اخبار

JPMorgan: آپدیت Merge و Shanghai اتریوم را متمرکزتر کرده‌ است

طبق گزارش جدید JPMorgan، موج افزایشی اخیر در سهام اتریوم (ETH) که به‌دلیل به‌روزرسانی شانگهای و مرج ایجاد شده، نگرانی‌هایی درباره تمرکز و کاهش بازده کلی سهام به‌وجود آورده است.

شانگهای یکی از به‌روزرسانی‌های جدید شبکه اتریوم است که امکان برداشت اترهای پیوندی را فراهم کرده‌ و درنهایت باعث افزایش سرعت و کاهش هزینه تراکنش‌ها شده است.

طبق این گزارش با وجود جایگزین‌های غیرمتمرکز مانند پلتفرم شناورسازی لیدو، مرکزی‌سازی روزافزون اتریوم خطرهایی برای امنیت و اصول تمرکززدایی شبکه به‌همراه دارد.

تحلیلگران این گزارش به‌رهبری نیکولاس پانیگیتزوگلو (Nikolaos Panigirtzoglou) اعتقاد دارند بسیاری از اعضای جامعه رمزارزی، لیدو را جایگزین بهتری از پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری شناور متمرکز می‌دانند. لیدو پلتفرم سرمایه‌گذاری شناور غیرمتمرکزی است که با تقسیم اتریوم قرارداد خود بین چندین اپراتور نود، تلاش‌هایی برای تمرکززدایی کرده است.

این گزارش بر خطرهای مرتبط با مرکزی‌سازی، از‌جمله احتمال اندک‌بودن ارائه‌دهندگان نقدینگی یا اپراتورهای نود به‌عنوان نقاط تکی شکست و هدف‌های آسیب‌پذیر برای حمله‌ها یا تشکیل انحصار چند‌جانبه (اولیگوپولی‌ها) به‌ضرر جامعه نیز تأکید کرده است.

همچنین، رشد نقدینگی خطر تأمین سرمایه از‌طریق وثیقه (Rehypothecation) را به‌همراه داشته است؛ جایی که توکن‌های نقدینگی هم‌زمان به‌عنوان سرمایه ضمانتی در چندین پروتکل مالی غیرمتمرکز (DeFi) استفاده می‌شوند.

در این گزارش آمده است: «در‌صورتی‌که براثر سقوط سریع ارزش دارایی کاهش درخورتوجهی یابد یا به‌دلیل حمله‌های مخرب و خطا در پروتکل هک شود، Rehypothecation می‌تواند به توالی نقدشوندگی تبدیل شود.»

علاوه‌بر‌این، این گزارش خاطرنشان کرد که افزایش فعالیت سهام‌داری جذابیت اتر را از منظر بازدهی کاهش داده است؛ به‌ویژه در‌مقایسه‌با افزایش بازدهی دارایی‌های مالی سنتی.

بازده واقعی اتریوم

بازده کل سهام اتریوم که قبل از به‌روزرسانی شانگهای ۷.۳درصد بود، به حدود  ۵.۵درصد کاهش‌یافته است. این کاهش به‌وضوح منعکس‌کننده تغییر چشم‌انداز سرمایه‌گذاری بر رمزارزها در بحبوحه پویایی بازار در حال تحول است.

باتوجه‌به گزارش YCharts و به‌منظور افزایش نرخ بهره در کل، نرخ بازدهی برای اوراق خزانه ۲ساله ایالات متحده به بیش از ۵درصد رسیده است. همچنین، اگرچه از‌نظر فنی سرمایه‌گذاری برای همه امکان‌پذیر است، برای ورود به این عرصه ابتدا باید ۳۲ اتر (ETH) (معادل ۵۲۰هزار دلار) داشته باشید.

کاربرانی که دارایی‌ کمتری دارند، باید از‌طریق یکی از ارائه‌دهندگان سهام متمرکز اقدام کنند که در ازای کاهش سود، بار مالی و فنی را از دوش کاربران برمی‌دارد و امکان دسترسی به سهام ETH را برای کاربران فراهم می‌کند.

در‌حال‌حاضر، Lido بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده این نوع خدمات است و ۸.۹میلیون اتریوم از مجموع ۳۰.۷میلیون ETH قفل‌شده در قرارداد سهام شبکه را دراختیار دارد. این در حالی است که به‌گفته گلس نود، مجموعه دیگری از شرکت‌های متمرکز از‌جمله کوین‌بیس و کراکن و بایننس به‌طورکلی بیش از ۵‌میلیون ETH سهام را کنترل می‌کنند.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

منبع
cryptonews

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا