اخبار

پاسخ نظامی ایران به اسرائیل چه تأثیری بر بازار رمزارزها گذاشت؟

بامداد ۲۶فروردین۱۴۰۳، اخبار حمله نظامی ایران به اسرائیل به تیتر اول رسانه‌های بین‌المللی تبدیل شد. این حمله نظامی پاسخ ایران به تجاوز اسرائیل به ساختمان کنسولی سفارت ایران در دمشق بود. همواره تنش‌های نظامی موجب ایجاد شرایط نوسانی در بازارهای مالی می‌شوند. اهمیت این موضوع در بازار رمزارزها با‌توجه‌به ماهیت آن دو‌چندان است. 

قیمت بیت کوین چند ساعت پس از حمله موشکی‌پهپادی ایران درمقایسه‌با شبانه‌روز گذشته حدود ۷درصد کاهش پیدا کرد و در محدوده ۶۰هزار دلار قرار گرفت. هرچند در زمان نگارش این خبر، باردیگر BTC به سطح ۶۴هزار دلار بازگشته است، افت قیمت شدید این رمزارز و آلت‌کوین‌هایی مانند اتریوم (ETH) و سولانا (SOL) و بایننس کوین (BNB)، موجب افت شدید ارزش بازار کریپتوکارنسی در ساعت‌های گذشته شد. 

فوربز می‌نویسد که این اتفاق در شرایطی رخ داد که تجربه نشان می‌دهد بازار رمزارزها در روزهای شنبه و یکشنبه هر هفته به‌دلیل تعطیلات پایان هفته در بسیاری از کشورها، تغییرات قیمت کمی را تجربه می‌کند. در فاصله کوتاهی پس از انتشار اخبار حمله نظامی ایران، ارزش بازار کریپتوکارنسی از محدوده ۲,۸۰۰میلیارد دلار به ۲,۳۰۰میلیارد دلار کاهش یافت. درضمن، در شبانه‌روز گذشته حدود ۱میلیارد دلار پوزیشن معاملات آتی در بازار رمزارزها لیکویید شده است.

وضعیت تتر و نفت و طلا در شرایط پاسخ نظامی ایران به اسرائیل

یکی از نکات جالب درباره این موضوع، افزایش قیمت ریالی تتر در بامداد ۲۶فروردین بود. تتر که در روز گذشته در محدوده ۶۵هزار تومان معامله می‌شد، برای مدت کوتاهی تا حدود ۷۳هزار تومان هم افزایش یافت. این در حالی است که اکنون تتر به کانال ۶۷هزار تومان بازگشته است. 

اوضاع برای سایر بازارهای جهانی نیز پیچیده بود؛ به‌طوری‌که قیمت نفت خام برنت بعد از مدت‌ها به بیش از ۹۰ دلار در هر بشکه رسیده است. طلا هم به بیشترین قیمت خود رسیده و در یک ماه گذشته، با بیش از ۱۰درصد افزایش قیمت از مرز ۲,۴۰۰ دلار عبور کرده است. ناگفته نماند طلا هم بعد از اخبار بامداد امروز تا حدی روند نزولی به خود گرفت. 

به‌هرحال آنچه مسلم است، رفتار دارایی‌ها در بازارهای مالی به‌خصوص در شرایط پیچیده افزایش تنش‌های نظامی، بسیار نوسانی می‌شود. به‌همین‌دلیل، معامله‌گران حرفه‌ای از رفتارهای هیجانی در چنین شرایطی پرهیز می‌کنند. باید منتظر ماند و دید که در روزهای آینده بازار رمزارزها تحت‌تأثیر اخبار سیاسی و نظامی منطقه خاورمیانه به چه سمت‌و‌سویی حرکت خواهد کرد.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

منبع
forbes

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا