آموزشپیشرفتهمقاله

زنجیره تأمین و موارد استفاده بلاکچین از آن

زنجیره تأمین شبکه‌ای از افراد و مشاغل درگیر در ایجاد و توزیع محصول یا خدمتی خاص است (از تأمین‌کنندگان اولیه تا کاربران نهایی و مشتریان). سیستم اساسی زنجیره تأمین اغلب شامل تأمین‌کنندگان مواد اولیه، تولیدکنندگان (مرحله پردازش)، شرکت‌های تدارکاتی و خُرده‌فروشان نهایی است.

در‌حال‌حاضر، سیستم مدیریت زنجیره تأمین به‌دلیل نداشتن کارایی و شفافیت آسیب دیده است و بیشتر شبکه‌ها هنگام تلاش برای ادغام همه طرف‌های‌ درگیر با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند. در حالت ایدئال، محصولات، مواد، پول و داده‌ها به حرکت یکپارچه در مراحل مختلف زنجیره نیاز دارند.

بااین‌حال، مدل فعلی حفظ سیستم زنجیره تأمین سازگار و کارآمدی را دشوار می‌کند که نه‌تنها بر سودآوری شرکت‌ها، بلکه بر قیمت خرده‌فروشی نهایی نیز تأثیر منفی می‌گذارد. برخی از مسائل مهم‌ زنجیره تأمین را می‌توان از‌طریق استفاده از فناوری بلاکچین حل کرد؛ زیرا روش‌های جدیدی برای ثبت و انتقال و اشتراک داده‌ها فراهم می‌کند.

در این مقاله از بلاگ تترلند، قصد داریم درباره زنجیره تأمین و موارد استفاده بلاکچین از آن صحبت کنیم؛ پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

مزایای استفاده از بلاک چین برای زنجیره تامین

مزایای استفاده از بلاکچین برای زنجیره تأمین

ازآن‌جاکه بلاکچین‌‎ها به‌طور‌کلی و در بازار خرید ارز دیجیتال به‌عنوان سیستم‌های توزیع‌شده طراحی شده‌اند، مقاومت چشمگیری در‌برابر اصلاحات دارند و در شبکه‌های زنجیره تأمین می‌توانند بسیار مناسب باشند.

زنجیره بلوک از زنجیره بلوک داده‌ای تشکیل شده است که از‌طریق تکنیک‌های رمزنگاری به یکدیگر متصل و مطمئن می‌شوند که داده‌های ذخیره‌شده را نمی‌توان تغییر داد یا دست‌کاری کرد؛ مگر اینکه کل شبکه موافقت کند. بنابراین، سیستم‌های بلاکچین معماری مطمئنی برای انتقال اطلاعات فراهم می‌کنند.

اگرچه زنجیره تأمین اغلب برای ثبت معاملات ارزهای رمزپایه و خرید ارز دیجیتال استفاده می‌شود، فناوری بلاکچین می‌تواند نه‌تنها برای ایمن‌سازی انواع داده‌های دیجیتال در بازار خرید ارز دیجیتال بسیار مفید باشد؛ بلکه استفاده از آن‌ها در شبکه زنجیره تأمین مزایای زیادی نیز به‌همراه دارد.

سوابق شفاف و تغییرناپذیر

سوابق شفاف و تغییرناپذیر

تصور کنید که چندین شرکت و مؤسسه دارید که با‌هم کار می‌کنند. آن‌ها ممکن است از یک سیستم بلاکچین برای ثبت اطلاعات درباره مکان و مالکیت مواد و محصولاتشان استفاده کنند. هریک از اعضای زنجیره تأمین می‌تواند با انتقال منابع از شرکتی به شرکت دیگر تمام اتفاقات را ببیند. از‌آن‌جا‌که سوابق داده‌ها تغییرپذیر نیستند، سؤالی وجود نخواهد داشت که شخص اشتباه‌کننده چه کسی بوده است.

کاهش هزینه‌ها

کاهش هزینه‌ها

اتفاقات زیادی ازطریق ناکارآمدی در شبکه زنجیره تأمین رخ می‌دهد. این مشکل به‌ویژه در صنایع دارای کالاهای تاریخ انقضا شایع است. بهبود ردیابی و شفافیت داده‌ها به شرکت‌ها کمک می‌کند تا این مناطق بی‌مصرف را شناسایی کنند تا بتوانند اقدامات صرفه‌جویی در هزینه‌‌ها را اعمال کنند.

بلاکچین نیز می‌تواند هزینه‌های مرتبط با وجوه ورودی به حساب‌های بانکی مختلف و خروجی از آن‌ها و نیز پردازنده‌های پرداخت را از بین ببرد.

ایجاد داده‌های قابل همکاری

ایجاد داده‌های قابل‌همکاری

یکی از مشکلات مهم‌ زنجیره تأمین فعلی، ناتوانی ادغام داده‌ها در بین تمام شرکای این فرایند است. بلاکچین‌ها درزمینه خرید ارز دیجیتال و دیگر زمینه‌ها به‌عنوان سیستم‌های توزیع‌شده‌ای ساخته شده‌اند که مخزن داده منحصر‌به‌فرد و شفافی را حفظ می‌کنند.

هر گره از شبکه (هر طرف) به افزودن داده‌های جدید فروش یا خرید ارز دیجیتال و تأیید صحت آن‌ها کمک می‌کند. این بدان‌معناست که تمام اطلاعات ذخیره‌شده شامل تراکنش‌های خرید ارز دیجیتال در زنجیره بلوک برای همه طرف‌های درگیر دردسترس قرار دارد. بنابراین، یک شرکت می‌تواند به‌راحتی بررسی کند که اطلاعات را شرکت دیگر پخش می‌کند.

جایگزینی EDI

بسیاری از شرکت‌ها برای ارسال اطلاعات تجاری به یکدیگر به سیستم‌های الکترونیکی تبادل داده EDI اعتماد می‌کنند. بااین‌حال، این داده‌ها اغلب به‌جای انتشار در زمان واقعی، به‌صورت دسته‌ای منتشر می‌شوند.

اگر محموله‌ای از بین برود یا قیمت‌گذاری به سرعت تغییر کند، سایر شرکت‌کنندگان در زنجیره تأمین فقط پس از پایان دوره بعدی EDI این اطلاعات را دریافت می‌کنند. با استفاده از بلاکچین، اطلاعات به‌طور مرتب به‌روز می‌شوند و می‌توانند به‌سرعت در تمام نهادهای درگیر توزیع شوند.

توافق‌نامه‌های دیجیتال و اشتراک اسناد

نسخه‌ای واحد از حقیقت برای هر نوع اشتراک سند زنجیره تأمین مهم است. اسناد و قراردادهای لازم می‌تواند با معاملات بلاکچین و امضای دیجیتالی همراه باشد؛ بنابراین همه شرکت‌کنندگان به نسخه اصلی توافق‌نامه‌ها و اسناد دسترسی دارند.

بلاکچین تغییرناپذیری سند را چه در زمینه خرید ارز دیجیتال و چه در زمینه‌های دیگر تضمین و توافق‌نامه‌ها فقط درصورت توافق همه طرف‌های درگیر تغییر می‌کند. بدین‌ترتیب، سازمان‌ها می‌توانند وقت کمتری را با وکلای خود صرف کنند و وقت بیشتری برای تولید محصولات جدید یا ارتقا و رشد تجارت داشته باشند.

چالش‌های پذیرش بلاک چین در مدیریت زنجیره تامین

مشکلات پذیرش بلاکچین در مدیریت زنجیره تأمین

اگرچه فناوری بلاکچین از ظرفیت فراوانی برای صنعت زنجیره تأمین و بازار خرید ارز دیجیتال برخوردار است، مشکلات و محدودیت‌هایی نیز دارد که درخورتأمل است. درادامه، به برخی از این مشکلات اشاره می‌کنیم.

استقرار سیستم‌های جدید

سیستم‌هایی که برای زنجیره تأمین سازمان ساخته شده‌اند، ممکن است نتوانند با محیط مبتنی‌بر بلاکچین تطبیق پیدا کنند. تعمیرات اساسی زیرساخت‌های شرکت و فرایندهای تجاری فعالیتی مهم است که می‌تواند عملیات را مختل کند و منابع را از پروژه‌های دیگر بگیرد.

شریک شدن اعضای پروژه

شریک‌شدن اعضای پروژه

شرکای درگیر در زنجیره تأمین نیز باید به استفاده از فناوری بلاکچین تمایل داشته باشند. در‌حالی‌که سازمان‌ها هنوز از داشتن تنها بخشی از فرایند زیر پوشش بلاکچین منفعت می‌گیرند، در‌صورت ایجاد وقفه نمی‌توانند از آن نهایت استفاده را ببرند. علاوه‌بر‌این، شاید شفافیت چیزی نباشد که همه شرکت‌ها به‌دنبالش باشند.

مدیریت تغییر

هنگامی‌که سیستم مبتنی‌بر بلاکچین مستقر شد، مشاغل به پذیرش آن برای کارمندان خود مجبور هستند. برنامه مدیریت تغییر باید به این مسئله بپردازد که بلاکچین چیست و راه‌هایی که باعث بهبود وظایف شغلی آن‌ها می‌شود و نحوه کار با سیستم‌های جدیدی که شامل آن است. برنامه آموزشی مداوم می‌تواند به ویژگی‌های جدید یا نوآوری در فناوری بلاکچین اشاره کند؛ اما مطمئناً به زمان و منابع نیاز دارد.

مرجع تخصصی خرید تتر و فروش تتر

جمع‌بندی

چندین صنعت بزرگ زنجیره تأمین از سیستم‌های توزیع‌شده مبتنی‌بر بلاکچین (خصوصاً بازار خرید ارز دیجیتال) استقبال و منابعی را برای تشویق استفاده از آن تنظیم می‌کنند. به‌احتمال زیاد شاهد خواهیم بود که سیستم‌‌های زنجیره تأمین جهانی از فناوری بلاکچین استفاده می‌کنند.

فناوری بلاکچین علاوه‌بر کاربردهای خود در بازار خرید ارز دیجیتال، می‌تواند سازمان‌ها را به روش‌های مختلف از تولید و پردازش تا تدارکات و پاسخ‌گویی تغییر شکل دهد. برای ایجاد سوابق شفاف و تغییرناپذیر، می‌توان هر رویدادی را ثبت و تأیید کرد. بنابراین، استفاده از بلاکچین در شبکه‌های زنجیره تأمین قطعاً توانایی حذف زمینه‌های ناکارآمدی را دارد که در مدل‌های مدیریت سنتی بسیار رایج است.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا