آموزشپیشرفتهمقاله

ارز دیجیتال اتم (ATOM) و پروژه کازماز

رؤیای اتحاد بلاک‌ چین‌ها

در دنیای ارزهای دیجیتال، پروژه‌های متعددی مانند پروژه ارز دیجیتال اتم (ATOM) هستند که برای ایجاد تحول در این اکوسیستم کمر همت بسته‌اند. مسئله مقیاس‌پذیری همچنان یکی از مسئله‌هایی است که پلتفرم‌های متفاوت با آن روبه‌رو هستند. اگر کریپتوکارنسی رسالتی برای ایجاد تحول در سیستم مالی جهان روی دوش خود حس می‌کند؛ پس باید برای رفع این مشکل اقدامات بیشتری انجام دهد.

پلتفرم کازماز و ارز دیجیتال اتم (ATOM) قطعاً از آن دست پروژه‌هایی هستند که نقشی حیاتی ایفا خواهند کرد. در این مقاله از بلاگ تترلند، ساختار پلتفرم کازماز و اهداف آن را بررسی خواهیم کرد. همچنین، نکاتی درباره قیمت ارز دیجیتال اتم (ATOM) و پیش‌بینی‌های کارشناسان درباره آن را با شما در میان خواهیم گذاشت.

پلتفرم کازماز، ارز دیجیتال اتم (ATOM) و چشم‌انداز بلاک‌ چین

پیش از اینکه بگوییم ارز دیجیتال اتم چیست، بیایید سفری را آغاز کنیم؛ سفری به روزهایی که از بیت کوین اثری نبود و غول‌های دنیای مالی که بسیاری از معادلات مالی جهان را در دست داشتند و دارند، یکه‌تازی می‌کردند و مفهومی به نام تمرکززدایی هنوز لرزه بر اندام آن‌ها نینداخته بود.

پیش از آنکه ساتوشی ناکاموتو، قهرمان پرآوازه، اما ناشناخته دنیای کریپتوکارنسی، معجزه خود را رونمایی کند، تصور ایجاد ساز‌و‌کاری که امروز شاهدش هستیم، بسیار دشوار بود. افزون‌براین، تبادلات در دنیای مالی به بانک‌ها محدود بود و پرداخت و انجام تراکنش در قالب رمز ارز شاید ایده‌ای فانتزی به‌شمار می‌رفت؛ اما دنیای رمزارزها با کمک تکنولوژی بلاکچین قدرتش را به‌رخ کشید.

پس از گذشت یک دهه، رمزارزها توانسته‌اند با حضور پروژه‌هایی نظیر Avalanch و کاردانو (Cardano) و ATOM ظرفیت و قابلیت خود را برای ایجاد تغییری بزرگ در سطح جهان به‌رخ بکشند. درادامه با بررسی اهداف پروژه کازماز، سفر خود را به درون دنیای شگفت‌انگیز ایده‌ای بلندپروازانه ادامه می‌دهیم.

ارز-دیجیتال-اتم

نیاز به حضور کازماز در روند تکامل بلاک‌چین 

برای اینکه دریابیم کازماز (Cosmos) با تکیه بر چه پشتوانه‌ای به تحول در اکوسیستم کریپتوکارنسی دست خواهد زد، پیش از هر موضوعی، بهتر است تکامل بلاکچین در این اکوسیستم را مرور کنیم. همان‌طور‌که در ابتدای این داستان هم گفتیم، آغاز این قصه با ظهور بیت‌کوین رقم خورد؛ ارز دیجیتالی با شبکه همتا‌به‌همتا (Peer-to-Peer) که با مکانیزم اثبات کار (Proof of Work) معروف خود نیز شناخته می‌شود. با ظهور بیت‌کوین و مکانیزم آن، علاقه‌مندان به‌زودی دریافتند که مزیت‌های برنامه‌ای غیرمتمرکز قطعاً فراتر از انتظارات خواهد بود.

در آن زمان، تنها دو راه برای توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز وجود داشت: یکی بهره‌گیری از مفهومی به نام Fork و اعمال آن روی پایگاه کد بیت‌کوین و دیگری توسعه شبکه آن. با‌‌این‌‌حال و با وجود تمامی پیشرفت‌ها، بلاکچین بیت‌کوین بسیار یکپارچه بود؛ یعنی هر سه لایه آن (شبکه و مکانیزم و الگوریتم اجماع و برنامه غیرمتمرکز) با یکدیگر ادغام شده بودند.

علاوه‌بر‌این، زبان برنامه‌نویسی شبکه آن به‌دلیل محدودیت‌هایش کاربرپسند نبود. این‌جا بود که خلأ بزرگی حس شد؛ خلأیی که با وجود پلتفرم‌هایی مانند کازماز رفع‌کردنی بود. باوجوداین، هنوز یک ناجی برای انجام رسالت خود در اکوسیستم رمزارزها منتظر فرصت بود؛ فرصتی که در سال ۲۰۱۴ پیش آمد و اتریوم وارد عرصه شد.

ATOM

از اتریوم تا پلتفرم کازماز و ارز دیجیتال اتم (ATOM)؛ پرچم‌داران تحول 

باردیگر پیش از پرداختن به پلتفرم کازماز و ارز دیجیتال اتم (ATOM)، درادامه داستان تکامل کریپتو بیایید گریزی نیز به ظهور اتریوم بزنیم. اتریوم با ایده‌ای منحصر‌به‌فرد برای ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز پا به‌میدان گذاشت: بلاکچینی که توسعه‌دهندگان بتوانند هر نوع برنامه‌ای را بر بستر آن توسعه دهند.

این غول دنیای ارزهای دیجیتال لایه برنامه را با ماشین مجازی اتریوم جایگزین کرد، درست مانند آنچه در بیت‌کوین نیز وجود دارد. این ماشین مجازی امکان ایجاد و توسعه برنامه‌ها را برای تمام فعالان این حوزه در چهارچوب ابزاری به نام «قرارداد هوشمند» میسر کرد. دستاورد مذکور سبب شد تا بسیاری از توسعه‌دهندگان ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز را آغاز کنند. با تمام این تفاسیر، همچنان محدودیت‌هایی در مقیاس‌پذیری و به‌کارگیری و حاکمیت احساس می‌شد.

پلتفرم کازماز چیست و ارز دیجیتال اتم (ATOM) چه نقشی ایفا می‌کند؟

پس از توضیحات لازم درباره این موضوع که چرا به حضور پلتفرمی مانند کازماز در دنیای کریپتو نیاز است، زمان آن رسیده که به‌سراغ تعریف آن برویم. به بیان ساده، کازماز پروتکل بلاکچینی است که بلاکچین‌های متعددی را در خود جای داده است. این بلاکچین‌ها می‌توانند در بستری که کازماز برایشان فراهم کرده است، با یکدیگر ارتباط برقرار کنند؛ درست مانند زمانی‌که با استفاده از رایانه خود فایل‌های مختلف را جابه‌جا می‌کنید یا به‌اشتراک می‌گذارید. 

توکن بومی پلتفرم کازماز اتم (ATOM) نام دارد. این در حالی است که این شبکه از مجموعی از توکن‌های دیگر نیز پشتیبانی می‌کند. برخی از ویژگی‌های ارز دیجیتال اتم و نقش آن در شبکه کازماز بدین‌شرح است:

  1.  حفظ یکپارچگی در اجماع شبکه؛
  2.  سهام‌گذاری (Staking)؛
  3. پرداخت کارمزد شبکه؛
  4. کارآمدی در مکانیزم رأی‌گیری شبکه کازماز.

با آگاهی از این تعاریف کوتاه، به موشکافی دنیای کازماز ادامه می‌دهیم. توسعه کازماز برعهده نهادی به نام Tendermint Core Team است که وظیفه ایجاد و توسعه شبکه اصلی کازماز را نیز برعهده دارد. این نهاد که Cosmos Hub را ایجاد کرده است، درواقع همان پروتکل بلاکچین اصلی کازماز به‌حساب می‌آید که از آن به‌عنوان عضوی از شبکه اصلی کازماز برای ایجاد شبکه‌ای از بلاکچین‌ها (Internet of Blockchains) استفاده می‌شود.

تیم توسعه کازماز در ایجاد زیرساخت‌های مهم این شبکه نقش مهمی ایفا می‌کند. این زیرساخت‌ها Cosmos Hub و Cosmos SDK و Tendermint Core را شامل می‌شوند. درادامه سفرمان به دنیای کازماز، سه جنبه مهم این شبکه را نیز بررسی می‌کنیم.

کازماز

۱. الگوریتم اجماع تحمل خطای بیزانسی (Byzantine Fault Tolerance) برای رسیدن به اجماع در شبکه

احتمالاً برای شما درباره چیستی این خطا سؤال پیش آمده باشد؛ پس، ابتدا تحمل خطای بیزانسی (BFT) را تعریف می‌کنیم. به‌زبان ساده، تحمل خطای بیزانسی به توانایی هر بلاکچین برای رسیدن به اجماع گفته می‌شود؛ حتی زمانیکه یکی از نودها از بلاکچین خارج یا دچار مشکل شده باشد.

الگوریتم اثبات کار (PoW) که در ابتدا بلاکچین بیتکوین آن را به‌کار گرفت، با تمام قوت‌هایش همواره مشکلاتی از‌قبیل سرعت پردازش کُند و مصرف انرژی زیاد و هزینه بسیار را با خود یدک می‌کشد. این در حالی است که مکانیزم اجماع Tendermint BFT که کازماز از آن استفاده می‌کند، این مشکلات رایج در اثبات کار را کاملاً برطرف کرده است. مکانیزم مذکور با به‌کارگیری الگوریتم اثبات سهام (PoS) که مخصوص این شبکه طراحی شده، زمان کمتری برای پردازش تراکنش‌ها در شبکه به‌ارمغان آورده است.

۲. ساخت پلتفرم BFT SMR؛ هدف شبکه کازماز از ایجاد و به‌کارگیری الگوریتم Tendermint

اصطلاح (SMR (State Machine Replication رویکردی کلی در محاسبات توزیع‌شده (Distributed) برای ساختن سیستم‌هایی است که دربرابر خطا مقاوم هستند. این مقاومت به‌واسطه کپی‌کردن سرورها و سازمان‌دهی مبادلات کاربر با کپی سرورها به‌دست می‌آید. SMR این کار را از‌طریق استفاده از کپی یک وب‌سرویس در میان مجموعه‌ای از سرورها به‌جای یک سرور انجام می‌دهد. رویکرد یادشده سبب افزایش ظرفیت سیستم می‌شود و با فراهم‌کردن منابع بیشتر به‌کمک کپی‌ها، تحمل در‌برابر خطای عملیاتی را افزایش می‌دهد.

اساساً Tendermit Core با این هدف ایجاد شد تا با کپی و تقسیم‌ کردن سرورهای تخصصی مختلف در شبکه بزرگ کازماز، باعث شود که مهندسان نرم‌افزار تیم توسعه کازماز امکان تکثیر شبکه را در سطح جهانی داشته باشند. ظرفیت فنی کازماز به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تارپلتفرم بلاکچینی خود را بدون نیاز به انجام فرایندهای ساخت از پایه ایجاد کنند.

ارز-دیجیتال-اتم-چیست

۳. پروتکل ارتباطات میان‌بلاک‌ چینی (IBC) در پلتفرم کازماز

پروتکل IBC کازماز برای حل مشکلی اساسی بلاکچین‌ها ایجاد شد: نبود ارتباط و اشتراک اطلاعات بین بلاکچین‌ها. یکی از نیازهای اساسی در دنیایی که پیش‌بینی می‌شود بلاکچین و رمزارزها به تمام ابعاد زندگی ما وارد شوند، پذیرش گسترده‌تر این تکنولوژی‌هاست. برای دستیابی به این پذیرش آن‌هم در مقیاسی گسترده، راهی جز برقراری ارتباط و تعامل بیشتر بین بلاکچین‌های داخلی و خارجی وجود ندارد.

برای مثال، تصور کنید که تلفن فقط بتواند در شبکه‌ای کوچک محدود به یک محله یا منطقه ارتباط برقرار کند و دو منطقه مجزای جزو این ارتباط داخلی نتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. در این صورت، قطعاً کاربرد محدود این شبکه‌های تلفنی مؤثر نخواهد بود. پروتکل ICP کازماز دقیقاً مانند پروتکل پیام‌رسانی عمل می‌کند که اطلاعات را می‌تواند به‌اشتراک بگذارد. این نوآوری می‌تواند ارتباط مؤثر بین بلاکچین‌های مختلف با یکدیگر را میسر کند.

قابلیت‌های کیت توسعه نرم‌افزار کازماز (Cosmos SDK)

کیت توسعه نرم‌افزار کازماز زیرساختی متن‌باز و مقیاس‌پذیر است. این کیت برای ساخت پلتفرم‌های بلاک‌ چینی طراحی شده است که بر‌‌اساس PoS کار می‌کنند. شایان ذکر است که این چهارچوب ماژولار برای ساخت بلاکچین‌هایی با اپلیکیشن خاص به‌جای ساخت اپلیکیشن برپایه ماشین مجازی نیز طراحی شده است.

بلاکچین‌هایی مانند اتریوم که برپایه ماشین مجازی (VM) هستند، برای توسعه نرم‌افزارها بر بستر مجموعه‌ای از قرارداد‌های هوشمند ساخته شده‌اند. معمولاً قراردادهای هوشمند با تمام تحول‌هایشان محدودیت‌هایی نیز دارند؛ ازجمله تطبیق‌پذیری و حق حاکمیت و عملکرد فنی. ناگفته نماند اپلیکیشن‌هایی که با کازماز پشتیبانی می‌شوند، به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که به مهندسان برای طراحی بهینه برنامه‌ها آزادی‌عمل مناسبی بدهند.

کیت توسعه نرم‌افزاری کازماز نه‌تنها به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد که از ماژول‌های از‌پیش‌ساخته‌شده استفاده کنند؛ بلکه این امکان را فراهم می‌کند که ماژول‌های خودشان را نیز بسازند. این قابلیت به آنان کمک می‌کند تا محصول خود را پیش از رونمایی عمومی بیازمایند.

علاوه‌بر‌این، SDK کازماز این اجازه را می‌دهد تا با اتصال بلاکچین طراحی‌شده به شبکه کازماز از‌طریق IBC، میزان نقدینگی و کاربران افزایش پیدا کند. ذکر این نکته نیز لازم است که تا‌کنون از کیت توسعه نرم‌افزاری کازماز برای ساخت تعدادی از پروژه‌های مهم بلاکچینی و رمزارزی مانند Terra ،Binance DEX ،Kava و IRISNet استفاده شده است.

What-is-ATOM

پیش‌بینی قیمت ارز دیجیتال کازماز (ATOM)

در‌حال‌حاضر، ارز دیجیتال اتم (ATOM) با ارزش کل بازار بیش از ۸میلیارد دلار و قیمت ۲۸.۴۳ دلار به‌ازای هر واحد، در رتبه بیستم مارکت‌کپ قرار دارد. با‌‌توجه‌‌به توانایی‌های این پروژه، کارشناسان آینده درخشانی را برای قیمت ارز دیجیتال اتم (ATOM) پیش‌بینی می‌کنند.

براساس پیش‌بینی طولانی‌مدت Wallet Investor، قیمت ارز دیجیتال اتم با‌‌‌توجه‌‌‌به روند کنونی‌اش به ۱۳۰.۶۹۹ دلار خواهد رسید. همچنین برای بازه‌ای ده‌ساله، قیمت ۱,۰۹۶ دلار را برای این رمزارز پیش‌بینی می‌کند که بدون شک افزایش قیمت مطلوبی را رقم خواهد زد.

جمع‌بندی

با‌توجه‌‌به سرعت پیشرفت پروژه‌های مختلف و نقش تکنولوژی بلاکچین در آینده، قطعاً سبک زندگی ما نیز دستخوش تغییرات مثبتی قرار خواهد گرفت. بااین‌حال، شرط بهره‌مندی از این تغییرات مثبت ورود به دنیای ارز دیجیتال و آشنایی با ساز‌و‌کار این اکوسیستم است.

برای ورود آسان به دنیای رمزارزها و تجربه تبادلی امن و سریع، با استفاده از اپلیکیشن تترلند و وب‌سایت تترلند در کمتر از ۱۰ دقیقه اولین تراکنشتان را انجام دهید. شایان ذکر است با استفاده از رمزارز تتر، شما می‌توانید رمزارز اتم یا دیگر رمزارزهای معتبر دنیای کریپتوکارنسی را بخرید.

 

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا