اخبار

از دیدگاه تحلیلگران کاهش قیمت بیتکوین تا کجا ادامه دارد؟

ریزش اخیر بیتکوین بازار رمزارزها را در بهت فرو برده است. در دو ماه گذشته، از یک طرف بیتکوین نوسان بسیار کمی را تجربه می‌کرد و از طرف دیگر نتوانسته بود از سطوح مقاومتی خود عبور و ۳۱ هزار دلار را رد کند؛ اما حالا عکس قضیه اتفاق افتاده و به کمترین قیمتش در دو ماه اخیر رسیده است. در این وضعیت، این سؤال ذهن سرمایه‌گذاران رمزارزها را درگیر کرده است که ریزش بیتکوین تا کجا ادامه خواهد یافت؟ برخی پیش‌بینی‌ها از سقوط بازار رمزارزها درصورت وقوع طوفان کامل خبر می‌دهند.

۱۷‌آگوست۲۰۲۳ (۲۴‌مرداد۱۴۰۲)، پس از بازار خنثی و کم‌نوسان طولانی‌مدت، بالاخره نوسان به بازار بیتکوین برگشت؛ اما این نوسان در جهت سقوط قیمت بیتکوین بود.

نمودار قیمت یک‌ساعته بیتکوین

در یک ماه اخیر، بازار بیتکوین یکی از دوره‌های کم‌نوسان‌ خود را شاهد بود؛ دوره‌ای که از‌لحاظ تاریخی فقط به وضعیت بازار در سپتامبر‌۲۰۱۶ و ابتدای سال ۲۰۲۳ شباهت دارد. بااین‌حال، اکنون با شکسته‌شدن این طلسم و بازگشت نوسان به بازار، سرمایه‌گذاران رمزارزها به‌دنبال پاسخی برای این پرسش هستند که چه سرنوشتی در انتظار بیتکوین است؟ قیمت بیتکوین صعود می‌کند یا همچنان کاهش قیمت ادامه خواهد یافت؟ حالا که بازار توانسته است از شوک سقوط قیمت‌ها بیرون بیاید و کمی خود را بازیابی کند، بهتر است اهداف قیمتی پیش‌ روی بیتکوین را بررسی کنیم.

تحلیلگران: سطح ۲۵هزار دلار عددی حیاتی برای بیتکوین است

پس از انتشار خبر فروش بیتکوین‌های شرکت اسپیس‌ایکس به ارزش ۳۷۳میلیون دلار، سرمایه‌گذاران رمزارزها امیدوار بودند سطح مقاومتی ۲۸هزار دلار بتواند کاهش قیمت بیتکوین را متوقف کند. به‌هرحال، قیمت بیتکوین در روند نزولی قرار گرفته بود؛ ولی چندین خط روند حمایتی و سطح حمایت روانی ۲۸هزار دلار، امید سرمایه‌گذاران برای توقف سقوط بیشتر بیتکوین بود. باوجوداین، همه این امیدها نتوانستند از خون‌ریزی بیشتر جلوگیری کنند. در‌حال‌حاضر، قیمت بیتکوین به کمتر از ۲۶,۰۰۰ دلار، یعنی ۲۵,۸۹۲ دلار، رسیده است.

گرت سولووی (Gareth Soloway)، تحلیلگر و تریدر معروف، پستی در شبکه اجتماعی X، توییتر سابق، به‌اشتراک گذاشته و گفته است: «سطح حمایتی ۲۵‌هزار دلار محدوده خرید بسیار محبوبی است و اگر در ۲۴ ساعت آینده بیتکوین نتواند سطح ۲۸هزار دلار را دوباره به‌دست بیاورد، احتمال کاهش قیمت تا ۲۵هزار دلار وجود دارد.»

نمودار قیمت یک‌روزه بیتکوین

سولووی به این موضوع اشاره کرده است که در زمان انتشار خبر برنامه‌های شرکت بلک‌راک برای راه‌اندازی ETF بیتکوین در آمریکا، قیمت این رمزارز در محدوده ۲۵هزار دلار به‌سر می‌برد و انتشار این خبر باعث رسیدنش به ۳۰هزار دلار شد. پس‌از‌آن نیز، انتشار اخبار مربوط به جنگ‌های حقوقی ETF بیتکوین شرکت گری‌اسکیل به قوی‌ترشدن این روند منجر شد. سولووی درادامه گفته است که درواقع صعود قیمت بیتکوین از ۲۵هزار به ۳۰‌هزار دلار، نتیجه خوش‌بینی بازار رمزارزها در تأیید ETF اسپات بیتکوین بود.

۹هزار دلار؛ تیر آخر به قلب دوستداران بیتکوین‌

روی‌هم‌رفته، رسیدن به سطح ۲۰هزار دلار نیز دور از انتظار نیست؛ قیمتی که از اواسط مارس۲۰۲۳ (فروردین‌۱۴۰۲) دیگر تکرار نشده است. سولووی متذکر شده است که اگر سطح ۲۵هزار دلار شکسته شود، ایستگاه بعدی ۲۰هزار دلار خواهد بود؛ یعنی دقیقاً نقطه‌ای که بانک سیلیکون ولی (Silicon Valley Bank) در آن‌جا ورشکسته شد. همچنین، وی خطر سقوط قیمت بیتکوین تا کمتر از ۱۰هزار دلار را نیز محتمل دانسته است: «درصورت شکسته‌شدن سطح ۲۰هزار دلار، مقصد بعدی کف چرخه ۵۲‌هفته‌ای، یعنی ۱۵,۷۰۰ دلار است. مقاصد بعدی نیز ۱۲ تا ۱۳هزار دلار و ایستگاه آخر ۹ تا ۱۰هزار دلار است.»

سولووی اضافه کرده است که دلیل موجهی برای شکسته‌شدن کف چرخه قیمتی از نوامبر‌۲۰۲۲ تاکنون (۱۵,۷۰۰ دلار) وجود ندارد؛ مگر درصورت وقوع فروش گسترده. آخرین‌باری که بیتکوین با قیمتی کمتر از ۱۰هزار دلار خریدوفروش شده است، به سپتامبر‌۲۰۲۰ (شهریور‌۱۳۹۹) بازمی‌گردد.

سام مک‌دونالد، تحلیلگر ارشد شرکت CCI استرالیا، با اشاره به اینکه بیتکوین همچنان به‌عنوان «زنگ‌خطری برای رکود جهانی» عمل می‌کند، احتمال سقوط بزرگ بازار جهانی سهام را پیش‌بینی کرده است. گفتنی‌ است پس از سقوط قیمت بیتکوین و اتریوم، بیش از یک‌میلیارد دلار موقعیت معاملاتی لیکویید شد. از زمان ورشکستگی صرافی FTX در نوامبر‌۲۰۲۲ (آبان‌۱۴۰۱)، این رقم بی‌سابقه است.

شاخص‌های تکنیکال چه می‌گویند؟

شاخص میانگین متحرک ۲۰۰هفته‌ای (200-week SMA) که خط حمایتی کلاسیکی برای بازارهای نزولی محسوب می‌شود، در یک سال گذشته، چندین‌بار شکسته شده و حمایتش از دست رفته است. در سال ۲۰۲۲، قیمت بیتکوین طولانی‌ترین دوره خود را زیر شاخص میانگین متحرک ۲۰۰هفته‌ای سپری کرد و در ۱۸آگوست۲۰۲۳ (۲۷مرداد۱۴۰۲)، بار‌دیگر این سطح حمایتی شکسته شد.

نمودار شاخص میانگین متحرک ۲۰۰‌هفته‌ای بیتکوین در تایم‌فریم یک‌هفته‌ای

با‌این‌حال، کِلِیب فرنزن (Caleb Franzen)، تحلیلگر ارشد وب‌سایت Cubic Analytics، محدوده میانگین متحرک ۲۰۰هفته‌ای را منطقه خرید بالقوه می‌داند. وی در شبکه اجتماعی X، توییتر سابق، به این موضوع اشاره کرد و نوشت: «ژوئن۲۰۲۳ (خرداد۱۴۰۲) وقتی بیتکوین مقاومت میانگین متحرک ساده ۲۰۰‌هفته‌ای را آزمایش می‌کرد، خوش‌بین بودم. حالا هم که دوباره برای پس‌گرفتن این سطح تلاش می‌کند، بازهم خوش‌بینم.» فرنزن افزود که کانال ۲۵هزار دلار کمترین ارزشی است که برای بیتکوین متصور می‌شود و احتمال سقوط از این سطح وجود ندارد. 

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا