آموزشمقاله

هد فیک یا حرکت فریبنده در معاملات چیست؟

هد فیک (Head Fake) که با عناوینی همچون «حرکت فریبنده» نیز شناخته می‌شود، وقتی رخ می‌دهد که در نمودار قیمتی، روند حرکت پس از تداوم در یک جهت، به‌یک‌باره تغییر مسیر می‌دهد و حرکت دیگری را در جهت مخالف آغاز می‌کند.

هد فیک با الهام از مسابقات ورزشی در رشته‌هایی همچون بسکتبال و فوتبال نام‌گذاری شده است. در این مسابقات، گاهی اوقات بازیکنی دست یا پای خود را برای فریب بازیکن مقابل در یک جهت جابه‌جا می‌کند؛ اما درنهایت به‌سمت مخالف جابه‌جا می‌شود.

در نمودارهای قیمتی نیز، چنین رخدادی به دفعات مشاهده می‌شود و برخی از معامله‌گران تازه‌کار را به‌اشتباه می‌اندازد. در این نمودارها، هد فیک معمولا در محدوده سطوح مقاومت یا حمایت مهم یا حوالی میانگین‌های متحرک پدیدار می‌شود.

در این مقاله از بلاگ تترلند می‌خواهیم با پدیده هد فیک در حوزه معامله‌گری و سرمایه‌گذاری آشنا شویم. تا پایان با ما همراه باشید.

 

هد فیک

 

واکاوی مفهوم هد فیک

برای درک بهتر مفهوم هد فیک به این مثال توجه کنید. فرض کنید که در گیرودار انتشار اخبار ناامیدکننده از اوضاع اقتصادی، شاخص کل بازار به‌طور‌پیاپی در حال رکوردشکنی باشد. دراین‌میان، شماری از معامله‌گران به‌دقت حرکات شاخص را زیرنظر می‌گیرند تا بتوانند نقطه ورود مناسبی را برای اتخاذ موقعیت معاملاتی شورت (فروش استقراضی) پیدا کنند.

حال در این بحبوحه، روند رشد شاخص متوقف می‌شود و با کاهش به زیر میانگین متحرک کوتاه‌مدت، شروع به افت می‌کند. در همین لحظه، معامله‌گران بدگمان یا خرس‌ها دست‌به‌کار می‌شوند و موقعیت معاملاتی شورت باز می‌کنند؛ زیرا انتظار دارند که روند افت شاخص همچنان ادامه پیدا کند. بااین‌حال، در واقعیت اتفاق دیگری رخ می‌دهد و شاخص پس از افتی اندک، دوباره به مدار رشد باز می‌گردد. در چنین حالتی، می‌گوییم که هد فیک یا حرکت فریبنده به‌وقوع پیوسته است.

برخی از معامله‌گران کهنه‌کار از وقوع هد فیک برای کسب سود از بازار بهره می‌گیرند. این دسته از فعالان بازار فلسفه‌ای محوری برای ورود به موقعیت‌های معاملاتی دارند و آن شنا‌کردن در جهت مخالف مسیر دیگر معامله‌گران است. آنان بر این باورند که معامله‌گران نهادی به‌دلیل در‌اختیار داشتن سهم عمده‌ای از بازار، حرکات قیمت را در حوالی نواحی مقاومت و حمایت رصد می‌کنند و با دست‌کاری تغییرات قیمتی، معامله‌گران تازه‌کار را به دام خرید یا فروش زودهنگام می‌کشانند و از این طریق، نقدینگی خود را افزایش می‌دهند.

جمع‌بندی

معامله‌گران و سرمایه‌گذارانی که از بد روزگار در دام هد فیک می‌افتند، گاهی اوقات متحمل زیان‌های هنگفتی می‌شوند. دلیل این اتفاق هم ساده است؛ زیرا هد فیک یا حرکت فریبنده درست پیش از شروع روند اصلی رخ می‌دهد و باعث می‌شود تا معامله‌گر فریب‌خورده با اخطار کسر اعتبار یا لیکوییدشدن مواجه شود.

بنابراین، هیچ‌گاه حتی وقتی‌که همه‌چیز بر وفق مراد به‌نظر می‌رسد، بدون حد ضرر وارد موقعیت معاملاتی نشوید. تنظیم حد ضرر به شما کمک می‌کند که از چنبره زیان‌سازی بگریزید و ریسک‌های احتمالی را به حداقل برسانید.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا