اخباردسته‌بندی نشده

بیشترین حملات هکری سال ۲۰۲۳ در اتریوم و پالیگان رخ داده است

به‌گزارش وبسایت TRM Labs، در سال ۲۰۲۳ مجموعاً در ۴۶۴ حمله هکری بزرگ، مبلغی در‌حدود ۲/۵میلیارد دلار سرقت شده که بیشترین آن‌ها به اتریوم و پالیگان مربوط بوده است. جالب است بدانید که در سال ۲۰۲۲ این عدد بیش از ۴میلیارد دلار بود. این یعنی در یک سال اخیر شاهد کاهش ۳۸درصدی حملات هکری در بازار کریپتوکارنسی بوده‌ایم. 

علاوه‌بر‌این، شاهد کاهش مشکلات امنیتی در شبکه‌های بلاک‌چین در یک سال گذشته نیز هستیم. در یک سال اخیر، اتریوم و پالیگان بیشترین ضرر از باگ‌ها و مشکلات امنیتی را به‌ترتیب با ۴۸۷ و ۱۲۳میلیون دلار متحمل شدند.  

نکته مهم این است که سرقت ۴میلیارددلاری براثر حدود ۳۰۰ حمله هکری صورت گرفت. این یعنی تعداد حملات هکری در یک سال گذشته حدود ۱/۵ برابر شده است. در‌عین‌حال، شاهد کاهش ارزش دارایی‌های سرقت‌شده هستیم. 

کریپتودات‌نیوز می‌نویسد که برنامه‌های غیرمتمرکز مالی (DeFi) بیش از ۲۸۰ حمله هکری را تجربه کردند. به‌عبارت‌دیگر، حدود ۶۰/۷درصد حملات هکری در یک سال گذشته متوجه برنامه‌های دیفای بود که باعث تحمیل ۷۷۳میلیون دلار ضرر به کاربران شد. در مدت مشابه سال ۲۰۲۲ نیز، جمعاً ۱۸۳ حمله هکری و ۲میلیارد دلار سرقت از برنامه‌های دیفای را شاهد بودیم. 

در جدول زیر، می‌توانید توزیع حملات هکری به‌تفکیک تعداد و حجم دارایی‌های سرقت‌شده در سال ۲۰۲۳ را مشاهده کنید. 

تعداد حملات هکری حجم دارایی سرقت شده (میلیون دلار)
برنامه‌های دیفای ۲۸۲ ۷۷۳
کیف‌پول رمزارزها ۱۲ ۱۱۰
پل بلاک‌چین ۱۲ ۲۱۸
صرافی رمزارز ۳۰ ۶۳۵
پلتفرم‌های NFT 44 ۲۴
شبکه‌های بلاک‌چین ۱۰ ۰/۵۷
سایر ۷۴ ۷۲۳

اگزیت اسکم (Exit Scam) با ۱۱۰ حادثه به ارزش ۸۳میلیون دلار و هک حساب‌ها، رایج‌ترین روش هکرها در سال ۲۰۲۳ بودند. بزرگ‌ترین حمله هکری سال ۲۰۲۳ نیز به شبکه مولتی چین (Multichain) به ارزش ۲۳۱میلیون دلار مربوط بود. از چند ماه قبل، این شبکه بلاک‌چین فعالیت خود را متوقف کرده و تا‌به‌امروز موفق نشده است فعالیت‌های خود را از سر بگیرد. 

یکی دیگر از اتفاق‌های مثبت سال ۲۰۲۳ بازار کریپتو ازنظر امنیت سایبری، موفقیت شرکت‌های کریپتویی درزمینه بازگشت سرمایه‌های سرقت شده بود؛ به‌طوری‌که روی‌هم‌رفته این شرکت با همکاری هکرهای کلاه‌سفید موفق شدند بیش از ۲۰۰میلیون دلار از دارایی‌های سرقت‌شده را بازپس بگیرند. 

درمجموع، به‌نظر می‌رسد که در سال گذشته هم‌زمان با رونق پیدا‌کردن بازار کریپتو، شرکت‌های فعال در این حوزه نیز سرمایه‌گذاری هنگفتی در‌زمینه ارتقای امنیت سایبری پلتفرم‌های خود انجام دادند. د‌رصورت تداوم این اتفاق، ممکن است مانعی بزرگ بر سر راه پذیرش رمزارزها از میان برود.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا