پیشرفتهمقاله

اتریوم در سال‌ 2023 چه سرنوشتی خواهد داشت؟

اتریوم یکی از رمزارهای آینده‌دار به‌شمار می‌آید. این دیدگاه بسیاری از صاحب‌نظران داخلی و خارجی حوزه ارزهای دیجیتال درباره این رمز است. در‌کنار اتریوم، دوج کوین و بیت کوین نیز در زمره رمزارزهای مطمئن قرار گرفته‌اند.

گرچه سال گذشته میلادی برای صنعت ارزهای دیجیتال بسیار پرفرازو‌نشیب بود؛ به‌ویژه با خبار صرافی ارز دیجیتال FTX به‌نظر می‌رسد برخی از ارزهای دیجیتال ازجمله اتریوم همچنان برای سرمایه‌گذاران جذاب و اصطلاحاً «روی بورس» هستند.

اگر می‌خواهید بدانید که اتریوم در سال ۲۰۲۳ چه سرنوشت خواهد داشت، تا پایان این مطلب از بلاگ تترلند با ما همراه باشید.

اتریوم؛ ۱۰۰هزار تراکنش در ثانیه

به‌گزارش تترلند و به‌نقل از وب‌سایت خبری‌تحلیلی کوین‌تلگراف، ویتالیک بوترین، بنیان‌گذار اتریوم، هم‌زمان با شروع سال جدید میلادی درباره جزئیات اجرای به‌روزرسانی سِرج (The Surge) صحبت کرده است.

به‌گفته او، هدف این به‌روزرسانی که دومین مرحله از پنج مرحله باقی‌مانده در نقشه‌راه اتریوم است، پردازش ۱۰۰هزار تراکنش در ثانیه خواهد بود.

ETH و نقشه‌راه آن در سال ۲۰۲۳

در گزارش کوین تلگراف آمده است: «ویتالیک بوترین در پاسخ به پرسش بالاجی سرینی‌واسان (Balaji Srinivasan)، مدیر ارشد فناوری پیشین کوین‌بیس که ۳۱دسامبر (۱۰دی) از کاربران پرسیده بود «در سال جدید میلادی به چیزی خوش‌بین هستند؟»، گفت مشتاقانه منتظر تکمیل راه‌حل مقیاس‌پذیری رول‌آپ خواهد بود؛ همان‌طور‌که در نقشه‌راه این ارز دیجیتال مشخص است.»

 

اتریوم 2023

 

رول‌آپ چیست؟

رول‌آپ (Rollup) یکی از روش‌های برون‌زنجیره‌ای (Off-Chain) لایه‌دوم برای بهبود مقیاس‌پذیری بلاک چین اتریوم است که از دو نوع کلی رول‌آپ «دانش صفر» یا «زی‌کی رول‌آپ» (ZK Rollup) و «آپتیمیستیک رول‌آپ» (Optimistic Rollup) تشکیل شده است. رول‌آپ‌های زی‌کی و آپتیمیستیک ازنظر نحوه انتشار داده‌ها روی لایه‌اول با یکدیگر تفاوت دارند.

بهبود اتروم با به‌روزرسانی سِرج

به‌گفته سرینی‌واسان، این نقشه‌راه به مفهوم راه‌اندازی پیشنهاد بهبود اتریوم (EIP-4884) به‌عنوان بخشی از به‌روزرسانی سِرج است. انتظار می‌رفت که پیشنهاد بهبود اتریوم 4884 به‌عنوان بخشی از به‌روزرسانی شانگهای اجرایی شود.

هدف از معرفی این پیشنهاد که با نام پروتو-دنک‌شاردینگ نیز شناخته می‌شود، افزایش چشمگیر مقیاس‌پذیری لایه‌دوم اتریوم (سِرج) پیش از اجرای کامل به‌روزرسانی بزرگ شاردینگ در اواخر سال آینده است.

رول‌آپ چگونه کار می‌کند؟

در‌ادامه این گزارش، مالک این رمز ارز با اشاره به پست ۲۲نوامبر۲۰۲۲ (۱آذر۱۴۰۱) در فروم اتریوم مجیشنز (Ethereum Magicians) که مدل اعتماد سه‌مرحله‌ای را بر‌اساس میزان بلوغ فناوری پروژه توصیف می‌کند، گفته بود راه‌حل‌های رول‌آپ حداقل تا تکمیل مرحله اول، مانند چرخ‌های کمکی در اجرای مدل اعتماد سه‌‌مرحله‌ای اتریوم خواهند بود.

 

اتریوم 2023

 

روش کار رول‌آپ برای بهبود اتریوم

روش کار رو‌ل‌آپ سه مرحله دارد:

مرحله صفر که بوترین آن را به حرکت با چرخ‌های کمکی تشبیه می‌کند، پیش‌نیاز‌های لازم را برای آن‌چین‌شدن تمام تراکنش‌ها و فراهم‌کردن امکان برداشت دارایی‌‌های بدون نیاز به اپراتور فراهم می‌کند.

مرحله اول که مرحله استفاده محدود از چرخ‌های کمکی است، برای تأیید یا رد تراکنش‌ها باید روش اعتبارسنجی‌ای مانند اثبات تقلب یا طرح اثبات اعتبار داشته باشد.

این سازوکار در‌کنار شورای عالی امنیتی برای نظارت بر این فرایند، مشخص می‌کند که اجرای کدام تراکنش‌ها به‌وسیله قرارداد هوشمند مجاز است.

مرحله دوم مرحله بدون استفاده از چرخ‌های کمکی است که در آن باید دو روش اعتبارسنجی اثبات تقلب یا تأیید اعتبار متمایز یا یکی از هرکدام وجود داشته باشد. به‌روزرسانی در این مرحله مجاز است؛ اما باید پس از گذشت حداقل ۳۰ روز انجام شود.

جمع‌بندی

بوترین، مالک اتریوم، ۳۰دسامبر۲۰۲۲ (۹دی۱۴۰۱) در توییتی دیدگاه خود را درباره این موضوع که «آینده پیش روی ارزهای دیجیتال چگونه خواهد بود؟»، چنین بیان کرد: «چندین حوزه در ارزهای دیجیتال از‌جمله مقیاس‌پذیری، حریم خصوصی، تجربه کاربری و ایمن‌ترکردن حساب‌های کاربری برای کاربران معمولی درمقایسه‌با سرویس‌های متمرکز به بازبینی و اصلاح نیاز دارند.»

افزون‌براین، بوترین پرداخت‌ها و حوزه مالی غیر‌متمرکز را بخشی از این آینده و پارادایم‌های سازمانی جدید می‌داند که سازمان‌های خودگردان غیرمتمرکز از آن‌ها پشتیبانی می‌کنند. از صحبت‌های مالک اتریوم می‌توان چنین برداشت کرد که این رمز‌ارز در سال ۲۰۲۳ شگفتانه‌های کم‌نظیری برای طرفدارانش تدارک خواهد دید.

 با مراجعه به صفحه مبدل تترلند، می‌توانید رمز‌ارز اتریوم خود را با بیش از ۱۰۰ رمز‌ارز دیگر با کارمزد رایگان مبادله و تبدیل کنید.

پرسش‌های متداول

اتریوم در سال ۲۰۲۳ چه پیشرفت‌هایی خواهد کرد؟

با تکمیل راه‌حل مقیاس‌پذیری رول‌آپ‌، همان‌طور‌که در نقشه‌راه اتریوم مشخص شده، این رمز‌ارز می‌تواند در صدر رمزارزهای محبوب قرار گیرد. 

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا