آموزشمبتدیمقاله

استفاده از نمودار شمعی برای مبتدیان

 به‌عنوان تازه‌‌وارد در تجارت یا سرمایه‌گذاری در بازار خرید ارز دیجیتال، خواندن نمودار شمعی می‌تواند کاری نسبتاً سخت باشد. برخی به احساساتشان اعتماد می‌کنند و براساس شهود خود سرمایه‌گذاری می‌کنند. اگرچه این استراتژی ممکن است موقتاً در فضای صعودی بازار کار کند، به‌احتمال زیاد در طولانی‌مدت کار نخواهد کرد.

اساساً تجارت و سرمایه‌گذاری شامل ریسک‌های احتمالی و مدیریت ریسک است؛ بنابراین، توانایی خواندن نمودار شمعی تقریباً برای هر سبک سرمایه‌گذاری حیاتی است.

در این مقاله از تترلند، توضیح می‌دهیم که نمودار شمعی چیست و چگونه باید آ‌ن‌ها را بخوانید؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

نمودار شمعی چیست؟

نمودار شمعی چیست؟

نمودار شمعی نوعی نمودار مالی است که به‌صورت گرافیکی حرکت قیمت ارزهای دیجیتال را برای بازه زمانی مشخصی در بازار ارز دیجیتال نشان می‌دهد. همان‌طور‌که از اسم این نمودار پیداست، از شمع یا کندل ساخته شده است که هریک نشان‌دهنده یک بازه زمانی هستند.

کندل‌ها می‌توانند تقریباً هر دوره تغییرها و نوسان‌های ارزی شامل ثانیه‌ها تا سال‌ها را به‌نمایش بگذارند. در‌حالی‌که از نمودارهای شمعی می‌توان برای تجزیه‌وتحلیل انواع دیگر داده‌ها استفاده کرد، بیشتر آن‌ها برای سهولت در تحلیل بازارهای مالی و بازار خرید ارز دیجیتال به‌کار می‌روند.

این نمودارها ابزاری هستند که می‌توانند به معامله‌گران کمک کنند تا احتمال نتایج را در حرکت قیمت ارزیابی کنند. آن‌ها می‌توانند مفید باشند؛ زیرا به تجار و سرمایه‌گذاران امکان می‌دهند تا ایده‌هایشان را بر‌اساس تجزیه‌و‌تحلیل خود از بازار خرید ارز دیجیتال شکل دهند.

نمودار شمعی چگونه کار می‌کند؟

برای ایجاد هر کندل توجه به نکات قیمتی زیر مورد‌نیاز است:

  • Open: اولین قیمت معاملاتی ثبت‌شده دارایی در آن بازه زمانی خاص.
  • بالا: بیشترین قیمت معاملات دارایی ثبت‌شده در آن بازه زمانی خاص.
  • پایین: کمترین قیمت معاملات دارایی ثبت‌شده در آن بازه زمانی خاص.
  • بستن: آخرین قیمت معاملاتی ثبت‌شده ارز دیجیتال یا دارایی دیگر در آن بازه زمانی خاص.

باز‌شدن، بیشترین، کمترین و بسته‌شدن، نحوه شکل گرفتن شمع را تعیین می‌کند. به محدوده بین باز‌شدن و بسته‌شدن بدنه شمع گفته می‌شود.

نحوه خواندن نمودارهای شمعی

نحوه خواندن نمودار شمعی

بسیاری از تریدرها خواندن نمودارهای شمعی را آسان‌تر از نمودارهای میله‌ای و خطی می‌دانند؛ حتی اگر اطلاعات مشابهی را ارائه دهند. نمودارهای شمعی را می‌توان با یک نگاه خواند و نمایشی ساده از عملکرد قیمت را ارائه می‌دهد. در عمل، شمع‌ها نبرد بین Bullها و Bearها را برای دوره خاصی در بازار خرید ارز دیجیتال نشان می‌دهد.

رنگ و تنظیمات ممکن است با ابزارهای مختلف نمودار متفاوت باشد؛ اما به‌طور‌کلی، اگر رنگ آن سبز باشد، بدین‌معنی است که دارایی بالاتر از آنچه باز شده، بسته شده است. قرمز بدین‌معنی است که قیمت در بازه زمانی اندازه‌گیری‌شده به‌سمت پایین حرکت می کند؛ بنابراین، بسته‌شدن کمتر از بازشدن است. 

برخی از نمودارشناسان ترجیح می‌دهند که از نمایش‌های سیاه‌و‌سفید استفاده کنند؛ بنابراین، نمودارها به‌جای استفاده از سبز و قرمز، حرکات بالا را با شمع‌های توخالی و حرکت‌های پایین را با شمع‌های سیاه نشان می‌دهند.

 نمودارهای شمعی چه چیزهایی را به شما نمی‌گویند؟

 نمودارهای شمعی چه چیزهایی را به شما نمی‌گویند؟

در‌حالی‌که شمع‌ها برای ارائه ایده‌ای کلی از عملکرد قیمت در بازار خرید ارز دیجیتال مفید هستند، ممکن است تمام نیاز شما برای تجزیه‌وتحلیل جامع را فراهم نکنند. به‌عنوان مثال، شمع‌ها اتفاقات رخ‌داده در فاصله باز و بسته را با جزئیات نشان نمی‌دهند و فقط فاصله بین دو نقطه (همراه با بیشترین و کمترین قیمت) را نشان می‌دهند.

برای نمونه، فتیله‌های شمعدان کم و زیاد دوره را به ما می‌گویند؛ اما نمی‌توانند بگویند که کدام‌یک نخست اتفاق افتاده است. هنوز‌هم در بیشتر ابزارهای نمودار می‌توان بازه زمانی را تغییر داد. این کار به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا از جزئیات بیشتری در بازه‌های زمانی کوتاه‌‌مدت در بازار خرید ارز دیجیتال بهره ببرند.

نمودارهای شمع‌ها می‌توانند حاوی سر‌و‌صدای زیادی از بازار فروش یا خرید ارز دیجیتال باشند؛ به‌ویژه هنگام ترسیم بازه‌های زمانی کوتاه. شمع‌ها می‌توانند خیلی زود تغییر کنند که همین امر باعث تفسیر آن‌ها می‌شود.

شمع هایکین آشی

شمع هایکین‌آشی

تا‌کنون، درباره نمودار شمعی ژاپنی سخن نگفته‌ایم. باید بگوییم که روش‌های دیگری برای ترسیم نمودار شمعی وجود دارد که تکنیک هایکین‌آشی یکی از آن‌هاست.

 Heikin-Ashi در ژاپنی مخفف «نوار متوسط» است. چنین نمودارهای شمعی به فرمولی اصلاح‌شده متکی هستند که از داده‌های متوسط ​​قیمت استفاده می‌کند. هدف اصلی این است که اقدامات قیمت را تصحیح کند و صدای بازار خرید ارز دیجیتال را تا حدودی از خود دور نگه دارد. به همین ترتیب، شمع هایکین‌آشی می‌تواند تشخیص روند بازار و الگوی قیمت و عکس‌العمل‌های احتمالی را آسان‌تر کند.

بازرگانان اغلب از شمع هایکین‌آشی در ترکیب با شمعدان‌های ژاپنی استفاده می‌کنند تا از سیگنال‌های غلط جلوگیری کنند. شمع‌های سبز Heikin-Ashi بدون فتیله پایین‌تر، به‌طور‌کلی نشان‌دهنده روند صعودی قوی است؛ ولی شمع‌های قرمز بدون فتیله بالایی ممکن است روند نزولی قوی را نشان دهند.

مرجع تخصصی خرید تتر و فروش تتر

در‌حالی‌که شمع هایکین‌آشی مانند هر روش تجزیه‌و‌تحلیل فنی دیگر می‌تواند ابزاری قدرتمند باشد، محدودیت‌های خود را نیز دارد. از‌آن‌جا‌که در این شمع‌ها از داده‌های متوسط ​​قیمت استفاده می‌شود، تولید الگوها ممکن است بیشتر طول بکشد. همچنین، آن‌ها شکاف قیمتی را نشان نمی‌دهند و ممکن است سایر داده‌های قیمت را در خود داشته باشند.

جمع‌بندی

نمودارهای شمعی یکی از ابزارهای اساسی‌ترین هر تاجر یا سرمایه‌گذار است. آن‌ها نه‌تنها نمایشی بصری از عملکرد قیمت برای دارایی مشخصی را ارائه می‌دهند؛ بلکه انعطاف‌پذیری را برای تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها در بازه‌های زمانی مختلف نیز فراهم می‌کنند.

مطالعه گسترده درباره نمودارها و الگوهای شمعی همراه با تحلیل و تمرین کافی ممکن است در‌نهایت برای بازرگانان برتری در بازار خرید ارز دیجیتال را به‌دنبال داشته باشد. هنوز‌هم بیشتر معامله‌گران و سرمایه‌گذاران موافق‌اند که در‌نظر‌گرفتن روش‌های دیگر از‌جمله تحلیل فاندامنتال نیز مهم است.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا