اخبار

پروتکل لایه دوم اتریوم، استارک‌نت، دلیل قطعی ۴ساعته بلاک را روشن کرد

بروز خطای داخلی در راهکار لایه دوم اتریوم، استارک‌نت، باعث قطعی ۴ساعته بلاک در ۴‌آوریل۲۰۲۴ (۱۶فروردین۱۴۰۳) شد. ۵‌آوریل۲۰۲۴ (۱۷فروردین۱۴۰۳)، تیم این پروتکل در بیانیه‌ای این موضوع را اعلام کرد.

طبق این بیانیه، استارک‌نت باگ Rounding Error را کشف کرد که سازمان‌دهی مجدد بلاک‌ها را در پی داشت و باعث شد تا حجم تراکنش به ظرفیت کامل برسد.

پروتکل لایه دوم اتریوم پس از قطعی بلاک راه‌اندازی شد

در‌ادامه این بیانیه توضیح داده شده است‌:

در پی بروز این خطا، امکان‌ پذیرش تراکنش در‌حدود چند دقیقه‌ از بین رفت و در این مدت تراکنش‌ها رد می‌شدند… در طی این مدت، برخی تراکنش‌ها به‌دلیل تغییر پارامترها (مثلاً برچسب‌های زمانی) بازگردانده شدند. بک‌لاگ (Backlog) پاک شد و عملکرد عادی شبکه از سر گرفته شد. ما به‌طور پیوسته با ذی‌نفعان در تماس هستیم تا مطمئن شویم که هیچ مشکلی پیش نیاید.

مشکلات استارک‌نت

داده‌های CoinGecko نشان می‌دهد که این قطعی باعث شد قیمت استارک‌نت تا صبح پنجشنبه (۱۶فروردین) به ۱/۸۲ دلار کاهش یابد؛ اگرچه در زمان انتشار این گزارش، به ۱/۹۱ دلار افزایش یافته بود.

قطعی ۴ساعته روز پنجشنبه آخرین مشکل برای این پروتکل مستقر در اسرائیل است. علاوه‌بر‌این‌، پروتکل یادشده در اوایل ماه مارس و پس از به‌روزرسانی دنکون (Dencun) اتریوم که برای کاهش کارمزدهای رول‌آپ لایه دوم طراحی شده بود، با تأخیرهای عملکردی مواجه شده بود.

همچنین در ماه ژانویه، اوری کولودنی، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت مادر استارک‌نت، استارک‌ور اینداستریز (StarkWare Industries)، از سِمَتش کناره‌گیری کرد و الی بن‌ساسون، نایب‌رئیس شرکت، جایگزین او شد.

در آن زمان، کولودنی در بیانیه‌ای اظهار کرد:

به‌علت مشکلات شدید پزشکی باید در خانه استراحت کنم. من یک سال پیش مرخصی استعلاجی گرفتم؛ اما متأسفانه کافی نبود.

وی ابراز اطمینان کرد که بن‌ساسون با استعداد و فداکاری بی‌نظیرش، استارک‌ور (StarkWare) را به‌سمت قله‌های موفقیت هدایت خواهد کرد.

مقیاس‌پذیری بیشتر، هزینه‌های کمتر

کریپتونیوز می‌نویسد که با وجود این جنجال‌ها، استارک‌نت در ماه فوریه و پس از ایردراپ بزرگ ۷۲۸میلیون‌دلاری با بیش از ۲۲۰میلیون درخواست توکن، تنها در چند ساعت پس از راه‌اندازی آن روبه‌رو شد. استارک‌نت قرار است رمزارز خود، STRK را رسماً در ماه آوریل رونمایی کند.

طبق CoinGecko، این پروتکل ارزش بازار تقریباً ۱/۳۸میلیارددلاری و دارد که آن را با چندین رقیب قدرتمند در لایه دوم هم‌تراز می‌کند.

استارک‌ور اینداستریز (StarkWare Industries) که در سال ۲۰۱۸ تأسیس شد، برای رسیدگی به مشکل مقیاس‌پذیری، اثبات‌های رمزنگاری دانش صفر را توسعه می‌دهد. طبق وب‌سایت استارک‌نت، پروتکل لایه دوم اتریوم به‌دنبال جفت‌کردن هزینه‌های ارزان با تراکنش‌های سریع و مقیاس‌پذیری عظیم است.

افراد واجد‌شرایط برای دور اول تخصیص STRK تا ۲۰ژوئن‌۲۰۲۴ فرصت دارند توکن‌های خود را درخواست کنند. این در حالی است که شرکت مذکور مدعی شده به‌زودی تحلیلی کامل درباره حادثه قطعی روز پنجشنبه ارائه خواهد داد.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

منبع
cryptonews

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا