اخبارمقاله

چرا گری‌اسکیل (Grayscale) در آستانه ورشکستگی است؟

عدم پذیرش در بورس آمریکا برای گری‌اسکیل دردسر ساز شد

آیا مؤسسه گری‌اسکیل، مالک بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری روی بیت کوین، به سرنوشت سقوط FTX  دچار می‌شود؟ پاسخ این پرسش هنوز مشخص نیست؛ اما موضوع مسلم این است که حواشی صندوق‌ها و مؤسسه‌های متمرکز بر بیت کوین تمامی ندارد.

مدتی است که به‌دنبال ورشکستگی صرافی «FTX» و چند شرکت دیگر، بحث‌هایی درباره احتمال ورشکستگی مجموعه گری‌اسکیل (Grayscale) در فضای رمزارزها مطرح می‌شود؛ اما هنوز مشخص نیست که این حرف‌و‌حدیث‌ها شایعه است یا واقعیت دارد.

ماجرا از چه قرار است؟

به‌گزارش تترلند و به‌نقل از وب‌سایت خبری‌تحلیلی کوین‌تلگراف، مؤسسه گری‌اسکیل، مالک بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری روی بیت کوین‌، ۱۸نوامبر۲۰۲۲ (۲۷آبان۱۴۰۱) بیانیه‌ای منتشر و در آن، جزئیات درباره دارایی‌های دیجیتال تحت‌‌مدیریت خود بیان کرد.

مالک مؤسسه گری‌استیل اعلام کرد با استفاده از راهکارهای بلاک‌چینی، به‌ویژه اثبات ذخایر (Proof of Reserves) مانند کاری که برخی صرافی‌ها انجام داده‌اند، اطلاعات آدرس‌های وابسته به صندوق‌های خود را به‌دلیل مسائل امنیتی با مشتریانش به‌اشتراک نخواهد گذاشت.

او گفته: «با‌توجه‌به حوادث اخیر، سرمایه‌گذاران جدی‌تر از قبل مشغول پرس‌وجو درباره سرمایه‌گذاری‌های خود روی ارزهای دیجیتال هستند و این موضوع درک‌کردنی است.»

این در حالی است که بعد از سقوط صرافی ارز دیجیتال FTX، این بیانیه آن‌طور که انتظار می‌رفت، جدی گرفته نشد.

 

گری‌اسکیل

 

قیمت بیت کوین بازهم سقوط می‌کند؟

دراین‌میان، سؤالی که احتمالاً ذهن بسیاری از سرمایه‌گذاران  را درگیر کرده،  این است که آیا بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار سازمانی بیت کوین هم به سرنوشت FTX دچار می‌شود یا خیر؟

پاسخ کوتاه به این پرسش آن است که «چنین اتفاقی بعید به‌نظر می‌رسد» و دلیل اصلی‌اش نیز این است که مدیران ارشد گری‌اسکیل از قرار معلوم به‌مراتب لایق‌تر از سم بنکمن‌فرید هستند.

اگر گری‌اسکیل در اصلاح ترازنامه‌اش موفق ظاهر نشود، صنعت ارزهای دیجیتال دوباره با سقوط بزرگی روبه‌رو خواهد شد.

فضای ارزهای دیجیتال  تاب‌آوری لازم برای مقابله با سقوط بزرگ دیگر را ندارد؛ خصوصاً اگر قرار باشد این سقوط بلافاصله پس از ورشکستگی FTX و برای یکی از بخش‌های مهم این صنعت اتفاق بیفتد.

۱۰میلیارد دلار سرمایه صندوق گری‌استیل

گری‌اسکیل بیش از ۱۰میلیارد دلار سرمایه را در قالب بیت کوین و اتریوم و دیگر دارایی‌های دیجیتال مدیریت می‌کند و یکی از منابع درآمدی بزرگ شرکت مادر خود، یعنی دیجیتال کارنسی گروپ (Digital Currency Group)، محسوب می‌شود.

دیجیتال کارنسی گروپ مجموعه بزرگی است که مالک مؤسسه‌های شناخته‌شده‌ای نظیر جنسیس (Genesis)، شرکت ماینینگ فاندری (Foundry)، اپلیکیشن (Luno) و رسانه کهنه‌کار کوین‌دسک است.

زمستان ارزهای دیجیتال در راه است؟

بری سیلبرت (Barry Silbert)، مدیرعامل و بنیان‌گذار دیجیتال کارنسی گروپ، ۲۳نوامبر۲۰۲۲ (۲آذر۱۴۰۱) یادداشتی خطاب به سهام‌داران مجموعه خود منتشر کرد.

او اعلام کرد: با وجود زمستان ارزهای دیجیتال، دیجیتال کارنسی گروپ در آستانه ثبت درآمدی ۸۰۰میلیون‌دلاری برای سال ۲۰۲۲ است و زیرمجموعه‌های آن نیز طبق معمول مشغول فعالیت هستند.

چه کسی بیت کوین را  فراگیر کرد؟

سیلبرت یکی از اولین کسانی است که برای فراگیر‌شدن بیت کوین میان مردم تلاش کرده است و طرفدار واقعی ارزهای دیجیتال به‌حساب می‌آید.

برخلاف سم بنکمن‌فریدِ جوان، او ۲۸ سال سابقه کار دارد و قبل از اینکه ارزهای دیجیتال را کشف کند، یکی از سرمایه‌گذاران بانکی در نیویورک بود و به‌عنوان مدیرعامل در پلتفرم معاملات سهام سکند مارکت (Second Market) نیز فعالیت می‌کرد؛ پلتفرمی که در سال ۲۰۱۵ خودِ سیلبرت آن را به بورس نزدک (Nasdaq) فروخت. به‌عبارت‌دیگر، این اولین تجربه چالش‌برانگیز سیلبرت نیست.

مخالفت با بورسی‌شدن صندوق گری‌اسکیل

بری سیلبرت در حال مبارزه با کمیسیون بورس ایالات متحده آمریکا به‌دلیل رد درخواست این شرکت برای تبدیل‌کردن صندوق سرمایه‌گذاری در بیت کوین گری‌اسکیل (GBTC) به صندوق بورسی (ETF) بوده است.

کمیسیون بورس ایالات متحده آمریکا گفته بود دلیل رد این درخواست ناتوانی گری‌اسکیل در پاسخ به پرسش‌های قانون‌گذاران درباره نگرانی‌های مربوط به مسئله دست‌کاری بازار و ضعف آن‌ها در حمایت از سرمایه‌گذاران بوده است.

اگر کمیسیون بورس این درخواست را پذیرفته بود، شرایط برای ورود سرمایه‌گذاران سازمانی بیشتری به بازار فراهم می‌شد و احتمالاً رکودی که اکنون در آن به‌سر می‌بریم، شکل نمی‌گرفت.

 

گری‌اسکیل

 

 اصرار گری‌اسکیل برای ورود به بورس

گری‌اسکیل دادخواستی در اعتراض به این تصمیم به دادگاه تجدیدنظر کلمبیا ارائه داد و به‌‌دلیل صدور حکم خودسرانه و تبعیض‌آمیز از این سازمان دولتی آمریکایی شکایت کرد.

هرکسی که به آینده ارزهای دیجیتال اهمیت می‌دهد و با حُسنِ‌نیت برای کمک به پیشرفت این صنعت به اهمیت قانون‌گذاری در این حوزه واقف است، مبارزه گری‌اسکیل با قانون‌گذاران آمریکایی را مبارزه‌ای مثبت می‌داند.

در بیانیه ۱۸نوامبر گری‌اسکی آمده است: «ترسی که دیگران مسبب آن هستند، دلیلی قانع‌کننده برای کنار‌گذاشتن مراحل امنیتی که سال‌هاست سرمایه مشتریان را امن نگه‌ داشته است، به‌حساب نمی‌آید.»

گری‌اسکیل ارزش خود را ثابت کرده و اعتبار فعلی‌اش حاصل یک دهه رشد مداوم است و بعید به‌نظر می‌رسد این روند به این زودی‌ها دستخوش تغییر شود.

جمع‌بندی

هربار که خبری از ورشکستگی یکی از غول‌های فعال در صنعت رمز‌ارزها به‌گوش می‌رسد، روزهای سخت و دلهره‌آور برای سرمایه‌گذاران آغاز می‌شود. نکته درخور تأمل این است که همه حواشی‌ها بیش از دیگر رمز‌ارزها، حول بیت‌کوین می‌چرخد.

پرسش‌های متداول:

سوال اول:چرا صندوق سرمایه‌گذاری گری‌اسکیل در آستانه ورشکستگی است؟ 

کمیسیون بورس ایالات متحده آمریکا درخواست این شرکت برای تبدیل‌کردن صندوق سرمایه‌گذاری در بیت کوین گری‌اسکیل (GBTC) به صندوق بورسی (ETF) را رد کرده است.

سوال دوم: چرا درخواست گری‌اسکیل برای ورود به بورس رد شد؟ 

ناتوانی گری‌اسکیل در پاسخ به پرسش‌های قانون‌گذاران درباره نگرانی‌های مربوط به مسئله دست‌کاری بازار و ضعف آن‌ها در حمایت از سرمایه‌گذاران  رمزارزها.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا