اخبارپیشرفتهمقاله

کلاهبرداری 260هزار‌دلاری در حوزه ارزهای دیجیتال و NFT

کلاه‌برداری NFTها و ارزهای دیجیتال و حواشی‌شان صدر اخبار رسانه‌های داخلی و خارجی قرار گرفته است؛ خبرهایی که هر‌کدام  سوء‌استفاده از فضای غیر‌متمرکز بلاک‌چین حکایت می‌کند.

به‌گزارش تترلند و به‌نقل از وب‌سایت خبری‌تحلیلی کوین‌تلگراف، اداره تحقیقات فدرال ایالات متحده آمریکا به‌تازگی نزدیک به ۲۶۰هزار دلار NFT و ارزهای دیجیتال را پس از آن مصادره کرده است که یکی از کارگزارهای بلاک چین با نام مستعار ZachXBT اطلاعاتی را دریافت کرد. 

اداره تحقیقات فدرال آمریکا (FBI) توانسته است بیش از ۲۵۰هزار دلار از اموال کلاه‌بردار معروفی به نام چیس سنکال (Chase Senecal) را توقیف کند.

تحلیلگر درون‌زنجیره‌ای زچ‌ایکس‌بی‌تی (ZachXBT) نیز در‌این‌باره  ادعا کرده است که تحقیقات او درباره کلاه‌برداری‌های سنکال به توقیف اموال او به‌دست اف‌بی‌آی کمک کرده است. اول سپتامبر، او در توییتی نوشت: «پس از ماه‌ها ردیابی این گروه کلاه‌برداری در حوزه رمز‌ارز، یکی از عاملان اصلی (Chase Senecal) حملات فیشینگ NFT/Crypto شناسایی شده است.»

گفتنی است که سنکال کلاه‌برداری‌های فیشینگ خود را با چندین حساب توییتری مختلف، از‌جمله «deekaymotion» و «ezu_xyz» و «Zeneca» انجام می‌داده است.

کلاه‌برداری‌های چیس سنکال

بر‌اساس این گزارش، NFTها و ارزهای دیجیتالی که پلیس FBI چهارم فوریه ضبط کرده، ازاین‌قرار است:

  • ارز دیجیتال مین فریم
  • بیش از ۱۱۶هزار دلار اتریوم
  • دو NFT به‌ارزش بیش از ۹۵هزار دلار
  • یک ساعت بلوط سلطنتی Audemars Piguet به‌ارزش ۴۷هزار دلار

طبق خلاصه‌ای از تحقیقات، Cam (‌تعویض‌کننده سیم‌کارت) ژوئن سال گذشته دسترسی پنل توییتر را به Senecal فروخت که از آن برای دسترسی به حساب‌های توییتر و کلاه‌برداری از دارندگان NFT استفاده شد. سپس، Senecal از وجوه دزدیده‌شده برای خرید ساعت AP استفاده کرد که همین خرید موجب دستگیری او شد. آدرس HZ پرداخت‌شده برای ساعت با بسیاری از حمله‌های سرور Discord مرتبط است.

 

کلاهبرداری

 

اطلاعات محرمانه اف‌بی‌آی

اطلاعاتی که  FBI درباره این کلاه‌برداری به رسانه‌ها ارائه داده، بسیار محرمانه و مبهم است؛ به‌جز این نکته که همه املاک در ۲۴اکتبر تصرف شدند. علاوه‌بر‌این، میزان واقعی پرونده‌های قضایی علیه Senecal مشخص نیست.

خطر سنکال در کمین ۱۲ حساب کاربری توییتر

ZachXBT قبلا ادعا کرده بود که سنکال بخشی از طرح رمزنگاری چند‌میلیون‌دلاری است که بیش از ۶۰۰ سرور Discord و بیش از ۱۲ حساب توییتر را به‌خطر انداخته است.  برخی از حساب‌های کاربری تحت‌تأثیر هک‌های Senecal متعلق به پروژه NFT JRNY Club و انیماتور DeeKay Kwon است.

دستگیری بنیان‌گذار یکی از صرافی‌های ارز دیجیتال روسی

طبق گزارش‌ها، FBI در دستگیری آناتولی لگکودیموف دست داشته است؛ بنیان‌گذار روسی صرافی رمزنگاری Bitzlato که در هنگ‌کنگ ثبت‌ و به پردازش ۷۰۰میلیون دلار وجوه غیرقانونی متهم شده است.

این روزها مجرمان اینترنتی و هکرها هدف‌هایی را برای حمله‌های فیشینگ انتخاب می‌کنند که گویا هدفشان ورشکستگی کامل شخص است. بدترین قسمت قضیه این است که ۵۰درصد از اهداف در اولین ساعت از ارسال طعمه، افراد روی لینک‌های فیشینگ کلیک می‌کنند.

 

کلاهبرداری

 

فیشینگ روی یخ؛ کلاه‌برداری در حوزه رمز‌ارز

کلاه‌برداری در دنیای ارزهای دیجیتال در فضای بلاک چین انواع متفاوتی دارد. یکی از جدیدترین شگردهای کلاه‌برداری در این فضا فیشینگ روی یخ است. فیشینگ روی یخ نوعی کلاه‌برداری است که فقط در فضای Web3 وجود دارد و تهدید مهمی برای جامعه کاربران ارزهای دیجیتال است. شرکت امنیت بلاک چین CertiK در‌این‌باره به کاربران هشدار داده است که مراقب کلاه‌برداری‌های فیشینگ روی یخ باشند.

فیشینگ روی یخ نوعی کلاه‌برداری منحصر‌به‌فرد است که کاربران Web3 را هدف قرار می‌دهد و اوایل سال جاری، مایکروسافت برای اولین‌بار آن را شناسایی کرد. هدف از حضور در دنیای رمزارزها معمولاً حفظ ارزش دارایی و کسب سود است؛ به‌همین‌دلیل، برای هیچ‌کس خوشاید نیست که بفهمد با حمله کلاه‌برداران موجه شده است.

جمع‌بندی

در دنیای دیجیتال امروز، شیوه‌های کلاه‌برداری متفاوت‌تر و حتی آسا‌ن‌تر شده است. به‌نظر می‌رسد به‌واسطه فیشینگ در دنیای وب ۳، کلاه‌برداران به دنیای ارزهای دیجیتال چشم دوخته‌اند.

دست‌اندرکاران این صنعت بر این باورند که با چند راهکار ساده، از‌جمله استفاده از وب‌سایت‌های معتبر و دقت بیشتر به آدرس‌هایی که خود را دیفای معرفی می‌کنند و استفاده از کیف‌پول‌های امن، می‌توان رمزارزها را از دسترس کلاه‌برداران دور نگه داشت.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۶ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا