آموزشمبتدیمقاله

اصطلاحات مهم کریپتوکارنسی که باید با آن‌ها آشنا باشیم

در این مقاله از بلاگ تترلند، برخی از اصطلاحات کریپتوکارنسی یا اصطلاحات رایج در بازار رمزارزها را معرفی می‌کنیم. تمامی این اصطلاحات در شبکه‌های اجتماعی قرار دارند و در این مطلب به‌صورت یک‌جا آورده شده‌اند.

API

رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزار (API)

اين اصطلاح مخفف Application Programming Interface است و به رابط کاربری برنامه‌ها یا وب‌سایت‌ها اشاره می‌کند تا داده‌ها به‌راحتی دریافت شوند. درواقع، API سیستمی پرکاربرد در داخل و خارج از بازار ارزهای دیجیتال است.

تقریباً در فضای رمزنگاری در هر تبادل رمزارز، یکی برای به‌دست‌آوردن داده‌های قیمتی تلاش و حتی با برنامه‌های خارجی، تجارت می‌کند.

APY

درصد عملکرد سالانه (APY)

اصطلاح APY مخفف Annual Percentage Yield یا درصد عملکرد سالانه است. درواقع، APY میزان افزایش سالانه سرمایه است. در‌صورت پیش‌بینی درصد APY، سود مرکب باید در نظر گرفته شود. برای مثال، با APY پنج‌درصدی بعد از یک سال، ۱۰۰ دلار به ۱۰۵ دلار تبدیل می‌شود.

TPS

تراکنش‌برثانیه (TPS)

اصطلاح TPS مخفف تراکنش‌برثانیه است و به تعداد تراکنش‌هایی اشاره می‌کند که شبکه می‌تواند در هر ثانیه پردازش کند. به‌عنوان مثال، TPS بیتکوین درحال‌حاضر نزدیک به ۵ و TPS اتریوم در‌حدود ۱۰ است. این یعنی‌ برای پردازش سریع معامله، به کارمزد بیشتری نیاز است.

بلاکچین‌های جدید می‌توانند با داشتن TPS بسیار بیشتر خود را متمایز کنند؛ اما این کار اغلب با تمرکز بیشتر در امنیت پایین (زنجیره‌ای) همراه است.

ROI

سرمایه (ROI)

اصطلاح ROI مخفف «بازگشت سرمایه» است. به‌طور‌کلی، اگر سرمایه‌گذاران در زمینه‌ای مثل ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنند، این کار را با این امید انجام می‌دهند که بازدهی راضی‌کننده‌ای از سرمایه‌گذاری خود دریافت کنند. درواقع، نسبت سود به‌دست‌آمده به نسبت میزان سرمایه و هزینه انجام‌شده، ROI یا بازگشت سرمایه است.

ساتس

ساتس (Sats)

ساتس (Sats) مخفف Satoshis و اصطلاحی است که از نام اصلی Satoshi Nakamoto گرفته شده است. این اصطلاح به کوچک‌ترین کسری از بیتکوین اشاره می‌کند که می‌تواند انتقال یابد. درواقع، هر ساتوشی معادل ۰.۰۰۰۰۰۰۰۱ بیتکوین است. بسیاری از معامله‌گران به‌جای اینکه به بیتکوین ازنظر ارزش دلار نگاه کنند، سات یا ساتوشی را بررسی می‌کنند.

Cold-Storage

فضای ذخیره‌سازی سرد (Cold Storage)

فضای ذخیره‌سازی آفلاینی است که می‌تواند برای ذخیره‌سازی اطلاعات مهم استفاده شود. این اطلاعات می‌تواند کلید خصوصی کیف پول دیجیتالی شما، اسناد و مدارک شما و … باشد.

در ذخیره‌سازی سرد، اطلاعات موجود در سخت‌افزار بر بستری است که به اینترنت متصل نیست و در‌نتیجه در‌برابر دسترسی‌های غیر‌مجاز و هک‌ها و سایر آسیب‌پذیری‌هایی که سیستمی به اینترنت متصل است، محافظت می‌کند.

توابع هشینگ

توابع هش (Hashing)

هشینگ به فرایند تولید خروجی‌ با اندازه ثابت از ورودی با اندازه متغیر اشاره می‌کند. این کار با استفاده از فرمول‌های ریاضی معروف به توابع هش (پیاده‌سازی‌شده به‌عنوان الگوریتم‌های هش) انجام می‌شود. توابع هش مختلف خروجی‌هایی با اندازه‌های مختلف تولید می‌کنند؛ اما اندازه‌های خروجی ممکن برای هر الگوریتم هش همیشه ثابت باشد.

distributed-ledger

دفترهای توزیع‌شده (Distributed Ledger)

دفتر توزیع‌شده پایگاه داده‌ای است که به‌طور مشترک در چندین سایت و مؤسسه یا پلتفرم‌های مختلف به‌اشتراک گذاشته می‌شود و دردسترس چندین نفر قرار دارد. این دفتر اجازه می‌دهد تا معاملات «شاهد» عمومی داشته باشند.

شرکت‌کننده در هر گره از شبکه می‌تواند به اطلاعات ذخیره‌شده مشترک در آن شبکه دسترسی و یک کپی یکسان از آن‌ها داشته باشد. بنابراین، ایجاد هرگونه تغییر در دفتر در چند ثانیه یا چند دقیقه برای همه شرکت‌کنندگان کپی می‌شود. دفترهای اصلی توزیع‌شده همان فناوری است که بلاکچین استفاده می‌کند.

ارزفیات

واحد پول فیات (Fiat Currency)

واحد پول فیات نوعی پول است که دولت صادر یا چاپ می‌کند. ایده اولیه ارز فیات انتشار پول کاغذی با پشتوانه طلا است؛ اما اکنون مشخص شده که پول کاغذی را بانک فدرال رزرو آمریکا صادر یا چاپ می‌کند و دیگر به‌طور کامل با طلا پشتیبانی نمی‌شود.

kyc

احراز هویت مشتری (KYC)

برای اینکه تبادل ارزهای دیجیتال را آغاز کنید، ابتدا باید مراحل تأیید هویت را برای شناخت مشتری خود (KYC) انجام دهید. بیشتر صرافی‌ها از شما درخواست می‌کنند که یک سلفی با مدرک شناسایی معتبر خود (معمولاً کارت ملی یا گذرنامه یا گواهینامه رانندگی) و یک کاغذ با نام کامل و تاریخ عکس گرفته‌شده ثبت کنید.

Block Explorer

جست‌وجوگر بلاک (Block Explorer)

به‌طور خلاصه، بلاک اکسپلورر ابزاری است که تجزیه‌و‌تحلیل دقیق شبکه بلاکچین را از روز اول ورود به آن را آغاز می‌کند. می‌توان گفت بلاک اکسپلورر به‌عنوان موتور جست‌وجوگر و مرورگر عمل می‌کند که در آن کاربران می‌توانند اطلاعات مربوط به بلاک‌های فردی و آدرس‌های عمومی و معاملات مرتبط با ارزهای دیجیتال خاص را پیدا کنند.

رمزنگاری

رمزنگاری (Cryptography)

رمزنگاری علم پنهان‌کردن اطلاعات است. به‌طور خاص، رمزنگاری مدرن برای رمزگذاری و رمزگشایی داده‌ها یا تضمین صحت‌وسقم اطلاعات از‌طریق تئوری‌ها و محاسبات ریاضی استفاده می‌کند.

 ارزش بازار (Market cap)

ارزش بازار (Market Cap)

حجم بازار یا ارزش بازار محاسبه‌ای است که از منابع مالی سنتی به‌وجود آمده و در‌زمینه ارزهای دیجیتال نیز بسیار مهم است. حجم بازار برای تصمیمات سرمایه‌گذاری و معیاری برای تخمین اندازه و ارزش ارز دیجیتال مدنظر استفاده می‌شود.

بررسی حجم بازار ارزهای دیجیتال روشی ساده برای به‌دست‌آوردن میزان ارزش یک ارز و رتبه‌بندی رمزارزهای دیگر است. برای محاسبه این مقدار، کافی است که قیمت فعلی یک ارز را در تعداد کل در‌گردش آن ارز ضرب کنید.

 استخر استخراج (Mining Pool)

 استخر استخراج (Mining Pool)

استخر استخراج عبارت است از ماینرهایی که هم‌زمان با یکدیگر کار می‌کنند تا احتمال رمزگشایی بلاک‌ها را در زنجیره جدید افزایش دهند. ماینرها با استفاده از منابعشان، قدرت پردازش خود را ازطریق شبکه تقسیم می‌کنند.  استخر استخراج باعث افزایش تعداد هش‌های موفق می‌شود.

Arbitrage

 آربیتراژ (Arbitrage)

در بازار کریپتوکارنسی‌ها، سود حاصل از اختلاف قیمت ارزها در بین صرافی‌های مختلف را آربیتراژ می‌گویند. این معامله‌ای است که با بهره‌گیری از اختلاف قیمت ابزارهای مالی یکسان یا مشابه در بازارهای مختلف ایجاد می‌شود.

آربیتراژ زمانی اتفاق می‌افتد که رمزارزی در بازار خریده و هم‌زمان در صرافی‌ها و بازارهای دیگر، با قیمت بیشتر فروخته شود. اختلاف قیمت موقت به‌وجود‌آمده آن ارز باعث می‌شود تا سود سرشاری حاصل شود.

خرید تتر

جمع‌بندی

در این مقاله، به برخی از اصطلاحات مهم کریپتوکارنسی اشاره کردیم. امیدواریم با این مفاهیم به‌خوبی آشنا شده باشید.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا