اخبار

پلتفرم وب ۳ توییچ بعد از ۶ سال تعطیل شد

توییچ (Twetch)، یکی از برنامه‌های قدیمی ساخته‌شده روی بلاک‌چین بیت‌کوین اس‌وی (BSV)، ششم ژوئن (هفدهم خرداد) و پس از ۶ سال فعالیت تعطیل شد. تعطیلی ناگهانی توییچ باعث شوکه‌شدن جامعه کاربران آن شد؛ چرا‌که این اتفاق بدون اطلاع قبلی رخ داد.

دلیل تعطیلی توییچ همچنان نامشخص است

توییچ تعطیلی ناگهانی خود را در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد. اگرچه دلیل تعطیلی توییچ همچنان نامشخص است، این پلتفرم در دستیابی به هدف آزادی بیان خود با مشکلاتی در بلاک‌چین BSV روبه‌رو بود. Twetch به‌طور کامل روی شبکه BSV ساخته شده است که به‌دلیل تأکید بر تغییرناپذیری و مقاومت در‌برابر سانسور و تمرکززدایی شناخته شده است.

توییچ با میزبانی داده‌های خود روی بلاک‌چین، امیدوار بود پلتفرمی ایجاد کند تا کاربران بتوانند آزادانه افکار و ایده‌هایشان را بدون ترس از سانسور یا نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی به‌اشتراک بگذارند.

بااین‌حال، اکثر قریب‌به‌اتفاق کاربران توییچ درباره موضوعات مرتبط با بیت‌کوین یا کلکسیون‌های توکن صحبت می‌کردند. این پلتفرم با وجود تلاش‌هایی برای متنوع‌سازی محتوای خود، در جذب مخاطب گسترده‌تر با مشکل مواجه بود و همین امر مانع از رشد آن می‌شد.

به‌نوشته کریپتونیوز، بیلی رز، یکی از بنیان‌گذاران توییچ، در واکنش به تعطیلی ناگهانی، فقدان آزادی بیان در این پلتفرم را تأسف‌بار خواند و گفت: «فروش توییتر به ایلان ماسک و اختصاص آن به آزادی بیان، ضربه بزرگی به پذیرش توییچ زد.» با وجود این ناکامی، مدیر Twetch همچنان به بازگشت این پلتفرم امیدوار است. او اشاره می‌کند که صنعت رمزارزها برای موفقیت چنین محصولی در بلندمدت به بلوغ بیشتری نیاز دارد.

مدت کوتاهی پس از اعلام تعطیلی توییچ، تعدادی از سرمایه‌گذاران رمزارزها متوجه شدند که توکن‌های غیرقابل‌تعویض (NFT) و کلکسیون‌های مجازی خود را نمی‌توانند بازخرید یا نقد کنند. در پاسخ به نگرانی‌های یکی از سرمایه‌گذاران، این شرکت از تلاش‌های در حال انجام برای رفع این مشکل خبر داد.

مسیر اشتباهی که به تعطیلی توییچ منجر شد

بیلی رز برخی از تصمیمات نامناسبی را فاش کرد که به سقوط پلتفرم توییچ منجر شد. این تصمیمات شامل پایگاه‌‌های داده‌ حجیم و رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی  (API)، سیستم بسته برای فناوری NFT و ناتوانی در مقیاس‌بندی کارمزدهای پرداخت‌های خُرد می‌شد.

تصمیم این پلتفرم وب ۳ برای طراحی فناوری NFT خود به‌صورت سیستم بسته به‌معنای محدودشدن این فناوری به استفاده داخلی بود. رویکرد مذکور امکان همکاری با سایر پلتفرم‌ها یا اکوسیستم‌ها را محدود می‌کرد و در‌نتیجه، ظرفیت‌های پذیرش گسترده‌تر و کاربرد ویژگی‌های NFT توییچ را کاهش می‌داد.

علاوه‌بر‌این، توییچ به‌عنوان مدل درآمدی خود به پرداخت‌های خُرد متکی بود؛ جایی که کاربران برای تعاملات مختلف در پلتفرم مبالغ کمی را پرداخت می‌کردند. بااین‌حال، توییچ نتوانست تعداد کاربران و میزان تعامل را تا حدی افزایش دهد که این کارمزدهای خُرد بتوانند کسب‌وکار را سرپا نگه دارند.

بااین‌همه، توییچ در پست بعدی خود در شبکه اجتماعی ایکس به این موضوع اشاره کرد که ممکن است به‌طور کامل نابود نشده باشد. این شرکت قصد دارد ماهیت Twetch را با تبدیل کدهای آن به‌صورت متن‌باز حفظ کند. این حرکت بالقوه می‌تواند زمینه‌ای را برای توسعه مبتنی‌بر جامعه و احیای توییچ به‌شکلی خاص فراهم کند.

فراموش نکنید که پلتفرم‌های جایگزینی مانند گب، پارلر، ماستودون، تروث سوشال و بلو‌اسکای به‌عنوان رقبای ایکس ظهور کرده‌اند و از آزادی بیان و تعدیل محتوای کمتری حمایت می‌کنند. درحالی‌که این پلتفرم‌ها عمدتاً کاربرانی را جذب کرده‌اند که در ایکس احساس به‌حاشیه‌رانده‌شدن یا سانسورشدن می‌کنند، تمامی آن‌ها برای دستیابی به پذیرش جهانی با مشکل مواجه بوده‌اند.

مشکل تبدیل‌شدن به برند جهانی، به‌ویژه پس از تعطیلی توییچ که ناشی از ناتوانی آن در مقیاس‌بندی و پافشاری بر سیاست آزادی بیانش بود، بسیار مهم است. در همین حال، ایکس با مشکل مبارزه با تکثیر محتوای نامناسب و سخنان نفرت‌انگیز و کلاه‌برداری‌های رمزارزی در پلتفرم خود مواجه است.

۴ژوئن (۱۵خرداد)، کریپتو نیوز از هک‌شدن حساب ایکس مایکروسافت هند خبر داد. در پی این اتفاق، کلاه‌برداران رمزارز خود را به‌جای «رورینگ کیتی»، نام مستعار کیت گیل، معامله‌گر سهام جا زدند. همچنین، انتشار پستی رمزآلود در ایکس NEAR Protocol در تاریخ ۸‌می، باعث ایجاد سوءظن در بین بازرسان بلاک‌چین شد و آن‌ها را به‌احتمال ربوده‌شدن این حساب مشکوک کرد.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

منبع
cryptonews

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا