اخبار

آمریکا در سال ۲۰۲۳ همه تلاش خود را برای نابودی بازار رمزارزها به‌کار گرفت

شاید تا چند سال قبل کمتر کسی بازار رمزارزها را جدی می‌گرفت. بسیاری از اقتصاددانان بزرگ نیز این بازار و سرمایه‌گذاران آن را به‌سخره می‌گرفتند. این در حالی است که اوضاع به‌خصوص بعد از سال ۲۰۱۷ کاملاً تغییر کرد. بیت کوین و تتر و برخی دیگر از رمزارزهای معروف پیشرفت‌های چشمگیری تجربه کردند. 

امروز بازار رمزارزها در نقطه‌ای ایستاده است که هیچ‌کس نمی‌توان آن را نادیده بگیرد. فقط به‌عنوان یک شاخص از وضعیت این بازار بد نیست بدانید که بیت کوین سال ۲۰۲۳ را در جمع ۱۰ دارایی برتر جهان از‌نظر مارکت‌کپ به‌پایان رساند.

در سال‌های اخیر، دولت‌های مختلف دست به‌ کار شده و برای تنظیمگری این بازار اقداماتی انجام داده‌اند. طبیعی است که بانک‌ها و دولت‌ها اجازه ندهند تا رقیبی برای پول فیات وجود داشته باشد. در همین زمینه، وضع قوانین در بسیاری از کشورها دربرابر بازار کریپتو حالت تهاجمی و محدودکننده داشته است. در رأس تمام کشورهای دنیا آمریکا قرار دارد که در حوزه قانون‌گذاری عملاً وارد نوعی تقابل با بازار رمزارزها شده است.

وقتی از قانون‌گذاری بازارهای مالی در آمریکا سخن به‌میان می‌آید، همه ذهن‌ها متوجه SEC می‌شود. این نهاد قانونی در سال ۲۰۲۳ شدیدترین فعالیت‌های نظارتی را در بازار کریپتوکارنسی انجام داد؛ به‌طوری‌که اقداماتی علیه نهادهای ارز دیجیتال آمریکایی از‌جمله صرافی کراکن و کوین‌بیس انجام داد و رسماً از صرافی بایننس شکایت کرد. علاوه‌بر‌این، در ماه فوریه نامه‌ای برای شرکت پکسوس در نیویورک صادر کرد که باید ضرب‌کردن استیبل کوین دلار بایننس (BUSD) را متوقف کند. 

کریپتودات‌نیوز می‌نویسد که در بین همه اقدامات نظارتی SEC، صرافی بایننس بیشترین ضرر را متحمل شد. دادگاه ایالتی آمریکا در پی شکایت SEC، بایننس را به پرداخت ۴/۳میلیارد دلار خسارت و ترک آمریکا محکوم کرد. مدیرعامل این صرافی، چانگ‌پنگ ژائو، نیز در پی این اتفاق مجبور شد استعفا دهد.

دیدگاه رسمی دولت آمریکا درقبال بازار رمزارزها

موضوع مهم دیگر دیدگاه رسمی دولت آمریکا درقبال بازار رمزارزها است. گزارش اقتصادی رئیس‌جمهور آمریکا در سال ۲۰۲۳ ارائه شد که در آن دولت بایدن استدلال کرد ارز دیجیتال فناوری مفیدی نیست و روی کلاه‌برداری‌های گسترده این صنعت تأکید کرد.

علاوه‌بر‌این، ورشکستگی سه بانک همگام با حوزه ارز دیجیتال، یعنی سیلورگیت و سیلیکون ولی و سیگنچر، پرسش‌هایی را درباره کل صنعت ارز دیجیتال ایجاد کرد؛ تا جایی که سیاست‌مدارانی مثل سناتور الیزابت وارن خواستار سخت‌گیری‌های بیشتر در حوزه رمزارزها شدند. وارن به‌حدی در این موضوع پیش رفت که لایحه‌ای را برای ممنوعیت مالکیت ارزهای دیجیتال در آمریکا مطرح کرد.

بارنی فرانک، نماینده سابق کنگره و یکی از اعضای هیئت‌مدیره بانک سیگنچر، اظهار کرد که تعطیلی این بانک بخشی از اقدامات ساختارهای ضد‌کریپتوکارنسی در آمریکا بوده است. او اعتقاد دارد اداره خدمات مالی نیویورک (NYDFS) در جریان ورشکستگی بانک سینگچر نقش پررنگی ایفا کرده است. 

ناگفته نماند که فضای دستگاه‌های قانون‌گذار و نظارتی در آمریکا به‌صورت یکپارچه علیه بازار رمزارزها نیست. در سال ۲۰۲۳، دادگاه‌های ایالتی آمریکا تا حدی در‌برابر آژانس‌هایی مثل SEC مقاومت و حتی گاهی اوقات این آژانس را به فریب‌کاری متهم کردند. 

شرایط به‌سمتی پیش رفته است که برخی از فعالان بازار کریپتوکارنسی دیگر آمریکا را به‌عنوان بهترین مکان برای توسعه فعالیت‌های حوزه رمزنگاری نمی‌دانند. باید منتظر ماند و دید که رویکرد دولت بایدن و سایر نهادهای قانونی در آمریکا درباره بازار رمزارزها در سال ۲۰۲۴ تغییر خواهد کرد یا خیر.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

منبع
crypto.news

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا