دسته‌بندی نشده

از سال ۲۰۱۴ تاکنون حدود ۶۰درصد توکن‌های ایجادشده از بین رفته‌اند

طبق تازه‌ترین گزارش‌ها،‌ از سال ۲۰۱۴ تا سال ۲۰۲۳، بیش از نیمی از توکن های ایجادشده از بین رفته‌اند. بازار کریپتوکارنسی درکنار تمام مزایایش، مشکل بزرگی دارد. بسیاری از پروژه‌های کریپتویی به‌ فاصله کوتاهی پس از شروع به‌ کار متوقف می‌شوند. همچنین، کم نیستند پروژه‌هایی که از همان ابتدا با هدف کلاه‌برداری آغاز به‌ کار می‌کنند. 

توکن های فیک و پروژ‌ه‌های پانزی و برنامه‌های پامپ و دامپ (Pump & Dump) بخشی از حقایق انکارناپذیر این بازار را تشکیل می‌دهند. در قالب این پروژه‌ها، کلاه‌برداران پس از رسیدن به اهداف خود، رمزارزها را به‌حال خود رها می‌کنند. 

در همین زمینه، آمار و ارقام مربوط به توکن هایی که خیلی زود ناپدید می‌شوند، چندان خوشایند نیست. به‌تازگی وب‌سایت کوین‌گکو (CoinGecko) گزارش عجیبی درباره وضعیت این دسته از رمزارزها منتشر کرده است. همان‌طور‌که می‌دانید، کوین‌گکو مانند کوین‌مارکت‌کپ، وب‌سایت آنلاین رصد لحظه‌ای قیمت و اخبار و اطلاعات رمزارزهاست. این وب‌سایت از سال ۲۰۱۴ تا پایان ۲۰۲۳ حدود ۲۴هزار ارز دیجیتال را فهرست کرده است.

بررسی تعداد توکن های نابودشده از سال ۲۰۱۴ تا سال ۲۰۲۳

کریپتودات‌نیوز می‌گوید که تعداد ۱۴۰,۳۹ توکن، یعنی حدود ۵۸درصد توکن‌های فهرست‌شده در وب‌سایت کوین‌گکو بعد از مدتی ناپدید شده‌اند. حدود ۷,۵۳۰ پروژه از مجموع رمزارزهای ناپدید‌شده در بازار صعودی سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ ایجاد شده‌اند. در این دوره که نوعی سرخوشی مفرط بازار را در‌بر گرفته بود، هر‌روز تعداد زیادی توکن جدید بدون پشتوانه و ارزش بنیادی خاصی رونمایی می‌شدند. 

جالب است بدانید که در پایان رالی صعودی سال ۲۰۱۸، نیز حدود ۱۱هزار رمزارز در وب‌سایت کوین‌گکو فهرست شده بودند که تقریباً ۷۰درصد آن‌ها برای همیشه از بین رفته‌اند. به‌نظر می‌رسد با هر بار شکل‌گیری رالی‌ صعودی در بازار رمزارزها، باید منتظر چنین اتفاقاتی باشیم. 

در جدول زیر، آمار توکن‌های نابود‌شده بر‌اساس گزارش وب‌سایت کوین‌گکو به‌تفکیک از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳ را مشاهده می‌کنید. 

سال

تعداد توکن های نابودشده

۲۰۱۴

۳۷

۲۰۱۵

۲۷

۲۰۱۶

۳۲

۲۰۱۷

۳۴۶

۲۰۱۸

۱,۱۰۴

۲۰۱۹

۱,۱۵۴

۲۰۲۰

۱,۸۰۶

۲۰۲۱

۵,۷۲۴

۲۰۲۲

۳,۵۲۰

۲۰۲۳

۲۸۹

بیشترین آمار توکن‌های از‌بین‌رفته مربوط به رمزارزهای راه‌اندازی‌شده در سال ۲۰۲۱ بود. تا ژانویه‌۲۰۲۱، تعداد ۵,۷۲۴ پروژه (معادل ۷۰درصد رمزارزهای فهرست‌شده در کوین‌گکو) از بین رفتند. 

در سال ۲۰۲۲ نیز، شاهد زمستان سرد کریپتو بودیم. این موضوع باعث شد تا بسیاری از رمزارزها نتوانند با رکود بازار مقابله کنند. در‌نتیجه، ۳,۵۲۰ توکن دیگر نیز از گردونه بازار کریپتو خارج شدند. هرچند در‌مقایسه‌با سال ۲۰۲۱ این آمار کاهش یافت. 

علاوه‌براین، از بین ۴,۰۰۰ رمز ارز فهرست‌شده در سال ۲۰۲۳، فقط ۲۸۹ رمزارز از بین رفتند. روند صعودی بازار کریپتوکارنسی در سال ۲۰۲۳ از یک سو و سخت‌گیری‌های نظارتی از سوی دیگری تأثیر زیادی بر این وضعیت گذاشتند. 

توسعه‌دهندگان بازار کریپتوکارنسی و نهادهای نظارتی باید راه چاره‌ای برای این معضل در بازار بیابند. ماهیت مبتنی‌بر فناوری رمزارزها بخشی از مشکلات ورشکستگی پروژه‌های کریپتویی را اجتناب‌ناپذیر می‌کند. بااین‌حال، برای پذیرش هرچه بیشتر این بازار بین عموم مردم باید اقدامات جدی‌تری برای محافظت از سرمایه آن‌ها انجام شود.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

منبع
crypto.news

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا