اخبارمقاله

ارز دیجیتال معامله‌گران وال‌استریت را به‌سوی خود جذب کرد

آیا معامله‌گران آمریکایی از بورس وال‌استریت روی‌گردان شده‌اند؟

ارز دیجیتال و سودآوری از این بازار نظر معامله‌گران بورس وال‌استریت آمریکا را به خود جذب کرده است. زمانی بود که گرگ‌های وال‌استریت بی‌اعتنا به ریزش‌های پی‌در‌پی ارزش سهام، تلاش می‌کردند در این بازار بمانند و ارزش سهامشان را به سود تبدیل کنند. حالا پاندمی کرونا از یک سو و بازدهی بازار ارزهای دیجیتال از سوی دیگر تا حدی این معادله را برهم زده است.

در این مقاله از بلاگ تترلند، به این پرسش پاسخ می‌دهیم که آیا معامله‌گران آمریکایی از سرمایه‌گذاری در بورس وال‌استریت منصرف شده‌اند و به بازار ارز دیجیتال روی آورده‌اند.

سقوط ارزش سهام وال‌استریت

۱۷اردیبهشت۱۴۰۱، خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد که هم‌زمان با سومین ماه از جنگ اوکراین، نوسان‌های بورس وال‌استریت آمریکا که در ۹۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است، با زیان بیشتر و پنجمین افت هفتگی متوالی بازار سهام در این کشور به‌پایان رسید.

پیش‌از‌این، شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا در گزارشی اعلام کرد بر‌اساس داده‌های بانک مرکزی آمریکا، میزان بدهی مصرف‌کنندگان آمریکایی در مارس‌۲۰۲۲ به ۵۲.۴میلیارد دلار افزایش یافته است که در‌مقایسه‌با سال گذشته رشد ۱۴‌درصدی را نشان می‌دهد.

رمزارزها؛ شباهت بورس وال‌استریت و ایران

این اتفاق بی‌شباهت به آنچه در ایران رخ داده، نیست. به‌نظر می‌رسد بازار ارزهای دیجیتال جایگاه اصلی خود را در بازارهای مالی دنیا به‌دست آورده است؛ هرچند برخی از کارشناسان دیدگاه‌های متفاوتی در‌این‌باره دارند. در ایران نیز، وقتی مردم با بازار نوظهور رمزارزهایی نظیر تتر و بیت‌ کوین و خرید‌و‌فروش آن‌ها مواجه شدند، ابتدا به‌دلیل ناآگاهی و دانش اندک از ورود به این دنیای جدید امتناع می‌ورزیدند؛ اما حالا اوضاع به‌گونه دیگری رقم خورده است.

ارز دیجیتال؛ بازاری جدید برای سرمایه‌گذاران آمریکایی

به‌نوشته وال‌استریت ژورنال، نوسان‌های قیمتی کریپتو فرصت‌های جدیدی برای معامله‌گران وال‌استریت ایجاد کرده است. در سال ۲۰۲۲، برخی از ارزهای دیجیتال و بیت‌ کوین با نوسان‌های شدید قیمتی همراه بوده‌اند؛ نوسان‌هایی بیشتر از سهام بازار بورس. حالا معامله‌گران انتظار دارند قیمت ارزهای دیجیتال روند صعودی بیشتری نیز طی کند.

ارز دیجیتال

تاخت‌و‌تاز ارزهای دیجیتال در آمریکا

کارشناسان بازار ارزهای دیجیتال بر این باورند که کریپتو در سال ۲۰۲۲ تاخت‌و‌تازی پرقدرت در بازار ارزهای دیجیتال داشت. هرچند بیت‌کوین ۶۰درصد از ارزشش را از دست داد، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که سپتامبر۲۰۲۲، بهترین تاریخ رشد بازدهی این رمزارز بود. از این رو بسیاری از آگاهان بازار ارزهای دیجیتال انتظار دارند بازدهی بیت کوین همچنان حفظ شود.

تغییر در اصول سرمایه‌گذاری معامله‌گران وال‌استریت

آن‌طور‌که از گزارش وال‌استریت پیداست، نظر بسیاری از مؤسسه‌های مالی شناخته‌شده آمریکا نیز به بازار رمزارزها جلب شده است. شواهد نشان می‌دهد برخی از اصول و قوانین سرمایه‌گذاری در حال تغییر است و مردم آمریکا نیز از این بابت خوشحال‌اند؛ چرا که حال اقتصاد آمریکا چندان خوش نیست و بورس وال استریت نیز روزهای پرالتهابی را پشت‌سر می‌گذارد.

تکلیف ایدئولوژی وال‌استریت چه می‌شود؟

یکی از کارشناسان ارشد بازار سهام در‌این‌باره به وال‌استریت ژورنال گفته است که تاکتیک‌های سنتی درباره سرما‌یه‌گذاری در بازار سرمایه، طلا و‌… در حال تغییرات روز‌افزون است و حالا چشم سرمایه‌گذاران به بازار ارزهای دیجیتال خیره مانده است.

حال این پرسش مهم مطرح می‌شود: آیا این شرکت‌ها حاضرند ایدئولوژی خود را درباره گذار از بازار سنتی به بازار مدرن تغییر دهند یا خیر؟ در کشوری مانند ایالات متحده آمریکا که بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری پایه و اساس اقتصاد این کشور را تشکیل می‌دهد، تغییر شیوه‌های سرمایه‌گذاری و روی آوردن به بازارهای جدید چندان کار ساده‌ای نیست.

مقاومت برخی کارگزاری‌ها درمقابل رمزارزها

پاسخ به پرسش بالا کمی پیچیده است و ابعاد مختلفی دارد. در ابتدا، شرکت‌ها در‌مقابل چرخش به‌سوی بازار ارزهای دیجیتال مقاومت کردند. به‌بیان بهتر، می‌توان گفت این تغییر در نوع سرمایه‌گذاری را نوعی خراب‌کاری در بازارهای سرمایه‌گذاری سنتی تلقی می‌کردند.

استدلال آنان نیز کاهش عملکرد و بهره‌روی بانک‌ها و کارگزاری‌ها و سایر شرکت‌های مالی اصلی بود که نقش مهمی در بازارهای مالی و سرمایه ایفا کرده بودند. بااین‌همه، شواهد نشان می‌دهد که این گارد به‌تدریج در حال شکسته‌شدن است.

با‌وجوداین‌، حالا به‌جرئت می‌توان گفت که همان شرکت‌ها بیش‌ازپیش به بازار ارزهای دیجیتال علاقه‌مند شده‌اند؛ چراکه در‌نهایت دریافتند نوسان‌های بازار سهام با رمزارزها تفاوت‌های بسیار و البته ریسک کمتری دارد. موضوعی که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد، نگاه مردم به این بازار مدرن است.

باید این موضوع را پذیرفت که وقتی مردم به‌عنوان سرمایه‌گذاران خُرد و کلان به یک بازار مالی بیش از دیگر بازارها علاقه‌مند می‌شوند، چاره‌ای جز هم‌سو‌شدن با خواست عموم مردم جامعه وجود ندارد. شرکت‌های کارگزاری نیز به‌خوبی این موضوع را درک کرده‌اند.

ارز دیجیتال

تمایل آمریکایی‌ها به ارز دیجیتال بیت کوین

این‌‌گونه به‌نظر می‌رسد که از دید عموم مردم جامعه بازار رمزارزها از‌جمله بیت‌ کوین و اتریوم به‌اندازه‌ای رشد کرده‌ است که به‌راحتی نمی‌توان از کنار بازدهی‌شان گذشت و همچنان در بازارهای سنتی ماند. پس وقتی این اتفاق رخ می‌دهد، می‌دانید پس از آن چه می‌شود، افراد به‌دنبال مکانی برای سرمایه‌گذاری‌ می‌روند که سود بیشتری عایدشان کند. این ذات سرمایه است که مانندآب رونده در مسیر سود حرکت کند.

جمع‌‌‌بندی

سرمایه راه خود را به‌سمت بازارهای پربازده پیدا می‌کند و این میل خارج از اراده و سیاست‌های دستوری حاکمیت‌هاست. به‌نظر می‌رسد سیاست‌گذاران اقتصادی در همه کشورها باید به این نکته مهم توجه کنند.

تمایل به بازار ارزهای دیجیتال به مفهوم ازبین‌رفتن جایگاه بازار سرمایه نیست. به‌زعم بسیاری از تحلیلگران داخلی و خارجی، این اتفاق می‌تواند رقابتی برای بازدهی بیشتر بین این دو بازار ایجاد کند؛ اگر چه دراین‌باره نیز میان کارشناسان اقتصادی اختلاف‌نظر وجود دارد.

بسیاری از صاحب‌نظران اقتصادی بر این باورند که بازارهای مالی هرکدام باید در جایگاه خودشان عملکردی صحیح داشته باشند، نه آنکه با اینکه رقابت کنند. این دیدگاه از آن نظر اهمیت دارد که گفته می‌شود مردم که همان سرمایه‌گذاران خرد و کلان بازارهای مالی هستند، باید حق انتخاب داشته باشند.

گروهی بازار سرمایه را ترجیح می‌دهند‏، عده‌ای دیگر به خرید طلا روی می‌آورند و برخی نیز به‌سمت بازار ارزهای دیجیتال حرکت می‌کنند. این همان چیزی است که مفهوم کلی بازارهای مالی را شکل داده و به آن هویت می‌بخشد.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا