲۳تیر۱۴۰۲) قاضی آنالیسا تورس از دادگاه حوزه جنوب نیویورک اعلام کرد که XRP اوراق بهادار تلقی نمی‌شود و فروش ریپل XRP‌ در صرافی‌های رمزارزی خلاف قانون نیست.

ناگفته نماند که این حکم دادگاه با استقبال گری گنسلر، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC)، مواجه نشد و در کنفرانس مطبوعاتی ۱۷‌جولای، آن را ناامیدکننده خواند. گنسلر معتقد است که تمام رمزارزها به‌غیر از بیت‌کوین، اوراق بهادار محسوب می‌شوند؛ البته این کمیسیون بیشتر از همین ابزار عقیده جلوتر نرفته است. باوجود‌این، گنسلر قول داده است که به اقدامات اجرایی پس از حکم دادگاه مقید خواهد بود.

کارولین فام نیز بر اهمیت توکن‌سازی دارایی‌های واقعی تأکید کرد و متذکر شد که تبدیل صندوق‌های مالی به توکن‌هایی بر بستر بلاکچین فرصتی طلایی برای به‌روزرسانی بازارهای مالی سنتی‌ است.

اخیراً شرکت‌های سنتی فعال در بازارهای مالی در حال افزایش تعامل با پروتکل‌های بلاکچینی هستند و حتی عملکرد بسیار موفقی نیز از خود نشان داده‌اند. ازجمله این تعامل‌ها می‌توان به برتری چندین RWA دربرابر دارایی‌های DeFi اشاره کرد.

RWA (دارایی‌های دنیای واقعی) توکن‌هایی قابل‌تعویض یا غیرقابل‌تعویض (مشابه با NFT) هستند که نمایانگر مالکیت دارایی‌های مالی سنتی در بلاکچین به‌شمار می‌آیند. همچنین، DeFi یا امور مالی غیرمتمرکز یکی از حوزه‌هایی است که در فضای بلاکچین ایجاد شده است. در این بستر، دیگر از نهادهای متمرکزی مثل بانک مرکزی در امور مالی خبری نیست و خدمات به‌صورت غیرمتمرکز ارائه می‌شوند.

 

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا