آموزشمبتدی

کلاهبرداری‌ها در دنیای NFT؛ چگونه از قربانی شدن جلوگیری کنیم

اگر معامله‌گری فعال در بازار NFT‌ها هستید، از همه کلاه‌برداری‌های موجود در دنیای توکن‌های غیرقابل‌مثلی نمی‌توانید اجتناب کنید. کلاه‌برداری‌های رایج در دنیای NFTها عبارت‌اند از: فیشینگ و NFT‌های تقلبی و پامپ و دامپ توکن‌های غیر‌مثلی.

رایج‌ترین کلاهبرداری‌های NFT

سال ۲۰۲۱ سالی سرشار از پیشرفت برای توکن‌های غیرقابل‌مثلی (NFT) بود؛ اما هنگامی‌که فناوری‌هایی مانند امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و جدیدترین نسخه وب به نام وب ۳ محبوب شدند، مشکلاتی به‌وجود آمد.

سال گذشته، هکرها ۱۴میلیارد دلار از هک‌های مرتبط با رمزارزها را به خانه بردند و درحال‌حاضر نیز، تعداد جرایم ارزهای دیجیتال ۷۹درصد افزایش یافته است و ریسک همچنان وجود دارد. بااین‌حال، معامله‌گران NFT چگونه از خود در‌برابر کلاه‌برداری محافظت می‌کنند؟ با درک کلاه‌برداری‌های رایج NFT‌ها، می‌توانید توکن‌های خود را به بیشترین امنیت برسانید.

مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، این است که پامپ و دامپ NFT خبر بدی است. کلاه‌برداران NFT از اطلاعات نادرست برای افزایش قیمت کف NFT دلخواهتان استفاده می‌کنند. وقتی در تاکتیک‌های خود موفق می‌شوند، اقلام خود را می‌فروشند و دست دیگران را خالی می‌گذارند. همچنین، ترفند رایج دیگر کلاه‌برداری پشتیبانی فنی است. اگر کاربر تلگرام یا دیسکورد هستید، احتمالاً می‌دانید که کلاه‌برداری‌های رمزنگاری در کمین شما هستند.

روش کلاه‌برداری فیشینگ را همیشه نمی‌توان تشخیص داد. کلاه‌برداران از پاپ‌آپ‌های جعلی برای پیوند‌دادن به صفحاتی با ظاهر معمولی مانند کیف‌پول شما استفاده می‌کنند یا خریدارانی که برای اولین‌بار برای انجام معامله تلاش می‌کنند، پیشنهاد دریافت کمک برای سرمایه‌گذاری در NFT‌ها را می‌پذیرند. کلاه‌بردار مبدل دیجیتالی اطلاعات شخصی شما را می‌خواهد تا از آن برای سرقت تمام دارایی‌هایتان سوءاستفاده کند.

سومین کلاه‌برداری رایج NFT در دنیای ما که مالکیت معنوی در آن ارزشمند است، غریبه نیست. هنرمندان روی طرح‌های اصلی خود سخت کار می‌کنند. ایجاد مجموعه NFT ساعت‌های زیادی طول می‌کشد؛ بنابراین، وقتی کلاه‌برداران کار هنرمند را می‌گیرند و به NFT تبدیل می‌کنند، خریداران باور خواهند کرد که روی اثر هنری اصیلی سرمایه‌گذاری می‌کنند و پیشنهادهای هنگفتی ارائه می‌دهند.

nft

آیا NFTها کلاهبرداری هستند؟

NFT‌ها می‌توانند اقلام کلکسیونری مانند کارت‌های بیس‌بال در گذشته باشند؛ اما لزومی ندارد که فقط به گذشته متعلق باشند. NFT همچنین می‌تواند نوعی سرگرمی دیجیتالی باشد؛ هنری ارزشمند در لحظه‌ای از زمان. افراد زیادی هستند که فکر می‌کنند این توکن‌ها مانند حباب هستند که روزی می‌ترکند؛ اما این نکته درخورتأمل است که از زمان رونمایی تا‌کنون، همچنان در حال رونق هستند.

NFT‌ها کلاه‌برداری نیستند؛ اما گاهی اوقات به‌راحتی سرقت‌شدنی هستند و تا زمانی‌که بازار NFT به رشد خود ادامه دهد، تعداد حمله‌ها با آن افزایش خواهد یافت. همچنین، هکرها خلاقیت بیشتری به‌خرج می‌دهند و بر دانش فنی‌شان می‌افزایند. اخبار NFT بیشتری درباره کلاه‌برداری وجود دارد؛ زیرا یک سال پیش هکرها سرمایه کاربران را از Nifty Gateway سرقت کردند. آنان تعداد زیادی NFT را سرقت و حتی از کارت‌های اعتباری کاربرانی سوءاستفاده کردند که احراز هویت دو‌مرحله‌ای (2FA) را فعال نکرده بودند تا NFT‌های بیشتری تا ۱۰,۰۰۰ دلار را در هر حساب بخرند.

nft

چگونه می توانید از کلاهبرداری NFT جلوگیری کنید؟

برای جلوگیری از کلاه‌برداری NFT، بهترین کار این است که مراقب پوشش‌های خبری این حوزه باشید. همچنین، امنیت دیجیتال و دستگاه‌هایتان را بهینه کنید و درگیر درخواست‌های تماس مبهم و پاپ‌آپ‌های عجیب‌و‌غریب نباشید.

مهم است که بدانید چگونه از کلاه‌برداری NFT جلوگیری کنید. به‌عنوان کاربر، می‌توانید اقدامات پیشگیرانه متعددی ترتیب دهید تا از دارایی‌هایتان در‌برابر سرقت محافظت کنید.

پیش از هرچیز، مهم است که بدانید چه کاری انجام می‌دهید. برای جلوگیری از پامپ و دامپ، بهتر است تاریخچه تراکنش NFT مدنظرتان را با دقت بررسی کنید. همچنین، اطلاعات تماس سازندگان را جست‌وجو و درباره‌شان تحقیق کنید. اگر همه معاملات در تاریخ خاصی انجام شده باشد، باید مشکوک شوید و بررسی بیشتری انجام دهید.

فراموش نکنید که اطلاعات شخصی شما متعلق به خودتان است؛ پس هرگز کلیدهای کیف‌پول خود را تحویل ندهید و به پیشنهادهای مشکوک یا درخواست‌های تماس واکنش نشان ندهید. ناگفته نماند باید حساب‌های خود را با احراز هویت دو‌مرحله‌ای (2FA) ایمن و حین انجام معامله بسیار دقت کنید.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا