اخبار

استقبال از EFT بیت کوین؛ بزرگ‌ترین تحول ۳۰ سال اخیر در وال‌استریت

مایکل سیلر، هم‌‌بنیان‌گذار مایکرواستراتژی (MicroStrategy)، اظهار کرد که تأیید EFT بیت کوین را می‌توان بزرگ‌ترین اتفاقی در نظر گرفت که از زمان معرفی صندوق شاخص S&P 500 در اوایل دهه ۱۹۹۰ در بازار مالی سنتی رخ‌ داده است. ۱۹دسامبر۲۰۲۳، سایلر در مصاحبه با بلومبرگ گفت:

بی‌راهه نیست که بگوییم EFT بیت کوین ممکن است بزرگ‌ترین تحول در وال‌استریت در ۳۰ سال اخیر باشد… آخرین موضوع با این میزان اهمیت، ایجاد شاخص S&P و توانایی سرمایه‌گذاری در تمام ۵۰۰ شرکت S&P ازطریق یک معامله به‌طور هم‌زمان بود.

تاریخچه ETF

کوین‌تلگراف می‌نویسد که به‌طور خلاصه، شاخص S&P یکی از شاخص‌های بازار سهام است که برای ردیابی عملکرد سهام ۵۰۰ شرکت بزرگی استفاده می‌شود که در بورس سهام آمریکا نام‌نویسی کرده‌اند. این شاخص با ظرفیت ۵۰۰ شرکت برای اولین‌بار در سال ۱۹۵۷ راه‌اندازی شد.

بااین‌حال، ریشه اصلی آن به سال ۱۹۲۶ برمی‌گردد که شاخصی ترکیبی از ۹۰ سهام بود. این شاخص به‌منظور نمایش بیشترین ترکیب اقتصاد آمریکا طراحی شده است. بنابراین، بازاریابان به‌طور مداوم بر ارزش S&P و سهام مختلف درون شاخص نظارت می‌کنند؛ زیرا عملکرد آن معیاری از سلامت اقتصاد آمریکا به‌شمار می‌رود.

در سال ۱۹۹۰، روش جدیدی برای سرمایه‌گذاری در تمام ۵۰۰ شرکت S&P ارائه شد که امکان سرمایه‌گذاری در کل سبد را تنها با یک معامله واحد ارائه می‌کرد. این روش را شرکتی به نام State Street Corporation  و ازطریق ایجاد صندوق مبادله‌ای (ETF) به نام Standard & Poor’s Depositary Receipts (SPDR) انجام داد.

این ETF به‌اختصار SPY یا Spider نام‌گذاری شد و از قیمت بازار S&P پیروی می‌کرد. درحقیقت، ETF مذکور امکانی را فراهم کرد تا سرمایه‌گذاران بتوانند با خریدوفروش یک سهم، در تمام شرکت‌های S&P سرمایه‌گذاری کنند.

دیدگاه سایلر درباره ETF بیت کوین

سایلر توضیح داد که EFT بیت کوین درها را به‌روی آن دسته از خرده‌فروشی‌های اصلی و سرمایه‌گذاران نهادی باز می‌کند که تاکنون نتوانسته‌اند به «کانال سازگار با پهنای باند بالا» برای سرمایه‌گذاری در بیت کوین دسترسی داشته باشند. همچنین، این صندوق می‌تواند محرکی اصلی برای تقاضای بیت‌کوین باشد که در ماه آوریل و با وقوع رویداد نصف‌شدن (Halving) بیت‌کوین، شوک عرضه را تجربه خواهد کرد. وی افزود:

فکر نمی‌کنم که تاکنون شاهد افزایش ۲ تا ۱۰برابری تقاضا درکنار حفظ عرضه برای دارایی کمیاب و محبوبی بوده باشیم که مردم می‌خواهند آن را برای مدت‌زمان طولانی نگه دارند. بنابراین، تصور می‌کنم که انتظار داریم در سال ۲۰۲۴ شاهد روند صعودی درخورتوجهی برای این دارایی‌ها باشیم.

هالوینگ BTC اتفاقی مهم در دنیای بیت‌کوین است که هر چهار سال یک بار رخ می‌دهد و در آن پاداش استخراج بیت‌کوین برای ماینرها نصف می‌شود. هدف از این رویداد ایجاد کاهش تدریجی در تولید بیت‌کوین است. این اقدام به تأخیر و محدودیت در افزایش تعداد کل بیت‌کوین‌ها منجر می‌شود.

کاهش پاداش استخراج هر بلوک این رمزارز، ممکن است تأثیر مثبتی بر قیمت بیت‌کوین و تقاضای آن بگذارد. براساس این مکانیزم، هرچه پاداش استخراج بیت کوین کمتر شود، میزان بیت کوین موجود در بازار محدودتر می‌شود و ارزش آن افزایش پیدا می‌کند.

سیلر تأیید کرد که مایکرواستراتژی استراتژی سرمایه‌گذاری بیت کوین خود را برای آینده پیش‌بینی‌شدنی ادامه خواهد داد. او توضیح داد:

هدف ما همیشه یافتن راهی برای تحقق بیت کوین بیشتر به‌ازای هر سهم برای سهام‌دارانمان است.

درباره مایکرواستراتژی

مایکرواستراتژی شرکت هوش تجاری و فناوری اطلاعات آمریکایی است که درزمینه تجارت الکترونیک و ابزارهای تجاری مدیریتی فعالیت می‌کند. از محصولات مهم این شرکت، نرم‌افزارها و سیستم‌های تحلیل داده و اطلاعات است. یکی از ویژگی‌های برجسته مایکرواستراتژی سرمایه‌گذاری فراوان روی Bitcoin است.

شرکت یادشده به‌عنوان شرکتی عمومی در سال ۲۰۲۰ خرید بیت‌کوین را به‌عنوان بخشی از اسناد ارزشی خود شروع کرد. این تصمیم نوعی سیاست سرمایه‌گذاری نوآورانه است که به‌واسطه موفقیت آن در حوزه بیت‌کوین در دنیای تجارت و اقتصاد به‌شهرت رسیده است. سرمایه‌گذاری روی بیت کوین به مایکرو استراتژی اجازه می‌دهد تا امکان دسترسی به ارزش بیت‌کوین را برای سهام‌داران خود فراهم کند، بدون اینکه هزینه اضافی به آن‌ها تحمیل شود.

مایکرواستراتژی در سال ۲۰۲۰ و از زمانی‌که برای اولین‌بار خرید بیت کوین را آغاز کرد، امکان دسترسی به قیمت BTC را برای سرمایه‌گذاران سنتی فراهم کرده است. سایلر می‌افزاید:

ما ابزاری با عملکرد درخورتوجه را برای سرمایه‌گذاران بلندمدت بیت‌کوین ارائه می‌دهیم.

باتوجه‌به داده‌های Buy Bitcoin Worldwide، مایکرو‌استراتژی اکنون مالکیت ۱۷۴,۵۳۰ بیت‌کوین با میانگین قیمت خرید ۳۰,۲۵۲ دلار را دارد. با قیمت فعلی، ارزش این دارایی‌ها حدود ۷.۳میلیارد دلار است. در زمان انتشار این مطلب، مایکرو‌استراتژی ۲.۱میلیارد دلار از سرمایه‌گذاری بیت‌کوین خود سود کرده است.

توییت بدنام سایلر ۱۰ساله شد

درحالی‌که سایلر اکنون به‌عنوان یکی از حامیان سرسخت بیت‌کوین شناخته می‌شود، دقیقاً ۱۰ سال پیش، او توییت معروفی را منتشر کرد که سقوط این دارایی را پیش‌بینی می‌کرد. متن توییت وی بدین‌شرح بود:

روزهای عمر بیت‌کوین به شماره افتاده است. به‌نظر می‌رسد که این رمزارز سرنوشتی مشابه قمار آنلاین داشته باشد.

پر‌واضح است که پیش‌بینی سایلر درباره بیت کوین به‌وقوع نپیوست. شایان‌ ذکر است که قمار آنلاین نیز از بین نرفته و در‌حال‌حاضر، باتوجه‌به داده‌های Business Wire از بازار ۶۳‌میلیارددلاری برخوردار است.

در سال ۲۰۲۰، سایلر موضع‌گیری اولیه خود درقبال بیت کوین را اصلاح کرد. همچنین، پیش‌تر اظهار کرده بود که قبل از اینکه هیئت‌مدیره مایکرو‌استراتژی را متقاعد کند تا بیت‌کوین را به ترازنامه شرکت اضافه کند، بیش از هزاران ساعت روی BTC تحقیق کرده بود. 

به‌گفته CoinGecko، قیمت بیت کوین در ۱۹‌دسامبر۲۰۱۳، ۶۷۷ دلار بود و این یعنی ارزش پادشاه رمزارزها قبل از اینکه مایکرو‌استراتژی اولین خرید بیت کوین خود را در ۱۱‌آگوست‌۲۰۲۰ با قیمت تقریبی ۱۱,۶۵۰ دلار انجام دهد، تقریباً ۱۸ برابر شده بود. بر همین اساس، بسیاری از افراد مانند دیلان لوکلر، تحلیلگر نام‌آشنای بیت‌کوین، سیلر را به‌‌دلیل بازبینی دیدگاه خود درباره بیت‌کوین تحسین کردند. لوکلر معتقد است: «معیار هوش، توانایی تغییر است».

شما کاربران تترلند درباره ادعاهای مایکل سیلر مبنی‌بر تأیید ETF بیت کوین چه فکر می‌کنید؟ آیا با آن موافق هستید؟ دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران به‌اشتراک بگذارید.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

منبع
cointelegraph

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا