آموزشمبتدی

اهمیت تفاوت APY و APR در محاسبه سود دارایی‌های دیجیتال

شاید تاکنون با ضریب‌های APY و APR هنگام استیکینگ و کار با اقتصاد غیرمتمرکز (دیفای) برخورد کرده باشید؛ اما منظور از این دو اصطلاح چیست و چه تفاوتی با‌هم دارند؟ در این مقاله، درباره اهمیت این دو ضریب در محاسبه سود سالانه صحبت خواهیم کرد.

APY به‌معنی «درصد بازده سالانه» است و سود مرکب سه‌ماهه، ماهانه، هفتگی یا روزانه را شامل می‌شود و APR نیز به‌معنی «نرخ درصد سالانه» است. درظاهر تفاوت این دو اصطلاح با یکدیگر اندک است؛ اما در واقعیت در محاسبه سود در طول زمان تفاوت چشمگیری باهم دارند. ازاین‌رو، درک چگونگی محاسبه این دو ضریب و سودی که از سرمایه‌های دیجیتال نصیبتان می‌شود، اهمیت دارد.

در این مقاله از بلاگ تترلند، قصد داریم درباره اهمیت تفاوت APY و APR در محاسبه سود دارایی‌های دیجیتال صحبت کنیم؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

منظور از APR چیست؟

اصطلاحات APY و APR به‌هنگام سرمایه‌گذاری شخصی اهمیت پیدا می‌کنند. بیایید ابتدا اصطلاح آسان‌تر، یعنی نرخ درصد سالانه (APR) را بررسی کنیم. این ضریب برابر با نرخ سودی است که وام‌دهنده از پولش دریافت و قرض‌گیرنده به‌دلیل استفاده از آن پول در مدت یک سال پرداخت می‌کند.

برای مثال، اگر ۱۰هزار دلار در حساب پس‌انداز بانکی با ۲۰درصد APR سرمایه‌گذاری کنید، پس از یک سال، ۲هزار دلار سود دریافت خواهید کرد. سود شما حاصل ضرب مقدار اولیه ۱۰هزار دلار و ۲۰درصد APR است. بنابراین، پس از یک سال در‌مجموع ۱۲‌هزار دلار، بعد از دو سال ۱۴هزار دلار، پس از سه سال ۱۶هزار دلار و به‌همین‌ترتیب سود دریافت خواهید کرد.

تفاوت APR و APY

سود مرکب چیست؟

قبل از بررسی درصد بازده سالانه (APY)، ابتدا باید بدانیم  سود مرکب چیست. سود مرکب به‌معنی کسب سود از سود قبلی است. در مثال قبلی، اگر مؤسسه مالی سود حساب شما را ماهانه پرداخت کند، موجودی‌تان هر ماه متفاوت خواهد بود.

این یعنی به‌جای دریافت ۱۲هزار دلار در پایان ماه دوازدهم، هر ماه مقداری سود دریافت خواهید کرد و این مقدار سود به موجودی اولیه شما واریز می‌شود و مجموع سودی که دریافت می‌کنید، ماه‌به‌ماه افزایش می‌یابد. به این روند «اثر سود مرکب» می‌گویند.

حال سود مرکب را با مثالی توضیح می‌دهیم. فرض کنید در بانکی که APR آن ۲۰درصد است و سود مرکب ماهانه دارد، ۱۰هزار دلار سرمایه‌گذاری کرده‌اید. بدون بررسی محاسبات ریاضی پیچیده، در پایان سال ۱۲,۴۲۹ دلار و با اضافه‌کردن اثر سود مرکب، ۴۲۹ دلار بیشتر سود دریافت خواهید کرد. اگر ۲۰درصد APR و سود مرکب روزشمار داشته باشیم، سود دریافتی چقدر خواهد شد؟ بله، درست حدس زدید! این مقدار ۱۲,۴۵۲ دلار خواهد بود.

قدرت سود مرکب در طول زمان بیشتر است. با داشتن ۲۰درصد APR و سود مرکب روزشمار، مجموع دریافتی بعد از سه سال ۱۹,۳۰۹ دلار خواهد بود؛ یعنی ۳,۳۰۹ دلار بیشتر از حالتی که سود مرکب پرداخت نشود.

با در‌نظر‌گرفتن سود مرکب، پول بیشتری دریافت می‌کنید. ناگفته نماند بازه سرمایه‌گذاری نیز بر مقدار سود دریافتی مؤثر است و هر‌چه زمان بیشتری سرمایه‌گذاری کنید، پول بیشتری دریافت خواهید کرد. علاوه‌براین، سود مرکب روزانه درمقایسه‌با ماهانه پول بیشتری به شما می‌دهد.

نحوه محاسبه APR و APY

رابطه APR و APY

برای آنکه سود مرکب را حساب کنیم، از درصد بازده سالانه (APY) استفاده می‌کنیم. برای تبدیل APR به APY بر‌اساس دوره سود مرکب می‌توان از فرمولی استفاده کرد. سود ماهانه مرکب با ۲۰درصد APR برابر است با ۲۱/۹۴درصد APY و ۲۲/۱۳درصد APY روزانه. این مقادیر APY با بازگشت سود سالانه بعد از درنظر‌گرفتن سود مرکب برابر هستند.

به‌طور‌خلاصه، APR معیاری ساده‌تر و ثابت‌تر و همیشه برابر با نرخ ثابت سالانه‌ است. درمقابل، APY شامل سود حاصل از سود یا همان سود مرکب است و هرچه مدت‌زمان سرمایه‌گذاری بیشتر باشد، مقدار دریافتی نیز بیشتر خواهد شد.

نحوه محاسبه APR و APR ازاین‌قرار است:

  • APR =  نرخ دوره x تعداد دوره‌ها در یک سال
  • APY = ((نرخ دوره + ۱) به توان تعداد دوره) – ۱

مقایسه معیارهای محاسبه سود در ارزهای دیجیتال

همان‌گونه که اشاره کردیم، با داشتن سود مرکب، سودی بیشتر می‌توان دریافت کرد. محصولات مختلف سودهای پرداختی را بر‌اساس APR یا APY نشان می‌دهند؛ به‌همین‌دلیل‌، هنگام مقایسه باید از معیاری یکسان استفاده کرد. این موضوع در زمان استیکینگ و سرمایه‌گذاری در دیفای اهمیت دارد. محصولاتی با APY زیاد لزوماً از محصولاتی با APR اندک پرسودتر نیستند. اگر بازه سود مرکب را بدانید، با استفاده از ابزارهای آنلاین به‌آسانی می‌توانید APR را به APY تبدیل کنید.

این قضیه درباره دیفای (DeFi) و رمزارزها نیز صدق می‌کند. زمانی‌که در تبلیغاتی از APY و APR استفاده می‌شود (برای مثال سرمایه‌گذاری و استیکینگ در رمزارزها)، مطمئن شوید که از یک معیار استفاده می‌شود. همچنین، وقتی دو محصول دیفای را از نظر APY مقایسه می‌کنید، دقت کنید که بازه زمانی محاسبه سود یکی باشد. اگر هر دو از APR مشابه استفاده می‌کنند؛ اما یکی روزانه و دیگری ماهانه است، محصولی که سود روزانه می‌دهد، پرسودتر است.

نکته‌ مهم هنگام بررسی سود رمزارزها

یکی دیگر از نکات مهم توجه به‌معنی APY در رابطه با محصول رمزارزی است که در حال بررسی آن هستید. بعضی از وثیقه‌ها از اصطلاح APY برای پاداشی استفاده می‌کنند که از رمزارز در بازه زمانی خاص به‌دست می‌آورید و منظورشان بازده پیش‌بینی‌شده براساس پول فیات نیست.  این نکته از این نظر اهمیت دارد که دارایی‌های رمزارزی ممکن است نوسان داشته باشند و ارزش سرمایه‌گذاری‌تان بر‌اساس پول فیات احتمال دارد کاهش یا افزایش یابد.

اگر قیمت رمزارزها به‌شدت سقوط کند، ارزش سرمایه‌تان بر‌حسب پول فیات از مبلغ اولیه سرمایه‌گذاری‌شده نیز کمتر خواهد شد؛ حتی اگر به دریافت سود APY بر‌اساس رمزارز ادامه دهید. به‌همین‌دلیل، بررسی دقیق محصول و شرایط آن بسیار مهم است؛ بنابراین، توصیه می‌کنیم که تحقیقات خود را کامل انجام دهید و از ریسک‌های موجود و مفهوم APY کاملاً آگاهی پیدا کنید.

جمع‌بندی

مفاهیم APR و APY ممکن است در ابتدا گیج‌کننده به‌نظر برسند؛ اما زمانی‌که به‌خاطر بسپاریم درصد بازده سالانه (APY) معیاری پیچیده‌تر و شامل سود مرکب است، کارمان راحت‌تر می‌شود. به‌دلیل اثر کسب سود از سود، APY در طول بازه چندساله سود بیشتری از سرمایه‌گذاری یک‌ساله به‌همراه خواهد داشت. 

مؤسسه‌های مالی براساس وام‌دهنده یا وام‌گیرنده بودن، ممکن است طرح‌های تشویقی مختلف را با نرخ‌های متفاوتی به شما پیشنهاد کنند. بنابراین، همیشه هنگام محاسبه سود به معیار ارائه‌شده توجه و آن را با سایر مؤسسه‌های مالی مقایسه کنید. تفاوت اعداد ممکن است گاهی باعث تعجب شما شود؛ زیرا در‌صورتی‌که نرخ‌ها بر‌حسب APR یا APY ارائه شوند، ممکن است تفاوت زیادی باهم داشته باشند. علاوه‌براین، باید به بازه زمانی ارائه‌شده توجه کرد.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا