آموزشمقاله

ارز دیجیتال نم (XEM) چیست؟

ارز دیجیتال نم با نماد اختصاری XEM رمزارز بومی بلاک چینی برنامه‌پذیر است که با ادعای بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته و کاربری ساده راه‌اندازی شده است. گفتنی است که نم یا NEM مخفف عبارت New Economy Movement به‌معنای «جنبش اقتصادی نوین» است.

بلاک چین نم همچون دیگر بلاک چین‌های برنامه‌پذیر مانند اتریوم با چند قابلیت افزوده ازقبیل سیستم «اثبات اهمیت» (Proof-of-Importance) همراه است. توکن بومی بلاک چین نم در گرماگرم بازار صعودی سال‌‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ توانست رشد خیره‌کننده‌ای را تجربه کند؛ اما چندی بعد، این رشد ادامه نیافت و افت‌های پیاپی دامن‌گیر نم شد.

اکنون اوضاع به‌حدی بغرنج شده است که شماری از سرمایه‌گذاران نم گمان می‌کنند که عمر پروژه نم به‌پایان رسیده است و از روند توسعه آن کاملا بی‌خبر هستند. در این مقاله از بلاگ تترلند، ارز دیجیتال نم و بلاک چین مادر آن را بررسی و درباره تاریخچه و ارزش افزوده ویژه این پروژه بیشتر صحبت می‌کنیم؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

ویژگی منحصربه‌فرد نم چیست؟

معماری پروژه و ارز دیجیتال نم با هدف کاربرد در حوزه‌های سازمانی طراحی و پروژه برپایه زبان جاوا توسعه داده شده است. جاوا یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی پرطرفداری است که مبتنی‌بر «رابط‌های برنامه‌نویسی» یا API است. این رابط‌ها به کامپیوترهای مجزا امکان می‌دهند تا با اتصال به درگاهی واحد با یکدیگر به‌طورمشترک همکاری کنند.

از دیگر قابلیت‌های یکتای بلاک چین نم می‌توان به سیستم دارایی‌های هوشمند آن اشاره کرد. این سیستم به کاربران کمک می‌کند تا دارایی‌های واقعی و فیزیکی را با مدل‌سازی به معادل‌های دیجیتال تبدیل کنند.

 

ارز دیجیتال نم

 

ساخت توکن‌های اختصاصی با «موزاییک»

دیگر قابلیت شبکه نم این است که کاربران می‌توانند توکن‌های رمزارزی اختصاصی خود را در بستر آن بسازند. در شبکه نم به این توکن‌ها «موزاییک» (Mosaic) گفته می‌شود. برای ساخت توکن‌های اختصاصی، هر کاربر نخست باید یک نام‌جا (Namespace) برای خود ایجاد کند. نام‌جا درست مانند دامنه‌ای است که در فضای اینترنت به‌طور‌اختصاصی به هر وب‌سایت تعلق می‌گیرد.

کاربران پس از ایجاد نام‌جا، می‌توانند توکن‌های رمزارزی اختصاصی یا موزاییک‌هایشان را با نام‌جای خود منتشر کنند. موزاییک‌ها در پروژه نم کاربردهای بسیاری دارند و از رأی‌دهی گرفته تا ذخیره ارزش در بخش‌های مختلفی ایفای نقش می‌کنند.

بلاک چین نم کمابیش شبیه دیگر شبکه‌های بلاک چینی است؛ اما از روش متفاوتی برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها استفاده می‌کند. بسیاری از شبکه‌های بلاک چینی همچون بیت کوین از روش «اثبات کار»‌ برای پردازش تراکنش‌ها بهره می‌برند. «اثبات سهام» نیز از دیگر روش‌های پردازش تراکنش‌هاست که در بلاک چین‌هایی همچون اتریوم به‌کار می‌رود.

در بلاک چین نم از روش ویژه‌ای موسوم به «اثبات اهمیت»‌ برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها استفاده می‌شود که این روش با روش اثبات سهام متفاوت است. در اثبات سهام، هر کاربری که سهم بیشتری از توکن‌های شبکه دراختیار داشته باشد، از فرصت‌های بیشتری برای مشارکت در اعتبارسنجی تراکنش‌ها و دریافت پاداش شبکه می‌تواند بهره‌مند شود.

درمقابل، در سیستم اثبات اهمیت کاربرانی که توکن‌هایشان از تعداد مشخصی بیشتر باشد، امتیازی موسوم به «نمره اهمیت»‌ دریافت می‌کنند و نقش موثرتری در اعتبارسنجی تراکنش‌ها و دریافت پاداش شبکه می‌توانند ایفا کنند.

تاریخچه ارز دیجیتال نم

یکی از کاربران انجمن اینترنتی «بیت‌کوین‌تاک» با نام کاربری یوتوپیافیوچر (UtopianFuture) پروژه نم را بنیان گذاشته است. وی در ۱۹‌ژانویه‌۲۰۱۴ اولین یادداشت‌های خود درباره پروژه نم را منتشر کرده و گفته بود که می‌خواهد این پروژه را با مشارکت دیگر اعضای فعال در جامعه کاربری رمزارزها پیش ببرد.

در ابتدا قرار بود ارز دیجیتال نم در بستر بلاک چینی موسوم به «ان‌ایکس‌تی» (Nxt) پیاده‌سازی شود؛ اما در‌ادامه تصمیم بر آن شد که بلاک چینی اختصاصی برای پروژه طراحی و راه‌اندازی شود. سرانجام در ۳۱‌مارس‌۲۰۱۵ شبکه اصلی پروژه نم راه‌اندازی شد و در‌دسترس کاربران قرار گرفت.

درحال‌حاضر، گروهی از توسعه‌دهندگان و بازاریابان ناشناس زمام توسعه پروژه نم را در دست دارند. در سال ۲۰۱۷ نیز، بنیادی غیرانتفاعی برای پیشبرد اهداف توسعه‌ای شبکه نم راه‌اندازی شد.

 

ارز دیجیتال نم

 

شبکه نم چگونه کار می‌کند؟

نم سکویی بلاک چینی است و ارز دیجیتال نم با نماد اختصاری XEM توکن بومی آن به‌حساب می‌آید. درحال‌حاضر، سقف عرضه این توکن تقریبا برابر با ۹میلیارد واحد است. ناگفته نماند در بلاک چین نم تراکنش‌ها بر‌پایه سیستم اثبات اهمیت اعتبارسنجی می‌شوند.

در این بلاک چین، وقتی تراکنش‌ها در یک بلاک گردآوری و آماده پردازش می‌شوند، یکی از گره‌ها موسوم به «دروگر» یا «برداشت‌کننده» بر‌اساس امتیاز آن در سیستم اثبات اهمیت انتخاب می‌شود و فرایند اعتبارسنجی تراکنش‌ها را آغاز می‌کند. امتیاز این گره برداشت‌کننده برپایه سه عامل تعیین می‌شود:

  • میزان سهم: توصیفگر میزان سهم گره از موجودی ارز دیجیتال نم است.
    خالص نقل‌وانتقلات: نشان‌دهنده مقدار توکن‌های نم هزینه‌شده گره در ۳۰ روز گذشته است.
    گره‌های خوشه‌ای:بیانگر کاربرانی هستند که گره دروگر با آن‌ها دادوستد و تعامل داشته است. هرچه این گره‌ها فعال‌تر باشند، امتیاز بیشتری از تعامل با آن‌ها به دروگر اختصاص پیدا می‌کند.

میزان سهم هر دروگر برابر با ارزش سپرده‌گذاری اوست. حداقل سپرده‌گذاری نیز برای تبدیل‌شدن به دروگر برابر با ۱۰هزار ارز دیجیتال نم است. پس از آنکه هر کاربر مشتاق به مشارکت در فرایند اعتبارسنجی رمزارز نم به‌دست می‌آورد، در هرروز ۱۰درصد از موجودی‌اش سپرده‌گذاری می‌شود.

برای مثال، فرض کنید که ۳۰هزار توکن نم دریافت کرده‌اید. پس از یک روز، ۱۰درصد از این میزان، یعنی ۳‌هزار توکن، سپرده‌گذاری می‌شود و ۲۷‌هزار توکن نیز به‌طور‌آزاد در حساب شما باقی می‌ماند. در روز بعد، ۱۰‌درصد از موجودی ۲۷‌هزارتوکنی شما سپرده‌گذاری می‌شود و همین‌طور تا آخر. وقتی میزان سپرده‌گذاری شما به ۱۰‌هزار توکن برسد،‌ در قامت دروگر می‌توانید در پردازش تراکنش‌های شبکه مشارکت کنید.

در بلاک چین نم، همه گره‌های دروگر به‌طور‌مجزا در فرایند اعتبارسنجی مشارکت نمی‌کنند. درعوض، هر دروگر می‌تواند امتیاز خود را به یک اَبَرگره تفویض کند. بدین‌ترتیب، ابرگره‌ها از امتیاز بیشتری برخوردار می‌شوند و با‌هم برای مشارکت در پردازش تراکنش‌ها و دریافت پاداش شبکه می‌توانند رقابت کنند.

جمع‌بندی

ارز دیجیتال نم همچون دیگر رمزارزهای بازار دوران پرافت‌وخیزی را تجربه کرده است. اگر به وب‌سایت رسمی این پروژه سر بزنید، اطلاعات خاصی درباره این پروژه یا فعالیت‌های آتی آن نمی‌بینید. ازاین‌رو، برخی مدعی‌اند که پروژه نم به‌طور‌کامل رها شده است و هیچ نشانه‌ای از حیات در آن دیده نمی‌شود.

به‌هرحال، اگر به‌دنبال خرید ارز دیجیتال نم با کارمزد کاملا رایگان هستید، از سرویس مبدل تترلند می‌توانید استفاده و ۱۰۰ رمزارز برتر بازار را با موجودی تتری یا تومانی کیف‌پول خود مبادله کنید. با مراجعه به این صفحه نیز، به فهرست نرخ رمزارزها دسترسی خواهید داشت.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا