مبتدیمقاله

چرا قیمت تتر چند پله بالاتر از نرخ دلار می‌‌ایستد؟

تأثیر سیاست‌های پولی بانک مرکزی بر قیمت ارزهای دیجیتال

اختلاف قیمت خریداستیبل کوین تتر با دلار در ایران، رقمی در‌حدود ۲۰۰ تا ۱,۰۰۰ تومان است. دلایل متعددی موجب اختلاف قیمت میان تتر و دلار می‌شود که مهم‌ترینشان سیاست‌های کلان بانک مرکزی است.

آمارها می‌گوید که در سال جاری، حدود ۹۰درصد از معامله‌گران تمایل زیادی به خرید تتر داشته‌اند. این امر از محبوبیت این استیبل کوین در ایران  حکایت می‌کند.

به گزارش تترلند، در سال ۲۰۲۲، معاملات تتر به‌اندازه‌ای افزایش پیدا کرد که بعد از بیت کوین و اتریوم، توانست جایگاه سومین ارز دیجیتال بزرگ را به‌دست آورد.

گفتنی است بررسی‌ها نشان می‌دهد که تاکنون ارزش کلی این رمز ارز در بازار به رقمی در‌حدود ۸۰ میلیارد دلار رسیده است.

خرید تتر برای حفظ ارزش دارایی

اکثر مردم رمز ارز تتر را برای حفظ ارزش دارایی‌شان می‌خرند و در کیف پول دیجیتالی خود ذخیره می‌کنند.

سرمایه‌گذاران آگاه حوزه ارزهای دیجیتال بر این باورند همان‌طور‌که این روزها خرید تتر جایگزین دلار کاغذی شده است، به‌مرور‌زمان خرید این رمز ارز برای معامله‌گران به‌صرفه‌تر خواهد شد؛ چراکه چند ارز فیات مختلف از این رمز ارز پشتیبانی می‌کنند.

دلایل اختلاف قیمت تتر درمقایسه‌با دلار

همان‌طور‌که در ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم، یکی از دلایل بیشتربودن قیمت تتر در‌مقابل دلار، محدودیت‌های ایجاد‌شده برای میزان خرید دلار از صرافی‌هاست. در‌واقع، این تصمیمی بود که اوایل سال جاری، بانک مرکزی برای سامان‌دهی به بازار ارز و جلوگیری از نوسان‌های قیمت دلار گرفت.

۶خرداد۱۴۰۱، بانک مرکزی به‌دلایلی اعلام کرد صرافی‌های رمزارز مجازند ارز را از صادرکنندگان بخرند و به بازار عرضه کنند؛ اما به‌دلیل تجربه تغییرات ناگهانی در قوانین، بیشتر سرمایه‌گذاران همچنان خرید تتر را به دلار ترجیح می‌دهند. بدین‌ترتیب، فرصت مناسبی برای خرید ارز دیجیتال تتر فراهم شده است؛ زیرا هیچ محدودیتی در میزان خرید آن وجود ندارد.

کاهش ارزش پول ملی‎؛ افزایش قیمت تتر

دومین دلیلی که موجب اختلاف قیمت میان رمز ارز تتر و دلار کاغذی شده است، می‌توان در کاهش ارزش پول ملی جست‌وجو کرد که در جریان افزایش تحریم‌های غرب علیه ایران و افت میزان فروش نفت رخ داد.

از‌آن‌جا‌که یک تتر برابر با یک دلار آمریکاست‏، تکانه‌های اقتصادی و سیاسی قیمت هر دو را به یک میزان افزایش می‌دهد، با این تفاوت که صرافی‌ها برای خرید‌و‌فروش تتر، مبلغی را نیز به‌عنوان کارمزد در نظر می‌گیرند که همین امر موجب افزایش قیمت رمز ارز تتر می‌شود.

تاثیر کارمزد بر نرخ رمز ارزها

دیگر دلیل تفاوت قیمت دلار و تتر میزان کارمزد تتر است. همان‌طور‌که بارها تأکید کرده‌ایم، تتر با نماد اختصاری USDT ارز دیجیتالی است که بر بستر بلاک‌چین‌های مختلف ساخته شده است. هر‌کدام از این بلاک‌چین‌ها ساختار و مقیاس‌پذیری‌های مختلفی دارند.

برای مثال، شبکه اتریوم می‌تواند در هر ثانیه بین ۱۰ تا ۱۵ تراکنش را پردازش کند؛ اما شبکه سولانا در‌حال‌حاضر و طبق داده‌های مرورگر بلاک‌چینی خود، در هر ثانیه می‌توانید بین ۱,۹۰۰ تا ۲,۳۰۰ تراکنش را پردازش کند. همچنین، بیشتر ماینرها به‌دنبال استخراج رمز‌ارزهایی هستند که کارمزدشان بیشتر باشد.

 دشواری کنترل قیمت تتر هنگام صعود و نزول رمز ارزها

قیمت‌ در بازار رمز ارزها مانند هر بازار دیگری تابع عرضه و تقاضاست.

در گزارش تترلند آمده است که قیمت هر تتر باید همیشه برابر با یک دلار باشد. از‌این‌رو، سازندگان  رمز ارز تتر باید قیمتش را به‌نحوی کنترل کنند که اگر قیمت به بیشتر از یک دلار رسید، با افزایش عرضه قیمت را به‌گونه‌ای کاهش دهند که با نرخ دلار در بازار آزاد برابری کند.

بااین‌حال، برخی اوقات مدیریت قیمت تتر بسیار دشوار می‌شود؛ به‌ویژه زمانی‌که بازار رمز ارزها در حال صعود یا نزول شدید باشد.

قیمت تتر و دلار

تفاوت در ماهیت تتر و دلار

تفاوت ماهیت دلار با تتر نیز یکی دیگر از عوامل تأثیر‌گذار بر افزایش قیمت این دو با یکدیگر به‌شمار می‌آید.

تتر ، رمز ارزی رمزنگاری شده است که میزان عرضه و تقاضای آن با دلار تفاوت دارد و محدودیتی برای خرید ندارد.

تتر از  پشتوانه قوی ارز فیات بهره می‌برد؛ اما این ویژگی‌ها درباره دلار چندان صدق نمی‌کند. قیمت دلار در ایران به درآمدهای نفتی و… بسیار وابسته است.

با این توضیح، می‌توان دریافت که از سال‌های گذشته تاکنون، به‌دلیل افزایش تحریم‌های غرب علیه ایران‏، میزان ذخایر ارزی کشور به‌واسطه کاهش درآمدهای نفتی کاهش چشمگیری پیدا کرده است.

جمع‌بندی

با همه این اوصاف، کاربرد رمز ارز تتر به‌حدی افزایش پیدا کرده است که از این رمز ارز به‌عنوان اخذ وثیقه در پلتفرم‌های آنلاین وام‌دهی و سهام‌دارهای غیر‌متمرکز مالی (DiFi) استفاده می‌شود.

عوامل گفته‌شده در گزارش حاضر در‌نهایت سبب افزایش محبوبیت این رمز ارز و افزایش تقاضای معاملاتی آن شده است.

 برای آنکه از طالع رمز ارز تتر در ایران درک بهتری پیدا کرد، باید منتظر گذشت زمان بود؛ چرا‌که سرعت تحولات اقتصادی و سیاسی در دنیا می‌تواند یک‌شبه تغییرات شگرفی در دنیای اقتصاد پدید آورد.

پرسش‌های متداول 

چرا تتر گران‌تر از دلار است؟

یکی از دلایل بالاتر بودن قیمت تتر در‌مقابل دلار، محدودیت‌های ایجاد‌شده برای میزان خرید دلار از صرافی‌هاست.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا