اخبار

رویداد هاوینگ بیت کوین می‌تواند ماینرهای آمریکایی را به خارج از کشور سوق دهد

جدیدترین رویداد هاوینگ بیت کوین احتمالاً در آوریل ۲۰۲۴ رخ می‌دهد و پاداش استخراج نصف می‌شود. این اتفاق ممکن است باعث کاهش قیمت سهام استخراج‌کنندگان عمومی پرهزینه در ایالات متحده شود و حتی برخی از آن‌ها را به مهاجرت به خارج از مرزهای این کشور وادار کند.

جاران ملرود (Jaran Mellerud)، هم‌بنیان‌گذار و استراتژیست هش‌لبز ماینینگ (Hashlabs Mining) است. وی می‌گوید که اگر قیمت بیت کوین پس از هاوینگ افزایش درخورتوجهی پیدا نکند، ممکن است شاهد به‌راه‌افتادن حمام خون در ارزش سهام شرکت‌های استخراج‌کننده باشیم؛ زیرا سرمایه‌گذاران متوجه می‌شوند که این شرکت‌ها به‌سختی کسب درآمد می‌کنند.

در‌حال‌حاضر، ملرود به بازه سه تا چهار ماه پس از رویداد هاوینگ بیت کوین چشم دوخته است تا ببیند سودآوری ماینرها چقدر زیر فشار کاهش پاداش‌های بلوک قرار می‌گیرد. طبق گفته کوین‌مارکت‌کپ، هاوینگ بعدی بیت کوین ۲۴‌آوریل۲۰۲۴ رخ خواهد داد. به‌دنبال این رویداد، پاداش ماینرهای BTC از ۶/۲۵ بیت‌کوین (۳۲۱‌هزار دلار) به ۳/۱۲۵ بیت‌کوین (۱۶۰,۵۰۰ دلار) کاهش می‌یابد.

گفتنی است که این رویداد همواره در طول تاریخ با افزایش قیمت بیت کوین همراه بوده است. در آخرین رویداد هاوینگ بیت کوین در ۱۱‌می۲۰۲۰، بیت‌کوین ۸,۷۵۰ دلار قیمت داشت. ۵ ماه بعد‌، از ۱۱,۵۰۰ به ۶۱,۳۰۰ دلار تا اواسط مارس‌۲۰۲۱ بیش از ۴۳۰‌درصد افزایش یافت.

جاران ملرود دراین‌باره گفت:

اگر بیت‌کوین قبل از این بازه زمانی بازدهی چشمگیری نداشته باشد، بخش زیادی از شبکه ممکن است مجبور شوند تا دستگاه‌هایشان را خاموش کنند؛ به‌خصوص کسانی که نرخ کارگزاری هاستینگی برابر با ۰/۰۷ دلار بر کیلووات‌ساعت یا بیشتر پرداخت می‌کنند… نکته مهم این است که درصد زیادی از این ماینرها در‌حال‌حاضر در ایالات متحده آمریکا مستقر هستند.

به‌عبارت‌دیگر، ملرود انتظار دارد که بخشی از نرخ هش بیت‌کوین از ایالات متحده به کشورهایی با نرخ برق ارزان‌تر به‌ویژه در آفریقا و آمریکای لاتین منتقل شود. به‌گفته ملرود، شرکت هش‌لبز در‌حال‌حاضر تقاضای زیادی از ماینرهای مستقر در ایالات متحده دریافت کرده است که می‌خواهند دستگاه‌هایشان را به اتیوپی انتقال دهند؛ جایی که نرخ هاستینگ ۳۰ تا ۴۰درصد کمتر از ایالات متحده است.

کوین‌تلگراف می‌نویسد که نگرانی‌های مرتبط با سودآوری بیت‌کوین از اواخر ژانویه مطرح شده است. در آن زمان، کانتور فیتزجرالد گزارش داد که در‌صورت باقی‌ماندن قیمت بیت‌کوین در‌حدود ۴۰هزار دلار، ۱۱ شرکت استخراج‌کننده عمده BTC که به‌صورت عمومی فهرست شده‌اند، پس از رویداد هاوینگ بیت کوین نخواهند توانست سوددهی کنند.

معیار «هزینه کل برای هر کوین» کانتور فیتزجرالد به تمامی هزینه‌هایی اشاره می‌کند که هر ماینر بیت‌کوین در تولید یک واحد بیت‌کوین متحمل می‌شود. این هزینه‌ها شامل برق و هاستینگ و سایر هزینه‌های نقدی است. این در حالی است که باتوجه‌به اینکه قیمت بیت‌کوین اکنون ۵۱‌هزار دلار است، از ۱۳ شرکت ماینینگ، تنها ۴ شرکت زیر سطح سودآوری قرار دارند.

بااین‌حال، میچل اسکیو، تحلیلگر ارشد شرکت استخراج بیت کوین Blockware Solutions، اظهار کرد که نرخ مصرف برق برای اغلب ماینرهای عمومی ایالات متحده به‌اندازه کافی کم است تا این شرکت‌ها همچنان سودآور باقی بمانند؛ به‌ویژه شرکت‌هایی که ماشین‌های کارآمدتری را در بازار نزولی می‌خرند.

اسکیو با استدلال ملرود مبنی‌بر اینکه اکثر ماینرهای ناکارآمد در ایالات متحده مستقر هستند، مخالفت کرد. وی گفت که آن‌ها فقط سهم کوچکی از کل نرخ هش بیت‌کوین را تشکیل می‌دهند؛ در‌نتیجه، هر نرخ هش ازدست‌رفته در ایالات متحده ناچیز خواهد بود.

بااین‌حال حتی در‌صورت سودآورنبودن، اسکیو  معتقد است که چند دلیل مانع از حرکت ماینرهای آمریکایی به خارج از کشور می‌شود. وی بیان می‌کند:

بسیاری از این ماینرها به قرارداد میزبانی ثابتی متعهد شده‌اند که در آن باید بدون توجه به سودآوری به استخراج ادامه دهند.

این در حالی‌ است که برخی دیگر صرفاً با هدف جمع‌آوری بیت‌کوین بدون مشتری، ذخایر خود را انباشته می‌کنند و کمتر نگران سودآوری هستند.

ملرود از اتیوپی و نیجریه و کنیا به‌عنوان کشورهای آفریقایی برتر برای به‌دست‌آوردن سهم بیشتری از نرخ هش در‌صورت وقوع رویداد مهاجرت معدن یاد کرد. او افزود که انتظار دارد اتیوپی ۵ تا ۱۰درصد از کل نرخ هش بیت کوین را در چند سال آینده افزایش دهد. ملرود معتقد است:

اتیوپی به‌دلیل برخورداری از منابع مازاد انرژی آبی ظرفیت‌های جذب چندین ماینر چینی را برای استخراج بیت کوین دارد… آرژانتین و پاراگوئه امیدوارکننده‌ترین کشورهای استخراج بیت کوین در آمریکای جنوبی به‌شمار می‌روند.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

منبع
cointelegraph

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا