آموزشمتوسطمقاله

۳ اشتباه بزرگ در تریدکردن

بر هیچ ایرانی‌ای پوشیده نیست که ما ملت تمام صفات نیکو هستیم! در بین این دریایی از صفات نیک، شاید چند صخره مرجانی کوچک از صفات بد دیده شوند؛ البته حقیقتاً به‌قدری ناچیزند که از دور و با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شود!

یکی از این صفات کمتر نیک و بارز ما ایرانیان، این است که هیچ اتفاق بدی را برای خودمان متصور نمی‌شویم. رؤیاپردازیم و مانند نیاکان خود، در‌برابر حقایق تلخ شعر می‌سراییم و شاعرگونه عمل می‌کنیم. عقل و منطقمان مهمانی غریبه در جمع بزرگان احساساتمان است. همیشه تصور می‌کنیم اتفاقات بد در کمین همسایه و دیگران هستند. اصولاً مردمِ «به‌ دست تقدیرسپردن» و «هرچه پیش‌آید خوش‌آید» و «إن‌شا‌ءالله که خیر است» هستیم!

همین‌حالا که روزانه چندصد نفر به کام مرگ می‌روند، ما جان خود را دودستی تقدیم تقدیر می‌کنیم و در دنیای هزار‌و‌یک شب خودمان درکنار یکدیگر خوش هستیم. ماسکی به چهره داریم تا هم هوای ترند‌های جامعه را داشته باشیم، هم هوای خوشی‌هایمان!

به‌جز جان شیرین، از دیگر پیش‌کشی‌های ما برای تقدیری نامشخص که همه وفادارش هستیم، سرمایه‌مان است. در سرمایه‌گذاری نیز، با ترندهای جامعه پیش‌ می‌رویم: یک روز همه دلار و ارز می‌خریم و یک روز فرش زیر پایمان را برای سرمایه‌گذاری در بورس می‌فروشیم. حالا هم مدتی است که عجولانه به‌سمت رمزارزها خیز برداشتیم.

Trader

اصولا همه ما ذاتاً تریدر هستیم. تا چند سال اخیر که تب بورس و رمزارزها فراگیر نشده بود، از این استعداد ذاتی خبر نداشتیم؛ اما حالا این استعداد ناب در اکثر ما شکوفا شده است!

اکثر ما با کوله‌باری از تجربه‌های تلخ ضرر در بورس به‌سمت بازار رمزارزها مهاجرت کرده‌ایم تا بار‌دیگر استراتژی‌های ناصحیح استادان خودخوانده فضای مجازی را با وعده‌های وسوسه‌انگیز، در این مارکت پیاده‌سازی کنیم.

این حقایق تلنگری بودند برای کمی تفکر درباره سرمایه‌گذاری‌نکردن غیرآگاهانه روی رمزارزها. در‌ این مطلب از بلاگ تترلند، ۳ اشتباه مهلک در ترید‌کردن و سرمایه‌گذاری را بیان می‌کنیم؛ پس با ما همراه باشید تا بتوانید با آگاهی از این اشتباه‌ها، ریسک و ضرر در این بازار را به‌حداقل برسانید.

۱. باورهای حاکم بر بازار را خیلی جدی می‌گیرید

کسی که ترید می‌کند، قطعاً باید اخبار را دنبال کند و در گروه‌های مربوط به این حوزه عضو باشد و تحلیل‌ها را بررسی کند. بااین‌حال، مرز باریکی بین بررسی تحلیل‌ها و تدوین استراتژی خودتان براساس آن‌ها وجود دارد.

هرگز سعی نکنید که استراتژی خود را براساس گفته‌ها و تحلیل‌ها و شایعات فضای مجازی تدوین کنید. تصورش را هم نکنید که طبق این استراتژیِ از ریشه اشتباه، سرمایه‌گذاری کنید. به‌عنوان تریدر بکوشید بر اصول صحیح ترید‌کردن پایبند باشید و روی ترید‌کردن بر‌اساس حقایق بازار، علم کافی و نظم خودتان تمرکز کنید.

discipline

۲. برنامه مشخصی ندارید

بسیاری از تریدرها برنامه مشخصی ندارند و مطالعه وایت پیپر را وقت تلف‌کردن می‌دانند. سبدی از ارزهای مختلف را بدون دلیل منطقی تهیه می‌کنند و درنهایت آشی می‌پزند که خودشان هم نمی‌توانند طعمش را بچشند. فراموش نکنید که داشتن برنامه‌ای حساب‌شده و مشخص یکی از ویژگی‌های اساسی‌ تریدر‌های حرفه‌ای است.

برنامه مشخص و مناسب نسخه کلی ندارد که برای همه یکسان پیچیده شود. باتوجه‌به حجم خرید و میزان سرمایه‌گذاری و شرایط تاثیر گذار بر بازار، باید استراتژی منطقی تعیین کنید و طبق آن پیش بروید. تفاوت ریسک‌کردن منطقی با بی‌گدار به آب زدن را تشخیص دهید و همیشه در مسیری که برنامه و استراتژی شما چراغ راهش است، قرار داشته باشید.

۳. بابت از‌دست‌دادن می‌ترسید

شاید این یکی از اشتباه‌های رایج باشد. قطعاً اسم آن را زیاد شنیده یا دیده‌اید؛ اما به‌اندازه‌ کافی به‌ اهمیت آن دقت نکرده‌اید. ترس از‌دست‌دادن فرصت معاملاتی یا FOMO احساسی است که حتی گاه برای حرفه‌ای‌ها هم پیش می‌آید. این احساس از این تفکر ریشه می‌گیرد که تصور می‌کنیم هر اتفاقی که در بازار در حال وقوع است، به‌ همین روال پیش می‌رود.

فروش تتر

دو رکن اساسی در احساس FOMO، طمع و حسادت است. تصور کنید بازار رو به رشد است. دوستان شما که پیش‌تر وارد معامله شده‌اند، در شبکه‌های اجتماعی از سود‌کردن خود می‌گویند و هرچه بیشتر به آن‌ها توجه می‌کنید، این حس در شما تقویت می‌شود که از قافله عقب مانده‌اید و با خود می‌گویید: «چرا نباید برای من اتفاق بیفتد؟»

درست در همین نقطه، احساسات خود را به‌جای منطق و استراتژی وارد معامله می‌کنید، غافل از اینکه شاید روند صعودی رو به پایان باشد. درنهایت، ممکن است با انتخابی احساسی ضرر جبران‌ناپذیری متحمل شوید. پس از روی احساسات و جوّ حاکم بر شبکه‌های اجتماعی تصمیم نگیرید و این نکته را همیشه به‌یاد بسپارید که پایبندی به نظم و استراتژی در معاملات، رمز موفقیت شما خواهد بود.

planning

جمع‌بندی

سعی کنید در ترید‌کردن با خودتان رو‌راست باشید. شکست و ضرر در معاملات گذشته را فراموش کنید. در‌صورتی‌که سودی از معامله‌ای نصیبتان می‌شود، تا زمانی‌که سرخوش از سود معامله قبلی هستید، سعی نکنید سراغ معامله بعدی بروید.

استراتژی خود بعد از هر سود یا ضرر را بررسی کنید و دائماً در حال مطالعه و یادگیری و تحلیل ایده‌های فعالان این عرصه باشید. همچنین، به توانایی‌های خودتان ایمان داشته باشید و بر استراتژی‌ای تکیه کنید که برای تعیینش زمان صرف کرده‌اید.

نکته مهم دیگر اینکه دقت کنید برای سهولت معاملات و تبادلات خود رمزارز مناسبی را انتخاب کنید. یکی از رمزارزهای مناسب با قابلیت نقدشوندگی فراوان، رمزارز تتر است. این رمزارز با پشتوانه دلار همواره ارزش ثابتی دارد و یکی از بهترین گزینه‌ها برای حفظ ارزش دارایی‌های شما در‌برابر ناپایداری‌های قیمتی و انجام آن‌ها با بیشترین سرعت است.

برای خرید رمزارز تتر با بهترین قیمت و بیشترین امنیت و بهره‌مندی از پشتیبانی منظم از لحظه ورود به سایت، به وب‌سایت تترلند می‌توانید مراجعه کنید. تترلند مرجع تخصصی خرید و فروش رمزارز تتر است. در این مجموعه علاوه‌‌بر استفاده از خدمات خرید و فروش تتر، با معرفی دوستان خود، می‌توانید پاداش مادام‌العمر دریافت کنید.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا