اخبار

به‌دنبال افزایش تنش‌های خاورمیانه قیمت رمزارزها کاهش می‌یابد

قیمت رمزارزها با افزایش تنش‌های خاورمیانه سقوط کرد؛ تنش‌هایی که باعث وحشت فروش در بازارهای مالی شده است. بیت کوین (BTC) در ۲۴ ساعت گذشته ۵درصد کاهش یافت و به کمتر از ۶۷هزار دلار رسید. اتریوم (ETH) نیز با کاهش ۹درصدی به محدوده ۳,۲۰۰ دلار سقوط کرد.

اسرائیل خود را برای حمله تلافی‌جویانه ایران آماده می‌کند؛ چرا‌که اخیراً این کشور رهبران نظامی سپاه پاسداران را در سوریه هدف قرار داده است. دیروز ۱۲آوریل۲۰۲۴ (۲۴فروردین۱۴۰۳) گزارش‌هایی منتشر شد که ایالات متحده در حال حرکت‌دادن ناوهای جنگی خود برای دفاع از اسرائیل است.

به‌گزارش کریپتونیوز، از زمان حمله حماس به اسرائیل در ۷اکتبر۲۰۲۳ و ضد‌حمله ویرانگر اسرائیل به غزه، تنش‌ها در خاورمیانه شدت گرفته است. افزایش نگرانی‌ها از اینکه ایالات متحده و ایران وارد جنگی داغ شوند، احساسات را در ۱۲آوریل آشفته کرد. در یک ماه گذشته، شاخص S&P 500 به کمترین میزان خود (بیش از ۵۱۰۰) رسید و ۱/۴درصد در روز کاهش یافت.

درمقابل، قیمت دارایی‌های باثباتی مانند دلار آمریکا و طلا افزایش یافت. شاخص دلار آمریکا (DXY) برای اولین‌بار از نوامبر گذشته از ۱۰۶ فراتر رفت. درمقابل، قیمت طلا به بیشترین میزان خود، یعنی بیش از ۲,۴۰۰ دلار رسید. بنابراین، جای تعجب نیست که قیمت رمزارزها زیر فشار قرار گیرد و بسیاری از سرمایه‌گذاران رمزارزها را به‌عنوان دارایی‌های پرخطر با ریسک زیاد بدانند.

با کاهش حجم بازار رمزارز، آلت‌کوین‌ها متحمل بیشترین اصلاح شدند

درحالی‌که ریزش روز جمعه بیت کوین ملایم‌تر از بسیاری از آلت‌کوین‌های اصلی بود، بقیه بازار رمزارزها با سقوط درخورتوجهی روبه‌رو شد. طبق CoinMarketCap، قیمت سولانا، ریپل، دوج‌کوین، تون‌کوین، کاردانو و آولانچ همگی در مدت ۲۴ ساعت بین ۱۰ تا ۱۶درصد کاهش یافت. دوج wif هات و بونک و آربیتروم از‌جمله کوین‌هایی بودند که بدترین عملکرد را در بین ۱۰۰ رمزارز برتر از‌نظر ارزش بازار به‌نمایش گذاشتند.

سقوط چشمگیر بازار رمزارزها در ۱۲آوریل باعث کاهش ۳۰درصدی حجم موقعیت‌های باز در معاملات آتی اهرمی رمزارزها شد. این اتفاق پس‌از‌آن رخ داد که طبق داده‌های coinglass.com، نزدیک به ۷۷۰میلیون دلار از موقعیت‌های لانگ اهرمی آتی رمزارزها در ۱۲آوریل از بین رفت.

اکثر آلت‌کوین‌های ذکرشده حداقل ۲۵درصد درمقایسه‌با بیشترین قیمت‌های اخیرشان کاهش یافته‌اند. برخی از آن‌ها مانند آربیتروم و بونک نیز درمقایسه‌با بیشترین قیمت‌های سالانه‌شان بیش از ۵۰درصد کاهش یافته‌اند. درواقع، حتی قبل از سقوط شدید روز جمعه، روند بازار به مدت چند هفته برای اکثر رمزارزها کاهشی بود.

پس از پایان قدرتمند سال ۲۰۲۳ و شروع امیدوارکننده سال ۲۰۲۴ که بسیاری از آلت‌کوین‌های اصلی سود ۲ تا ۳‌برابری یا بیشتر را تجربه کردند، حرکت بازار متوقف شده است و سودگیری بر بازار حاکم شده است. عصبانیت ناشی از نوسان‌های مربوط به رویداد هاوینگ (نصف‌شدن پاداش بیت کوین) و کاهش انتظارات برای کاهش نرخ بهره فدرال رزرو و ژئوپلیتیک دلایل جدیدی برای کاهش ریسک اضافه کرده‌اند.

آینده قیمت رمزارزها به کجا می‌رسد؟

افت آلت‌کوین فرصت عالی برای سرمایه‌گذاران است تا درمقایسه‌با چند هفته پیش با قیمت‌های ارزان وارد بازار شوند. بااین‌حال، کسانی که اکنون وارد بازار می‌شوند، باید برای نوسان‌های دوطرفه فراوانی آماده باشند. اگر هم به‌دنبال خرید رمزارزی هستند که خطر بسیار کمتری برای نوسان‌های ۱۵درصدی روزانه در کوتاه‌مدت داشته باشد، بهتر است بیت کوین را انتخاب کنند.

در ۲۴ ساعت گذشته، قیمت بیت کوین به‌دلیل خروج ریسک ۵‌درصد کاهش یافته است. بااین‌حال با درنظرگرفتن معاملات در محدوده ۶۷هزار دلار، قیمت بیت کوین درمقایسه‌با رکورد ۷۴هزاردلاری ثبت‌شده در ماه گذشته فقط ۸ درصد کاهش یافته است. علاوه‌بر‌این، همچنان به‌خوبی در محدوده‌های اخیر قفل شده است.

این موضوع می‌تواند نشان دهد که بسیاری بیت‌کوین را به‌عنوان دارایی ایمن شبیه به طلا می‌بینند. علاوه‌براین، انعطاف‌پذیری کلی آن در هفته‌های اخیر می‌تواند نشان‌دهنده تمایل‌نداشتن دارندگان بیت کوین به فروش قبل از رویداد نصف‌شدن پاداش استخراج و در میان خوش‌بینی به صندوق‌های قابل‌معامله با پشتوانه رمزارز (ETF) باشد.

درحالی‌که واکنش «فروش پس از واقعیت» پس از رویداد نصف‌شدن پاداش استخراج بیت‌کوین ممکن است باعث شود قیمت بیت کوین به ۶۰هزار دلار سقوط کند، چشم‌انداز آن همچنان قوی است. رویدادهای نصف‌شدن قبلی معمولاً با افزایش درخورتوجه قیمت به سطوح رکورد جدید در عرض چند ماه همراه بوده است.

کسری بودجه هنگفت ایالات متحده و تسهیل بانک‌های مرکزی جهانی نشان می‌دهد که روند کلان همچنان پشتیبان بازار خواهد بود؛ حتی اگر فدرال رزرو در میانه داده‌های قوی ایالات متحده، درباره کاهش نرخ بهره به‌کندی عمل کند.

در‌نهایت، باید بگوییم که تقاضای نهادی برای صندوق‌های قابل‌معامله با پشتوانه بیت کوین منبعی جدید و بلندمدت برای فشار خرید به بازار اضافه کرده است. احتمال رسیدن قیمت بیت کوین به ۱۰۰هزار دلار تا اواخر امسال همچنان به قوت خود باقی است. این نشان می‌دهد درحالی‌که چشم‌انداز کوتاه‌مدت آلت‌کوین ناهموار است، معامله‌گران باید برای بازگشت‌های قوی در اواخر امسال آماده شوند.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

منبع
cryptonews

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا