اخبار

نسل چهارم استیبل کوین ها چه مشکلاتی را به‌همراه می‌آورند؟

نسل جدیدی از استیبل کوین های غیرمتمرکز از راه رسیده‌اند که می‌توان آن‌ها را به‌عنوان نسل چهارم استیبل‌کوین معرفی کرد. برخی از تحلیلگران معتقدند که توسعه استیبل‌کوین‌های الگوریتمی با مشکلات و خطراتی برای صاحبانشان همراه خواهد بود. درضمن، بسیاری از آن‌ها درباره پایداری طرح‌های عرضه استیبل‌کوین‌های الگوریتمی قانع نشده‌اند. 

اخیراً بیت‌هامب (Bithumb)، صرافی مستقر در کره‌جنوبی‌، در گزارشی به این موضوع اشاره است. نکته مهم در گزارش صرافی مذکور، این است که استیبل کوین های الگوریتمی در‌حال‌حاضر عمدتاً برای خرید در صرافی‌ها استفاده می‌شوند. 

تتر و یو‌اس‌دی کوین را باید پرچم‌داران نسل اول استیبل کوین بدانیم. در ابتدا، دغدغه‌هایی درباره شفاف‌نبودن این استیبل‌کوین‌ها از‌نظر میزان ذخایرشان وجود داشت. بااین‌همه، ارائه گزارش‌های ماهانه و فصلی عرضه‌کنندگان استیبل‌کوین‌های مذکور تا حدی دغدغه‌های موجود را برطرف کرده است. 

کریپتونیوز می‌نویسد که استیبل کوین دای (DAI) را باید نقطه آغاز نسل دوم بدانیم. این استیبل‌کوین از رمزارزها به‌عنوان وثیقه برای ذخیره ارزش استفاده می‌کنند. نوسان‌های ذاتی قیمت رمزارزها استیبل‌کوین‌های نسل دوم را با مشکلات زیادی همراه کرد که برخی از آن‌ها تاکنون برطرف شده‌اند. 

نسل سوم استیبل کوین ها به ارزهای الگوریتمی معروف هستند. برای عرضه این استیبل‌کوین‌ها از ارزهای فیات یا رمزارزهای دیگر به‌عنوان وثیقه استفاده نمی‌شود؛ بلکه عرضه و تقاضای آن‌ها به‌کمک الگوریتم‌های ریاضی کنترل می‌شود تا بدین‌ترتیب قیمتشان ثابت باقی بماند. 

نسل چهارم استیبل‌کوین‌ها نیز از الگوریتم‌های ریاضی بهره می‌برند. در‌عین‌حال برای جلوگیری از نوسان قیمت، الگوریتم‌های جدید و بهبودیافته‌ای استفاده می‌شود. نمونه این استیبل‌کوین‌ها را می‌توان در اکوسیستم اِتِنا (Ethena) مشاهده کرد. در قالب این اکوسیستم، استیبل کوین USDe عرضه می‌شود. 

نکته مهم این است که از زمان ظهور استیبل‌کوین‌های نسل چهارم، سهم تتر از بازار استیبل‌کوین‌ها در حال کاهش است. توسعه استیبل‌کوین‌های الگوریتمی در شرایطی که هنوز درباره کارآمدی آن‌ها ابهام‌های زیادی وجود دارد، احتمال بروز مشکلاتی را در بازار به‌همراه دارد.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

منبع
cryptonews

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا