اخبار

راهنمای دریافت ایردراپ‌ سولانا و معرفی ایردراپ‌های مهم‌ سال ۲۰۲۴

در ماه‌های اخیر، ایردراپ سولانا بسیار خبرساز شده‌ و توجه بسیاری از کاربران دنیای رمزارزها را به خود جلب کرده‌ است. از ایردراپ توکن JUP گرفته تا ایردراپ‌های JITO و WEN که برخی از کاربران توانستند فقط از همین ایردراپ‌ها درآمدهای ده‌هاهزاردلاری کسب کنند. اگر این ایردراپ‌ها را از دست داده‌اید، نگران نباشید! پروژه‌های مهم دیگری نیز بر بستر سولانا فعالیت می‌کنند که همچنان توکن بومی‌شان عرضه نشده است و احتمال ایردراپ آن‌ها بسیاری زیاد است.

در این مقاله از بلاگ تترلند، پروتکل‌های مهم‌ مبتنی‌بر سولانا که به‌احتمال زیاد در سال ۲۰۲۴ یک ایردراپ در راه دارند، معرفی می‌کنیم و شرایط دریافت این ایردراپ‌ها را توضیح می‌دهیم. 

ایردراپ سولانا چگونه کار می‌کند؟

قبل از آنکه به‌سراغ معرفی این پروژه‌ها برویم، باید درباره ایردراپ سولانا و سیستم امتیاز‌دهی آن‌ها نکاتی را بدانید. بسیاری از پروژه‌ها برای اجرای ایردراپ از سیستم امتیازدهی استفاده می‌کنند. این سیستم به آن‌ها کمک می‌کند تا کاربران فعال خود را سطح‌بندی کنند و بر‌اساس آن تعداد توکن‌هایی را تعیین کنند که به هر سطح اختصاص می‌یابد.

درواقع، با این کار از یک طرف فرایند ایردراپ را ساده‌سازی می‌کنند و از طرف دیگر برای کاربران هدفی معین قرار می‌دهند تا ازطریق سیستم امتیازدهی، بیشتر از پلتفرم آن‌ها استفاده کنند.

این امتیاز کاربردهای دیگری نیز دارد؛ اما عمدتاً برای تشویق کاربران به‌منظور فعالیت بیشتر در پلتفرم استفاده می‌شود. هرچه کاربران فعالیت بیشتری انجام دهند (مانند استیک‌کردن دارایی‌هایشان در یک پروتکل یا انجام تراکنش)، امتیاز بیشتری جمع‌آوری می‌کنند. بدین‌ترتیب، از مزایای بیشتری مثل دسترسی به قابلیتی ویژه یا پاداش اختصاصی برخوردار می‌شوند.

در ایردراپ‌های احتمالی، کاربرانی که توانسته‌اند با فعالیت بیشتر امتیاز بیشتری کسب کنند، به‌خاطر تعهدشان به شبکه پاداش بیشتری دریافت می‌کنند. ناگفته نماند که پروژه‌های رمزارزی از سیستم ثابتی برای توزیع ایردراپ پیروی نمی‌کنند و بخشی از عرضه کلی توکن بومی خود (معمولاً بین ۱۰ تا ۴۰درصد) را بر‌اساس نوع دارایی، تعداد سطوح کاربران (مبتنی‌بر امتیازبندی)، مدیریت داده‌ها و… بین کاربران واجدشرایط ایردراپ می‌کنند.

هر پروتکل رمزارزی معمولاً برای توزیع توکن بومی خود، کاربران فعال را بر‌اساس فعالیت و حجم تراکنششان به سطوح مختلف تقسیم می‌کند. به‌عنوان مثال، صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX‌) از یک سیستم امتیازدهی و جدول رتبه‌بندی در دوره زمانی محدود (اصطلاحاً «فصل») استفاده می‌کنند که در‌نهایت کاربران واجدشرایط بر‌اساس رتبه و متناسب با حجم تراکنششان سطح‌بندی و انتخاب می‌شوند. درادامه، نمونه‌ای از سطح‌بندی را مشاهده می‌کنید:

  • سطح یک: ۱۰۰ کاربر اول با بیش از یک‌میلیون حجم تراکنش: هرکدام ۱۰۰هزار توکن
  • سطح دو: ۱,۰۰۰ کاربر اول با بیش از صدهزار حجم تراکنش: هرکدام ۵۰هزار توکن

هیجان ایردراپ سولانا؛ ایردراپ‌های مهم شبکه سولانا در سال ۲۰۲۴

با نگاهی به اکوسیستم سولانا، پروتکل‌های زیادی خواهید یافت که ازلحاظ سرمایه کل بلاک‌شده (TVL) بسیار بزرگ هستند؛ اما هنوز توکن بومی خود را عرضه نکرده‌اند. پروتکل‌هایی که سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر هنگفتی روی آن‌ها انجام شده است، هر آن مستعد عرضه یک توکن هستند. دلیل این امر آن است که سرمایه‌گذاران در ازای مشارکت و سرمایه‌گذاری خود نوعی نقدینگی یا غرامت را انتظار دارند.

در‌ادامه فهرستی از این پروتکل‌های بدون توکن را مشاهده می‌کنید که یا ایردراپ آن‌ها تأیید شده یا احتمال ایردراپ آن‌ها بسیار زیاد است. باید توجه کنید که تیم توسعه‌دهنده ایردراپ یا عرضه توکن را تأیید نکرده باشد، فقط در حد حدس‌و‌گمان است و تضمینی وجود ندارد.

ژوپیتر

ژوپیتر (Jupiter)

صرافی غیرمتمرکز ژوپیتر (Jupiter) تجمیع‌کننده نقدینگی و درواقع اولین مبدل درون‌شبکه‌ای سولانا محسوب می‌شود. توکن بومی ژوپیتر JUP است که ایردراپ آن رسماً تأیید شده است. ایردراپ توکن JUP قرار است در چهار مرحله میان کاربران فعال این پلتفرم توزیع شود. ۳۱‌ژانویه‌۲۰۲۴، توکن JUP عرضه و در مرحله اول ایردراپ، تعداد یک‌میلیارد توکن JUP میان کاربران توزیع شد.

به‌گفته تیم توسعه‌دهنده ژوپیتر، ۴۰درصد از عرضه کلی توکن JUP به‌صورت ایردراپ بین کاربران توزیع خواهد شد. در مرحله اول ایردراپ ژوپیتر، ۱۰درصد از عرضه کلی توکن JUP بین کاربران واجد‌شرایطی توزیع شد که تا قبل از ۲نوامبر۲۰۲۳ در پلتفرم ژوپیتر فعالیت کرده‌اند.

برای دریافت ایردراپ ژوپیتر، ابتدا وارد وب‌سایت صرافی غیرمتمرکز ژوپیتر شوید و کیف‌پولی که از شبکه سولانا پشتیبانی می‌کند، به آن متصل کنید. سپس یکی از امکانات ژوپیتر را انتخاب کنید و تراکنش انجام دهید؛ امکاناتی مانند مبدل رمزارز و قرارداد آتی دائمی یا پل بلاک‌چینی برای انتقال رمزارزها به شبکه بلاک‌چین دیگر.

اگر از مرحله اول ایردراپ ژوپیتر جا مانده‌اید و تا قبل از نوامبر۲۰۲۳ در این پلتفرم فعالیتی نکرده‌اید، نگران نباشید! ۳۰درصد از عرضه کلی توکن JUP در مراحل بعدی ایردراپ ژوپیتر توزیع می‌شود و همچنان فرصت دریافت ایردراپ ژوپیتر را خواهید داشت. پس با فعالیت در پلتفرم ژوپیتر، ممکن است واجدشرایط دریافت ایردراپ توکن JUP شوید.

فراموش نکنید هرچه بیشتر در پلتفرم ژوپیتر فعالیت و از امکانات این پلتفرم، مانند مبدل رمزارزی و انتقال بین‌شبکه‌ای یا معاملات آتی استفاده کنید، بخت شما برای دریافت ایردراپ JUP بیشتر خواهد بود.

زیتا مارکتز

زیتا مارکتز (Zeta Markets)

زیتا مارکتز یکی از پلتفرم‌های دیفای است که خدمات معاملات آتی و آپشن ارائه می‌کند و با عنوان پلتفرم بازار مشتقات مبتنی‌بر وثیقه وارد بازار شده است. این پلتفرم امکاناتی دارد که به تریدرها کمک می‌کند تا در شرایط ناپایدار بازار ریسک معاملات خود را مدیریت و درصورت نوسان‌های شدید از پوزیشن خود محافظت کنند.

پروژه زیتا مارکتز در X عرضه توکن بومی خود و ایردراپ آن را تأیید کرده است. سیستم امتیازدهی زیتا مارکتز Z-Score نام دارد و بر‌اساس فعالیت و حجم تراکنش، به کاربران فعال این پلتفرم امتیاز می‌دهد. هرچه فعالیت کاربران بیشتر باشد، امتیاز Z-Score آنان نیز بیشتر می‌شود و در‌نتیجه، بخت آنان برای دریافت ایردراپ زیتا مارکتز نیز بیشتر خواهد شد.

جدول رده‌بندی زیتا مارکتز بر‌اساس امتیاز Z-Score را می‌توانید در این صفحه مشاهده کنید. سیستم امتیازدهی Z-Score شامل چندین دوره زمانی یا فصل خواهد بود که سه نفر برتر هر فصل جوایز ویژه‌ای دریافت خواهند کرد. در زمان نگارش این مقاله، فصل دوم آن در جریان است.

مارجین‌فای

مارجین‌فای (MarginFi)

مارجین‌فای یکی از پروتکل‌های وام‌دهی غیرمتمرکز است که خدمات وام‌دهی را با مکانیزم‌های مدیریت ریسک پیشرفته و ویژگی‌های خاص ارائه می‌دهد. این پروتکل انعطاف‌پذیری و دسترسی و مجموعه متنوعی از امکانات را فراهم کرده است که هم به‌نفع وام‌دهندگان است و هم به نفع وام‌گیرندگان.

درحال‌حاضر، پروتکل مارجین‌فای توکن بومی خود را عرضه نکرده است. بااین‌حال، باتوجه‌به تعداد سرمایه‌گذارانی که این پروژه را حمایت کرده‌اند و سیستم امتیازدهی‌ای که معرفی کرده است، احتمال عرضه توکن بومی پروژه مارجین‌فای در آینده بسیار زیاد است. کاربرانی که زودتر از بقیه در این پروتکل فعالیت‌هایی مانند اعطای وام و دریافت وام و ریفرال را انجام دهند و امتیاز بیشتری جمع‌آوری کنند، در زمان عرضه توکن و ایردراپ احتمالی، واجدشرایط دریافت ایردراپ خواهند بود.

برای دریافت ایردراپ مارجین‌فای، ابتدا وارد وب‌سایت مارجین‌فای شوید و کیف‌پول خود را متصل کنید. کیف‌پول باید از شبکه سولانا پشتیبانی کند. سپس یکی از امکاناتی که در بالا سمت چپ قرار دارد (مانند استیکینگ، مبدل، پل بلاک‌چینی یا وام‌دهی و وام‌گیری) را انتخاب کنید و آن را انجام دهید. گفتنی است که با انجام وام‌دهی و وام‌گیری و ریفرال (برنامه معرفی به  دیگران) امتیاز بیشتری به‌دست می‌آورید.

  • امتیازدهی اعطای وام: ازطریق دپوزیت (سپرده‌گذاری) سرمایه در مارجین‌فای (روزانه یک امتیاز به‌ازای یک دلار)، با دپوزیت بیشتر در طول زمان بیشتر امتیاز بیشتری به‌دست می‌آورید.
  • امتیازدهی دریافت وام: وام‌گیرندگان از وام‌دهندگان امتیاز بیشتری به‌دست می‌آورند (روزانه چهار امتیاز به‌ازای یک دلار). امتیاز میزان وثیقه دپوزیت‌شده برای وام نیز محاسبه و به امتیاز وام‌گیرنده اضافه می‌شود.
  • امتیازدهی برنامه ریفرال: دریافت امتیاز ازطریق معرفی به دیگران (۱۰درصد از کل امتیاز فعالیت فرد دعوت‌شده به امتیازهای فرد دعوت‌کننده اضافه می‌شود). همچنین، کاربران دعوت‌کننده ۱۰درصد از ۱۰درصد امتیاز دریافتی از‌طریق ریفرال افراد دعوت‌شده را دریافت می‌کنند. این چرخه به هر تعدادی که از‌طریق آن‌ها دعوت می‌شوند، تکرار می‌شود.

کامینو فایننس

کامینو فایننس (Kamino Finance)

کامینو فایننس یکی دیگر از پروتکل‌های DeFi است که به‌طور اختصاصی برای تأمین‌کنندگان نقدینگی و تریدرها و استیکرها طراحی شده است. Kamino Finance پلتفرمی ارائه کرده است که خدمات وام‌دهی و استخرهای نقدینگی و معاملات اهرم‌دار را در یک جا فراهم می‌کند.

آگوست۲۰۲۲، کامینو فایننس راه‌اندازی شد و توانست از چندین سازمان معتبر از‌جمله سولانا ونچرز (Solana Ventures) و جامپ کپیتال (Jump Capital) بیش از ۱۰میلیون دلار سرمایه جذب کند. این پروتکل به‌تازگی سیستم امتیاز‌دهی خود را معرفی کرده است که کاربران فعال پلتفرم را رده‌بندی می‌کند. احتمالاً کاربران واجدشرایط دریافت ایردراپ احتمالی توکن بومی خود را نیز از همین طریق انتخاب می‌کنند.

امتیازهای کامینو نیز به‌صورت فصلی محاسبه می‌شود. فصل اول در ژانویه‌۲۰۲۴ شروع شده است و تقریبا سه ماه طول خواهد کشید. سیستم امتیازدهی پروتکل کامینو پویاست و کاربران را تشویق می‌کند تا از راه‌های مختلف و استفاده از امکانات متنوع پلتفرم، مانند دریافت وام، اعطای وام، مشارکت در استخرهای نقدینگی و انجام معاملات لانگ یا شورت قراردادهای آتی و آپشن، امتیاز کسب کنند.

در انتهای فصل اول، مرحله اول ایردراپ توکن KMNO انجام خواهد شد. این ایردراپ برای اواخر سه‌ماهه اول یا اوایل سه‌ماهه دوم ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده است. برای شرکت در ایردراپ کامینو، ابتدا باید وارد اپلیکیشن کامینو فایننس شوید و کیف‌پول خود را که از شبکه سولانا پشتیبانی می‌کند، به آن متصل کنید. سپس با استفاده از امکانات پلتفرم کامینو تراکنش انجام دهید. این تراکنش‌ها می‌توانند از‌طریق دریافت وام، اعطای وام، تأمین نقدینگی استخرها یا ترید انجام شوند.

پارکل

پارکل (Parcl)

پارکل پلتفرم املاک و مستغلات بر بستر شبکه بلاک‌چین سولاناست که سرمایه‌گذاری دیجیتال روی املاک و مستغلات در بازار جهانی را امکان‌پذیر می‌کند. یکی از امکانات متمایز پلتفرم پارکل این است که با استفاده از قراردادهای هوشمند، سرمایه‌گذاری از‌طریق پیش‌بینی قیمت زمین و خانه را فراهم کرده است.

این پروژه توانسته است از سرمایه‌گذارانی مانند سولانا ونچرز (Solana Ventures) و کوین‌بیس ونچرز (Coinbase Ventures) درحدود ۱۱/۶میلیون دلار جذب سرمایه کند. پروژه پارکل نوعی سیستم امتیازدهی طراحی کرده است که بر‌اساس آن تأمین‌کنندگان نقدینگی را رتبه‌بندی می‌کند و پاداش می‌دهد. کاربران واجدشرایط ایردراپ احتمالی پارکل نیز بر اساس این جدول خواهد بود.

در پلتفرم پارکل، از راه‌های زیر می‌توان امتیاز جمع کرد:

  • تأمین‌ نقدینگی استخرهای LP: این پروتکل فقط از استیبل‌کوین USD Coin پشتیبانی می‌کند و به‌ازای هر دلار ۳ امتیاز می‌دهد.
  • ساخت حساب کاربری ترید و انجام تراکنش (از‌طریق USD Coin)
  • معرفی پارکل به دیگران (معرفی فرد دیگر ۵درصد امتیاز شما را بیشتر می‌کند و همچنین ۱۰درصد امتیاز دریافتی فرد دعوت‌شده به امتیازات شما اضافه می‌شود)

ماریناد فایننس (Marinade Finance)

مارنیاد فایننس یکی از پروتکل‌های استیکینگ است که با استفاده از استراتژی استیکینگ خودکار به کاربرانی پاداش می‌دهد که در این پلتفرم رمزارز سولانا (SOL) را استیک می‌کنند. به‌عبارت‌دیگر، این پروتکل فرایند استیکینگ را با انتخاب ۱۰۰ اعتبارسنج برتر تسهیل می‌کند. پلتفرم ماریناد در ازای میزان رمزارز استیک‌شده، نسخه توکنایزشده آن، یعنی توکن mSol را برای کاربر واریز می‌کند که می‌تواند از آن در دیگر پروتکل‌های دیفای استفاده کند.

یکی از ترفندهای رایج در شبکه سولانا این است که از توکن mSol در پروتکل‌های دیفای دیگر مانند مارجین‌فای استفاده کنید، تا بخت شما برای دریافت ایردراپ بیشتر شود.

ازآنجاکه پروژه ماریناد توکن بومی خود، یعنی توکن MNDE را عرضه کرده است، بد نیست که نیم‌نگاهی به ایردراپ احتمالی آن بیندازید. همچنین، به‌تازگی فصل دوم امتیازدهی ماریناد شروع شده است. فصل جدید پاداش‌های جدیدی دارد و احتمالا یک ایردراپ نیز در راه داشته باشد.

ناگفته نماند که کاربران با معرفی ماریناد به دوستان خود می‌توانند توکن MNDE دریافت کنند. برای کسب امتیاز از پلتفرم ماریناد، وارد وب‌سایت ماریناد فایننس شوید و کیف‌پول خود را به آن متصل و رمزارز سولانا SOL استیک کنید تا توکن mSol دریافت کنید. همچنین، با انجام استیک و معرفی ماریناد به دیگران، توکن MNDE دریافت می‌کنید.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

منبع
cryptopotato

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا