اخبارمقاله

هشتصدهزارمین بلاک بیت کوین استخراج شد

نگاهی به دستاوردهای بزرگ بیت کوین

امروز، ۲۴جولای۲۰۲۳ (۲مرداد۱۴۰۲)، هشتصدهزارمین بلاک بیت کوین استخراج شد. از سال ۲۰۰۹ و استخراج اولین بلاک تا امروز که هشتصدهزارمین بلاک بیت‌کوین استخراج شد، ۱۹.۴۳۷میلیون بیت‌کوین ایجاد شده است و در‌مجموع، ماینرهای بیت‌کوین فقط ۲۶۸.۷۰۰ بیت‌کوین از‌طریق کارمزد تراکنش‌ها دریافت کرده‌اند.

ویدئو استخراج هشتصدهزارمین بلاک بیت‌کوین

 تاکنون، درآمد کلی ماینرها از استخراج بیت‌کوین ۵۲.۵۹۳میلیارد دلار بوده است که ۹۴.۵درصد آن را از‌طریق پاداش استخراج به‌دست آورده‌اند و فقط ۵.۵‌درصد آن کارمزد تراکنش‌ها بوده است.

در این مقاله از بلاگ تترلند پیشرفت‌های شبکه بیت‌کوین از ابتدا تاکنون را بررسی و تصویری جذاب از رشد و دستاوردهای پادشاه رمزارزها ترسیم کرده‌ایم. با نگاهی به سفر بیت‌کوین در این سال‌‌ها، همراه تترلند باشید.

از بلاک پیدایش تا بلاک هشتصدهزارم

بیش از یک دهه از خلق بیت کوین می‌گذرد و در این مدت طولانی، اتفاقات عجیب و جالبی را در سفر بیت‌کوین شاهد بوده‌ایم. از ۱۹.۴میلیون بیت‌کوین استخراج‌شده و از زمان اولین معامله رسمی BTC در جولای‌۲۰۱۰ (تیر‌۱۳۸۹) تاکنون، تقریباً ۷.۵درصد بیت‌‌کوین‌ها هیچ انتقالی نداشته‌اند. این بیت‌کوین‌ها احتمالاً متعلق به ماینرهای قدیمی بوده‌اند و در همان سال‌های اول برای همیشه گم‌ شده‌اند.

حال بقیه بیت‌کوین‌ها کجا هستند؟ درصد زیادی از بیت‌کوین‌ها (۷۴.۶درصد) ازآنِ هولدرهای بلندمدت و متعصب BTC هستند که به معامله آن‌ها تمایلی ندارند. این امر نمایانگر تعهد بخش درخورتوجهی از پایگاه کاربران بیت‌کوین به پادشاه رمزارزهاست. ناگفته نماند که ۲.۶۸میلیون بیت‌کوین در دست هولدرهای کوتاه‌مدت و ۲.۲۵‌میلیون بیت‌کوین نیز در دست صرافی‌های رمزارزی است.

در نمودار زیر، پراکندگی بیت‌کوین‌های استخراج‌شده درمقایسه‌با قیمت بیت‌کوین را می‌بینید. در این نمودار، رنگ طوسی بیت‌کوین‌های گم‌شده و رنگ آبی بیت‌کوین‌های هولدرهای بلند‌مدت و رنگ زرد کل بیت‌کوین‌های استخراج‌شده در طول زمان را نشان می‌دهد.

800 هزارپراکندگی بیت کوینپراکندگی بیت‌کوین‌های استخراج‌شده

مفهوم دیگری که بینش جالبی درباره رفتار هولدرهای بیت کوین به ما می‌دهد، Coindays است. به‌عبارت‌دیگر، Coindays به تعداد روزهایی گفته می‌شود که مقدار مشخصی از رمزارزها هولد شده است. برای مثال، اگر یک بیت‌کوین به‌مدت ۱۰۰ روز در یک کیف‌پول باقی بماند و جابه‌جا نشود، Coindays آن به‌صورت تجمعی برابر با ۱۰۰ خواهد بود.

بااین‌حال، وقتی بیت‌کوینی خرج شود، Coindays از بین می‌رود. نکته جالب این است که تاکنون ۷۰.۲میلیارد روز Coindays ایجاد شده و تقریباً ۳۷.۸میلیارد روز Coindays از بین رفته است. این عدد نشان‌دهنده میزان حرکت و خرج‌شدن بیت‌کوین است.

۴۰هزار بلاک تا هاوینگ چهارم

با استخراج بلاک هشتصدهزارم بیت کوین، فقط ۴۰هزار بلاک تا هاوینگ چهارم بیت‌کوین فاصله داریم. تحمین زده می‌شود که چهارمین هاوینگ بیت‌کوین در آوریل‌۲۰۲۴ (فروردین‌۱۴۰۳) رخ دهد. به‌طور میانگین، هاوینگ بیت‌کوین هر چهار سال یک بار (پس از استخراج ۲۱۰هزار بلاک در بلاک‌چین بیت‌کوین) انجام می‌شود.

در این رویداد، میزان تولید بیت‌کوین‌های جدید به‌طور ناگهانی نصف می‌شود یا به‌طور دقیق‌تر، پاداش اهدایی به ماینرها برای اضافه‌کردن یک بلاک به بلاک‌چین ۵۰درصد کاهش می‌یابد. ساتوشی ناکاموتو، خالق ناشناس بیت‌کوین، هاوینگ را با هدف کنترل تورم بیت‌کوین در کد این شبکه قرار داده است.

دستاوردهای بیت کوین در طول سفر ۱۴‌ساله خود، دست‌کمی از حماسه‌ای بزرگ ندارد. تاکنون، ۸۶۷میلیون تراکنش بیت‌کوین به‌سرانجام رسیده است و به‌طور میانگین در هر بلاک ۱,۰۸۴ تراکنش تأیید می‌شود.

همه این تراکنش‌ها فقط در بلاکچین جمع‌وجور ۴۹۷‌گیگابایتی جمع شده است که نشان‌دهنده انعطاف‌پذیری و ارزشمندی بیت‌کوین به‌عنوان پیش‌گام رمزارزهاست.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا