آموزشمبتدیمقاله

تفاوت بلاکچین (Blockchain) و بیتکوین (Bitcoin)

برای درک بهتر تفاوت بلاکچین و بیتکوین این جمله را در نظر بگیرید:

  • وب‌سایت‌ها فناوری خاصی هستند که برای اشتراک‌گذاری اطلاعات استفاده می‌شوند.
  • موتورهای جست‌وجو یکی از روش‌های محبوب‌ و شناخته‌شده‌ استفاده از فناوری وب‌سایت هستند.
  • به‌نوبه خود، گوگل معروف‌ترین و شناخته‌شده‌ترین موتور جست‌وجوست.

به‌طور مشابه:

  • بلاکچین فناوری خاصی است که برای ثبت اطلاعات (داده‌های بلاک یا بلوک) استفاده می‌شود.
  • ارزهای دیجیتال و خرید ارز دیجیتال یکی از روش‌های محبوب‌ و شناخته‌شده‌ استفاده از فناوری بلاکچین است.
  • بیتکوین اولین و محبوب‌ترین نمونه ارز رمزنگاری‌شده در بازار خرید یا فروش ارز دیجیتال است.
بلاک چین، به‌عنوان یک سیستم توزیع شده

مفهوم بلاکچین (Blockchain)

بیشتر بلاکچین‌ها به‌عنوان دفترهای دیجیتالی توزیع و غیرمتمرکز طراحی می‌شوند. به‌بیان ساده، بلاکچین دفتری دیجیتال به‌شمار می‌آید که اساساً نسخه‌ای الکترونیکی از یک دفتر کاغذی است و وظیفه ضبط و ذخیره فهرستی از معاملات فروش یا خرید ارز دیجیتال را دارد.

به‌طور دقیق‌تر، بلاکچین یا زنجیره بلوک زنجیره‌ای خطی از چندین بلوک است که با اثبات رمزنگاری به‌هم متصل و ایمن می‌شوند. فناوری بلاکچین ممکن است در فعالیت‌های دیگری اعمال شود که لزوماً به عملیات مالی احتیاج ندارند؛ اما درزمینه ارز رمزنگاری‌شده و خرید ارز دیجیتال، آن‌ها وظیفه دارند رکوردی دائمی از تمامی معاملات تأیید‌شده فروش یا خرید ارز دیجیتال را داشته باشند.

«توزیع‌شده» و «غیرمتمرکز» به نحوه ساختار و نگه‌داری دفترچه اشاره می‌کند. برای درک تفاوت، به اشکال رایج دفترکل متمرکز مانند سوابق عمومی فروش خانه و سابقه برداشت پول از خودپرداز بانک فکر کنید. در هر حالت، فقط یک سازمان دفتر را کنترل می‌کند؛ سازمان دولتی، بانک و… .

عامل مشترک دیگر این است که فقط یک نسخه اصلی از دفتر وجود دارد و از هر‌چیز دیگری به‌سادگی نسخه پشتیبان تهیه می‌کند که پرونده رسمی نیست. بنابراین، دفترهای سنتی متمرکز هستند؛ زیرا به‌واسطه موجودی واحد نگه‌داری می‌شوند و معمولاً به پایگاه داده متکی هستند.

بلاک چین، به‌عنوان یک سیستم توزیع شده

بلاکچین (Blockchain) به‌عنوان سیستم توزیع‌شده

درمقابل، بلاکچین معمولاً به‌عنوان سیستم توزیع‌شده ساخته می‌شود که به‌عنوان دفتر مرکزی غیرمتمرکز عمل می‌کند. این یعنی هیچ کپی از دفتر اصلی (توزیع‌شده) و هیچ مرجع واحدی در کنترل (غیرمتمرکز) وجود ندارد. به‌بیان بهتر، هر کاربری که تصمیم به عضویت و مشارکت در روند حفظ شبکه بلاکچین می‌گیرد، یک نسخه الکترونیکی از داده‌های بلاکچین که اغلب با آخرین معاملات خرید ارز دیجیتال یا فروش به‌روز می‌شود، هم‌زمان با نسخه‌های کاربر دیگر نگه می‌دارد.

به‌عبارت‌دیگر، سیستم توزیع‌شده به‌واسطه کار جمعی بسیاری از کاربران حفظ می‌شود که در سراسر جهان گسترش یافته‌اند. این کاربران به گره‌های شبکه نیز معروف هستند و همه این گره‌ها طبق قوانین سیستم، در روند تأیید و اعتبارسنجی معاملات خرید ارز دیجیتال شرکت می‌کنند. درنتیجه، قدرت غیرمتمرکز است (هیچ مرجع مرکزی وجود ندارد).

مفهوم دیگر بلاک چین

مفهوم دیگر بلاکچین (Blockchain)

Blockchain نام خود را از نحوه سازمان‌دهی سوابق گرفته است: زنجیره‌ای از بلوک‌های مرتبط. اساساً هر بلوک قطعه‌ای از داده است که شامل موارد دیگر نظیر فهرستی از معاملات اخیر (مانند صفحه چاپ‌شده ورودی‌ها) است. بلوک‌ها و معامله‌ها عمومی و مشاهده‌شدنی هستند؛ اما تغییرپذیر نیستند (مانند قراردادن هر صفحه در جعبه شیشه‌ای مُهر‌و‌موم‌شده).

همان‌طورکه بلوک‌های جدید به زنجیره بلوک اضافه می‌شوند، رکوردی مداوم از بلوک‌های مرتبط (مانند دفتر فیزیکی و صفحات بسیاری از سوابق آن) تشکیل می‌شود. این تشبیهی بسیار ساده بود؛ اما روند کار بسیار پیچیده‌تر از آن است.

یکی از دلایل مهم مقاومت بلاکچین دربرابر اصلاحات این است که بلاک‌ها ازطریق اثبات رمزنگاری به‌هم‌پیوسته و ایمن می‌شوند. برای تولید بلوک‌های جدید، شرکت‌کنندگان در شبکه به فعالیت محاسباتی پرهزینه و فشرده نیاز دارند که به‌عنوان استخراج شناخته می‌شود.

اصولاً ماینرها وظیفه تأیید معاملات فروش یا خرید ارز دیجیتال و گروه‌بندی آن‌ها را در بلاک‌های تازه‌ایجاد‌شده‌ای برعهده دارند که سپس به بلاکچین اضافه می‌شوند (در‌صورت تحقق شرایط خاص). همچنین، آن‌ها مسئول معرفی ارزهای جدید به سیستم هستند که به‌عنوان پاداش آن‌ها صادر می‌شود.

هر بلاک تازه‌تأیید‌شده با بلاکی پیوند دارد که بلافاصله قبل از آن آمده است. نکته مثبت این راه‌اندازی آن است که تغییر داده‌ها در بلاک وقتی به بلاکچین اضافه شوند، عملاً غیرممکن است؛ زیرا آن‌ها با اثبات رمزنگاری ایمن می‌شوند و تولیدشان بسیار هزینه‌بر و لغو آن‌ها بسیار دشوار است.

به‌طور خلاصه، بلاکچین زنجیره‌ای از بلوک‌های داده پیوندی است که به ترتیب زمانی سازمان یافته‌اند و با اثبات رمزنگاری ایمن می‌شوند.

ارز رمزنگاری شده

ارز رمزنگاری‌شده

به‌زبان ساده، ارز رمزپایه شکلی دیجیتالی از پول است که به‌عنوان وسیله مبادله برای فروش یا خرید ارز دیجیتال در شبکه توزیع‌شده از کاربران استفاده می‌شود. برخلاف سیستم‌های بانکی سنتی، این معاملات خرید ارز دیجیتال ازطریق دفتر دیجیتال عمومی (بلاکچین) ردیابی می‌شود و ممکن است مستقیماً بین شرکت‌کنندگان (نظیر‌به‌نظیر) بدون نیاز به واسطه‌ها انجام شود.

«رمزنگاری» به تکنیک‌های گفته می‌شود که برای تأمین امنیت اقتصادی و اطمینان از ایجاد آرام واحدهای رمزنگاری جدید و اعتبارسنجی معاملات خرید ارز دیجیتال استفاده می‌شود.

اگرچه همه ارزهای رمزپایه استخراج‌شدنی نیستند، بسیاری از ارزهای متکی به روند استخراج مانند بیتکوین رشد آهسته و کنترل‌شده‌ای در گردش دارند. بنابراین، استخراج یگانه راه ایجاد واحدهای جدید این ارزهاست.

بیت کوین

بیتکوین (Bitcoin)

بیتکوین اولین ارز رمزپایه‌ای محسوب می‌شود که تاکنون ایجاد شده و طبیعتاً معروف‌ترین آن‌هاست. در سال ۲۰۰۹، توسعه‌دهنده با نام مستعار Satoshi Nakamoto آن را معرفی کرد. ایده اصلی ایجاد سیستم پرداخت الکترونیکی مستقل و غیرمتمرکز بر‌اساس مدارک ریاضی و رمزنگاری بود.

علی‌رغم شناخته‌شده‌‌بودن، بیتکوین تنها ارز رمزپایه نیست و ارزهای رمزپایه دیگری نیز هستند که هرکدام ویژگی‌ها و مکانیزم‌های خاص خود را دارند. به‌علاوه، همه ارزهای رمزپایه بلاکچین اختصاصی خود را ندارند. برخی بر بستر بلاکچین موجود ایجاد شده‌اند‌؛ در‌حالی‌که برخی دیگر کاملاً از ابتدا ایجاد شده‌اند.

مرجع تخصصی فروش تتر و خرید تتر

مانند اکثر ارزهای رمزپایه، بیتکوین از عرضه محدودی برخوردار است؛ یعنی پس از رسیدن به حداکثر میزان عرضه، دیگر بیتکوین به‌وسیله سیستم تولید نخواهد شد. اگرچه این مسئله از پروژه‌ای به پروژه دیگر متفاوت است، حداکثر میزان عرضه بیتکوین به ۲۱میلیون واحد رسیده است.

معمولاً کل تأمین اطلاعات عمومی است که هنگام ایجاد ارز رمزپایه تعریف می‌شود. پروتکل بیتکوین متن‌باز است و هر‌کسی می‌تواند کد را بازبینی یا کپی کند. بسیاری از توسعه‌دهندگان در سراسر جهان در توسعه پروژه سهیم هستند.

جمع‌بندی

برای تازه‌واردان حوزه ارزهای دیجیتال، این اصطلاحات می‌تواند گیج‌کننده و حتی گمراه‌کننده باشد. برخی از افراد هنگام صحبت درباره فناوری بلاکچین به بیتکوین مراجعه می‌کنند؛ در‌حالی‌که دیگران هنگام صحبت درباره ارزهای رمزپایه به‌طور‌کلی بلاکچین را ذکر می‌کنند.

با‌این‌حال، این اصطلاحات واقعاً تعویض‌شدنی نیستند. آن‌ها به مفاهیم متمایز، اما متصل اشاره می‌کنند؛ بنابراین، درک تفاوت بلاکچین و بیتکوین مهم است. در این مقاله از بلاگ تترلند، شما را با اصول فناوری بلاکچین و ارزهای رمزپایه و بیتکوین آشنا کردیم. اگر درباره موضوع این مقاله سؤال یا ابهامی دارید، آن را ازطریق کامنت با ما به‌اشتراک بگذارید.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا